Audi e-tron prototype laddar batteriet på Pikes Peak

Colorado Springs, 8:e augusti – Audi e-tron prototype förenar enorm kraft med hög effektivitet. Med en systemeffekt på upp till 300 kW gör den helt eldrivna suven 0-100 på mindre än 6 sekunder. Enligt den nya testcykeln WLTP kan Audi e-tron prototype köras över 400 kilometer på en laddning. För att uppnå den långa räckvidden introducerar Audi ett helt nytt och innovativt energiåtervinningskoncept. Under en testkörning nedför Pikes Peak nyligen visade den eldrivna suven prov på hur batteriet effektivt kan återladdas med hjälp av rörelseenergi.

Audi e-tron prototype Pikes Peak

Varje kilometer nedför berget ger ca en kilometer extra i räckvidd

Med sina 4,302 meter över havet är Pikes Peak välkänt för de flesta motorsportintresserade. 1984/85 vann Michèle Mouton en av världens mest kända backtävlingar i en Audi Sport quattro, en seger som upprepades av Walter Röhrl i en Audi Sport quattro S1 1987. Idag är det en helt annan typ av körning som väcker uppmärksamhet i Klippiga Bergen. Elbilen Audi e-tron prototype visar upp ett helt nytt variabelt energiåtervinningssystem, effektivast på marknaden. Under den 31 kilometer långa körningen nedför berget, med en höjdskillnad på 1900 meter, återladdas batteriet med tillräckligt mycket energi för att elsuven ska kunna köras nästan samma sträcka igen. Audi e-tron prototype kan återvinna energi motsvarande upp till 300 Nm i vridmoment och 220 kW, vilket är mer än 70 procent av bilens totala effekt. En nivå som är unik bland elbilar.

Energiåtervinningskonceptet med en-pedals-känsla.

Audi e-tron prototype har utvecklats med en rad tekniska lösningar för att öka räckvidden. Utöver det låga luftmotståndet på 0,28 och ett intelligent värmesystem är det innovativa systemet för bromsenergiåtervinning avgörande. Vid normal körning bidrar det senare med upp till 30 procent av elsuvens räckvidd. I Audi e-tron svarar de två elmotorerna och det elektrohydrauliskt integrerade bromsreglersystemet för den höga graden av återvunnen rörelseenergi. För första gången har tre olika energiåtervinningslägen kombinerats: Manuellt genom att använda rattpaddlarna, automatiskt genom den prediktiva effektivitetsassistenten och vid inbromsning med en flytande övergång mellan elektrisk och hydraulisk bromsverkan. Upp till 0.3 g laddas batterierna enbart med hjälp av elmotorerna utan att de konventionella bromsar används – vilket täcker över 90 procent av alla inbromsningar. Det innebär i praktiken att alla vanliga inbromsningar ger energi som laddar batteriet.  Föraren kan även välja graden av energiåtervinning i tre steg genom att använda sig av rattpaddlarna. I det högsta läget bromsas bilen kraftigt när föraren släpper gaspedalen, utan att bromspedalen behöver användas.

Audi först med nytt bromssystem i Audi e-tron prototype

Det är enbart när föraren bromsar in med över 0.3 g via bromspedalen som skivbromsarna används. De svarar extremt snabbt tack vare ett nytt elektrohydrauliskt koncept som Audi är först med att använda i en elbil i serieproduktion.En hydraulisk kolv i bromsmodulen skapar ytterligare tryck och därmed ytterligare bromskraft. Vid automatisk nödinbromsning tar det bara 150 millisekunder från att inbromsningen initieras till att maximalt bromstryck byggts upp mellan belägg och skivorna. Tack vare den snabba uppbyggnaden av bromstryck kortas bromssträckan med upp till 20 procent jämfört med ett konventionellt bromssystem. Beroende på situation avgör det integrerade elektrohydrauliska bromsreglersystemet, elektriskt på varje individuell axel, om Audi e-tron prototype ska bromsas in genom att använda sig av elmotorn, skivbromsarna eller en kombination av båda. Bromspedalen är frikopplad från det hydrauliska systemet och övergången från motorbromsning till ren friktionsinbromsning är flytande och omärkbar.

Förutseende inbromsning med hjälp av navigationssystemet

Systemet gör det möjligt för elsuven att även utnyttja maximal potential när det gäller energiåtervinning med hjälp av den prediktiva effektivitetsassistenten som ingår i standardutrustningen. Systemet använder radarsensorer, kamerabilder, navigationsdata och Car-to-X-information för att analysera trafikmiljön och rutten. Föraren får därigenom tips om när det är dags att släppa gaspedalen genom en symbol som visas i Audi virtual cockpit. Genom interaktionen med den adaptiva farthållaren kan effektivitetsassistenten även bromsa in och accelerera elsuven prediktivt genom inhämtad information.

Asynkrona motorer: kraftfull prestanda

Den eldrivna suven är inte bara energieffektiv, den levererar även när det gäller prestanda. De två elmotorerna har en effekt på 265 kW och 561 Nm i vridmoment. Toppeffekten kan levereras i upp till 60 sekunder. Det gör att Audi e-tron prototype kan accelerera från stillastående till den elektroniskt begränsade topphastigheten på 200 km/h flera gången i rad utan att tappa i effekt. Den maximal vridmomentet är närvarande på bråkdelar av en sekund och ger enorm kraft. Genom att växla från D till S och trycka gaspedalen i botten, kan föraren aktivera ett boost-läge som är tillgängligt i åtta sekunder med 300 kW i systemeffekt och 664 Nm i vridmoment. Audi e-tron prototype gör då 0 till 100 km/h på mindre än sex sekunder.

Mer information om Audi e-tron prototype finns på www.e-tron.audi

Virtuell sidobackspegel Audi e-tron Prototype
Audi e-tron prototype
Audi e-tron prototype
Audi e-tron prototype Pikes Peak

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.