Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

• Tolv elbilar till 2025
  • Elektrisk drivlina i alla viktiga segment
  • Fler plug-in hybrider

Utvecklingschef Peter Mertens, som ingår i ledningsgruppen för AUDI AG:

- Audi e-tron är definitivt en höjdpunkt i företagets historia och startsignalen för vår elektrifieringsstrategi. Totalt fyra tekniska plattformar och produktfamiljer gör att elbilar kommer att erbjudas i varje segment från A till D. Ett nära samarbete mellan Audis utvecklingsavdelning och övriga märken i gruppen ger de synergier som krävs för ett brett och global modellprogram vilket även ger förutsättningar för ekonomisk framgång.

Audi e-tron och e-tron Sportback använder delar av Audis modulära longitudinella plattform. Kombinerat med en mängd innovativ teknik inom framförallt drivsystem har Audi skapat en egen produktfamilj med eldrivna suvar med elektrisk fyrhjulsdrift. Snabbladdningen med upp till 150 kW och en räckvidd gjord för längre resor är benchmark i klassen.

Redan i slutet av 2018 kommer Audi att presentera den först modellen som bygger på en annan e-plattform: Konceptbilen Audi e-tron GT , en sportcoupé som debuterar på Los Angeles Auto Show. Tekniken i bilen har utvecklats tillsammans med Porsche medan designen och karaktären hos e-tron GT är laddad med tydligt DNA från Audi.

Audis och Porsches utvecklingsavdelningar samarbetar även kring ett annat projekt som kallas för Premium Platform Electric (PPE). Den kommer att vara basen för en rad helt eldrivna Audi-modeller som skall täcka de volymsstarka B till D-segmenten. Både suvar och klassiska karosser planeras. Ett särskilt plus hos PPE är att den har konstruerats exklusivt för eldrift. Det ger fördelar när det gäller vikten, paketeringen och proportionerna i karossen.

Inom Volkswagenkoncernen samarbetar flera märken för att utveckla den modulära elbilsplattformen MEB, som kommer att vara basen för en rad eldrivna Audi-modeller, framförallt inom det volymstarka A-segmentet. En av dem utvecklas speciellt för den kinesiska marknaden, som är den enskilt viktigaste marknaden.

AUDI AG kommer även att öka antalet plug-in hybrider markant:

- I nästan alla marknadssegment kommer det att finnas modeller som drivs av en kombination av elmotorer och förbränningsmotorer och som kan laddas vid en ett eluttag, säger utvecklingschef Peter Mertens.

Mer information om Audi e-tron finns på www.e-tron.audi.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.