Brynäs IFBrynäs IF

”Att vi upplåter sargen för Gävles barn är en självklarhet”

Brynäs IFs huvudpartners upplåter bästa reklamplatser för att sprida barnens ord. Premiär ikväll i Gavlerinken Arena.

Brynäs IF kapten Jacob Blomqvist i den rena matchdräkten med barnens ord.

I Gävle representerar Brynäs IF långt mer än elithockey och den senaste satsningen lanseras vid hemmamatchen mot Rögle IF ikväll. ”Trygg, kärleksfull, glad och snäll” är några av mellanstadieelevers beskrivning av hur en bra kompis är, ord som eleverna nu själva tecknat på bästa reklamplats på sargen i Gavlerinkens Arena och som också syns på de i övrigt reklamfria matchdräkterna.

Inför firandet av Barnkonventionens dag i Gavlerinken Arena, fick elever i årskurs 4-6 i Gävles skolor ett uppdrag, där barnen genom diskussion skulle besvara frågan ”Hur är en brakompis?”Barnens svar på frågan ska nu spridas.

Bakom idén av spridningen av svaret på frågan ligger Brynäs IFs huvudpartners Bauer, Bilbolaget och Länsförsäkringar Gävleborg som betalar för reklamplatserna.

-Att vi upplåter sargen och matchdräkten för Gävles barn är en självklarhet. Vill man som vi göra skillnad i regionen måste fler komma till tals och framförallt fler barn och unga. Vi tycker att de stora arenorna är en perfekt plats för barnen i Gävle att få säga sitt. Vi hoppas att fler både vuxna och barn pratar om hur vi ska vara mot varandra, säger Robert Lipskog VD Bilbolaget.

-Barnens rättigheter är självklara och deras tankar och ord viktiga, därför är det också självklart för oss att hjälpa till att sprida dem. Vi hoppas förstås också att vi genom den här aktiviteten får ännu mer fokus på En bra starts viktiga arbete för barn och gemenskap, berättar Ann-Sofie Wesslén-Weiler, hållbarhetsansvarig Länsförsäkringar Gävleborg.

Barnens ord som besvarar frågan kommer också att finnas på Brynäs IF matchdräkter. Spelare i Brynäs IF blir på så sätt barnens språkrör för att nå ut till hundratusentals barn och vuxna över hela Sverige.

En bra start är ett verksamhetsområde i Brynäs IF med fokus på det som händer vid sidan av isen. Fem tjänster är tillsatta för verksamheten som även arbetar för att sänka ungdomsarbetslösheten i Gävleborg, att fler barn ska ha en aktiv fritid och känna sig trygga och klara av sin skola samt utbildar ledare för barn och unga.

-Med nya sätt att aktivera partners och driva samverkan mellan samhälle och näringsliv bryter vi ny mark för hur en idrottsförening kan vara en stark kraft i sin samtid. Vi är en förening med stora muskler och vi kan göra skillnad på allvar. Ambitionen är dessutom att arbetet ska inspirera fler starka föreningar och företag att öka sitt samhällsansvar, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör Brynäs IF.

Verksamheten En bra start startade 2014.

Brynäs IF kapten Jacob Blomqvist i den rena matchdräkten med barnens ord.
Sargen med barnens ord som upplåts av Brynäs IFs huvudpartners
Johan Cahling vice klubbdirektör Brynäs IF

Vid sidan av den sportslige verksamheten bedriver även Brynäs IF den sociala verksamheten En bra start, som arbetar för att fler barn och unga ska få en bra start i livet.

En bra start är ett verksamhetsområde i Brynäs IF, med fokus på det som händer vid sidan av isen. Tillsammans med UNICEF och Brynäs IF:s starka partners och i samverkan med många andra goda krafter och föreningar arbetar vi för att alla barn och unga ska få en bra start i livet.

En bra start bidrar genom att komplettera skolmiljön med förebilder och inspirera i arbetet med barnkonventionen, stärka ideella ledare med utbildning samt genom att ge alla barn möjlighet att delta i kreativa och meningsfulla aktiviteter på fritiden. En bra start arbetar också för att fler ungdomar ska komma ut i praktik som på sikt bidrar till att fler ungdomar får anställning eller vidareutbildar sig.

En bra start arbetar också för att fler föreningar ska hitta sin väg att öka sitt samhällsengagemang på ett för föreningen hållbart sätt. Det gör vi bland annat genom att  sprida våra kunskaper och  erfarenheter samtidigt som vi lär av föreningarna och på så sätt utvecklas vi tillsammans.