Audi A8 utsedd till ”World Luxury Car 2018”

Audi A8 har tilldelats det prestigefulla priset “World Luxury Car 2018.” Vinsten är ännu ett bevis för lyxbilens roll som referens för märkets devis “Vorsprung durch Technik.” Priscermonin genomfördes under onsdagen vid New York Auto Show.

Audi A8 L

De 82 jurymedlemmarna från 24 länder värderade inte bara känsla, komfort och och säkerhetsnivå utan även miljöaspekter, köregenskaper, marknadsrelevans och pris-prestandaförhållande. Under den slutliga omröstningen tog Audi A8 tog hem segern över två konkurrenter. Det är den nionde totalsegern i World Car Awards för märket med de fyra ringarna.

”Priset är en speciell ära för oss och vårt flaggskepp,” förklarade Peter Mertens, utvecklingschef AUDI AG. “Nya Audi A8 driver utvecklingen framåt för hela vår industri. Med den nya digitala touchskärmen, den konsekvent genomförda elektrifieringen och de tekniska förutsättningarna för villkorad automatiserad körning sätter den nya standards inom fordonsindustrin.”

Audi A8 tillverkas i Neckarsulm i södra Tyskland och lanserades i november 2017. Utöver noga utvalda material och hög detaljkvalitet är Audi A8 elektrifierad med 48-volts mildhybridsystem och kan bl.a. utrustas med  HD Matrix LED laserstrålkastare och OLED-ljus, dynamisk fyrhjulsstyrning, ca 40 olika förarassistans- och säkerhetssystem samt komfortbaksäte med fotmassage.

Förstaplatser i World Car Awards för Audi:

2005         Audi A6             World Car of the Year

2007         Audi RS4           World Performance Car

2007         Audi TT             World Car Design of the Year

2008         Audi R8             World Performance Car

2008         Audi R8             World Car Design of the Year

2010         Audi R8 V10      World Performance Car

2014         Audi A3              World Car of the Year

2016         Audi R8*            World Performance Car

2018         Audi A8              World Luxury Car

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.