Audi DTM-mästare. Mattias Ekström tre poäng från tredje mästerskapstiteln.

Det blev full pott för Audi som tog hem både märkes-, team- och förarmästerskapet i DTM. Med fyra Audi-förare i topp var det länge ovisst vem som skulle stå överst på prispallen. Efter att Rene Rast kört in på en andraplats i det avslutande racet stod det klart att han tog hem förartiteln, bara tre poäng före Mattias Ekström som snuvades på sin tredje mästerskapstitel. Ekström slutade på en andraplats i DTM-mästerskapet före märkeskollegorna Jamie Green och Mike Rockenfeller.

Audi-föraren Rene Rast tog hem förarmästerskapet under sin allra första säsong i DTM. Dessförinnan har han endast gjort tre tillfälliga inhopp i DTM, bl.a. som ersättare för Mattias Ekström under förra årets DTM-final. Rast lyckades i helgen vända ett 21-poängs underläge till 3-poängs fördel gentemot Ekström som ledde förarmästerskapet fram till söndagens finalrace.

Ekström slutade på åttonde plats i dagens race efter att ha startat i femtonde position efter en bestraffning under gårdagen. Med totalt 176 poäng tog Ekström hem en andraplats i förarmästerskapet endast tre poäng från sin tredje mästerskapstitel. Audi tog även hem teammästerskapet genom Audi Sport Team Rosberg samt det totala märkesmästerskapet.

Söndagens race vanns av Marco Wittman, BMW, före Rene Rast Audi och Mike Rockenfeller Audi.

Resultat förarmästerskapet

1. René Rast (Audi Sport Team Rosberg) 179 poäng
  2. Mattias Ekström (Audi Sport Team Abt Sportsline) 176 poäng
  3. Jamie Green (Audi Sport Team Rosberg) 173 poäng
  4. Mike Rockenfeller (Audi Sport Team Phoenix) 167 poäng
  5. Marco Wittman (BMW) 160 poäng
  6. Lucas Auer (Mercedes-Benz) 136 poäng

Resultat märkesmästerskapet

1. Audi 798 poäng
  2. Mercedes-Benz 568 poäng
  3. BMW 560 poäng

Resultat teammästerskapet

1. Audi Sport Team Rosberg 352 poäng
  2. Audi Sport Team Abt Sportsline 257 poäng
  3. Mercedes-AMG Motorsport Mercedes me 221 poäng

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

DTM final 2017
Mattias Ekström Audi RS 5 DTM
Mattias Ekström

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under