Audi A8 utsedd till ”World Luxury Car 2018”

Audi A8 har tilldelats det prestigefulla priset “World Luxury Car 2018.” Vinsten är ännu ett bevis för lyxbilens roll som referens för märkets devis “Vorsprung durch Technik.” Priscermonin genomfördes under onsdagen vid New York Auto Show.

Audi A8 L

De 82 jurymedlemmarna från 24 länder värderade inte bara känsla, komfort och och säkerhetsnivå utan även miljöaspekter, köregenskaper, marknadsrelevans och pris-prestandaförhållande. Under den slutliga omröstningen tog Audi A8 tog hem segern över två konkurrenter. Det är den nionde totalsegern i World Car Awards för märket med de fyra ringarna.

”Priset är en speciell ära för oss och vårt flaggskepp,” förklarade Peter Mertens, utvecklingschef AUDI AG. “Nya Audi A8 driver utvecklingen framåt för hela vår industri. Med den nya digitala touchskärmen, den konsekvent genomförda elektrifieringen och de tekniska förutsättningarna för villkorad automatiserad körning sätter den nya standards inom fordonsindustrin.”

Audi A8 tillverkas i Neckarsulm i södra Tyskland och lanserades i november 2017. Utöver noga utvalda material och hög detaljkvalitet är Audi A8 elektrifierad med 48-volts mildhybridsystem och kan bl.a. utrustas med  HD Matrix LED laserstrålkastare och OLED-ljus, dynamisk fyrhjulsstyrning, ca 40 olika förarassistans- och säkerhetssystem samt komfortbaksäte med fotmassage.

Förstaplatser i World Car Awards för Audi:

2005         Audi A6             World Car of the Year

2007         Audi RS4           World Performance Car

2007         Audi TT             World Car Design of the Year

2008         Audi R8             World Performance Car

2008         Audi R8             World Car Design of the Year

2010         Audi R8 V10      World Performance Car

2014         Audi A3              World Car of the Year

2016         Audi R8*            World Performance Car

2018         Audi A8              World Luxury Car

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.