Attraktiv arbetsgivare för unga

Det är populärt att söka jobb i fjällvärlden trots stark arbetsmarknad och mindre årskullar. Reseföretaget SkiStar får varje år in tusentals nya ansökningar till sina Skandinaviska skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil. I år sökte nära 3 000 personer under ansökningsperioden 1 augusti till 1 september. I likhet med tidigare år är de flesta sökande under 26 år. Åre, arrangör för alpina VM 2019, är mest populär av SkiStars skidorter.

- Arbetet hos oss är för många unga ett viktigt instegsjobb och många arbetar flera säsonger. Vi är oerhört glada att vi som arbetsgivare har en så stor attraktionskraft med tanke på den låga arbetslösheten, att allt fler unga väljer att studera än tidigare samt mindre årskullar. Vi tror att många väljer att söka sig till oss för att vi har ett starkt varumärke och utvecklingsmöjligheterna är stora med fem olika skidorter i Skandinavien, alla med sin unika charm och geografiska läge, säger Camilla Sundqvist som är HR ansvarig på SkiStar.

Mellan 20-27 september genomförs rekryteringen på SkiStars skidorter som är ett årligen återkommande inslag för att ta nästa steg i rekryteringsprocessen. Där träffas utvalda sökande till respektive skidort för intervjuer, gruppövningar, företagsinformation och socialt umgänge för att lära känna varandra i en naturlig miljö. Efter dagarna plockas sedan vinterns team ut. Totalt kommer drygt 2 000 personer att anställas inför vintersäsongen varav ca. 700 är helt nya medarbetare.

- Förutom att många nya söker sig till oss så har vi väldigt många återkommande medarbetare, upp emot 65 % återkommer efter sin första säsong. Vi ser att de återkommande i större utsträckning än tidigare väljer att byta till någon annan av SkiStar skidorter eller väljer att utvecklas i nya yrkesroller eller i arbetsledande positioner. De som fortsätter sin karriär utanför SkiStar får med sig nyttiga arbetslivserfarenheter framförallt inom service, teamarbete och gästbemötande, avslutar Camilla Sundqvist.

Fakta rekrytering 2018: Totalt antal sökande 2 851 (2017: 2 845)

Summering

Åre

1101

1178

Sälen

1357

1299

Hemsedal

136

109

Vemdalen

213

199

Trysil

38

66

Totalt

2845

2851

Är du som journalist intresserad av att delta under rekryteringsdagarna i Sälen eller Åre?

Kontakta: Camilla Sundqvist, SkiStar på camilla.sundqvist@skistar.com alt +46 70 254 86 16

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

SkiStar's winter news: Unique venture set to take SkiStar's ski resort in Sälen to the top -Åre to host the Alpine World Ski Championships13.9.2018 11:42Pressmeddelande

Ski travel operator SkiStar is investing heavily to develop Hundfjället in Sälen into a world-class ski resort. Scandinavia's newest express lift will be making its debut this winter, while a new accommodation concept and a brand new international airport will be opening within a few years and making the resort completely unique. Other highlights this winter include a number of new developments for families with children and the FIS Alpine World Ski Championships in Åre.

SkiStars vinternyheter: Unik satsning i Sälen ska ta Hundfjället till toppen - Åre står värd för alpina VM13.9.2018 06:50Pressmeddelande

Skidreseföretaget SkiStar storsatsar för att utveckla Hundfjället i Sälen till en skidresort i världsklass. Redan nu i vinter är det premiär för Skandinaviens modernaste expresslift och inom några år öppnar ett nytt boendekoncept och en internationell flygplats som gör resmålet helt unikt. Andra höjdpunkter i vinter är ett flertal nyheter för barnfamiljer samt alpina världsmästerskapen i Åre.

En fantastisk vintersäsong bakom ökade intäkter och rekordresultat för niomånadersperioden20.6.2018 07:51Pressmeddelande

- Med vintern bakom oss kan vi än en gång presentera det bästa niomånadersresultatet i SkiStars historia. När vi summerar säsongen har vi på alla våra destinationer kunnat erbjuda våra gäster en fantastisk skidåkning från uppstart i december fram till säsongsslut, säger SkiStars VD Mats Årjes. VD Mats Årjes fortsätter; Antalet skiddagar, där en skiddag motsvarar en dags skidåkning med ett SkiPass, uppgår till 5,8 miljoner vilket är över 7 procent bättre än föregående år. Den ökade gästvolymen är huvudanledningen till det förbättrade resultatet. Inte bara våra lovperioder utan även fokusområden som Valles Vinterveckor i januari samt konferensverksamheten SkiStar Business visar fortsatt tillväxt. Reavinsterna från våra exploateringsprojekt är 21 MSEK lägre än föregående år men ska ses i ljuset av att affärerna är relativt oregelbundna i tid. Vi ser ingen avmattning i intresset från företag och privatpersoner att investera i boenden på destinationer där vi är verksamma. Bokade objektsdygn

SkiStars framgångsrika barnkoncept flyttar in på Holiday Club i Åre31.5.2018 09:00Pressmeddelande

Skidreseföretagets barnkoncept med Snögubben Valle har charmat många barn och föräldrar runt om på SkiStars skidorter sedan 2013. Snart flyttar Valle in på familjeanläggningen Holiday Club i Åre som med det stärker och utvecklar sitt utbud till barnfamiljer. - Vi är väldigt glada att kunna samarbeta med SkiStars barnkoncept och genom det stoltsera med högkvalitativa upplevelser för våra familjegäster. Valle står för en aktiv livsstil och en sund värdegrund kopplat till mat vilket passar oss perfekt, säger Pernilla Gravenfors VD på Holiday Club i Åre. Barnkonceptet smygstartar redan nu i sommar under Holiday Clubs familjeveckor. Lagom till höstlovet växlas aktivitetsutbudet upp med Valle. Med start vintern 18/19 finns ett anpassat aktivitetsprogram med Valle samt Valles barnbuffé och menyer som inspirerar barn till att äta varierat och hälsosamt. Ett tacksamt koncept för föräldrar som slipper tjata på sina barn under semestern. - Det passar oss oerhört bra med Holiday Club som samarbets