Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

• Tolv elbilar till 2025
  • Elektrisk drivlina i alla viktiga segment
  • Fler plug-in hybrider

Utvecklingschef Peter Mertens, som ingår i ledningsgruppen för AUDI AG:

- Audi e-tron är definitivt en höjdpunkt i företagets historia och startsignalen för vår elektrifieringsstrategi. Totalt fyra tekniska plattformar och produktfamiljer gör att elbilar kommer att erbjudas i varje segment från A till D. Ett nära samarbete mellan Audis utvecklingsavdelning och övriga märken i gruppen ger de synergier som krävs för ett brett och global modellprogram vilket även ger förutsättningar för ekonomisk framgång.

Audi e-tron och e-tron Sportback använder delar av Audis modulära longitudinella plattform. Kombinerat med en mängd innovativ teknik inom framförallt drivsystem har Audi skapat en egen produktfamilj med eldrivna suvar med elektrisk fyrhjulsdrift. Snabbladdningen med upp till 150 kW och en räckvidd gjord för längre resor är benchmark i klassen.

Redan i slutet av 2018 kommer Audi att presentera den först modellen som bygger på en annan e-plattform: Konceptbilen Audi e-tron GT , en sportcoupé som debuterar på Los Angeles Auto Show. Tekniken i bilen har utvecklats tillsammans med Porsche medan designen och karaktären hos e-tron GT är laddad med tydligt DNA från Audi.

Audis och Porsches utvecklingsavdelningar samarbetar även kring ett annat projekt som kallas för Premium Platform Electric (PPE). Den kommer att vara basen för en rad helt eldrivna Audi-modeller som skall täcka de volymsstarka B till D-segmenten. Både suvar och klassiska karosser planeras. Ett särskilt plus hos PPE är att den har konstruerats exklusivt för eldrift. Det ger fördelar när det gäller vikten, paketeringen och proportionerna i karossen.

Inom Volkswagenkoncernen samarbetar flera märken för att utveckla den modulära elbilsplattformen MEB, som kommer att vara basen för en rad eldrivna Audi-modeller, framförallt inom det volymstarka A-segmentet. En av dem utvecklas speciellt för den kinesiska marknaden, som är den enskilt viktigaste marknaden.

AUDI AG kommer även att öka antalet plug-in hybrider markant:

- I nästan alla marknadssegment kommer det att finnas modeller som drivs av en kombination av elmotorer och förbränningsmotorer och som kan laddas vid en ett eluttag, säger utvecklingschef Peter Mertens.

Mer information om Audi e-tron finns på www.e-tron.audi.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro31.5.2019 11:59:30 CESTPressmeddelande

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.