Audi DTM-mästare. Mattias Ekström tre poäng från tredje mästerskapstiteln.

Det blev full pott för Audi som tog hem både märkes-, team- och förarmästerskapet i DTM. Med fyra Audi-förare i topp var det länge ovisst vem som skulle stå överst på prispallen. Efter att Rene Rast kört in på en andraplats i det avslutande racet stod det klart att han tog hem förartiteln, bara tre poäng före Mattias Ekström som snuvades på sin tredje mästerskapstitel. Ekström slutade på en andraplats i DTM-mästerskapet före märkeskollegorna Jamie Green och Mike Rockenfeller.

Audi-föraren Rene Rast tog hem förarmästerskapet under sin allra första säsong i DTM. Dessförinnan har han endast gjort tre tillfälliga inhopp i DTM, bl.a. som ersättare för Mattias Ekström under förra årets DTM-final. Rast lyckades i helgen vända ett 21-poängs underläge till 3-poängs fördel gentemot Ekström som ledde förarmästerskapet fram till söndagens finalrace.

Ekström slutade på åttonde plats i dagens race efter att ha startat i femtonde position efter en bestraffning under gårdagen. Med totalt 176 poäng tog Ekström hem en andraplats i förarmästerskapet endast tre poäng från sin tredje mästerskapstitel. Audi tog även hem teammästerskapet genom Audi Sport Team Rosberg samt det totala märkesmästerskapet.

Söndagens race vanns av Marco Wittman, BMW, före Rene Rast Audi och Mike Rockenfeller Audi.

Resultat förarmästerskapet

1. René Rast (Audi Sport Team Rosberg) 179 poäng
  2. Mattias Ekström (Audi Sport Team Abt Sportsline) 176 poäng
  3. Jamie Green (Audi Sport Team Rosberg) 173 poäng
  4. Mike Rockenfeller (Audi Sport Team Phoenix) 167 poäng
  5. Marco Wittman (BMW) 160 poäng
  6. Lucas Auer (Mercedes-Benz) 136 poäng

Resultat märkesmästerskapet

1. Audi 798 poäng
  2. Mercedes-Benz 568 poäng
  3. BMW 560 poäng

Resultat teammästerskapet

1. Audi Sport Team Rosberg 352 poäng
  2. Audi Sport Team Abt Sportsline 257 poäng
  3. Mercedes-AMG Motorsport Mercedes me 221 poäng

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

DTM final 2017
Mattias Ekström Audi RS 5 DTM
Mattias Ekström

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.