Åtta kommuner nominerade till Årets kulturkommun 2019

I år utser Vision Årets kulturkommun för 30:e gången. Åtta kommuner är nominerade: Avesta, Bromölla, Kil, Kumla, Lund, Smedjebacken, Värnamo och Örebro.

För att vara aktuell som Årets kulturkommun 2019 ska kommunen bland annat visa att den:'

• Arbetar för att kultur ska bli en självklar del av kommuninvånarnas vardag, genom att den finns med i all kommunal verksamhet
  • Gör anställda och kommuninvånarna delaktiga i kulturverksamheten
  • Använder kultur som ett verktyg för hälsa och välfärd
  • Stödjer kulturell mångfald

- Vi letar efter en kommun där kulturen får ta ordentlig plats i medborgarnas liv. En kommun som för en långsiktig kulturpolitik och som arbetar kreativt, okonventionellt och professionellt för att involvera kultur i kommunens verksamhet, säger juryns ordförande Ove Jansson, vice ordförande i Vision

Årets vinnare offentliggörs vid ett event i Stockholm den 26-27 november 2018.

För ytterligare information kontakta Ewa Henriksson, kulturansvarig i Vision, tfn 070-574 34 07.

Läs mer om Årets kulturkommun https://vision.se/Yrken/kultur/arets-kulturkommun/

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 195 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Internationellt seminarium: Ska facket driva frågor om mens och migration?10.10.2018 10:24Pressmeddelande

Välkommen till ett seminarium fredagen den 12 oktober där Visions förbundsordförande Veronica Magnusson pratar om sin syn på fackligt internationellt solidaritetsarbete. Veronica Magnusson från Valdemarsvik jobbade tidigare inom socialtjänsten i Norrköpings kommun. Idag är hon vice ordförande i en av världens största fackliga organisationer, Public Services International (PSI), med 20 miljoner medlemmar i 150 länder.

Socialchefsrapport 2018: Drömjobb i framtidens socialtjänst1.10.2018 07:30Nyheter

Vision organiserar 30 000 medlemmar och 450 olika titlar inom socialt arbete. Vi gör årligen en enkät bland landets socialchefer för att följa upp förutsättningar för socialtjänsterna samt villkoren för socialcheferna. Årets Socialchefsrapport visar att rekryteringsläget fortfarande är tufft. Över hälften av socialcheferna uppger att det generellt är svårt att rekrytera personal till socialtjänstens verksamheter.