Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.

Audi e-tron

Audi e-tron ger prov på en helt ny körupplevelse formad av ett teknikskifte. Prestanda, komfort och suvkaraktär – allt i en utsläppsfri elbil med lång räckvidd. Samtidigt ger Audi e-tron den premiumupplevelse som förväntas av märket med de fyra ringarna, kryddad med innovativa nyheter som virtuella backspeglar. Audi e-tron tillverkas i Bryssel i världens första certifierade koldioxidneutrala anläggning för volymproduktion i premiumsegmentet.

Masdar City, starten för provkörningen, är tänkt att vara en förebild för framtidens städer. Utifrån sociala, ekonomiska och miljömässiga hållbarhetsmål testas nya lösningar för energi, vatten, avfall och mobilitet. Staden, som ligger nära Abu Dhabis internationella flygplats, utgörs av ett snabbväxande bostadsområde, ett kluster med cleantech--bolag och en frihandelszon med över 590 små och mellanstora företag, multinationella bolag och offentlig sektorn. Här finns även International Renewable Energy Agency (IRENA).

Yousef Baselaib, fastighetsutvecklare i Masdar, förklarar:

“En del av vårt uppdrag i Masdar är att hjälpa till att förverkliga hållbarhetsmålen i Abu Dhabi och stödja implementeringen av FN´s hållbarhetsmål. Sedan mer än ett årtionde testar vi innovativa cleantech-lösningar och samarbetar med regeringen och med akademiska och industriella partners för att omsätta nya idéer i verkligheten. Genom initiativ som Abu Dhabi Sustainability Week skapas även en global plattform för samarbete."

90 procent av alla inbromsningar ger energi till batteriet

Landsvägskörning och körning nedför Jebel Hafeet, det näst högst berget i Förenade Arabemiraten, visar prov på hur effektivt rörelseenergin återvinns i Audi e-tron. I genomsnitt kan mer än 90 av alla inbromsningar återföra energi till batteriet genom att elmotorerna fungerar som generatorer.  Det sker genom ett helt nytt intelligent elektro-hydrauliskt bromsreglersystem som Audi är först med att använda i en serietillverkad elbil. Beroende på bromssituation avgör systemet om inbromsningen skall ske med elmotorn, skivbromsarna eller en kombination av dem.  Föraren väljer själv om det skall ske via rattpaddlar eller via bromspedalen som vanligt. I båda fallen går rörelseenergin till att ladda batteriet och ger en ökad räckvidd på upp till 30 procent. Det är enbart vid kraftiga inbromsningar på över 0,3g som de hydrauliska skivbromsarna behöver användas.

Permanent fyrhjulsdrift med elquattro

Under provkörning på ökensand och grusvägar sätts även det permanenta quattrosystemet på prov. Den nya, helt elektriska quattro-generationen behärskar det lösa underlaget med blixtsnabb reaktion. Inom bråkdelen av en sekund fördelas drivmomentet mellan axlarnat. Systemet är sammankopplat med en mängd chassisystem, bl.a. den fyrstegade elektroniska stabiliseringskontrollen, som även kan stängas av helt, och körlägesväljaren Audi drive select som anpassar bilens karaktär efter förarens önskemål.

Den adaptiva luftfjädringen är standard och bidrar till att öka både komforten, räckvidden och framkomligheten i Audi e-tron. I offroad-läge kan markfrigången ökas med 50 millimeter medan karossen automatiskt sänks med upp till 26 millimeter i högre hastigheter på motorväg och i efficiency-läget. Den centrala chassistyrenheten reglerar även stötdämparna individuellt vid varje hjul med intervaller om millisekunder – efter underlag, körstil och valt körläge. Avkopplande landsvägskörning, dynamisk kurvtagning eller en utflykt på skogsvägar - Audi e-tron anpassar karaktären till förarens och passagerarnas önskemål.

Mer information om Audi e-tron finns på Audi MediaCenter and www.e-tron.audi.

Audi e-tron i Masdar City, Abu Dhabi
Audi e-tron i Audi Dhabi
Audi e-tron i Masdar City
Audi virtuella sidobackspeglar
Audi Bryssel

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.