Audi bidrar med elbilar och laddinfrastruktur under World Economic Forum i Davos

Audi är på plats under World Economic Forum i Davos och stöttar mötets agenda genom att erbjuda hållbara transporter. Märket, som är exklusiv bilpartner för 33:e året, står för en bilflotta på 100 laddbara bilar som kör eldrivet till 90%. Eftersom alpbyn har en begränsad laddinfrastruktur har Audi utvecklat nya lösningar som testas på plats. Under mötet laddas bilarna med grön el vid mobila laddcontainrar som fyllts med återanvända batterier från Audi e-tron.

Mobila laddstationer med återanvända batterier och grön el i Davos under World Economic Forum

Audi skapar sitt eget mobila ekosystem i alpbyn Davos. Med 100 laddbara bilar och mobila laddstationer förser Audi eventet med en nästintill klimatneutral fordonsflotta. Utöver elbilen Audi e-tron finns även laddhybriden Audi A8 på plats för att köra deltagare. Tre laddcontainrar, där varje enhet är fylld med fyra återanvända batterisystem från Audi e-tron, ger en laddkapacitet på ca 700 kW och lagring på 1.0 MWh. Fördelen är att laddstolparna kan leverera hela 150 kW för att göra laddningen så snabb som möjligt. Lösningen, som sker i samarbete med ABB, minskar påfrestningen på det lokala elnätet under hög belastning. Tack vare lokal vattenkraft levereras grön el via de mobila energilagren.

Fler mobila laddlösning vid världscupstävlingarna i Kitzbühel

World Economic Forum i Davos är ett av flera event som Audi utvecklat hållbara laddlösningar inför. Under världscupstävlingarna i Kitzbühel i helgen kommer Audi att testa en ny laddcontainer som är fylld med batterimoduler istället för hela batterisystem från Audi e-tron.  Den utrymmesbesparande designen gör att varje container kan fyllas med 400 återanvända batterimoduler, vilket motsvarar ca elva fullständiga batterisystem. Med en total laddkapacitet på 1.2 MW och en lagringskapacitet på 1.0 MWh, kan upp till åtta Audi e-tron laddas samtidigt vid supersnabbladdarna utan att det behövs någon uppkoppling mot nätet. 30-fots containern har totalt 20 laddpunkter: åtta supersnabbladdare som kan ge 150 kW och tolv 11 kW-laddare. Vid behov kan de åtta supersnabbladdarna samla effekten till fyra stycken 300 kW laddpunkter för kommande Audi e-tron GT, som laddas fullt på 20 minuter tack vare 800-voltssystemet i bilen. Denna lösning har tagits fram tillsammans med österrikiska Moon.

Audi planerar att använda de mobila energilagren vid ytterligare 20 tillfällen under 2020. Ett exempel är vid den eldrivna racingserien Formula E i Rom. Även större företagskunder kommer att kunna dra nytta av de skräddarsydda laddstationerna för att optimera energikostnader och hantera elbilsflottor på ett hållbart sätt. Ett annat tänkbart scenario är att de mobila laddstationerna kompletterar redan existerande laddpunkter vid större trafikhubbar, exempelvis under semesterperioder, för att avlasta de lokala näten. Laddnätverket IONITY testar för närvarande mobila laddcontainrar vid uppbyggnaden av laddparker med supersnabbladdare i Europa.

Mobila laddstationer med återanvända batterier och grön el i Kitzbühel under världscupstävlingarna

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

AUDI AG uppnådde finansiellt mål 2019 och sätter kurs mot långsiktig konkurrenskraft19.3.2020 15:56:42 CETPressmeddelande

Audi navigerade stabilt genom ett utmanande räkenskapsår 2019. I en konkurrensutsatt marknad ökade biltillverkaren leveranserna med 1,8% till 1,845,573 bilar jämfört med föregående år. Försäljningsintäkterna på 55,7 miljarder euro speglar den höga efterfrågan på suvar och större modeller. Rörelseresultatet uppgick till 4,5 miljarder euro och försäljningsmarginalen till 8,1 procent. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med ännu fler eldrivna modeller i år. Mot bakgrund av den ökade spridningen av coronaviruset och de ovissa effekterna på ekonomin, ser tillverkaren stora utmaningar under 2020 och fokuserar på de anställdas hälsa samt på likviditet och stabilitet i affären.

Fyra ringar och fyrhjulsdrift: 40 år med quattro5.3.2020 15:57:15 CETPressmeddelande

Audi är för många synonymt med quattro – fyrhjulsdriften som firar 40-årsjubileum i år. Premiären för den första quattromodellen gjordes på Genevesalongen 1980. Sedan dess har ca 10,5 miljoner quattrodrivna Audi tillverkats. Under årens lopp har systemet ständigt utvecklats och nu är det dags för nästa kapitel i framgångssagan. Eldrivna quattrosystem och elektrisk torque vectoring har presenterats i prototyperna Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback.

Världspremiär för Nya Audi A3 Sportback3.3.2020 10:37:10 CETPressmeddelande

Audi var först av premiummärkena att lansera en modell i kompaktklassen 1996. Fram till idag har över 5 miljoner bilar sålts, vilket gör den till den mest sålda i sitt segment. Nu presenteras den fjärde generationen av den framgångsrika modellen – sportig, digitaliserad och helt uppkopplad. Med progressiv styrning, adaptivt chassi och kraftfulla motorer ser den inte bara sportig ut utan levererar även sportiga köregenskaper. I motorprogrammet kommer både mildhybrider, laddhybrider och gasdrivna g-tron att erbjudas utöver de konventionella TDI- och TFSI-motorerna. Flera innovationer har hämtats från de större modellerna, bl.a. infotainment och förarassistentsystem.