Audi förbereder för eldrivna e-tron GT

Audi e-tron GT kommer att tillverkas tillsammans med Audi R8 i Audi Sports anläggning i Böllinger Höfe vid Neckarsulm. Ombyggnaden har redan påbörjats för att integrera den eldrivna sportbilen som börjar tillverkas i slutet av 2020. Den nya toppmoderna produktionsanläggningen beräknas vara färdig under hösten.

Audi e--tron GT concept

-          Eftersom Böllinger Höfe redan från början designades för småskalig produktion med en innovativ och flexibel produktionsprocess ger det oss ideala förutsättningar för att tillverka Audi e-tron GT sida vid sida med Audi R8, säger produktionschefen Wolfgang Schanz. Resultatet kommer att bli en unik kombination av hantverk och Smart factory.

Karosserna till Audi e-tron GT och Audi R8 kommer att tillverkas separat i Böllinger Höfe. Audi R8 görs till stor del hantverksmässigt, medan en ny separat och högautomatiserad karosseritillverkning kommer att skapas för e-tron GT. De båda sportbilarna kommer däremot att dela monteringslina, vilket gör att den nuvarande linan utökas med 20 takter till totalt 36. Som ett led i uppdateringen kommer nya transportlösningar integreras. Produktionslinan kommer inte bara att förses med delar via nuvarande förarlösa transportfordon utan även av ett eldrivet monorail-system.

Först i koncernen med virtuellt test av monteringslinan

Audi har redan testat att montera Audi e-tron GT genom att använda virtual reality (VR). Med VR-glasögon har de anställda från olika avdelningar testat alla monteringsprocesser helt virtuellt. Mjukvaran är utvecklad inhouse medan Audi samarbetat med en start-up i München för att skapa en tredimensionell kopia av anläggningen. Det är första gången som arbetsflödet längs monteringslinan och logistikprocesserna testas helt virtuellt i den förberedande valideringsfasen. Kolleger från planering, logistik, montage, förseriecenter och kvalitetssäkring har samarbetat för att gå igenom alla steg och kontrollera processen så att bl.a. ergonomin är bra och verktygen placerade på rätt ställe. Audi e-tron GT är den första bilen i VW-koncernen som testar processen virtuellt som ett led i den digitala transformationen i företaget. Fördelarna är många med ökad kunskapsöverföring och samarbete mellan olika produktionsorter samtidigt som resurser sparas med bl.a. minskat behov av tjänsteresor.

Audi e--tron GT concept
Utbyggnad av produktionsanläggningen i Böllinger Höfe
Förplanering med VR-glasögon
Montering Audi R8
Montering Audi R8
Audi e-tron GT concept

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro31.5.2019 11:59:30 CESTPressmeddelande

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.