Audi e-tron prototype laddar batteriet på Pikes Peak

Colorado Springs, 8:e augusti – Audi e-tron prototype förenar enorm kraft med hög effektivitet. Med en systemeffekt på upp till 300 kW gör den helt eldrivna suven 0-100 på mindre än 6 sekunder. Enligt den nya testcykeln WLTP kan Audi e-tron prototype köras över 400 kilometer på en laddning. För att uppnå den långa räckvidden introducerar Audi ett helt nytt och innovativt energiåtervinningskoncept. Under en testkörning nedför Pikes Peak nyligen visade den eldrivna suven prov på hur batteriet effektivt kan återladdas med hjälp av rörelseenergi.

Audi e-tron prototype Pikes Peak

Varje kilometer nedför berget ger ca en kilometer extra i räckvidd

Med sina 4,302 meter över havet är Pikes Peak välkänt för de flesta motorsportintresserade. 1984/85 vann Michèle Mouton en av världens mest kända backtävlingar i en Audi Sport quattro, en seger som upprepades av Walter Röhrl i en Audi Sport quattro S1 1987. Idag är det en helt annan typ av körning som väcker uppmärksamhet i Klippiga Bergen. Elbilen Audi e-tron prototype visar upp ett helt nytt variabelt energiåtervinningssystem, effektivast på marknaden. Under den 31 kilometer långa körningen nedför berget, med en höjdskillnad på 1900 meter, återladdas batteriet med tillräckligt mycket energi för att elsuven ska kunna köras nästan samma sträcka igen. Audi e-tron prototype kan återvinna energi motsvarande upp till 300 Nm i vridmoment och 220 kW, vilket är mer än 70 procent av bilens totala effekt. En nivå som är unik bland elbilar.

Energiåtervinningskonceptet med en-pedals-känsla.

Audi e-tron prototype har utvecklats med en rad tekniska lösningar för att öka räckvidden. Utöver det låga luftmotståndet på 0,28 och ett intelligent värmesystem är det innovativa systemet för bromsenergiåtervinning avgörande. Vid normal körning bidrar det senare med upp till 30 procent av elsuvens räckvidd. I Audi e-tron svarar de två elmotorerna och det elektrohydrauliskt integrerade bromsreglersystemet för den höga graden av återvunnen rörelseenergi. För första gången har tre olika energiåtervinningslägen kombinerats: Manuellt genom att använda rattpaddlarna, automatiskt genom den prediktiva effektivitetsassistenten och vid inbromsning med en flytande övergång mellan elektrisk och hydraulisk bromsverkan. Upp till 0.3 g laddas batterierna enbart med hjälp av elmotorerna utan att de konventionella bromsar används – vilket täcker över 90 procent av alla inbromsningar. Det innebär i praktiken att alla vanliga inbromsningar ger energi som laddar batteriet.  Föraren kan även välja graden av energiåtervinning i tre steg genom att använda sig av rattpaddlarna. I det högsta läget bromsas bilen kraftigt när föraren släpper gaspedalen, utan att bromspedalen behöver användas.

Audi först med nytt bromssystem i Audi e-tron prototype

Det är enbart när föraren bromsar in med över 0.3 g via bromspedalen som skivbromsarna används. De svarar extremt snabbt tack vare ett nytt elektrohydrauliskt koncept som Audi är först med att använda i en elbil i serieproduktion.En hydraulisk kolv i bromsmodulen skapar ytterligare tryck och därmed ytterligare bromskraft. Vid automatisk nödinbromsning tar det bara 150 millisekunder från att inbromsningen initieras till att maximalt bromstryck byggts upp mellan belägg och skivorna. Tack vare den snabba uppbyggnaden av bromstryck kortas bromssträckan med upp till 20 procent jämfört med ett konventionellt bromssystem. Beroende på situation avgör det integrerade elektrohydrauliska bromsreglersystemet, elektriskt på varje individuell axel, om Audi e-tron prototype ska bromsas in genom att använda sig av elmotorn, skivbromsarna eller en kombination av båda. Bromspedalen är frikopplad från det hydrauliska systemet och övergången från motorbromsning till ren friktionsinbromsning är flytande och omärkbar.

Förutseende inbromsning med hjälp av navigationssystemet

Systemet gör det möjligt för elsuven att även utnyttja maximal potential när det gäller energiåtervinning med hjälp av den prediktiva effektivitetsassistenten som ingår i standardutrustningen. Systemet använder radarsensorer, kamerabilder, navigationsdata och Car-to-X-information för att analysera trafikmiljön och rutten. Föraren får därigenom tips om när det är dags att släppa gaspedalen genom en symbol som visas i Audi virtual cockpit. Genom interaktionen med den adaptiva farthållaren kan effektivitetsassistenten även bromsa in och accelerera elsuven prediktivt genom inhämtad information.

Asynkrona motorer: kraftfull prestanda

Den eldrivna suven är inte bara energieffektiv, den levererar även när det gäller prestanda. De två elmotorerna har en effekt på 265 kW och 561 Nm i vridmoment. Toppeffekten kan levereras i upp till 60 sekunder. Det gör att Audi e-tron prototype kan accelerera från stillastående till den elektroniskt begränsade topphastigheten på 200 km/h flera gången i rad utan att tappa i effekt. Den maximal vridmomentet är närvarande på bråkdelar av en sekund och ger enorm kraft. Genom att växla från D till S och trycka gaspedalen i botten, kan föraren aktivera ett boost-läge som är tillgängligt i åtta sekunder med 300 kW i systemeffekt och 664 Nm i vridmoment. Audi e-tron prototype gör då 0 till 100 km/h på mindre än sex sekunder.

Mer information om Audi e-tron prototype finns på www.e-tron.audi

Virtuell sidobackspegel Audi e-tron Prototype
Audi e-tron prototype
Audi e-tron prototype
Audi e-tron prototype Pikes Peak

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept24.8.2018 07:42Pressmeddelande

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.