Audi elektrifierar Nya Audi A8. Mildhybrid med 48-voltssystem.

Lyxmodellen Audi A8 får elektrifierad drivlina som standard 48-voltssystem ger nya möjligheter till ökad bränsleeffektivitet Nya Audi A8 premiärvisas vid Audi Summit i Barcelona den 11 juli Audi satsar på bred front med elektrifiering. I den kommande generationen av Audi A8 är drivlinan elektrifierad redan från början med motorer som är försedda med mildhybridteknik. Det ger suverän gångkultur och mer prestanda samtidigt som bränsleeffektiviteten ökar. Till grund för detta ligger ett 48-voltssystem som i nya Audi A8 för första gången fungerar som primärt elsystem.

Audi mildhybridteknik 48 volt

Mildhybriddrivningen i nya Audi A8 består av två centrala delar, dels den nya vattenkylda 48-volts växelströmsgeneratorn som kompletterar den konventionella startmotorn, dels ett 48-volts elsystem och litiumjonbatteri på 10 AH som lagrar energin under körning.

Den nya mildhybriddrivningen ger både ökad komfort och minskad bränsleförbrukning. Audi A8 kan färdas ljuslöst genom frirullning i hastigheter mellan 55 och 160 km/h. Motorn är då avstängd och utsläppsfri i upp till 40 sekunder. Så snart som föraren gasar, vare sig det sker från ett stopp eller under körning, startar bilen snabbt och smidigt. I lägre hastigheter kan start-stopp-tekniken användas redan vid 22 km/h.

Den nya start-stopp-funktionen skiljer sig markant från tidigare system. Genom att lyxlimousinen är uppkopplad kan den även tolka olika trafiksituationer. Vid fritt körfält startas förbränningsmotorn snabbt och smidigt via den nya växelströmsgeneratorn. Den nya prediktiva komfortstarten gör även att motorn vid en kösituation startas så snart som den framförvarande bilen kör framåt, även om foten fortfarande är på bromsen. Detta för att kunna följa trafikflödet på ett snabbt och smidigt sätt.

För att nå hög bränsleeffektivitet är nya Audi A8 utrustad med ett avancerat styrsystem för drivlinan. Det bearbetar både uppgifter från navigationssystemet om sträckan som skall köras och information från sammankopplade sensorer, bl.a. frontkameran. Utifrån detta avgör drivsystemet om bilen skall rulla fritt eller återvinna energi genom motorinbromsning. Om Audi A8 skulle närma sig en framförvarande bil för snabbt vid frirullning, växlar den istället över till regenereringsläge. Det gör det inte bara mer bekvämt att köra Audi A8 utan också mer bränsleeffektivt. Mildhybriddrivningen gör att förbrukningen minskar med upp till 0,7 liter per 100 Kilometer.

Audi kommer utöver att introducera helt eldrivna bilar och fler laddhybrider även införa både 48-volts- och mildhybridteknik i större skala. Inom några år kommer fler Audi modeller att förses med det nya mildhybridkonceptet.

Ny Audi A8 har världspremiär den 11:e juli i samband med Audi Summit i Barcelona.

För mer information om Audis drivlineutveckling läs på Audi Media Center: https://www.audi-mediacenter.com/en/techday-on-combustion-engine-technology-8738

Audi mildhybridteknik 48 volt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept24.8.2018 07:42Pressmeddelande

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.