Audi-föraren Lucas di Grassi tog hem förarmästerskapet i eldrivna Formel E

Audi-föraren Lucas di Grassi tog hem förarmästerskapet i den helt eldrivna Formel E-serien. Efter att ha vunnit den första deltävlingen i Montreal och tagit en sjundeplats under söndagen kunde brasilianaren från Team ABT Schaeffler Audi Sport säkra titeln för säsongen. Inför säsongstarten 2017/18 går Audi in med fabrikssatsning och blir därmed första tyska biltillverkare att satsa fullt ut på den eldrivna racingserien.

Lucas di Grassi FIA Formel E

Audi-föraren Lucas di Grassi är ny titelmästare i den världsomspännande eldrivna Formel E-serien. Efter att ha tagit ledningen från start till mål i det första av de två finalracen i Montreal, kunde brasilianaren i Team ABT Schaeffler Audi Sport ta hem förarmästerskapet genom en sjundeplats under söndagen efter en turbulent start. Tillsammans med sin teamkollega Daniel Abt lyckades di Grassi även säkra en andraplats i teammästerskapet.

- Den bästa dagen i min karriär, jublade den nya Formel E –mästaren Lucas di Grassi efter racet. Jag har trott på Formel E från dag ett eftersom världen, inklusive motorsporten, förändras. För tre år sedan vann vi det första racet i Peking och nu äntligen mästerskapstiteln. ABT Sportsline, Schaeffler och Audi Sport har gjort ett perfekt jobb.

Efter en tredjeplats under det första året i Formel E-serien och en andraplats under föregående säsong, är Lucas di Grassi den tredje titelmästaren i världens första helt eldrivna racingserien. Med totalt sex segrar och 20 pallplatser under 33 race är han en av de mest framgångrika förarna i Formel E. Säsongen 2016/2017 vann Audi-föraren två race och tog sju pallplatser under tolv race.

- För mig är Lucas di Grassi i dagsläget den mest kompletta föraren i Formel E, säger Dieter Grass, chef för Audi Motorsport. Det har varit en fantastisk final och bra vecka för hela Formel E.

I början av juli meddelade Audi att företaget går in med en fabrikssatsning redan till den kommande säsongen 2017/18 som startar i Hong-Kong den 2-3 december. Audi blir därmed den första tyska biltillverkaren i Formel E och kör då under teamnamnet Audi Sport ABT Schaeffler.

- Att, efter BMW, nu också Mercedes-Benz och Porsche, kommer att följa oss till den framtidsinriktade racingserien understryker den ökande betydelsen av helt eldriven motorsport. Jag ser redan fram emot säsongsstarten i Hong Kong i december när vi inleder ett nytt kapitel i Audis motorsporthistoria genom vår fabrikssatsning. Med ABT och Schaeffler som partners är vi i en väldigt bra position inför den allt tuffare konkurrensen, avslutar Dieter Gass, chef Audi Motorsport.

Lucas di Grassi föddes den 11 augusti 1984 i São Paulo och bor nu i Monaco tillsammans med sin fru Bianca. Brasilianaren vann Formel 3 Grand Prix i Monaco 2005 och var även aktiv i Formula 1 som test- och insatsförare innan han anslöt till Audi i World Endurance Championship (WEC) 2012 och tog tre pallplatser i 24-timmars Le Mans. Som testförare från dag ett har han varit delaktig i att ta Formel E till verklighet. Nu är han också dess mästare.

Totalresultat Förarmästerskapet
1. Lucas di Grassi, ABT Schaeffler Audi Sport, 181 p
2. Sebastien Buemi, Renault E Dams, 157 p
3. Fredrik Rosenqvist, Mahindra Racing, 127 p

Totalresultat Teammästerskapet
1. Renault E Dams, 268 p
2. ABT Schaeffler Audi Sport, 248 p
3. Mahindra Racing, 215 p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Lucas di Grassi FIA Formel E
Lucas di Grassi

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.