Att växa tillsammans – du och ditt barn genom livet

Vilka förhållningssätt och metoder skapar trygga barn och ett harmoniskt familjeliv? Det är frågor som de flesta föräldrar ställer sig. Barnpsykologen Ross W. Greene svarar på detta i sin bok Att växa tillsammans.

Boken ger en detaljerad och praktisk vägledning i positivt föräldraskap vilket ger självständiga barn som kan ta bra beslut i sina liv. Det handlar om att samarbeta med barnen istället för att kräva lydnad. Låt barnen vara med och fatta beslut i frågor som rör dem det stärker deras självkänsla, menar Ross Greene.

Med hjälp av Greenes samarbetsbaserade problemlösningsmodell kan du som förälder slippa tjata, förminska, hota och bestraffa. Istället känner sig ditt barn bekräftat och lyssnat på vilket leder till färre konflikter.

Barn behöver ta reda på vilka de är – vilka färdigheter, personlighetsdrag, värderingar, mål och inriktningar de vill ha i livet. Som förälder behöver du stödja ditt barn i den utvecklingen genom att använda dina erfarenheter, insikter och värderingar. Balansen mellan att ha inflytande och att hjälpa barnet att leva ett liv som stämmer överens med vem hon eller han är kan vara svår att hitta. Konflikter brukar uppkomma när balansen rubbas. Men med hjälp av det samarbetsbaserade förhållningssättet som beskrivs i boken kommer du att få lättare att bibehålla balansen och hålla kommunikationsvägarna öppna.

Boken Att växa tillsammans har två syften. Den vill både visa hur du som förälder skapar en god och hållbar relation till dina barn och hur du understödjer positiva egenskaper som empati, resiliens, ärlighet och självständighet.

Författaren Ross W. Greene är universitetslektor på psykologiska institutionen vid Virginia Tech och arbetar som konsult för skolor, psykiatriska avdelningar och ungdomshem. Han har skapat modellen samarbetsbaserade och proaktiva lösningar som han föreläser om på olika platser i världen.

Kerstin Hultén
Förläggare förskola och specialpedagogik
kerstin.hulten@studentlitteratur.se

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Kurslitteraturprisets hederspris till modern bok om avtalsrätt16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Rättspraxis och doktrin spelar idag en viktig roll när det gäller att anpassa avtalsrätten till moderna förhållanden. Genom att den på ett begripligt och överskådligt sätt fångar vad som numera gäller i svensk avtalsrätt belönas boken Avtal med Kurslitteraturprisets hederspris 2017. – Avtalsrätt är ett mycket centralt och praktiskt viktigt rättsområde. Det är därför angeläget att den kurslitteratur som används på universitet och högskolor speglar den utveckling som sker, säger bokens författare Rolf Dotevall.