Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

• Över 500.000 bilar levererades under fjärde kvartalet 2020
  • Totalt levererade Audi 1.69 miljoner bilar globalt
  • Ny toppnotering i Kina med 727.358 bilar (+5,4%)
  • Audi störst på elbilar av de tyska premiummärkena
  • Audi e-tron ökade 79,5% till 47.324 bilar totalt. I Sverige var ökningen + 217%
  • Audi e-tron mest sålda modellen totalt på norska bilmarknaden
  • Näst högsta marknadsandelen någonsin för Audi Sverige med 6,2%
  • Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör AUDI AG: “Vi siktar mot ytterligare tillväxt under 2021”

“Tack vare en extremt stark teamprestation internationellt, kunde vi återhämta oss från den första vågen av corona. Ett starkt tredje kvartal ledde till en framgångsrik slutspurt 2020”, säger Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i ledningsgruppen för AUDI AG. “Den globala situationen är fortsatt utmanande. Trots det har vi satt ambitiösa mål för 2021, siktar på fortsatt tillväxt och ser på framtiden med tillförsikt.”

Med utökade digitala tjänster inom försäljning och service agerade märket flexibelt och framgångsrikt på utmaningarna under coronapandemin. Den pågående digitaliseringen och erfarenheterna från den första vågen av pandemin i våras bidrog till att Audi avslutade 2020 med det mest framgångsrika kvartalet i företagets historia.

AUDI AG fortsätter omställningen mot hållbar premiummobilitet och är med marginal den största elbilstillverkaren av de tre tyska premiummärkena. Audi e-tron (inklusive Audi e-tron Sportback) noterade en kraftig ökning av efterfrågan med en tillväxt på 79,5 procent (47.324 bilar) jämfört med föregående år. Audi e-tron är även globalt den mest säljande elbilsmodellen av de tyska premiumtillverkarna. I Norge blev Audi e-tron dessutom den totalt mest sålda modellen på marknaden under 2020. Även i Sverige noterades en stor efterfrågeökning med +217 procent under året för elbilen.

När det gäller det övriga modellprogrammet ökade framförallt Audi Q3 (+18,1% jämfört med föregående år) och Audi A6 (+11,8%). Prestandamodellerna från Audi Sport var också populära bland kunderna. Mer än 29.300 bilar levererades under 2020, vilket är en ny toppnotering och ökning på 16,1 procent jämfört med föregående år.

I Kina levererade Audi fler bilar än någonsin tidigare. Totalt 727.358 bilar motsvarar en ökning på 5,4 procent. En snabb ekonomisk återhämtning och hög efterfrågan på individuell mobilitet gav nya rekordsiffror. Utvecklingen var speciellt positiv för Audi Q2 (+33,8%), Audi A6 (+41.1%), Audi A7 (+142,1%) och Audi A8 (+13,8%).

I USA innebar 186.620 levererade bilarna en minskning med -16,7 procent jämfört med föregående år. Stark kundefterfrågan och den positiva trenden mot årsslutet gör att utsikterna för 2021 är positiva. Ökad efterfrågan finns framförallt i SUV-segmentet, där Audi hade en SUV-andel på 66 procent. Under 2020 gav Audi Q3 (+83.9%) och Audi e-tron (+10%) den största ökningen.

I Europa minskade leveranserna med -19,5 procent till 619.723 bilar under 2020. För Audi e-tron var trenden tvärtom positiv (+80,6%, inklusive Audi e-tron Sportback) liksom för Audi Q7 (+6.3%). Under det fjärde kvartalet skedde en återhämtning och 178.891 bilar levererades, vilket var en ökning med 2,5 procent jämfört med året innan. I Sverige summerade Audi ett starkt 2020 med den näst högsta marknadsandelen någonsin på 6,2 procent med 18051 bilar.

Leveranser AUDI AG

Helår

Diff. jmf. 2019

Totalt

1.692.773

1.845.573

- Tyskland

- Storbritannien

- Frankrike

- Italien

- Spanien

- Sverige

Mexiko

Brasilien

Kina inkl Hongkong

+5,4%

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för fyrhjulsdrivna Audi Q4 50 e-tron quattro6.5.2021 13:10:25 CEST | Pressmeddelande

Fyrhjulsdrift är en självklarhet i Audi-världen. Audi e-tron och Audi e-tron GT har redan visat på fördelarna med det blixtsnabba elektriska quattrosystemet. Nu kan även de första kunderna lägga en order på den fyrhjulsdrivna prestandaversionen Audi Q4 50 e-tron quattro och se fram emot leverans redan i sommar. Dubbla elmotorer ger extra grepp och 299 hk** bidrar med kraft och prestanda. Räckvidden är upp till 48 mil enligt WLTP tack vare det större batteriet på 77 hk netto. Audi släpper samtidigt specialmodellen Edition One med exklusiv design och svartlackerade ringar.

Säljstart för eldrivna Audi Q4 e-tron på Earth Day22.4.2021 12:33:27 CEST | Pressmeddelande

Audi breddar elbilsprogrammet med en förväntad storsäljare och tjänstebilsfavorit. Redan en vecka efter världspremiären går det nu att beställa eldrivna suven Audi Q4 e-tron. Den klimatneutrala produktionen är redan igång i Zwickau och de första kunderna kan räkna med leverans redan i sommar. Inledningsvis förväntas Audi Q4 40 e-tron väcka störst intresse med en räckvidd på upp till 51 mil. Lanseringen av Q4 e-tron sker hos de svenska återförsäljarna i början av juni.

Audi A6 e-tron concept – nästa e-volution19.4.2021 07:44:24 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter driva på e-volutionen mot elektrisk mobilitet. Under bilmässan i Shanghai premiärvisas Audi A6 e-tron concept, föregångare till en hel familj eldrivna modeller som är planerade för serieproduktion. En helt ny teknisk arkitektur, “Premium Platform Electric,” förkortat till PPE, utgör basen för bilarna. Med start i slutet av 2022 lanseras de första serieproducerade modellerna med PPE-teknik i C- och senare även i B-segmentet. Med den nya plattformen är Audi först med att bygga både högre suvar och lägre sportiga modeller på samma plattform, så som den kommande Audi A6 e-tron.

Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron and Q4 Sportback e-tron14.4.2021 19:42:06 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med två nya helt eldrivna modeller. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i det snabbväxande segmentet med kompakta suvar och bjuder på generösa innerutrymmen och avancerad digital teknik. Designspråket är vidareutvecklat med kraftfulla och samtidigt aerodynamiska linjer. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner, där toppversionen Q4 50 e-tron quattro har en maxeffekt på 299 hk (220 kW). Bakhjulsdrivna Q4 40 e-tron har en lång räckvidd på upp till 51 mil enligt WLTP-cykeln och kan laddas med upp till 125 kW. Säljstarten för Q4 e-tron sker under april och lanseringen hos de svenska Audi-återförsäljarna i början av sommaren. Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.

På väg mot Dakar. Audi elektrifierar öknen7.4.2021 11:43:47 CEST | Pressmeddelande

Audi har tagit viktiga steg på väg mot debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022. Konceptet för den innovativa prototypen till världens tuffaste terrängrally är nästan färdigställt med de första testerna inplanerade till halvårsskiftet. Projektledningen för företagets fabrikssatsning inom motorsport har tagits över av Andreas Roos, som senast var ansvarig för det framgångsrika DTM-programmet inom Audi Sport.