Audi e-tron prototype laddar batteriet på Pikes Peak

Colorado Springs, 8:e augusti – Audi e-tron prototype förenar enorm kraft med hög effektivitet. Med en systemeffekt på upp till 300 kW gör den helt eldrivna suven 0-100 på mindre än 6 sekunder. Enligt den nya testcykeln WLTP kan Audi e-tron prototype köras över 400 kilometer på en laddning. För att uppnå den långa räckvidden introducerar Audi ett helt nytt och innovativt energiåtervinningskoncept. Under en testkörning nedför Pikes Peak nyligen visade den eldrivna suven prov på hur batteriet effektivt kan återladdas med hjälp av rörelseenergi.

Audi e-tron prototype Pikes Peak

Varje kilometer nedför berget ger ca en kilometer extra i räckvidd

Med sina 4,302 meter över havet är Pikes Peak välkänt för de flesta motorsportintresserade. 1984/85 vann Michèle Mouton en av världens mest kända backtävlingar i en Audi Sport quattro, en seger som upprepades av Walter Röhrl i en Audi Sport quattro S1 1987. Idag är det en helt annan typ av körning som väcker uppmärksamhet i Klippiga Bergen. Elbilen Audi e-tron prototype visar upp ett helt nytt variabelt energiåtervinningssystem, effektivast på marknaden. Under den 31 kilometer långa körningen nedför berget, med en höjdskillnad på 1900 meter, återladdas batteriet med tillräckligt mycket energi för att elsuven ska kunna köras nästan samma sträcka igen. Audi e-tron prototype kan återvinna energi motsvarande upp till 300 Nm i vridmoment och 220 kW, vilket är mer än 70 procent av bilens totala effekt. En nivå som är unik bland elbilar.

Energiåtervinningskonceptet med en-pedals-känsla.

Audi e-tron prototype har utvecklats med en rad tekniska lösningar för att öka räckvidden. Utöver det låga luftmotståndet på 0,28 och ett intelligent värmesystem är det innovativa systemet för bromsenergiåtervinning avgörande. Vid normal körning bidrar det senare med upp till 30 procent av elsuvens räckvidd. I Audi e-tron svarar de två elmotorerna och det elektrohydrauliskt integrerade bromsreglersystemet för den höga graden av återvunnen rörelseenergi. För första gången har tre olika energiåtervinningslägen kombinerats: Manuellt genom att använda rattpaddlarna, automatiskt genom den prediktiva effektivitetsassistenten och vid inbromsning med en flytande övergång mellan elektrisk och hydraulisk bromsverkan. Upp till 0.3 g laddas batterierna enbart med hjälp av elmotorerna utan att de konventionella bromsar används – vilket täcker över 90 procent av alla inbromsningar. Det innebär i praktiken att alla vanliga inbromsningar ger energi som laddar batteriet.  Föraren kan även välja graden av energiåtervinning i tre steg genom att använda sig av rattpaddlarna. I det högsta läget bromsas bilen kraftigt när föraren släpper gaspedalen, utan att bromspedalen behöver användas.

Audi först med nytt bromssystem i Audi e-tron prototype

Det är enbart när föraren bromsar in med över 0.3 g via bromspedalen som skivbromsarna används. De svarar extremt snabbt tack vare ett nytt elektrohydrauliskt koncept som Audi är först med att använda i en elbil i serieproduktion.En hydraulisk kolv i bromsmodulen skapar ytterligare tryck och därmed ytterligare bromskraft. Vid automatisk nödinbromsning tar det bara 150 millisekunder från att inbromsningen initieras till att maximalt bromstryck byggts upp mellan belägg och skivorna. Tack vare den snabba uppbyggnaden av bromstryck kortas bromssträckan med upp till 20 procent jämfört med ett konventionellt bromssystem. Beroende på situation avgör det integrerade elektrohydrauliska bromsreglersystemet, elektriskt på varje individuell axel, om Audi e-tron prototype ska bromsas in genom att använda sig av elmotorn, skivbromsarna eller en kombination av båda. Bromspedalen är frikopplad från det hydrauliska systemet och övergången från motorbromsning till ren friktionsinbromsning är flytande och omärkbar.

Förutseende inbromsning med hjälp av navigationssystemet

Systemet gör det möjligt för elsuven att även utnyttja maximal potential när det gäller energiåtervinning med hjälp av den prediktiva effektivitetsassistenten som ingår i standardutrustningen. Systemet använder radarsensorer, kamerabilder, navigationsdata och Car-to-X-information för att analysera trafikmiljön och rutten. Föraren får därigenom tips om när det är dags att släppa gaspedalen genom en symbol som visas i Audi virtual cockpit. Genom interaktionen med den adaptiva farthållaren kan effektivitetsassistenten även bromsa in och accelerera elsuven prediktivt genom inhämtad information.

Asynkrona motorer: kraftfull prestanda

Den eldrivna suven är inte bara energieffektiv, den levererar även när det gäller prestanda. De två elmotorerna har en effekt på 265 kW och 561 Nm i vridmoment. Toppeffekten kan levereras i upp till 60 sekunder. Det gör att Audi e-tron prototype kan accelerera från stillastående till den elektroniskt begränsade topphastigheten på 200 km/h flera gången i rad utan att tappa i effekt. Den maximal vridmomentet är närvarande på bråkdelar av en sekund och ger enorm kraft. Genom att växla från D till S och trycka gaspedalen i botten, kan föraren aktivera ett boost-läge som är tillgängligt i åtta sekunder med 300 kW i systemeffekt och 664 Nm i vridmoment. Audi e-tron prototype gör då 0 till 100 km/h på mindre än sex sekunder.

Mer information om Audi e-tron prototype finns på www.e-tron.audi

Virtuell sidobackspegel Audi e-tron Prototype
Audi e-tron prototype
Audi e-tron prototype
Audi e-tron prototype Pikes Peak

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.