Audi förlänger sponsorskapet av alpina världscupen

Audi och internationella skidförbundet FIS har förlängt sitt mångåriga partnerskap i ytterligare fyra år, till säsongen 2025/2026. Det offentliggjordes i samband med säsongspremiären för den alpina världscupen i österrikiska Sölden i helgen.

Audi fortsätter som partner till internationella skidförbundet (FIS). På bilden alpina landslag från Tyskland, Frankrike, Italien, Norge, Österrike, Sverige och Schweiz inför säsongspremiären i Sölden.

Audi fortsätter därmed att vara det ledande bilmärket inom vintersport och är dessutom partner till skidlandslagen i vintersportnationerna Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien och Frankrike liksom i Norge och i Sverige. Audi och den alpina sporten har varit tätt sammankopplade i årtionden, där samarbetet med det tyska skidförbundet startade redan 1984. Med förlängningen av samarbetet är Audi även exklusiv bilpartner till FIS och många alpina landslag.

Audi kommer därmed fortsätta sin närvaro i den alpina världscupen och synas både på plats och i media åtminstone till säsongen 2025/2026. Under de välkända störtloppen i Kitzbühel och i schweiziska Wengen kommer de eldrivna Audi-modeller att vara i fokus för att markera märkets omställning mot eldrift.

- Partnerskapet inom den alpina världen är en perfekt plattform för oss i Sverige, där vi har en lång skidtradition ända sedan Stenmarks dagar. Det ger oss ett naturligt sammanhang att kommunicera med alla skidintresserade, och samtidigt lyfta fram fördelarna med quattro fyrhjulsdrift på snö och is, säger Madeleine Kjessler, marknadschef Audi Sverige.

Traditionsenligt startar skidsäsongen i österrikiska Sölden i helgen med storslalom både för damer och herrar. Den 29-30 oktober är det sedan dags för störtlopp för herrar och en vecka senare för damer i Zermatt/Cervinia.

Svenska damlandslaget inför säsongspremiären i storslalom i Sölden

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Dubbel Sverigepremiär för Q8 Sportback e-tron31.1.2023 08:10:20 CET | Pressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven och lanserar nu uppföljaren till Audi e-tron. Den 3-5:e februari är det Sverigepremiär för Audi Q8 Sportback e-tron på elbilsmässan eCarExpo. Längre räckvidd och ännu snabbare laddning är några av nyheterna hos den populära suven. Sverigepremiär blir det även under båtmässan i Göteborg den 3-12 februari, där Audi Q8 Sportback e-tron visas upp bland alla nyheter för sjölivet.

Audi, SkiStar och Jämtkraft satsar på sportlovsladdare i Sveg30.1.2023 08:02:29 CET | Pressmeddelande

Audi, SkiStar och Jämtkraft upprepar förra årets succé och bidrar till att stärka upp laddinfrastrukturen för fjällresenärerna även i år. Under sportloven etableras en mobil laddstation med upp till åtta laddplatser i Sveg för att underlätta för alla som vill ta elbilen till fjällen. Platsen är utvald tillsammans med elbilsägare som planerar att köra till fjällen under sportloven.

Premiär för Audi activesphere concept26.1.2023 20:21:29 CET | Pressmeddelande

Med Audi activesphere concept presenterar märket med de fyra ringarna den fjärde konceptbilen i Sphere-familjen. Efter Audi skysphere, Audi grandsphere och Audi urbansphere är det premiär för en 4-dörrars crossover-coupé med ett helt nytt flexibelt koncept. Med sina 4,98 m är Audi activesphere inte bara elegant och lyxig med sportiga linjer. Den bjuder också på terrängegenskaper med imponerande markfrigång och stora 22-tumsfälgar. Med en enkel knapptryckning kan bakpartiet dessutom förvandlas till ett öppet lastgolv ("Activeback") som är perfekt när man vill ta med sig elcyklar eller fritidsutrustning för vatten- och vintersport.