Audi A1 kommer att tillverkas i SEAT:s fabrik i Martorell

/ Från och med 2018 kommer Audi A1 att tillverkas i Martorell / Satsningen kommer att leda till investeringar och anställningar vid Martorellfabriken

Södertälje, 2015-01-21 – Audi har beslutat om produktionsfördelningen av märkets modeller under de närmaste åren och Audi A1 har placerats på SEAT:s anläggning i Martorell. En starkt bidragande faktor har framgången med tillverkningen av Audi Q3 varit. Produktionen av A1, som för närvarande byggs i Bryssel, är inställd på att börja 2018 och Audi förväntar sig en hög produktionsvolym under kommande år i Martorell. A1 kommer att medföra investeringar och nyanställningar till SEAT:s fabrik men kommer också att bidra till att fylla fabrikens produktionskapacitet.

Dessutom rapporterade Audi att produktionen av Audi Q3, som har tillverkats i Martorell sedan mitten av 2011, kommer att flyttas till Ungerns Györ-anläggning. Med en årlig prognos på 100 000 enheter när produktionen av Q3 började i Martorell, har fabriken överskridit de ursprungliga siffrorna genom att nå en total produktion av 478 000 enheter. A1 kommer att bli den andra premium-bilen som byggs i Martorell efter Q3.

"Fabriken i Martorell har en mångårig erfarenhet av att tillverka Audi Q3 med högsta kvalitet", säger Prof. Dr.-Ing. Hubert Waltl från produktionsledningen hos AUDI AG. "Därför tog vi beslutet att även producera Audi A1 i Martorell. På så sätt nyttjar vi synergierna inom Volkswagen-koncernen ".

SEAT globala VD Luca de Meos reflektioner över beslutet var att: "Audi och Volkswagen Group visar fullt förtroende för fabriken i Martorell. Produktionen av A1 är enastående nyhet och kommer att ge oss mer volym och ökade intäkter under de närmaste åren ".

SEAT vice VD och produktionschef Dr. Andreas Tostmann meddelade vidare att "tilldelningen av Audi A1 är ett erkännande av det utmärkta arbete som utförts av SEAT:s team i Martorell i produktionen av Q3 under de senaste åren. Vi är mycket nöjda med tilldelningen av denna nya modell, som kommer att tillverkas i enlighet med de höga kvalitetskrav som Martorell står för ".

För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sean 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til