Audi deltar i NIPS. Visar ny metod för articifiell intelligens vid autonom körning

Audi satsar med full styrka på utvecklingen av autonom körning. På NIPS, som är världens viktigaste symposium om artificiell intelligens, visar Audi upp ett innovativt utvecklingsprojekt. Med en monokamera som använder sig av AI skapas en extremt detaljerad 3D-bild av bilens omgivning. Konferensen pågår den 4-9 december i Long Beach, Kalifornien.

Audi fortsätter investera i utvecklingen mot självkörande bilar. Nya Audi A8 är den första bilen i världen som utvecklats för villkorad automatiserad körning på nivå 3 (enligt SAE). Audi AI traffic jam pilot kan ta över körningen i långsamtgående trafik i upp till 60 km/h på motorväg, förutsatt att lagstiftningen kommer att tillåta det och att föraren väljer att aktivera den.

En förutsättning för autonom körning är att bilen hela tiden har tillgång till en så exakt bild av omgivningen som möjligt. Artificifiell intelligens är en nyckelteknik för att kunna skapa det. Under världens viktigaste symposium för articifiell teknik - NIPS (Neural Information Processing Systems) visar ett team från Audis dotterbolag Audi Electronics Venture (AEV) upp en monokamera som använder sig av artificiell intelligens för att skapa en exakt 3D-modell av omgivningen runt bilen.

En konventionell frontkamera analyseras området framför bilen, med en vidvinkel på ca 120 grader, och levererar 15 bilder på sekund till en upplösning på 1.3 megapixel. Bilderna processas därefter i ett neuralt nätverk. Där sker även den s.k. semantiska segmenteringen, där varje pixel klassificeras som ett av 13 olika objekt. Det gör det möjligt för systemet att identifiera och skilja ut andra bilar, lastbilar, hus, vägmarkeringar, personer och trafikskyltar. Systemet använder även neurala nätverk för avståndsinformation. Visualiseringen sker över så kallade ISO linjer – virtuella gränser, som definierar ett konstant avstånd. Kombinationen av semantisk segmentering och uppskattningar av djup skapar en exakt 3D-modell av den faktiska omgivningen.

Med hjälp av s.k. unsupervised learning har Audis tekniker redan tränat det neurala nätverket i förväg. I motsats till s.k supervised learning, är det en metod som sker genom observation av förhållanden och scenarier som inte kräver försorterade och klassificerade data. Det neurala nätverket försågs istället med en mängd filmer av olika vägsituationer som har filmats av en stereokamera. Nätverket lärde sig därefter självständigt att förstå regler, som det använder sig av för att skapa 3D-information med bilder i monokameran. Projektet från AEV har stor potential när det gäller tolkningen av olika trafiksituationer.

Auditeamet från Electronics Research Laboratory i Belmont, Kalifornien, visar även upp en lösning för helt AI-baserad körning på parkeringsplatser och på motorvägar. I processen görs den laterala guidningen av bilen helt genom neurala nätverk. AI lär sig att oberoende skapa en modell av omgivningen från kameradata och styra bilen därefter. Ansatsen kräver varken någon exakt lokalisering eller exakt kartdata.

Under utvecklingen av autonoma bilar samarbetar Audi med ett stort nätverk av företag som är aktiva inom artificiell intelligens, baserade i Silicon Valley, Europa och Israel. 2016 var Audi den första biltillverkaren som deltog i NIPS med egen utställning. I år deltar märket återigen som utställare och sponsor.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

A8 AI traffic jam assist
Audi Aicon

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.