SABO

Åtta av tio svenskar missnöjda med bostadssituationen

En undersökning från SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, visar att åtta av tio svenskar är missnöjda med bostadssituationen. Det vill SABO göra något åt och lanserar därför en ny kampanj för att öka bostadsbyggandet. En interaktiv pappersstad byggd av tweets lyfter fram människors vardag samtidigt som politiker får vägledning i hur man bygger mer och snabbare. Allt samlas på ordtillbostad.se.

Undersökningen visar att 58 procent av svenskarna anser att tillgången på bostäder i länet där man bor fungerar dåligt. 47 procent påverkas själva av bostadsbristen i sin kommun eller har närstående som gör det. Vidare tror 61 procent att det kommer bli svårare att få tag i boende inom en femårsperiod. Här syns även en skillnad mellan generationerna. Mest positiva till utvecklingen är personer i åldrarna 55-74 år, 24 procent tror att det kommer bli enklare att få tag i en bostad framöver. Bland 18–34-åringarna tror endast 17 procent att det kommer bli enklare.

– Enligt Boverket behöver vi över en halv miljon nya bostäder under perioden 2012 till och med 2025. För att klara det måstevi öka takten och bygga mer effektivt och de kommuner som har allmännyttiga bostadsföretag har goda förutsättningar att göra det. Tillsammans driver vi utvecklingen på en seg bostadsmarknad, säger Kurt Eliasson, vd för bransch- och intresseorganisationen SABO.

På kampanjsajten ordtillbostad.se möts besökaren av en interaktiv pappersstad fylld av ord från sociala medier som visar på missnöjet med dagens bostadssituation. Det går att vandra runt i staden genom en skräddarsydd, unik Street view-funktion och göra sin röst hörd via twitter. Sajten uppmärksammar även SABOs ramupphandlade Kombohus som pressat byggpriserna med 25 procent och ger politiker och tjänstermän vägledning i hur man snabbare bygger fler bostäder.

– Vi tar människors problem på allvar och jag är övertygad om att landets politiker lyssnar på sina invånare och vill gå från ord till bostad. I det arbetet är allmännyttan ett självklart verktyg, säger Kurt Eliasson.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under oktober/november 2015 bland 2 320 kvinnor och män, 18-74 år, boende i Sverige, utav undersökningsföretaget Norstat

Bifogas:
Foto: Interaktiva pappersstaden byggs upp

Faktablad enkätundersökning (excel)
Tips till beslutsfattare (pdf)

Kampanjsida och film:
ordtillbostad.se

Jonas Högset, ansvarig för nyproduktion, SABO:
Charlotta Lundström, pressansvarig SABO:

SABO

Om SABO: 300 allmännyttiga kommunala bostadsföretag i Sverige är medlemmar i SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag). Tillsammans äger och förvaltar medlemsföretagen cirka 802 000 bostäder. De är viktiga aktörer på den svenska bostads- och arbetsmarknaden, både lokalt och nationellt.