Attraktiv arbetsgivare för unga

Det är populärt att söka jobb i fjällvärlden trots stark arbetsmarknad och mindre årskullar. Reseföretaget SkiStar får varje år in tusentals nya ansökningar till sina Skandinaviska skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil. I år sökte nära 3 000 personer under ansökningsperioden 1 augusti till 1 september. I likhet med tidigare år är de flesta sökande under 26 år. Åre, arrangör för alpina VM 2019, är mest populär av SkiStars skidorter.

- Arbetet hos oss är för många unga ett viktigt instegsjobb och många arbetar flera säsonger. Vi är oerhört glada att vi som arbetsgivare har en så stor attraktionskraft med tanke på den låga arbetslösheten, att allt fler unga väljer att studera än tidigare samt mindre årskullar. Vi tror att många väljer att söka sig till oss för att vi har ett starkt varumärke och utvecklingsmöjligheterna är stora med fem olika skidorter i Skandinavien, alla med sin unika charm och geografiska läge, säger Camilla Sundqvist som är HR ansvarig på SkiStar.

Mellan 20-27 september genomförs rekryteringen på SkiStars skidorter som är ett årligen återkommande inslag för att ta nästa steg i rekryteringsprocessen. Där träffas utvalda sökande till respektive skidort för intervjuer, gruppövningar, företagsinformation och socialt umgänge för att lära känna varandra i en naturlig miljö. Efter dagarna plockas sedan vinterns team ut. Totalt kommer drygt 2 000 personer att anställas inför vintersäsongen varav ca. 700 är helt nya medarbetare.

- Förutom att många nya söker sig till oss så har vi väldigt många återkommande medarbetare, upp emot 65 % återkommer efter sin första säsong. Vi ser att de återkommande i större utsträckning än tidigare väljer att byta till någon annan av SkiStar skidorter eller väljer att utvecklas i nya yrkesroller eller i arbetsledande positioner. De som fortsätter sin karriär utanför SkiStar får med sig nyttiga arbetslivserfarenheter framförallt inom service, teamarbete och gästbemötande, avslutar Camilla Sundqvist.

Fakta rekrytering 2018: Totalt antal sökande 2 851 (2017: 2 845)

Summering

Åre

1101

1178

Sälen

1357

1299

Hemsedal

136

109

Vemdalen

213

199

Trysil

38

66

Totalt

2845

2851

Är du som journalist intresserad av att delta under rekryteringsdagarna i Sälen eller Åre?

Kontakta: Camilla Sundqvist, SkiStar på camilla.sundqvist@skistar.com alt +46 70 254 86 16

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

Stort intresse för SkiStar Vacation Club i Åre som nu erbjuder bättre sovkomfort5.10.2018 10:26Pressmeddelande

SkiStar Vacation Club startades för nio år sedan i Lindvallen och har sedan dess utvecklat ett högkvalitativt, tryggt och flexibelt andelsägande av fjällnära boenden. Nu växer SkiStar Vacation Club genom öppning av nya boendet Åre Village. I samband med öppningen erbjuds skönare sömn genom personligt anpassad sovkomfort. Intresset har varit stort redan från säljstarten av Åre Village.

BÄSTA ÅRET NÅGONSIN – STORA FÖRHOPPNINGAR PÅ KOMMANDE VINTERSÄSONG3.10.2018 07:54Pressmeddelande

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Med verksamhetsåret 2017/18 bakom oss är jag stolt över att vi kan presentera ännu ett rekordår för SkiStar! Vi visar tillväxt i de flesta av våra verksamhetsgrenar. Valles vinterveckor i januari, lovperioderna, konferensverksamheten SkiStar Business samt SkiStarshop är alla starka bidrag till resultatförbättringen. Vårt erbjudande står starkt!

SkiStar's winter news: Unique venture set to take SkiStar's ski resort in Sälen to the top -Åre to host the Alpine World Ski Championships13.9.2018 11:42Pressmeddelande

Ski travel operator SkiStar is investing heavily to develop Hundfjället in Sälen into a world-class ski resort. Scandinavia's newest express lift will be making its debut this winter, while a new accommodation concept and a brand new international airport will be opening within a few years and making the resort completely unique. Other highlights this winter include a number of new developments for families with children and the FIS Alpine World Ski Championships in Åre.

SkiStars vinternyheter: Unik satsning i Sälen ska ta Hundfjället till toppen - Åre står värd för alpina VM13.9.2018 06:50Pressmeddelande

Skidreseföretaget SkiStar storsatsar för att utveckla Hundfjället i Sälen till en skidresort i världsklass. Redan nu i vinter är det premiär för Skandinaviens modernaste expresslift och inom några år öppnar ett nytt boendekoncept och en internationell flygplats som gör resmålet helt unikt. Andra höjdpunkter i vinter är ett flertal nyheter för barnfamiljer samt alpina världsmästerskapen i Åre.