Studentlitteratur AB

Att utveckla eller köpa kompetens – en affärsstrategisk fråga

Dela

Huruvida företag ska satsa på egen kompetensutveckling eller köpa in den kompetens man behöver är ett strategiskt val som bör utgå från hur företaget definierar sin kärnkompetens. – Företag behöver bli bättre på inköp av kompetens, menar Jörgen Hansson, erfaren HR-chef och konsult, och författare till nya boken Utveckla eller köpa kompetens.

Idag har det blivit vanligare att köpa eller hyra in kompetens för att avlasta medarbetare, komplettera med specialister, göra nya satsningar eller förändra inriktningen på verksamheten. Kostnaderna växer samtidigt som många företag får dålig utväxling på sina köp. Det finns vinster att hämta genom att förbättra både inköpsrutiner och former för hur extern kompetens integreras med den egna, enligt Jörgen Hansson.
    – Det som ofta brister är förutsättningar för överföring och utveckling av kompetens, säger Jörgen. Det handlar om att underlätta den samproduktion mellan köpare och säljare som är en väsentlig del av inköps- och integrationsprocessen.

Få ut mer av insatta resurser
– Det har saknats en bok som beskriver hur överföring och implementering av extern kompetensförsörjning kan effektiviseras och skapa synergier med företagets egen kompetens, menar Jörgen.
     Boken ger många praktiska exempel på hur utväxling av kompetensköp och kompetensöverföring kan bli bättre. Därigenom kan man få ut mer av insatta resurser och undvika felsteg som kan påverka företagets ekonomi, verksamhet och konkurrenskraft.

Har vi kompetens att köpa?
Syftet med boken är att lyfta fram problematiken med köp av kompetens och tar också upp den strategiska frågan kring valet mellan att utveckla själv och att köpa kompetensen. 
    Inför ett köp bör man bland annat fråga sig om köpet är i linje med företagets strategi och om man kan hantera inköpt kompetens, så att den ger det önskade resultatet, förklarar Jörgen.

Inspiration och kunskapsutveckling
Utveckla eller köpa kompetens beskriver hur man kan specificera, genomföra, leda, samproducera och integrera samt följa upp och utvärdera inköpsprocessen. Boken beskriver också de roller som chefer, HR- och inköpspecialister har och hur de kan samverka.
    – Boken är en källa till inspiration och kunskapsutveckling för alla som är inblandade i ett företags eller organisations inköp av kompetens, framförallt HR- och inköpsspecialister, säger Jörgen. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB
Åkersgränden 1
226 60 Lund

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.

Följ Studentlitteratur AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum