Studentlitteratur AB

Att utveckla eller köpa kompetens – en affärsstrategisk fråga

Dela
Huruvida företag ska satsa på egen kompetensutveckling eller köpa in den kompetens man behöver är ett strategiskt val som bör utgå från hur företaget definierar sin kärnkompetens. – Företag behöver bli bättre på inköp av kompetens, menar Jörgen Hansson, erfaren HR-chef och konsult, och författare till nya boken Utveckla eller köpa kompetens.

Idag har det blivit vanligare att köpa eller hyra in kompetens för att avlasta medarbetare, komplettera med specialister, göra nya satsningar eller förändra inriktningen på verksamheten. Kostnaderna växer samtidigt som många företag får dålig utväxling på sina köp. Det finns vinster att hämta genom att förbättra både inköpsrutiner och former för hur extern kompetens integreras med den egna, enligt Jörgen Hansson.
    – Det som ofta brister är förutsättningar för överföring och utveckling av kompetens, säger Jörgen. Det handlar om att underlätta den samproduktion mellan köpare och säljare som är en väsentlig del av inköps- och integrationsprocessen.

Få ut mer av insatta resurser
– Det har saknats en bok som beskriver hur överföring och implementering av extern kompetensförsörjning kan effektiviseras och skapa synergier med företagets egen kompetens, menar Jörgen.
     Boken ger många praktiska exempel på hur utväxling av kompetensköp och kompetensöverföring kan bli bättre. Därigenom kan man få ut mer av insatta resurser och undvika felsteg som kan påverka företagets ekonomi, verksamhet och konkurrenskraft.

Har vi kompetens att köpa?
Syftet med boken är att lyfta fram problematiken med köp av kompetens och tar också upp den strategiska frågan kring valet mellan att utveckla själv och att köpa kompetensen. 
    Inför ett köp bör man bland annat fråga sig om köpet är i linje med företagets strategi och om man kan hantera inköpt kompetens, så att den ger det önskade resultatet, förklarar Jörgen.

Inspiration och kunskapsutveckling
Utveckla eller köpa kompetens beskriver hur man kan specificera, genomföra, leda, samproducera och integrera samt följa upp och utvärdera inköpsprocessen. Boken beskriver också de roller som chefer, HR- och inköpspecialister har och hur de kan samverka.
    – Boken är en källa till inspiration och kunskapsutveckling för alla som är inblandade i ett företags eller organisations inköp av kompetens, framförallt HR- och inköpsspecialister, säger Jörgen. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB
Åkergränden 1
221 00 Lund

046-31 20 00https://www.studentlitteratur.se

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.

Följ Studentlitteratur AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye