Audi deltar i NIPS. Visar ny metod för articifiell intelligens vid autonom körning

Audi satsar med full styrka på utvecklingen av autonom körning. På NIPS, som är världens viktigaste symposium om artificiell intelligens, visar Audi upp ett innovativt utvecklingsprojekt. Med en monokamera som använder sig av AI skapas en extremt detaljerad 3D-bild av bilens omgivning. Konferensen pågår den 4-9 december i Long Beach, Kalifornien.

Audi fortsätter investera i utvecklingen mot självkörande bilar. Nya Audi A8 är den första bilen i världen som utvecklats för villkorad automatiserad körning på nivå 3 (enligt SAE). Audi AI traffic jam pilot kan ta över körningen i långsamtgående trafik i upp till 60 km/h på motorväg, förutsatt att lagstiftningen kommer att tillåta det och att föraren väljer att aktivera den.

En förutsättning för autonom körning är att bilen hela tiden har tillgång till en så exakt bild av omgivningen som möjligt. Artificifiell intelligens är en nyckelteknik för att kunna skapa det. Under världens viktigaste symposium för articifiell teknik - NIPS (Neural Information Processing Systems) visar ett team från Audis dotterbolag Audi Electronics Venture (AEV) upp en monokamera som använder sig av artificiell intelligens för att skapa en exakt 3D-modell av omgivningen runt bilen.

En konventionell frontkamera analyseras området framför bilen, med en vidvinkel på ca 120 grader, och levererar 15 bilder på sekund till en upplösning på 1.3 megapixel. Bilderna processas därefter i ett neuralt nätverk. Där sker även den s.k. semantiska segmenteringen, där varje pixel klassificeras som ett av 13 olika objekt. Det gör det möjligt för systemet att identifiera och skilja ut andra bilar, lastbilar, hus, vägmarkeringar, personer och trafikskyltar. Systemet använder även neurala nätverk för avståndsinformation. Visualiseringen sker över så kallade ISO linjer – virtuella gränser, som definierar ett konstant avstånd. Kombinationen av semantisk segmentering och uppskattningar av djup skapar en exakt 3D-modell av den faktiska omgivningen.

Med hjälp av s.k. unsupervised learning har Audis tekniker redan tränat det neurala nätverket i förväg. I motsats till s.k supervised learning, är det en metod som sker genom observation av förhållanden och scenarier som inte kräver försorterade och klassificerade data. Det neurala nätverket försågs istället med en mängd filmer av olika vägsituationer som har filmats av en stereokamera. Nätverket lärde sig därefter självständigt att förstå regler, som det använder sig av för att skapa 3D-information med bilder i monokameran. Projektet från AEV har stor potential när det gäller tolkningen av olika trafiksituationer.

Auditeamet från Electronics Research Laboratory i Belmont, Kalifornien, visar även upp en lösning för helt AI-baserad körning på parkeringsplatser och på motorvägar. I processen görs den laterala guidningen av bilen helt genom neurala nätverk. AI lär sig att oberoende skapa en modell av omgivningen från kameradata och styra bilen därefter. Ansatsen kräver varken någon exakt lokalisering eller exakt kartdata.

Under utvecklingen av autonoma bilar samarbetar Audi med ett stort nätverk av företag som är aktiva inom artificiell intelligens, baserade i Silicon Valley, Europa och Israel. 2016 var Audi den första biltillverkaren som deltog i NIPS med egen utställning. I år deltar märket återigen som utställare och sponsor.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

A8 AI traffic jam assist
Audi Aicon

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under