Attraktiv arbetsgivare för unga

Det är populärt att söka jobb i fjällvärlden trots stark arbetsmarknad och mindre årskullar. Reseföretaget SkiStar får varje år in tusentals nya ansökningar till sina Skandinaviska skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil. I år sökte nära 3 000 personer under ansökningsperioden 1 augusti till 1 september. I likhet med tidigare år är de flesta sökande under 26 år. Åre, arrangör för alpina VM 2019, är mest populär av SkiStars skidorter.

- Arbetet hos oss är för många unga ett viktigt instegsjobb och många arbetar flera säsonger. Vi är oerhört glada att vi som arbetsgivare har en så stor attraktionskraft med tanke på den låga arbetslösheten, att allt fler unga väljer att studera än tidigare samt mindre årskullar. Vi tror att många väljer att söka sig till oss för att vi har ett starkt varumärke och utvecklingsmöjligheterna är stora med fem olika skidorter i Skandinavien, alla med sin unika charm och geografiska läge, säger Camilla Sundqvist som är HR ansvarig på SkiStar.

Mellan 20-27 september genomförs rekryteringen på SkiStars skidorter som är ett årligen återkommande inslag för att ta nästa steg i rekryteringsprocessen. Där träffas utvalda sökande till respektive skidort för intervjuer, gruppövningar, företagsinformation och socialt umgänge för att lära känna varandra i en naturlig miljö. Efter dagarna plockas sedan vinterns team ut. Totalt kommer drygt 2 000 personer att anställas inför vintersäsongen varav ca. 700 är helt nya medarbetare.

- Förutom att många nya söker sig till oss så har vi väldigt många återkommande medarbetare, upp emot 65 % återkommer efter sin första säsong. Vi ser att de återkommande i större utsträckning än tidigare väljer att byta till någon annan av SkiStar skidorter eller väljer att utvecklas i nya yrkesroller eller i arbetsledande positioner. De som fortsätter sin karriär utanför SkiStar får med sig nyttiga arbetslivserfarenheter framförallt inom service, teamarbete och gästbemötande, avslutar Camilla Sundqvist.

Fakta rekrytering 2018: Totalt antal sökande 2 851 (2017: 2 845)

Summering

Åre

1101

1178

Sälen

1357

1299

Hemsedal

136

109

Vemdalen

213

199

Trysil

38

66

Totalt

2845

2851

Är du som journalist intresserad av att delta under rekryteringsdagarna i Sälen eller Åre?

Kontakta: Camilla Sundqvist, SkiStar på camilla.sundqvist@skistar.com alt +46 70 254 86 16

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

Växande intresse från utlandet att skidsemestra i klassiska Sälen11.6.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Den traditionella skidorten Sälen som svenskar vallfärdat till sedan 60-talet börjar på allvar locka turister från utlandet. Under den gångna vintern ökade turismen till SkiStars anläggningar i Sälen från utlandet med 21 %*. Första turisten ankom till Sälen redan på 30-talet, 1966 togs första stolliften i drift i Hundfjället, 1997 förvärvade SkiStar Tandådalen-Hundfjället vilket då skapade Sveriges största gemensamma skidanläggning. I december får SkiStars skidområden i Sälen en av världens bästa accesser för utländska gäster med bara 10-25 minuter från en internationell flygplats.

Världslansering av elmotorcykelupplevelse i Hammarbybacken väcker stort intresse3.6.2019 13:00:00 CESTPressmeddelande

Lanseringen av den svenska elektriska offroad motorcykeln CAKE Kalk och den specialanpassade banan från toppen av Hammarbybacken har visat sig vara en succé redan från start. Det har varit fullbokat alla öppna dagar och är väldigt bra förbokat framöver. Nu kan Hammarbybacken stoltsera med ett stort antal aktiviteter under sommarsäsongen för den som söker en aktiv livsstil i huvudstaden.

Närmare till Sälen och Trysil med flyg från fem svenska städer i vinter22.5.2019 07:08:43 CESTPressmeddelande

Nu blir det både enklare och snabbare att nå Sveriges och Norges största skidorter, Sälen och Trysil, med BRA-flyg från Stockholm, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö. Accessen till skidåkning i två länder blir en av världens bästa med endast 10 minuter transfertid till Sälens närmast belägna skidområde - Hundfjället och bara 40 minuter till Trysil från den nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.