Audi A8 utsedd till ”World Luxury Car 2018”

Audi A8 har tilldelats det prestigefulla priset “World Luxury Car 2018.” Vinsten är ännu ett bevis för lyxbilens roll som referens för märkets devis “Vorsprung durch Technik.” Priscermonin genomfördes under onsdagen vid New York Auto Show.

Audi A8 L

De 82 jurymedlemmarna från 24 länder värderade inte bara känsla, komfort och och säkerhetsnivå utan även miljöaspekter, köregenskaper, marknadsrelevans och pris-prestandaförhållande. Under den slutliga omröstningen tog Audi A8 tog hem segern över två konkurrenter. Det är den nionde totalsegern i World Car Awards för märket med de fyra ringarna.

”Priset är en speciell ära för oss och vårt flaggskepp,” förklarade Peter Mertens, utvecklingschef AUDI AG. “Nya Audi A8 driver utvecklingen framåt för hela vår industri. Med den nya digitala touchskärmen, den konsekvent genomförda elektrifieringen och de tekniska förutsättningarna för villkorad automatiserad körning sätter den nya standards inom fordonsindustrin.”

Audi A8 tillverkas i Neckarsulm i södra Tyskland och lanserades i november 2017. Utöver noga utvalda material och hög detaljkvalitet är Audi A8 elektrifierad med 48-volts mildhybridsystem och kan bl.a. utrustas med  HD Matrix LED laserstrålkastare och OLED-ljus, dynamisk fyrhjulsstyrning, ca 40 olika förarassistans- och säkerhetssystem samt komfortbaksäte med fotmassage.

Förstaplatser i World Car Awards för Audi:

2005         Audi A6             World Car of the Year

2007         Audi RS4           World Performance Car

2007         Audi TT             World Car Design of the Year

2008         Audi R8             World Performance Car

2008         Audi R8             World Car Design of the Year

2010         Audi R8 V10      World Performance Car

2014         Audi A3              World Car of the Year

2016         Audi R8*            World Performance Car

2018         Audi A8              World Luxury Car

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.