Audi förbereder för eldrivna e-tron GT

Audi e-tron GT kommer att tillverkas tillsammans med Audi R8 i Audi Sports anläggning i Böllinger Höfe vid Neckarsulm. Ombyggnaden har redan påbörjats för att integrera den eldrivna sportbilen som börjar tillverkas i slutet av 2020. Den nya toppmoderna produktionsanläggningen beräknas vara färdig under hösten.

Audi e--tron GT concept

-          Eftersom Böllinger Höfe redan från början designades för småskalig produktion med en innovativ och flexibel produktionsprocess ger det oss ideala förutsättningar för att tillverka Audi e-tron GT sida vid sida med Audi R8, säger produktionschefen Wolfgang Schanz. Resultatet kommer att bli en unik kombination av hantverk och Smart factory.

Karosserna till Audi e-tron GT och Audi R8 kommer att tillverkas separat i Böllinger Höfe. Audi R8 görs till stor del hantverksmässigt, medan en ny separat och högautomatiserad karosseritillverkning kommer att skapas för e-tron GT. De båda sportbilarna kommer däremot att dela monteringslina, vilket gör att den nuvarande linan utökas med 20 takter till totalt 36. Som ett led i uppdateringen kommer nya transportlösningar integreras. Produktionslinan kommer inte bara att förses med delar via nuvarande förarlösa transportfordon utan även av ett eldrivet monorail-system.

Först i koncernen med virtuellt test av monteringslinan

Audi har redan testat att montera Audi e-tron GT genom att använda virtual reality (VR). Med VR-glasögon har de anställda från olika avdelningar testat alla monteringsprocesser helt virtuellt. Mjukvaran är utvecklad inhouse medan Audi samarbetat med en start-up i München för att skapa en tredimensionell kopia av anläggningen. Det är första gången som arbetsflödet längs monteringslinan och logistikprocesserna testas helt virtuellt i den förberedande valideringsfasen. Kolleger från planering, logistik, montage, förseriecenter och kvalitetssäkring har samarbetat för att gå igenom alla steg och kontrollera processen så att bl.a. ergonomin är bra och verktygen placerade på rätt ställe. Audi e-tron GT är den första bilen i VW-koncernen som testar processen virtuellt som ett led i den digitala transformationen i företaget. Fördelarna är många med ökad kunskapsöverföring och samarbete mellan olika produktionsorter samtidigt som resurser sparas med bl.a. minskat behov av tjänsteresor.

Audi e--tron GT concept
Utbyggnad av produktionsanläggningen i Böllinger Höfe
Förplanering med VR-glasögon
Montering Audi R8
Montering Audi R8
Audi e-tron GT concept

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi i överenskommelse om framtidsinriktning27.11.2019 11:36:08 CETPressmeddelande

Audi beskriver det som en ny era där man sätter in åtgärder för högre lönsamhet, flexibilitet och säkrade jobb. Audis ledning och arbetstagarrepresentanter har slutit en överenskommelse inom ramverket som kallas Audi.Zukunft, dvs Audi.Framtid. Besluten gäller framförallt optimerad produktionskapacitet vid de två tyska anläggningarna, anpassning av arbetsstyrkan och förlängda jobbgarantier till slutet av 2029. De 6 miljarder euro som frigörs säkrar den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procents vinstmarginal och investeras i elektrifiering och digitalisering. Audi.Zukunft kommer därmed att stärka konkurrenskraften för de fyra ringarna och anpassa företaget för de kommande åren. Överenskommelsen träder i kraft den 29 november och gäller för de kommande 10 åren.

Världspremiär för eldrivna Audi e-tron Sportback20.11.2019 10:55:19 CETPressmeddelande

“Framtiden är elektrisk”. Audi följer konsekvent elektrifieringsstrategin och presenterar den andra modellen i e-tron familjen under Los Angeles Auto Show. Audi e-tron Sportback är en sportig SUV med coupe-siluett som levererar upp till 300 kW och har en räckvidd på upp till 446 kilometer. De digital matrix LED-strålkastarna är en helt ny innovation som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Audi e-tron Sportback börjar säljas i slutet av november och marknadsintroduktionen är planerad till våren 2020.

Audi fokuserar på eldrift i ny mobilitetsstrategi7.10.2019 11:12:24 CESTPressmeddelande

Audi är inne i en transformationsfas och ställer om hela företaget mot elektrisk och hållbar mobilitet. 2025 planerar märket med de fyra ringarna för mer än 30 laddbara modeller, varav 20 helt eldrivna. Audi satsar på fyra plattformar för att kunna erbjuda elbilar i varje segment. Parallellt ökar utbudet av plug-in hybrider med fyra modeller under hösten. Redan idag tillverkas elbilen Audi e-tron koldioxidneutralt i Bryssel. 2025 planerar Audi för att samtliga produktionsanläggningar vara klimatneutrala.