Audi e-tron prototype – en förhandsvisning av Audis kommande elbil

Audi visar upp prototypen för märkets första helt eldrivna modell i samband med bilsalongen i Geneve. Den sportiga suven utlovar utrymme och komfort i kombination med lång räckvidd utan kompromisser. Fram till serieproduktionsstart kommer en flotta på nära 250 bilar att fullborda testandet under extrema förhållanden världen över. De första maskerade bilarna visas upp i centrala Geneve.

• Testflotta på 250 bilar kör över 5 miljoner kilometer på fyra kontinenter
  • Tre elbilar fram till 2020
  • Fler än 20 laddbara modeller till 2025

Audi e-tron prototype ger en förhandsvisning av den första helt eldrivna modellen från märket med de fyra ringarna. Den kamouflerade exteriören döljer en sportig premiumsuv med plats för fem personer och gott om bagage. Räckvidden är anpassad för att klara längre resor och de omfattande laddningsmöjligheterna gör det möjligt att köra helt eldrivet utan kompromisser. I serieproduktion kommer elbilen att kunna snabbladdas med upp till 150 kW, och vara redo för att fortsätta en längre sträcka redan efter 30 minuter. Det elektriska quattrosystemet tar fyrhjulsdriften in i en ny epok med fokus på högsta prestanda på alla underlag. Produktionsmodellen av Audi e-tron prototype kommer att tillverkas i den koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel och de första bilarna lanseras i Europa i slutet av 2018.

“Den första helt eldrivna modellen är en viktig milstolpe i företagets framtid,” sade Rupert Stadler, VD för AUDI AG. “2020 kommer vi att ha tre helt eldrivna bilar i produktprogrammet. Utöver den sportiga suven en fyradörrars Gran Turismo – dvs produktionsversionen av Audi e-tron Sportback concept – och ytterligare en modell i kompaktsegmentet. Innan 2025 har vi lanserat mer än 20 elbilar och laddhybrider – fördelat över alla segment och koncept,” sade Audi-chefen.

Fyra kontinenter, mer än fem miljoner km testkörning under extrema förhållanden

Fram till att märkets första elbil kommer i slutet av året, slutförs testkörningar på fyra kontinenter. Vare sig det är i kylan i Skandinavien eller hettan i Afrika, i Asiens höga bergstrakter, på nordslingan på Nürburgring, kökörning i kinesiska städer eller på amerikansk highway  – den eldrivna suven måste bevisa sina kvaliteter i kompromisslösa tester under extrema förhållanden. Audi testar sina förseriebilar i alla klimatzoner, från under -20 till över +50 grader. Dessutom pågår intensiva tester av laddningsteknik över hela världen. Olika standards testas både i speciella testmiljöer och publikt för att validera alla olika laddningsmöjligheter. Totalt kommer närmare 250 Audi e-tron prototype avverka mer än fem miljoner testkilometer. Det motsvarar ca 125 gånger runt jorden och 85 000 timmar.

Specialdesignat elektrifierande kamouflage

För att illustrera eldriften har Audi designat ett helt nytt kamouflagemönster. De förvrängda e-tron-tecknen skall ge intryck av att vara elektrifierade medan elementen i orange ska ge en association till högvoltsledningarna och batteriets placering.

Prototyper på väg i Geneve. Bilder på www.e-tron.audi

Fram till världspremiären kommer delar av testflottan att köras på allmänna vägar med den specialdesignade maskeringen. Det första stoppet sker i Geneve, där prototyperna körs genom staden under de första dagarna av bilsalongen. Då är det också fritt fram att fotografera och publicera på sociala media. För den som lägger till #etron är chansen stor att bilden kommer att visas på www.e-tron.audi, där Audi presenterar ett urval av de bästa bilderna.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Premiär nya Audi A6 i Geneve

I Geneve premiärvisas även helt nya Audi A6 med en rad innovationer. Interiören är nyskapande med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen är allt mer intelligenta och sammankopplade.  Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem. Nya Audi A6 har säljstart i slutet av mars och introduceras i slutet av sommaren i Sverige.  För mer information, läs här.

Fler bilder från bilsalongen i Geneve finns att hämta på www.audi-mediacenter.com/en

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept24.8.2018 07:42Pressmeddelande

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.