Audi

Audi e-tron prototype laddar batteriet på Pikes Peak

Dela
Colorado Springs, 8:e augusti – Audi e-tron prototype förenar enorm kraft med hög effektivitet. Med en systemeffekt på upp till 300 kW gör den helt eldrivna suven 0-100 på mindre än 6 sekunder. Enligt den nya testcykeln WLTP kan Audi e-tron prototype köras över 400 kilometer på en laddning. För att uppnå den långa räckvidden introducerar Audi ett helt nytt och innovativt energiåtervinningskoncept. Under en testkörning nedför Pikes Peak nyligen visade den eldrivna suven prov på hur batteriet effektivt kan återladdas med hjälp av rörelseenergi.
Audi e-tron prototype Pikes Peak
Audi e-tron prototype Pikes Peak

Varje kilometer nedför berget ger ca en kilometer extra i räckvidd

Med sina 4,302 meter över havet är Pikes Peak välkänt för de flesta motorsportintresserade. 1984/85 vann Michèle Mouton en av världens mest kända backtävlingar i en Audi Sport quattro, en seger som upprepades av Walter Röhrl i en Audi Sport quattro S1 1987. Idag är det en helt annan typ av körning som väcker uppmärksamhet i Klippiga Bergen. Elbilen Audi e-tron prototype visar upp ett helt nytt variabelt energiåtervinningssystem, effektivast på marknaden. Under den 31 kilometer långa körningen nedför berget, med en höjdskillnad på 1900 meter, återladdas batteriet med tillräckligt mycket energi för att elsuven ska kunna köras nästan samma sträcka igen. Audi e-tron prototype kan återvinna energi motsvarande upp till 300 Nm i vridmoment och 220 kW, vilket är mer än 70 procent av bilens totala effekt. En nivå som är unik bland elbilar.

Energiåtervinningskonceptet med en-pedals-känsla.

Audi e-tron prototype har utvecklats med en rad tekniska lösningar för att öka räckvidden. Utöver det låga luftmotståndet på 0,28 och ett intelligent värmesystem är det innovativa systemet för bromsenergiåtervinning avgörande. Vid normal körning bidrar det senare med upp till 30 procent av elsuvens räckvidd. I Audi e-tron svarar de två elmotorerna och det elektrohydrauliskt integrerade bromsreglersystemet för den höga graden av återvunnen rörelseenergi. För första gången har tre olika energiåtervinningslägen kombinerats: Manuellt genom att använda rattpaddlarna, automatiskt genom den prediktiva effektivitetsassistenten och vid inbromsning med en flytande övergång mellan elektrisk och hydraulisk bromsverkan. Upp till 0.3 g laddas batterierna enbart med hjälp av elmotorerna utan att de konventionella bromsar används – vilket täcker över 90 procent av alla inbromsningar. Det innebär i praktiken att alla vanliga inbromsningar ger energi som laddar batteriet.  Föraren kan även välja graden av energiåtervinning i tre steg genom att använda sig av rattpaddlarna. I det högsta läget bromsas bilen kraftigt när föraren släpper gaspedalen, utan att bromspedalen behöver användas.

Audi först med nytt bromssystem i Audi e-tron prototype

Det är enbart när föraren bromsar in med över 0.3 g via bromspedalen som skivbromsarna används. De svarar extremt snabbt tack vare ett nytt elektrohydrauliskt koncept som Audi är först med att använda i en elbil i serieproduktion.En hydraulisk kolv i bromsmodulen skapar ytterligare tryck och därmed ytterligare bromskraft. Vid automatisk nödinbromsning tar det bara 150 millisekunder från att inbromsningen initieras till att maximalt bromstryck byggts upp mellan belägg och skivorna. Tack vare den snabba uppbyggnaden av bromstryck kortas bromssträckan med upp till 20 procent jämfört med ett konventionellt bromssystem. Beroende på situation avgör det integrerade elektrohydrauliska bromsreglersystemet, elektriskt på varje individuell axel, om Audi e-tron prototype ska bromsas in genom att använda sig av elmotorn, skivbromsarna eller en kombination av båda. Bromspedalen är frikopplad från det hydrauliska systemet och övergången från motorbromsning till ren friktionsinbromsning är flytande och omärkbar.

Förutseende inbromsning med hjälp av navigationssystemet

Systemet gör det möjligt för elsuven att även utnyttja maximal potential när det gäller energiåtervinning med hjälp av den prediktiva effektivitetsassistenten som ingår i standardutrustningen. Systemet använder radarsensorer, kamerabilder, navigationsdata och Car-to-X-information för att analysera trafikmiljön och rutten. Föraren får därigenom tips om när det är dags att släppa gaspedalen genom en symbol som visas i Audi virtual cockpit. Genom interaktionen med den adaptiva farthållaren kan effektivitetsassistenten även bromsa in och accelerera elsuven prediktivt genom inhämtad information.

Asynkrona motorer: kraftfull prestanda

Den eldrivna suven är inte bara energieffektiv, den levererar även när det gäller prestanda. De två elmotorerna har en effekt på 265 kW och 561 Nm i vridmoment. Toppeffekten kan levereras i upp till 60 sekunder. Det gör att Audi e-tron prototype kan accelerera från stillastående till den elektroniskt begränsade topphastigheten på 200 km/h flera gången i rad utan att tappa i effekt. Den maximal vridmomentet är närvarande på bråkdelar av en sekund och ger enorm kraft. Genom att växla från D till S och trycka gaspedalen i botten, kan föraren aktivera ett boost-läge som är tillgängligt i åtta sekunder med 300 kW i systemeffekt och 664 Nm i vridmoment. Audi e-tron prototype gör då 0 till 100 km/h på mindre än sex sekunder.

Mer information om Audi e-tron prototype finns på www.e-tron.audi

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi e-tron prototype Pikes Peak
Audi e-tron prototype Pikes Peak
Ladda ned bild
Audi e-tron prototype Pikes Peak
Audi e-tron prototype Pikes Peak
Ladda ned bild
Audi e-tron prototype Pikes Peak
Audi e-tron prototype Pikes Peak
Ladda ned bild
Audi e-tron prototype Pikes Peak
Audi e-tron prototype Pikes Peak
Ladda ned bild
Virtuell sidobackspegel Audi e-tron Prototype
Virtuell sidobackspegel Audi e-tron Prototype
Ladda ned bild
Audi e-tron prototype
Audi e-tron prototype
Ladda ned bild
Audi e-tron prototype
Audi e-tron prototype
Ladda ned bild
Audi e-tron prototype Pikes Peak
Audi e-tron prototype Pikes Peak
Ladda ned bild
Audi e-tron prototype Pikes Peak
Audi e-tron prototype Pikes Peak
Ladda ned bild

Dokument

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande

En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye