Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

• Över 500.000 bilar levererades under fjärde kvartalet 2020
  • Totalt levererade Audi 1.69 miljoner bilar globalt
  • Ny toppnotering i Kina med 727.358 bilar (+5,4%)
  • Audi störst på elbilar av de tyska premiummärkena
  • Audi e-tron ökade 79,5% till 47.324 bilar totalt. I Sverige var ökningen + 217%
  • Audi e-tron mest sålda modellen totalt på norska bilmarknaden
  • Näst högsta marknadsandelen någonsin för Audi Sverige med 6,2%
  • Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör AUDI AG: “Vi siktar mot ytterligare tillväxt under 2021”

“Tack vare en extremt stark teamprestation internationellt, kunde vi återhämta oss från den första vågen av corona. Ett starkt tredje kvartal ledde till en framgångsrik slutspurt 2020”, säger Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i ledningsgruppen för AUDI AG. “Den globala situationen är fortsatt utmanande. Trots det har vi satt ambitiösa mål för 2021, siktar på fortsatt tillväxt och ser på framtiden med tillförsikt.”

Med utökade digitala tjänster inom försäljning och service agerade märket flexibelt och framgångsrikt på utmaningarna under coronapandemin. Den pågående digitaliseringen och erfarenheterna från den första vågen av pandemin i våras bidrog till att Audi avslutade 2020 med det mest framgångsrika kvartalet i företagets historia.

AUDI AG fortsätter omställningen mot hållbar premiummobilitet och är med marginal den största elbilstillverkaren av de tre tyska premiummärkena. Audi e-tron (inklusive Audi e-tron Sportback) noterade en kraftig ökning av efterfrågan med en tillväxt på 79,5 procent (47.324 bilar) jämfört med föregående år. Audi e-tron är även globalt den mest säljande elbilsmodellen av de tyska premiumtillverkarna. I Norge blev Audi e-tron dessutom den totalt mest sålda modellen på marknaden under 2020. Även i Sverige noterades en stor efterfrågeökning med +217 procent under året för elbilen.

När det gäller det övriga modellprogrammet ökade framförallt Audi Q3 (+18,1% jämfört med föregående år) och Audi A6 (+11,8%). Prestandamodellerna från Audi Sport var också populära bland kunderna. Mer än 29.300 bilar levererades under 2020, vilket är en ny toppnotering och ökning på 16,1 procent jämfört med föregående år.

I Kina levererade Audi fler bilar än någonsin tidigare. Totalt 727.358 bilar motsvarar en ökning på 5,4 procent. En snabb ekonomisk återhämtning och hög efterfrågan på individuell mobilitet gav nya rekordsiffror. Utvecklingen var speciellt positiv för Audi Q2 (+33,8%), Audi A6 (+41.1%), Audi A7 (+142,1%) och Audi A8 (+13,8%).

I USA innebar 186.620 levererade bilarna en minskning med -16,7 procent jämfört med föregående år. Stark kundefterfrågan och den positiva trenden mot årsslutet gör att utsikterna för 2021 är positiva. Ökad efterfrågan finns framförallt i SUV-segmentet, där Audi hade en SUV-andel på 66 procent. Under 2020 gav Audi Q3 (+83.9%) och Audi e-tron (+10%) den största ökningen.

I Europa minskade leveranserna med -19,5 procent till 619.723 bilar under 2020. För Audi e-tron var trenden tvärtom positiv (+80,6%, inklusive Audi e-tron Sportback) liksom för Audi Q7 (+6.3%). Under det fjärde kvartalet skedde en återhämtning och 178.891 bilar levererades, vilket var en ökning med 2,5 procent jämfört med året innan. I Sverige summerade Audi ett starkt 2020 med den näst högsta marknadsandelen någonsin på 6,2 procent med 18051 bilar.

Leveranser AUDI AG

Helår

Diff. jmf. 2019

Totalt

1.692.773

1.845.573

- Tyskland

- Storbritannien

- Frankrike

- Italien

- Spanien

- Sverige

Mexiko

Brasilien

Kina inkl Hongkong

+5,4%

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Världspremiär för Audi e-tron GT: eldriven, sportig och progressiv9.2.2021 20:19:46 CETPressmeddelande

Med e-tron GT visar Audi upp hur fascinerande elmobilitet kan vara. Denna fyrdörrarscoupé, som vid marknadslanseringen också kommer i en RS-version, är en nytolkning av det klassiska Grand Turismo-konceptet: designen är uttrycksfull, och tekniken banbrytande. De två elmotorerna svarar för quattro fyrhjulsdrift och enastående körprestanda. Batteriet som har en energikapacitet på 84 kWh (netto), ger en räckvidd på upp till 487 km och är tack vare sin 800 V-teknik extremt snabbt att återladda. Chassi, belysning, reglage, uppkoppling eller e-tron sport sound – Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT visar på bred teknisk kompetens och demonstrerar samtidigt den passion, in i minsta detalj, som är så utmärkande för Audi. Premiären markerar starten för en ny era – med morgondagens GranTurismo.

Marc Lichte: ”Estetik uppstår ur effektivitet”21.1.2021 09:30:49 CETPressmeddelande

”Den snyggaste bil jag någonsin designat.” Det var orden som Marc Lichte, chef för designavdelningen på Audi, använde hösten 2018 när konceptversionen av Audi e-tron GT visades på bilsalongen i Los Angeles. Två år senare, är det nu snart dags för den serietillverkade versionen av den helt eldrivna GT-modellen att ha världspremiär. Ett utmärkt tillfälle alltså för att ställa några frågor till Marc Lichte om vilken betydelse e-tron GT har.

Audi ökar med eldrivna e-tron som draglok4.1.2021 10:49:06 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt 2020 där marknadsandelarna ökade ordentligt. På en pandemidrabbad bilmarknad kunde premiummärket med de fyra ringarna öka marknadsandelen till 6,2 procent med totalt 18 051 registrerade bilar. Elsuven Audi e-tron bidrog till ökningen med 2067 leveranser till kunder under året. Med elbilarna Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron ser märket fram emot ett ännu mer elektrifierat 2021.