Audi bidrar med elbilar och laddinfrastruktur under World Economic Forum i Davos

Audi är på plats under World Economic Forum i Davos och stöttar mötets agenda genom att erbjuda hållbara transporter. Märket, som är exklusiv bilpartner för 33:e året, står för en bilflotta på 100 laddbara bilar som kör eldrivet till 90%. Eftersom alpbyn har en begränsad laddinfrastruktur har Audi utvecklat nya lösningar som testas på plats. Under mötet laddas bilarna med grön el vid mobila laddcontainrar som fyllts med återanvända batterier från Audi e-tron.

Mobila laddstationer med återanvända batterier och grön el i Davos under World Economic Forum

Audi skapar sitt eget mobila ekosystem i alpbyn Davos. Med 100 laddbara bilar och mobila laddstationer förser Audi eventet med en nästintill klimatneutral fordonsflotta. Utöver elbilen Audi e-tron finns även laddhybriden Audi A8 på plats för att köra deltagare. Tre laddcontainrar, där varje enhet är fylld med fyra återanvända batterisystem från Audi e-tron, ger en laddkapacitet på ca 700 kW och lagring på 1.0 MWh. Fördelen är att laddstolparna kan leverera hela 150 kW för att göra laddningen så snabb som möjligt. Lösningen, som sker i samarbete med ABB, minskar påfrestningen på det lokala elnätet under hög belastning. Tack vare lokal vattenkraft levereras grön el via de mobila energilagren.

Fler mobila laddlösning vid världscupstävlingarna i Kitzbühel

World Economic Forum i Davos är ett av flera event som Audi utvecklat hållbara laddlösningar inför. Under världscupstävlingarna i Kitzbühel i helgen kommer Audi att testa en ny laddcontainer som är fylld med batterimoduler istället för hela batterisystem från Audi e-tron.  Den utrymmesbesparande designen gör att varje container kan fyllas med 400 återanvända batterimoduler, vilket motsvarar ca elva fullständiga batterisystem. Med en total laddkapacitet på 1.2 MW och en lagringskapacitet på 1.0 MWh, kan upp till åtta Audi e-tron laddas samtidigt vid supersnabbladdarna utan att det behövs någon uppkoppling mot nätet. 30-fots containern har totalt 20 laddpunkter: åtta supersnabbladdare som kan ge 150 kW och tolv 11 kW-laddare. Vid behov kan de åtta supersnabbladdarna samla effekten till fyra stycken 300 kW laddpunkter för kommande Audi e-tron GT, som laddas fullt på 20 minuter tack vare 800-voltssystemet i bilen. Denna lösning har tagits fram tillsammans med österrikiska Moon.

Audi planerar att använda de mobila energilagren vid ytterligare 20 tillfällen under 2020. Ett exempel är vid den eldrivna racingserien Formula E i Rom. Även större företagskunder kommer att kunna dra nytta av de skräddarsydda laddstationerna för att optimera energikostnader och hantera elbilsflottor på ett hållbart sätt. Ett annat tänkbart scenario är att de mobila laddstationerna kompletterar redan existerande laddpunkter vid större trafikhubbar, exempelvis under semesterperioder, för att avlasta de lokala näten. Laddnätverket IONITY testar för närvarande mobila laddcontainrar vid uppbyggnaden av laddparker med supersnabbladdare i Europa.

Mobila laddstationer med återanvända batterier och grön el i Kitzbühel under världscupstävlingarna

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi ökade med 1,8 procent till 1,845 miljoner bilar 201910.1.2020 13:37:37 CETPressmeddelande

Trots utmanande förhållanden kunde Audi öka leveranserna under 2019. En ökning med 1,8 procent innebar ca 1.845.550 bilar med tillväxt på alla tre huvudmarknader. I Kina sattes ett nytt rekord med totalt 690.083 bilar (+ 4.1%). USA-marknaden var fortsatt stabil på en hög nivå med en ökning på 0,4 procent. På hemmamarknaden i Tyskland ökade försäljningen med 4,3 procent. December blev en stark månad med totalt ca 176.000 bilar, vilket var 13,9 procent fler än i december 2018. På den svenska marknaden ökade Audi med 14 procent jämfört med totalmarknaden som var i stort sett oförändrad på + 0,7 %.

Audi vinnare 2019. Laddar för elektrifierat decennium.2.1.2020 11:47:51 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt försäljningsår 2019. Totalt registrerades 19918 bilar med de fyra ringarna i fronten. Det var en ökning med 14 procent jämfört med 2018 på en näst intill oförändrad totalmarknad på 355 704 bilar (+0,6%) enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Audi var därmed 6:e största märke i Sverige med en marknadsandel på 5,6%. Nya hyllade Audi Q3 stod för den största ökningen under året.

Audi i överenskommelse om framtidsinriktning27.11.2019 11:36:08 CETPressmeddelande

Audi beskriver det som en ny era där man sätter in åtgärder för högre lönsamhet, flexibilitet och säkrade jobb. Audis ledning och arbetstagarrepresentanter har slutit en överenskommelse inom ramverket som kallas Audi.Zukunft, dvs Audi.Framtid. Besluten gäller framförallt optimerad produktionskapacitet vid de två tyska anläggningarna, anpassning av arbetsstyrkan och förlängda jobbgarantier till slutet av 2029. De 6 miljarder euro som frigörs säkrar den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procents vinstmarginal och investeras i elektrifiering och digitalisering. Audi.Zukunft kommer därmed att stärka konkurrenskraften för de fyra ringarna och anpassa företaget för de kommande åren. Överenskommelsen träder i kraft den 29 november och gäller för de kommande 10 åren.