Audi elektrifierar Nya Audi A8. Mildhybrid med 48-voltssystem.

Lyxmodellen Audi A8 får elektrifierad drivlina som standard 48-voltssystem ger nya möjligheter till ökad bränsleeffektivitet Nya Audi A8 premiärvisas vid Audi Summit i Barcelona den 11 juli Audi satsar på bred front med elektrifiering. I den kommande generationen av Audi A8 är drivlinan elektrifierad redan från början med motorer som är försedda med mildhybridteknik. Det ger suverän gångkultur och mer prestanda samtidigt som bränsleeffektiviteten ökar. Till grund för detta ligger ett 48-voltssystem som i nya Audi A8 för första gången fungerar som primärt elsystem.

Audi mildhybridteknik 48 volt

Mildhybriddrivningen i nya Audi A8 består av två centrala delar, dels den nya vattenkylda 48-volts växelströmsgeneratorn som kompletterar den konventionella startmotorn, dels ett 48-volts elsystem och litiumjonbatteri på 10 AH som lagrar energin under körning.

Den nya mildhybriddrivningen ger både ökad komfort och minskad bränsleförbrukning. Audi A8 kan färdas ljuslöst genom frirullning i hastigheter mellan 55 och 160 km/h. Motorn är då avstängd och utsläppsfri i upp till 40 sekunder. Så snart som föraren gasar, vare sig det sker från ett stopp eller under körning, startar bilen snabbt och smidigt. I lägre hastigheter kan start-stopp-tekniken användas redan vid 22 km/h.

Den nya start-stopp-funktionen skiljer sig markant från tidigare system. Genom att lyxlimousinen är uppkopplad kan den även tolka olika trafiksituationer. Vid fritt körfält startas förbränningsmotorn snabbt och smidigt via den nya växelströmsgeneratorn. Den nya prediktiva komfortstarten gör även att motorn vid en kösituation startas så snart som den framförvarande bilen kör framåt, även om foten fortfarande är på bromsen. Detta för att kunna följa trafikflödet på ett snabbt och smidigt sätt.

För att nå hög bränsleeffektivitet är nya Audi A8 utrustad med ett avancerat styrsystem för drivlinan. Det bearbetar både uppgifter från navigationssystemet om sträckan som skall köras och information från sammankopplade sensorer, bl.a. frontkameran. Utifrån detta avgör drivsystemet om bilen skall rulla fritt eller återvinna energi genom motorinbromsning. Om Audi A8 skulle närma sig en framförvarande bil för snabbt vid frirullning, växlar den istället över till regenereringsläge. Det gör det inte bara mer bekvämt att köra Audi A8 utan också mer bränsleeffektivt. Mildhybriddrivningen gör att förbrukningen minskar med upp till 0,7 liter per 100 Kilometer.

Audi kommer utöver att introducera helt eldrivna bilar och fler laddhybrider även införa både 48-volts- och mildhybridteknik i större skala. Inom några år kommer fler Audi modeller att förses med det nya mildhybridkonceptet.

Ny Audi A8 har världspremiär den 11:e juli i samband med Audi Summit i Barcelona.

För mer information om Audis drivlineutveckling läs på Audi Media Center: https://www.audi-mediacenter.com/en/techday-on-combustion-engine-technology-8738

Audi mildhybridteknik 48 volt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under