Audi e-tron med effektivast snabbladdning

Audi e-tron gör det enklare att resa längre sträckor på el tack vare ett unikt laddkoncept. Elsuven är inte bara först med att kunna laddas med 150 kW. Tack vare att den kan ta emot maxeffekt under större delen av laddningstiden, kortas laddstoppet rejält. Ett avancerat värmereglersystem för batteriet gör dessutom att kapaciteten bibehålls vid både lägre och högre temperaturer.

Laddkurva Audi e-tron
  • Maxeffekt 150 kW hela vägen upp till 70 procents laddning
  • 10 mil på 10 minuter
  • 0-80 procent på 30 minuter
  • Fulladdad på mindre än 50 minuter

Elbilar laddas mestadels hemma eller på arbetsplatsen och då spelar laddtiden inte så stor roll. På längre resor däremot, i arbetet eller på semester, blir laddtiden ett hinder för att nå resmålet. Vid utvecklingen av Audi e-tron fokuserade Audis ingenjörer därför på att göra laddstoppen så korta som möjligt.

Laddkurva med hög effekt under lång tid

Audi e-tron sätter en ny standard när det gäller laddkapacitet. Inte bara för att den kan snabbladdas med 150 kW.  Maxeffekten på 150 kW bibehålls dessutom över större delen av laddtiden, vilket är minst lika viktigt för att få maximal laddning på kortast tid.

Under ideala förhållanden kan bilen laddas med maximal effekt från 5 till 70 procent innan batteriets styrsystem sänker strömstyrkan för att skydda litiumjon-cellerna. Det är en avsevärd skillnad mot många andra koncept, som når sin peak under en kort tid och därefter tappar effekten långt innan de når 70 procent. Audi e-tron fortsätter däremot att ladda med över 100 kW när den når 80 procent. Att ladda 10 mil tar mindre än 10 minuter och efter bara 30 minuter är batteriet laddat till 80 procent. Även om det av tekniska orsaker tar mycket längre tid att fylla de återstående 20 procenten av batteriet, tar det mindre än 50 minuter att ladda batteriet fullt vid en supersnabbladdare.

Avancerat värmereglersystem

Batteriet på 95 kWh är konstruerat för lång livslängd genom ett avancerat värmereglersystem. Vätskekylningen ser till att batteriet har en optimal temperatur på 25 till 35 grader, även vid hög påfrestning eller låga temperaturer. Kylsystemet består av strängpressade profiler som är fixerade vid batterienheten underifrån. En nyutvecklad, termiskt ledande fästmassa ansluter kylsystemet till batterihöljet. Hålrummen mellan batterimodulerna fylls med en värmeledande gel som bl.a. kan transportera överskottsvärmen från cellerna till kylningen via batterihuset. Separationen av kylvätska och battericellerna ökar också hela systemets säkerhet.

Över 100.000 laddpunkter på ett kort

Utöver laddkapacitet och batterikapacitet är tillgången på laddstationer en förutsättning för längre resor. Audi har inte lämnat något åt slumpen när det gäller infrastrukturen. Genom laddnätverket IONITY, som startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra biltillverkare, kommer det att finnas 400 stationer i Europa redan under 2020. I Sverige sker utbyggnaden i snabb takt tillsammans med Circle K som räknar med att ha 30 laddstationer med i genomsnitt sex laddpunkter per station.  För att förenkla resandet mellan olika länder med olika operatörer erbjuder Audi dessutom e-tron Charging Service som gör att Audi-kunderna kan använda ett kort för att ladda på ca 100.000 laddpunkter i 17 EU-länder.

Bl. elförbr. 22.6- 26.2 (WLTP); 23.7-24.6 (NEDC) kWh/100 km. CO2-utsläpp 0 g/km

Laddkurva Audi e-tron
Audi e-tron laddar 150 kW vid IONITY i Strömstad. Foto Terje Borudd
Kylsystem batteri Audi e-tron
Batteriuppbyggnad Audi e-tron

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för Audi Q5 i förnyad form med ny teknik29.6.2020 12:16:07 CESTPressmeddelande

Audi Q5 är sedan många år en av de storsäljande suvarna i premiumsegmentet i Europa. Nu är det dags för en uppgradering av modellen. Audi har finslipat detaljerna och gjort en kompetent bil ännu bättre. Den optimerade Q5:an har en sportig karaktär som kombinerats med praktiska lösningar och en rad avancerade infotainment- och assistanssystem. Den vässade designen förstärker Q-identiteten och en världsnyhet avslöjas i bakljuspartiet med digital OLED-teknik.

Aluminium i slutet kretslopp har sparat 350.000 ton CO2-utläpp11.6.2020 09:24:45 CESTPressmeddelande

Audi har en lång tradition av att använda aluminium. Redan 1994 lanserades Audi A8 med Audi Space Frame, en konstruktion helt i viktbesparande aluminium. Sedan dess har Audi fortsatt använda lättviktsmaterialet i olika former, numera i en innovativ multimaterialmix. Produktionen av primäraluminium är dock väldigt energikrävande. Audi har därför infört ett slutet kretslopp för återvinning, s.k. Aluminium Closed Loop. Det sparar in på värdefulla råvaror och gör att bilarna levereras med en bättre miljöbalans redan från start. Audi använder därför återvunnet aluminium i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, och inte minst i elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback.

Making of RS: Audi Sport GmbH finslipar RS-modellerna på Nordschleife25.5.2020 16:32:13 CESTPressmeddelande

RS-modellerna från Audi Sport GmbH är spjutspetsarna i varje produktlinje. De har en stark karaktär med egen design, suverän prestanda och en körupplevelse utöver det vanliga, samtidigt som de är fullt användbara i vardagen. Allt är ett resultat av intensivt fokus på detaljer från designers, utvecklings- och testingenjörer, och som förfinas till perfektion genom otaliga testkörningar runt om i världen. Följ med på en resa i utvecklingsarbetet med RS-modellerna.

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E28.4.2020 13:57:40 CESTPressmeddelande

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.

Säljstart för laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro27.4.2020 12:25:11 CESTPressmeddelande

Södertälje, 27 april 2020. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven och lanserar två eftertraktade laddhybrider. Nu kan även tjänstebilsfavoriterna A6 Sedan och A6 Avant köras eldrivet med lokalt nollutsläpp. Elmotorn i 55 TFSI e quattro ger en räckvidd på upp till 50 km för A6 Avant och 55 km för A6 Sedan enligt den verklighetsnära WLTP-körcykeln. I kombination med en 2.0 TFSI-motor på 252 hk levereras en systemeffekt på 367 hk. Standardutrustningen är väl tilltagen med S line exteriörpaket, Audi virtual cockpit, Matrix LED strålkastare, sportchassi, sportstolar och navigationssystem. Försäljningen startar denna vecka och de första leveranserna beräknas ske efter sommaren.