Audi A8 utsedd till ”World Luxury Car 2018”

Audi A8 har tilldelats det prestigefulla priset “World Luxury Car 2018.” Vinsten är ännu ett bevis för lyxbilens roll som referens för märkets devis “Vorsprung durch Technik.” Priscermonin genomfördes under onsdagen vid New York Auto Show.

Audi A8 L

De 82 jurymedlemmarna från 24 länder värderade inte bara känsla, komfort och och säkerhetsnivå utan även miljöaspekter, köregenskaper, marknadsrelevans och pris-prestandaförhållande. Under den slutliga omröstningen tog Audi A8 tog hem segern över två konkurrenter. Det är den nionde totalsegern i World Car Awards för märket med de fyra ringarna.

”Priset är en speciell ära för oss och vårt flaggskepp,” förklarade Peter Mertens, utvecklingschef AUDI AG. “Nya Audi A8 driver utvecklingen framåt för hela vår industri. Med den nya digitala touchskärmen, den konsekvent genomförda elektrifieringen och de tekniska förutsättningarna för villkorad automatiserad körning sätter den nya standards inom fordonsindustrin.”

Audi A8 tillverkas i Neckarsulm i södra Tyskland och lanserades i november 2017. Utöver noga utvalda material och hög detaljkvalitet är Audi A8 elektrifierad med 48-volts mildhybridsystem och kan bl.a. utrustas med  HD Matrix LED laserstrålkastare och OLED-ljus, dynamisk fyrhjulsstyrning, ca 40 olika förarassistans- och säkerhetssystem samt komfortbaksäte med fotmassage.

Förstaplatser i World Car Awards för Audi:

2005         Audi A6             World Car of the Year

2007         Audi RS4           World Performance Car

2007         Audi TT             World Car Design of the Year

2008         Audi R8             World Performance Car

2008         Audi R8             World Car Design of the Year

2010         Audi R8 V10      World Performance Car

2014         Audi A3              World Car of the Year

2016         Audi R8*            World Performance Car

2018         Audi A8              World Luxury Car

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.