Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Åttondelsfinal på spel mot Tjeckien

Efter en svensk smakstart mot Montenegro måste svenskorna på mindre än 24 timmar ställa upp igen och kämpa mot Tjeckien. Dagens utmaning förväntas bli en storlek större än gårdagens.

Foto: FIBA

Efter första speldagen i EuroBasket 2019 ligger Sverige överst i grupp B. Men än ska inte svenskarna fira, då vi hittills pliktskyldigt har slagit Montenegro, gruppens svagaste lag. Dagens motståndare, Tjeckien, ställer helt andra frågor som svenskorna måste svara på.

– Tjeckien har mycket mer lagspel och fler som kommer att bidra, säger Frida Eldebrink.

Där Montenegro bara hade en riktigt farlig spelare visade Tjeckien igår mot Frankrike att hoten kommer från flera håll – även ifall de till slut förlorade den matchen. Tjeckien ledde i halvtid och det var inte förrän Frankrike gjorde 24-11 i fjärde perioden som matchen rann iväg. Romana Hejdova stod för 19 poäng och Katerina Elhotova gjorde 15 (båda satte 3 trepoängare vars).

– Vi hade en del problem, och saker vi måste förbättra, säger förbundskapten François Gomez efter gårdagens match.

Vad som däremot fungerade igår var returtagningen, där Sverige håvade in hela 20 fler returer än Montenegro. Där visade även Tjeckien en svaghet mot Frankrike när de förlorade sin returtagning 36-44, något som Sverige med säkerhet kommer sikta på att utnyttja.

Om Sverige slår Tjeckien är avancemang till åttondelsfinal på måndag kväll säkrat. Tjeckien spelar för sin överlevnad då de riskerar att hamna sist i gruppen om de inte vinner dagens match. Matchen börjar kl 12:00, svensk tid och du ser matchen på SVT eller TV3/Viaplay.

EuroBasket 2019
Sverige-Montenegro
12.00 (svensk tid), Arena Riga
Matchen sänds på SVT och TV3
Statistik: http://bit.ly/StatsSVEMNT

Scoutingrapport: Tjeckien >>>

Text: Johannes Grufstedt

Foto: FIBA

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.