Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Åttondelsfinal på spel mot Tjeckien

Efter en svensk smakstart mot Montenegro måste svenskorna på mindre än 24 timmar ställa upp igen och kämpa mot Tjeckien. Dagens utmaning förväntas bli en storlek större än gårdagens.

Foto: FIBA

Efter första speldagen i EuroBasket 2019 ligger Sverige överst i grupp B. Men än ska inte svenskarna fira, då vi hittills pliktskyldigt har slagit Montenegro, gruppens svagaste lag. Dagens motståndare, Tjeckien, ställer helt andra frågor som svenskorna måste svara på.

– Tjeckien har mycket mer lagspel och fler som kommer att bidra, säger Frida Eldebrink.

Där Montenegro bara hade en riktigt farlig spelare visade Tjeckien igår mot Frankrike att hoten kommer från flera håll – även ifall de till slut förlorade den matchen. Tjeckien ledde i halvtid och det var inte förrän Frankrike gjorde 24-11 i fjärde perioden som matchen rann iväg. Romana Hejdova stod för 19 poäng och Katerina Elhotova gjorde 15 (båda satte 3 trepoängare vars).

– Vi hade en del problem, och saker vi måste förbättra, säger förbundskapten François Gomez efter gårdagens match.

Vad som däremot fungerade igår var returtagningen, där Sverige håvade in hela 20 fler returer än Montenegro. Där visade även Tjeckien en svaghet mot Frankrike när de förlorade sin returtagning 36-44, något som Sverige med säkerhet kommer sikta på att utnyttja.

Om Sverige slår Tjeckien är avancemang till åttondelsfinal på måndag kväll säkrat. Tjeckien spelar för sin överlevnad då de riskerar att hamna sist i gruppen om de inte vinner dagens match. Matchen börjar kl 12:00, svensk tid och du ser matchen på SVT eller TV3/Viaplay.

EuroBasket 2019
Sverige-Montenegro
12.00 (svensk tid), Arena Riga
Matchen sänds på SVT och TV3
Statistik: http://bit.ly/StatsSVEMNT

Scoutingrapport: Tjeckien >>>

Text: Johannes Grufstedt

Foto: FIBA

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.