Audi i ny global varumärkeskampanj

Audi rivstartar hösten med en global kampanj som skall spegla märkets nya varumärkesstrategi. Den välkända devisen “Vorsprung durch technik” består, men i den nya strategin ligger betoningen på “Vorsprung” med mänskliga behov och värderingar i centrum. Hållbarhet, digitalisering och design är fortsatta kärnområden. I den nya varumärkeskampanjen på temat ”Future is an attitude” betonas märkets syn på omställningen till hållbar och digital premiummobilitet.

Future is an attitude - ny varumärkeskampanj från Audi med nya elbilen e-tron Sportback i fokus

- Med vår vässade märkesstrategi ger vi “Vorsprung” en samtida definition och gör oss redo för framtiden – för en ny era i bilbranschen och för våra kunder, säger Henrik Wenders, Senior Vice President Brand Audi vid huvudkontoret i Ingolstadt. Målet, fortsätter han, är att tekniken skall hjälpa till att förbättra människors liv och bidra till samhället. Ambitionen är att forma framtidens premiummobilitet.

Med sin globala kampanj visar Audi vägen mot en elektrisk, digitaliserad och emotionell framtid. Utöver nya elbilen e-tron Sportback, syns även den visionära citybilen Audi AI:ME och konceptbilen Audi Q4 Sportback e-tron i kampanjen, samtliga elbilar som representerar den innovativa kraften i märket. Huvudpersonerna är autentiska med bl.a. Audis egen designchef Marc Lichte som förstärker budskapet.

Den globala kampanjen samlas under det kommunikativa temat “Future is an Attitude”, medan “Vorsprung durch Technik” kvarstår som märkets devis. Kampanjen kommer att vara omfattande även i Sverige och synas i TV 4 och TV3/Viaplay v.41-49 kompletterat med OOH, print, digital display och sociala medier. En global kampanjsida, progress.audi, är fylld med intervjuer med designers, ingenjörer, märkets hållbarhetsarbete och syn på framtiden.

Audi-ringarna vid Essingeleden

För att verkligen understryka kampanjens starka tema har Audi skapat en ny yta längs med Sveriges mest trafikerade led. Budskapet lär bli svårt att missa på den inklädda fastigheten vid Essingeleden. Högst upp har Audi-ringarna målats av en av Sveriges främsta graffittikonstnärer.

- Den nya varumärkesstrategin känns helt rätt och är en naturlig följd av Audis företagsvision att skapa framtidens hållbara premiummobilitet. Audi registrerade flest patentansökningar för elektrisk mobilitet av de europeiska biltillverkarna under förra året. Det säger något om de anställdas ”attityd”. Den svenska marknaden ligger i framkant i omställningen och vår första elbil Audi e-tron har blivit en favorit och marknadsledare i det större suvsegmentet, säger Madeleine Kjessler, marknadschef för Audi i Sverige.

Reklambyrån thjnk från Hamburg ansvarar för det kreativa genomförandet globalt. I Sverige har TBWA Stockholm ansvarat för den lokala anpassningen.

Länk till varumärkesfilmen
Länk till websidan progress.audi

Ansvariga för den globala kampanjen

Kreativ byrå: thjnk Hamburg GmbH
Produktion: ANORAK Film GmbH
Director: Hanna Maria Heidrich
Editing: loved GmbH
Post-production: The Mill (London); KATALYST (Berlin)
Ljud: Andreas List, Felix Bauer, Musik und Sound Design
Music supervision and direction: gate.11 audio-visuelle kommunikation GmbH

Lokal byrå: TBWA Stockholm

Madeleine Kjessler, Marknadschef Audi Sverige
Henrik Wenders, Senior Vice President Brand Audi AG
Audi-kampanjen på Essingeleden
Audi-kampanjen på Essingeleden

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Marc Lichte: ”Estetik uppstår ur effektivitet”21.1.2021 09:30:49 CETPressmeddelande

”Den snyggaste bil jag någonsin designat.” Det var orden som Marc Lichte, chef för designavdelningen på Audi, använde hösten 2018 när konceptversionen av Audi e-tron GT visades på bilsalongen i Los Angeles. Två år senare, är det nu snart dags för den serietillverkade versionen av den helt eldrivna GT-modellen att ha världspremiär. Ett utmärkt tillfälle alltså för att ställa några frågor till Marc Lichte om vilken betydelse e-tron GT har.

Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia13.1.2021 17:05:13 CETPressmeddelande

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

Audi ökar med eldrivna e-tron som draglok4.1.2021 10:49:06 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt 2020 där marknadsandelarna ökade ordentligt. På en pandemidrabbad bilmarknad kunde premiummärket med de fyra ringarna öka marknadsandelen till 6,2 procent med totalt 18 051 registrerade bilar. Elsuven Audi e-tron bidrog till ökningen med 2067 leveranser till kunder under året. Med elbilarna Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron ser märket fram emot ett ännu mer elektrifierat 2021.

Säljstart för laddbara A3 Sportback 45 TFSI e10.12.2020 19:13:27 CETPressmeddelande

Audi fortsätter bredda programmet med laddbara alternativ. A3 Sportback 45 TFSI e finns nu att beställa hos de svenska återförsäljarna. Laddhybriden är en sportiga karaktär med 245 hk och 400 Nm i vridmoment. Räckvidden på upp till 63 km enligt WLTP-standarden gör att de flesta dagliga resor kan köras på eldrift. I priset på 427.000 kr ingår en hög utrustningsnivå med S line-exteriör som matchar bilens prestanda.

Koldioxidneutral tillverkning av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe9.12.2020 14:36:44 CETPressmeddelande

Vid fabriken i Böllinger Höfe går passion hand i hand med precision, innovation och hållbarhet. Här startar nu serietillverkningen av eldrivna Audi e-tron GT, där hög prestanda kombineras med hög miljömedvetenhet. 100% grön el och värme från förnybara källor bidrar till att produktionen av Audi e-tron GT är koldioxidneutral. Den resursbesparande tillverkningen undviker också förpackningar och använder sig av slutna kretslopp för aluminium och plast. Dessutom har den nya bilen, som första modell, planerats helt utan några fysiska prototyper.