Audi e-tron prototype – en förhandsvisning av Audis kommande elbil

Audi visar upp prototypen för märkets första helt eldrivna modell i samband med bilsalongen i Geneve. Den sportiga suven utlovar utrymme och komfort i kombination med lång räckvidd utan kompromisser. Fram till serieproduktionsstart kommer en flotta på nära 250 bilar att fullborda testandet under extrema förhållanden världen över. De första maskerade bilarna visas upp i centrala Geneve.

• Testflotta på 250 bilar kör över 5 miljoner kilometer på fyra kontinenter
  • Tre elbilar fram till 2020
  • Fler än 20 laddbara modeller till 2025

Audi e-tron prototype ger en förhandsvisning av den första helt eldrivna modellen från märket med de fyra ringarna. Den kamouflerade exteriören döljer en sportig premiumsuv med plats för fem personer och gott om bagage. Räckvidden är anpassad för att klara längre resor och de omfattande laddningsmöjligheterna gör det möjligt att köra helt eldrivet utan kompromisser. I serieproduktion kommer elbilen att kunna snabbladdas med upp till 150 kW, och vara redo för att fortsätta en längre sträcka redan efter 30 minuter. Det elektriska quattrosystemet tar fyrhjulsdriften in i en ny epok med fokus på högsta prestanda på alla underlag. Produktionsmodellen av Audi e-tron prototype kommer att tillverkas i den koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel och de första bilarna lanseras i Europa i slutet av 2018.

“Den första helt eldrivna modellen är en viktig milstolpe i företagets framtid,” sade Rupert Stadler, VD för AUDI AG. “2020 kommer vi att ha tre helt eldrivna bilar i produktprogrammet. Utöver den sportiga suven en fyradörrars Gran Turismo – dvs produktionsversionen av Audi e-tron Sportback concept – och ytterligare en modell i kompaktsegmentet. Innan 2025 har vi lanserat mer än 20 elbilar och laddhybrider – fördelat över alla segment och koncept,” sade Audi-chefen.

Fyra kontinenter, mer än fem miljoner km testkörning under extrema förhållanden

Fram till att märkets första elbil kommer i slutet av året, slutförs testkörningar på fyra kontinenter. Vare sig det är i kylan i Skandinavien eller hettan i Afrika, i Asiens höga bergstrakter, på nordslingan på Nürburgring, kökörning i kinesiska städer eller på amerikansk highway  – den eldrivna suven måste bevisa sina kvaliteter i kompromisslösa tester under extrema förhållanden. Audi testar sina förseriebilar i alla klimatzoner, från under -20 till över +50 grader. Dessutom pågår intensiva tester av laddningsteknik över hela världen. Olika standards testas både i speciella testmiljöer och publikt för att validera alla olika laddningsmöjligheter. Totalt kommer närmare 250 Audi e-tron prototype avverka mer än fem miljoner testkilometer. Det motsvarar ca 125 gånger runt jorden och 85 000 timmar.

Specialdesignat elektrifierande kamouflage

För att illustrera eldriften har Audi designat ett helt nytt kamouflagemönster. De förvrängda e-tron-tecknen skall ge intryck av att vara elektrifierade medan elementen i orange ska ge en association till högvoltsledningarna och batteriets placering.

Prototyper på väg i Geneve. Bilder på www.e-tron.audi

Fram till världspremiären kommer delar av testflottan att köras på allmänna vägar med den specialdesignade maskeringen. Det första stoppet sker i Geneve, där prototyperna körs genom staden under de första dagarna av bilsalongen. Då är det också fritt fram att fotografera och publicera på sociala media. För den som lägger till #etron är chansen stor att bilden kommer att visas på www.e-tron.audi, där Audi presenterar ett urval av de bästa bilderna.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Premiär nya Audi A6 i Geneve

I Geneve premiärvisas även helt nya Audi A6 med en rad innovationer. Interiören är nyskapande med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen är allt mer intelligenta och sammankopplade.  Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem. Nya Audi A6 har säljstart i slutet av mars och introduceras i slutet av sommaren i Sverige.  För mer information, läs här.

Fler bilder från bilsalongen i Geneve finns att hämta på www.audi-mediacenter.com/en

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.