Studentlitteratur AB

Att utveckla eller köpa kompetens – en affärsstrategisk fråga

Dela

Huruvida företag ska satsa på egen kompetensutveckling eller köpa in den kompetens man behöver är ett strategiskt val som bör utgå från hur företaget definierar sin kärnkompetens. – Företag behöver bli bättre på inköp av kompetens, menar Jörgen Hansson, erfaren HR-chef och konsult, och författare till nya boken Utveckla eller köpa kompetens.

Idag har det blivit vanligare att köpa eller hyra in kompetens för att avlasta medarbetare, komplettera med specialister, göra nya satsningar eller förändra inriktningen på verksamheten. Kostnaderna växer samtidigt som många företag får dålig utväxling på sina köp. Det finns vinster att hämta genom att förbättra både inköpsrutiner och former för hur extern kompetens integreras med den egna, enligt Jörgen Hansson.
    – Det som ofta brister är förutsättningar för överföring och utveckling av kompetens, säger Jörgen. Det handlar om att underlätta den samproduktion mellan köpare och säljare som är en väsentlig del av inköps- och integrationsprocessen.

Få ut mer av insatta resurser
– Det har saknats en bok som beskriver hur överföring och implementering av extern kompetensförsörjning kan effektiviseras och skapa synergier med företagets egen kompetens, menar Jörgen.
     Boken ger många praktiska exempel på hur utväxling av kompetensköp och kompetensöverföring kan bli bättre. Därigenom kan man få ut mer av insatta resurser och undvika felsteg som kan påverka företagets ekonomi, verksamhet och konkurrenskraft.

Har vi kompetens att köpa?
Syftet med boken är att lyfta fram problematiken med köp av kompetens och tar också upp den strategiska frågan kring valet mellan att utveckla själv och att köpa kompetensen. 
    Inför ett köp bör man bland annat fråga sig om köpet är i linje med företagets strategi och om man kan hantera inköpt kompetens, så att den ger det önskade resultatet, förklarar Jörgen.

Inspiration och kunskapsutveckling
Utveckla eller köpa kompetens beskriver hur man kan specificera, genomföra, leda, samproducera och integrera samt följa upp och utvärdera inköpsprocessen. Boken beskriver också de roller som chefer, HR- och inköpspecialister har och hur de kan samverka.
    – Boken är en källa till inspiration och kunskapsutveckling för alla som är inblandade i ett företags eller organisations inköp av kompetens, framförallt HR- och inköpsspecialister, säger Jörgen. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB
Åkersgränden 1
226 60 Lund

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.

Följ Studentlitteratur AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum