Åtta kommuner nominerade till Årets kulturkommun 2019

I år utser Vision Årets kulturkommun för 30:e gången. Åtta kommuner är nominerade: Avesta, Bromölla, Kil, Kumla, Lund, Smedjebacken, Värnamo och Örebro.

För att vara aktuell som Årets kulturkommun 2019 ska kommunen bland annat visa att den:'

• Arbetar för att kultur ska bli en självklar del av kommuninvånarnas vardag, genom att den finns med i all kommunal verksamhet
  • Gör anställda och kommuninvånarna delaktiga i kulturverksamheten
  • Använder kultur som ett verktyg för hälsa och välfärd
  • Stödjer kulturell mångfald

- Vi letar efter en kommun där kulturen får ta ordentlig plats i medborgarnas liv. En kommun som för en långsiktig kulturpolitik och som arbetar kreativt, okonventionellt och professionellt för att involvera kultur i kommunens verksamhet, säger juryns ordförande Ove Jansson, vice ordförande i Vision

Årets vinnare offentliggörs vid ett event i Stockholm den 26-27 november 2018.

För ytterligare information kontakta Ewa Henriksson, kulturansvarig i Vision, tfn 070-574 34 07.

Läs mer om Årets kulturkommun https://vision.se/Yrken/kultur/arets-kulturkommun/

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Hållbart chefsliv?27.5.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Hur är det att vara chef i Sverige idag? Unionen och Vision har frågat 1500 chefer i både privata och offentliga verksamheter. Undersökningen visar att pressen på cheferna är hög. Varannan chef känner sig generellt stressad under en vanlig arbetsvecka, ofta till följd av för många arbetsuppgifter. Chefer inom privat sektor stressas även i hög grad av krav på tillgänglighet medan chefer i offentlig sektor stressas av för många medarbetare. Läs rapporten "Hållbart chefsliv?" här:

Hur når vi jämställda löner?8.3.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

Vision har jämfört lönerna för tre yrkesgrupper som arbetar i en sektor där de flesta är kvinnor respektive i en sektor där de flesta är män. Beräkningarna har gjorts utifrån Statistiska centralbyråns lönestatistik för yrkena Informatör/kommunikatör, IT- tekniker och HR-chef. Det visar sig att det skiljer tusentals kronor i lön varje månad mellan en informatör eller en IT- tekniker som jobbar i den kvinnodominerade välfärden, jämfört med samma yrkesgrupper i den mansdominerade privata sektorn.