Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

• Över 500.000 bilar levererades under fjärde kvartalet 2020
  • Totalt levererade Audi 1.69 miljoner bilar globalt
  • Ny toppnotering i Kina med 727.358 bilar (+5,4%)
  • Audi störst på elbilar av de tyska premiummärkena
  • Audi e-tron ökade 79,5% till 47.324 bilar totalt. I Sverige var ökningen + 217%
  • Audi e-tron mest sålda modellen totalt på norska bilmarknaden
  • Näst högsta marknadsandelen någonsin för Audi Sverige med 6,2%
  • Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör AUDI AG: “Vi siktar mot ytterligare tillväxt under 2021”

“Tack vare en extremt stark teamprestation internationellt, kunde vi återhämta oss från den första vågen av corona. Ett starkt tredje kvartal ledde till en framgångsrik slutspurt 2020”, säger Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i ledningsgruppen för AUDI AG. “Den globala situationen är fortsatt utmanande. Trots det har vi satt ambitiösa mål för 2021, siktar på fortsatt tillväxt och ser på framtiden med tillförsikt.”

Med utökade digitala tjänster inom försäljning och service agerade märket flexibelt och framgångsrikt på utmaningarna under coronapandemin. Den pågående digitaliseringen och erfarenheterna från den första vågen av pandemin i våras bidrog till att Audi avslutade 2020 med det mest framgångsrika kvartalet i företagets historia.

AUDI AG fortsätter omställningen mot hållbar premiummobilitet och är med marginal den största elbilstillverkaren av de tre tyska premiummärkena. Audi e-tron (inklusive Audi e-tron Sportback) noterade en kraftig ökning av efterfrågan med en tillväxt på 79,5 procent (47.324 bilar) jämfört med föregående år. Audi e-tron är även globalt den mest säljande elbilsmodellen av de tyska premiumtillverkarna. I Norge blev Audi e-tron dessutom den totalt mest sålda modellen på marknaden under 2020. Även i Sverige noterades en stor efterfrågeökning med +217 procent under året för elbilen.

När det gäller det övriga modellprogrammet ökade framförallt Audi Q3 (+18,1% jämfört med föregående år) och Audi A6 (+11,8%). Prestandamodellerna från Audi Sport var också populära bland kunderna. Mer än 29.300 bilar levererades under 2020, vilket är en ny toppnotering och ökning på 16,1 procent jämfört med föregående år.

I Kina levererade Audi fler bilar än någonsin tidigare. Totalt 727.358 bilar motsvarar en ökning på 5,4 procent. En snabb ekonomisk återhämtning och hög efterfrågan på individuell mobilitet gav nya rekordsiffror. Utvecklingen var speciellt positiv för Audi Q2 (+33,8%), Audi A6 (+41.1%), Audi A7 (+142,1%) och Audi A8 (+13,8%).

I USA innebar 186.620 levererade bilarna en minskning med -16,7 procent jämfört med föregående år. Stark kundefterfrågan och den positiva trenden mot årsslutet gör att utsikterna för 2021 är positiva. Ökad efterfrågan finns framförallt i SUV-segmentet, där Audi hade en SUV-andel på 66 procent. Under 2020 gav Audi Q3 (+83.9%) och Audi e-tron (+10%) den största ökningen.

I Europa minskade leveranserna med -19,5 procent till 619.723 bilar under 2020. För Audi e-tron var trenden tvärtom positiv (+80,6%, inklusive Audi e-tron Sportback) liksom för Audi Q7 (+6.3%). Under det fjärde kvartalet skedde en återhämtning och 178.891 bilar levererades, vilket var en ökning med 2,5 procent jämfört med året innan. I Sverige summerade Audi ett starkt 2020 med den näst högsta marknadsandelen någonsin på 6,2 procent med 18051 bilar.

Leveranser AUDI AG

Helår

Diff. jmf. 2019

Totalt

1.692.773

1.845.573

- Tyskland

- Storbritannien

- Frankrike

- Italien

- Spanien

- Sverige

Mexiko

Brasilien

Kina inkl Hongkong

+5,4%

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi ökar med eldrivna e-tron som draglok4.1.2021 10:49:06 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt 2020 där marknadsandelarna ökade ordentligt. På en pandemidrabbad bilmarknad kunde premiummärket med de fyra ringarna öka marknadsandelen till 6,2 procent med totalt 18 051 registrerade bilar. Elsuven Audi e-tron bidrog till ökningen med 2067 leveranser till kunder under året. Med elbilarna Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron ser märket fram emot ett ännu mer elektrifierat 2021.

Säljstart för laddbara A3 Sportback 45 TFSI e10.12.2020 19:13:27 CETPressmeddelande

Audi fortsätter bredda programmet med laddbara alternativ. A3 Sportback 45 TFSI e finns nu att beställa hos de svenska återförsäljarna. Laddhybriden är en sportiga karaktär med 245 hk och 400 Nm i vridmoment. Räckvidden på upp till 63 km enligt WLTP-standarden gör att de flesta dagliga resor kan köras på eldrift. I priset på 427.000 kr ingår en hög utrustningsnivå med S line-exteriör som matchar bilens prestanda.

Koldioxidneutral tillverkning av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe9.12.2020 14:36:44 CETPressmeddelande

Vid fabriken i Böllinger Höfe går passion hand i hand med precision, innovation och hållbarhet. Här startar nu serietillverkningen av eldrivna Audi e-tron GT, där hög prestanda kombineras med hög miljömedvetenhet. 100% grön el och värme från förnybara källor bidrar till att produktionen av Audi e-tron GT är koldioxidneutral. Den resursbesparande tillverkningen undviker också förpackningar och använder sig av slutna kretslopp för aluminium och plast. Dessutom har den nya bilen, som första modell, planerats helt utan några fysiska prototyper.

Audi ökar budgeten för e-mobilitet till 20257.12.2020 12:34:29 CETPressmeddelande

Med investeringsplanen för de kommande fem åren påskyndar AUDI AG omvandlingen av företagets verksamhet mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Med totalt ca 35 miljarder euro är investeringsnivån fortsatt hög, trots den rådande svåra ekonomiska situationen. Hälften av investeringarna, ca 17 miljarder euro, allokeras till framtida teknik. Liksom Volkswagen-koncernen som helhet, ökar Audi investeringarna i elektromobilitet. Premiumtillverkaren har öronmärkt ca 15 miljarder för området och understryker därmed vikten av den elektriska färdplanen. Det nödvändiga finansiella utrymmet skapas genom synergier inom koncernen, både genom plattformstrategi för elbilar och inom mjukvaruutveckling. Lägre fasta kostnader, en optimerad produktportfölj och besparingar inom icke fordonsanknytna områden bidrar till den finansiella soliditeten.