Audi

Audi i ny global varumärkeskampanj

Dela
Audi rivstartar hösten med en global kampanj som skall spegla märkets nya varumärkesstrategi. Den välkända devisen “Vorsprung durch technik” består, men i den nya strategin ligger betoningen på “Vorsprung” med mänskliga behov och värderingar i centrum. Hållbarhet, digitalisering och design är fortsatta kärnområden. I den nya varumärkeskampanjen på temat ”Future is an attitude” betonas märkets syn på omställningen till hållbar och digital premiummobilitet.
Future is an attitude - ny varumärkeskampanj från Audi med nya elbilen e-tron Sportback i fokus
Future is an attitude - ny varumärkeskampanj från Audi med nya elbilen e-tron Sportback i fokus

- Med vår vässade märkesstrategi ger vi “Vorsprung” en samtida definition och gör oss redo för framtiden – för en ny era i bilbranschen och för våra kunder, säger Henrik Wenders, Senior Vice President Brand Audi vid huvudkontoret i Ingolstadt. Målet, fortsätter han, är att tekniken skall hjälpa till att förbättra människors liv och bidra till samhället. Ambitionen är att forma framtidens premiummobilitet.

Med sin globala kampanj visar Audi vägen mot en elektrisk, digitaliserad och emotionell framtid. Utöver nya elbilen e-tron Sportback, syns även den visionära citybilen Audi AI:ME och konceptbilen Audi Q4 Sportback e-tron i kampanjen, samtliga elbilar som representerar den innovativa kraften i märket. Huvudpersonerna är autentiska med bl.a. Audis egen designchef Marc Lichte som förstärker budskapet.

Den globala kampanjen samlas under det kommunikativa temat “Future is an Attitude”, medan “Vorsprung durch Technik” kvarstår som märkets devis. Kampanjen kommer att vara omfattande även i Sverige och synas i TV 4 och TV3/Viaplay v.41-49 kompletterat med OOH, print, digital display och sociala medier. En global kampanjsida, progress.audi, är fylld med intervjuer med designers, ingenjörer, märkets hållbarhetsarbete och syn på framtiden.

Audi-ringarna vid Essingeleden

För att verkligen understryka kampanjens starka tema har Audi skapat en ny yta längs med Sveriges mest trafikerade led. Budskapet lär bli svårt att missa på den inklädda fastigheten vid Essingeleden. Högst upp har Audi-ringarna målats av en av Sveriges främsta graffittikonstnärer.

- Den nya varumärkesstrategin känns helt rätt och är en naturlig följd av Audis företagsvision att skapa framtidens hållbara premiummobilitet. Audi registrerade flest patentansökningar för elektrisk mobilitet av de europeiska biltillverkarna under förra året. Det säger något om de anställdas ”attityd”. Den svenska marknaden ligger i framkant i omställningen och vår första elbil Audi e-tron har blivit en favorit och marknadsledare i det större suvsegmentet, säger Madeleine Kjessler, marknadschef för Audi i Sverige.

Reklambyrån thjnk från Hamburg ansvarar för det kreativa genomförandet globalt. I Sverige har TBWA Stockholm ansvarat för den lokala anpassningen.

Länk till varumärkesfilmen
Länk till websidan progress.audi

Ansvariga för den globala kampanjen

Kreativ byrå: thjnk Hamburg GmbH
Produktion: ANORAK Film GmbH
Director: Hanna Maria Heidrich
Editing: loved GmbH
Post-production: The Mill (London); KATALYST (Berlin)
Ljud: Andreas List, Felix Bauer, Musik und Sound Design
Music supervision and direction: gate.11 audio-visuelle kommunikation GmbH

Lokal byrå: TBWA Stockholm

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Future is an attitude - ny varumärkeskampanj från Audi med nya elbilen e-tron Sportback i fokus
Future is an attitude - ny varumärkeskampanj från Audi med nya elbilen e-tron Sportback i fokus
Ladda ned bild
Madeleine Kjessler, Marknadschef Audi Sverige
Madeleine Kjessler, Marknadschef Audi Sverige
Ladda ned bild
Henrik Wenders, Senior Vice President Brand Audi AG
Henrik Wenders, Senior Vice President Brand Audi AG
Ladda ned bild
Audi-kampanjen på Essingeleden
Audi-kampanjen på Essingeleden
Ladda ned bild
Audi-kampanjen på Essingeleden
Audi-kampanjen på Essingeleden
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande

En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye