Audi A8 utsedd till ”World Luxury Car 2018”

Audi A8 har tilldelats det prestigefulla priset “World Luxury Car 2018.” Vinsten är ännu ett bevis för lyxbilens roll som referens för märkets devis “Vorsprung durch Technik.” Priscermonin genomfördes under onsdagen vid New York Auto Show.

Audi A8 L

De 82 jurymedlemmarna från 24 länder värderade inte bara känsla, komfort och och säkerhetsnivå utan även miljöaspekter, köregenskaper, marknadsrelevans och pris-prestandaförhållande. Under den slutliga omröstningen tog Audi A8 tog hem segern över två konkurrenter. Det är den nionde totalsegern i World Car Awards för märket med de fyra ringarna.

”Priset är en speciell ära för oss och vårt flaggskepp,” förklarade Peter Mertens, utvecklingschef AUDI AG. “Nya Audi A8 driver utvecklingen framåt för hela vår industri. Med den nya digitala touchskärmen, den konsekvent genomförda elektrifieringen och de tekniska förutsättningarna för villkorad automatiserad körning sätter den nya standards inom fordonsindustrin.”

Audi A8 tillverkas i Neckarsulm i södra Tyskland och lanserades i november 2017. Utöver noga utvalda material och hög detaljkvalitet är Audi A8 elektrifierad med 48-volts mildhybridsystem och kan bl.a. utrustas med  HD Matrix LED laserstrålkastare och OLED-ljus, dynamisk fyrhjulsstyrning, ca 40 olika förarassistans- och säkerhetssystem samt komfortbaksäte med fotmassage.

Förstaplatser i World Car Awards för Audi:

2005         Audi A6             World Car of the Year

2007         Audi RS4           World Performance Car

2007         Audi TT             World Car Design of the Year

2008         Audi R8             World Performance Car

2008         Audi R8             World Car Design of the Year

2010         Audi R8 V10      World Performance Car

2014         Audi A3              World Car of the Year

2016         Audi R8*            World Performance Car

2018         Audi A8              World Luxury Car

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Audi planerar för Audi e-tron GT16.3.2018 15:14Pressmeddelande

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.

Audi Bryssel certifierat för koldioxidneutral tillverkning14.3.2018 10:05Pressmeddelande

Audi Bryssel har tilldelats certifikat för koldioxidneutral tillverkning av det belgiska testföretaget Vinçotte. Med förnybar energi (95%) och klimatkompensation via miljöprojekt (5%) har Audi säkerställt att tillverkningsprocessen och verksamheten i Bryssel inte tillför någon koldioxid. Audi Bryssel är därmed världens första certifierade anläggning med klimatneutral volymproduktion i premiumsegmentet.