Audi-föraren Lucas di Grassi tog hem förarmästerskapet i eldrivna Formel E

Audi-föraren Lucas di Grassi tog hem förarmästerskapet i den helt eldrivna Formel E-serien. Efter att ha vunnit den första deltävlingen i Montreal och tagit en sjundeplats under söndagen kunde brasilianaren från Team ABT Schaeffler Audi Sport säkra titeln för säsongen. Inför säsongstarten 2017/18 går Audi in med fabrikssatsning och blir därmed första tyska biltillverkare att satsa fullt ut på den eldrivna racingserien.

Lucas di Grassi FIA Formel E

Audi-föraren Lucas di Grassi är ny titelmästare i den världsomspännande eldrivna Formel E-serien. Efter att ha tagit ledningen från start till mål i det första av de två finalracen i Montreal, kunde brasilianaren i Team ABT Schaeffler Audi Sport ta hem förarmästerskapet genom en sjundeplats under söndagen efter en turbulent start. Tillsammans med sin teamkollega Daniel Abt lyckades di Grassi även säkra en andraplats i teammästerskapet.

- Den bästa dagen i min karriär, jublade den nya Formel E –mästaren Lucas di Grassi efter racet. Jag har trott på Formel E från dag ett eftersom världen, inklusive motorsporten, förändras. För tre år sedan vann vi det första racet i Peking och nu äntligen mästerskapstiteln. ABT Sportsline, Schaeffler och Audi Sport har gjort ett perfekt jobb.

Efter en tredjeplats under det första året i Formel E-serien och en andraplats under föregående säsong, är Lucas di Grassi den tredje titelmästaren i världens första helt eldrivna racingserien. Med totalt sex segrar och 20 pallplatser under 33 race är han en av de mest framgångrika förarna i Formel E. Säsongen 2016/2017 vann Audi-föraren två race och tog sju pallplatser under tolv race.

- För mig är Lucas di Grassi i dagsläget den mest kompletta föraren i Formel E, säger Dieter Grass, chef för Audi Motorsport. Det har varit en fantastisk final och bra vecka för hela Formel E.

I början av juli meddelade Audi att företaget går in med en fabrikssatsning redan till den kommande säsongen 2017/18 som startar i Hong-Kong den 2-3 december. Audi blir därmed den första tyska biltillverkaren i Formel E och kör då under teamnamnet Audi Sport ABT Schaeffler.

- Att, efter BMW, nu också Mercedes-Benz och Porsche, kommer att följa oss till den framtidsinriktade racingserien understryker den ökande betydelsen av helt eldriven motorsport. Jag ser redan fram emot säsongsstarten i Hong Kong i december när vi inleder ett nytt kapitel i Audis motorsporthistoria genom vår fabrikssatsning. Med ABT och Schaeffler som partners är vi i en väldigt bra position inför den allt tuffare konkurrensen, avslutar Dieter Gass, chef Audi Motorsport.

Lucas di Grassi föddes den 11 augusti 1984 i São Paulo och bor nu i Monaco tillsammans med sin fru Bianca. Brasilianaren vann Formel 3 Grand Prix i Monaco 2005 och var även aktiv i Formula 1 som test- och insatsförare innan han anslöt till Audi i World Endurance Championship (WEC) 2012 och tog tre pallplatser i 24-timmars Le Mans. Som testförare från dag ett har han varit delaktig i att ta Formel E till verklighet. Nu är han också dess mästare.

Totalresultat Förarmästerskapet
1. Lucas di Grassi, ABT Schaeffler Audi Sport, 181 p
2. Sebastien Buemi, Renault E Dams, 157 p
3. Fredrik Rosenqvist, Mahindra Racing, 127 p

Totalresultat Teammästerskapet
1. Renault E Dams, 268 p
2. ABT Schaeffler Audi Sport, 248 p
3. Mahindra Racing, 215 p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Lucas di Grassi FIA Formel E
Lucas di Grassi

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept24.8.2018 07:42Pressmeddelande

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.