Audi i ny global varumärkeskampanj

Audi rivstartar hösten med en global kampanj som skall spegla märkets nya varumärkesstrategi. Den välkända devisen “Vorsprung durch technik” består, men i den nya strategin ligger betoningen på “Vorsprung” med mänskliga behov och värderingar i centrum. Hållbarhet, digitalisering och design är fortsatta kärnområden. I den nya varumärkeskampanjen på temat ”Future is an attitude” betonas märkets syn på omställningen till hållbar och digital premiummobilitet.

Future is an attitude - ny varumärkeskampanj från Audi med nya elbilen e-tron Sportback i fokus

- Med vår vässade märkesstrategi ger vi “Vorsprung” en samtida definition och gör oss redo för framtiden – för en ny era i bilbranschen och för våra kunder, säger Henrik Wenders, Senior Vice President Brand Audi vid huvudkontoret i Ingolstadt. Målet, fortsätter han, är att tekniken skall hjälpa till att förbättra människors liv och bidra till samhället. Ambitionen är att forma framtidens premiummobilitet.

Med sin globala kampanj visar Audi vägen mot en elektrisk, digitaliserad och emotionell framtid. Utöver nya elbilen e-tron Sportback, syns även den visionära citybilen Audi AI:ME och konceptbilen Audi Q4 Sportback e-tron i kampanjen, samtliga elbilar som representerar den innovativa kraften i märket. Huvudpersonerna är autentiska med bl.a. Audis egen designchef Marc Lichte som förstärker budskapet.

Den globala kampanjen samlas under det kommunikativa temat “Future is an Attitude”, medan “Vorsprung durch Technik” kvarstår som märkets devis. Kampanjen kommer att vara omfattande även i Sverige och synas i TV 4 och TV3/Viaplay v.41-49 kompletterat med OOH, print, digital display och sociala medier. En global kampanjsida, progress.audi, är fylld med intervjuer med designers, ingenjörer, märkets hållbarhetsarbete och syn på framtiden.

Audi-ringarna vid Essingeleden

För att verkligen understryka kampanjens starka tema har Audi skapat en ny yta längs med Sveriges mest trafikerade led. Budskapet lär bli svårt att missa på den inklädda fastigheten vid Essingeleden. Högst upp har Audi-ringarna målats av en av Sveriges främsta graffittikonstnärer.

- Den nya varumärkesstrategin känns helt rätt och är en naturlig följd av Audis företagsvision att skapa framtidens hållbara premiummobilitet. Audi registrerade flest patentansökningar för elektrisk mobilitet av de europeiska biltillverkarna under förra året. Det säger något om de anställdas ”attityd”. Den svenska marknaden ligger i framkant i omställningen och vår första elbil Audi e-tron har blivit en favorit och marknadsledare i det större suvsegmentet, säger Madeleine Kjessler, marknadschef för Audi i Sverige.

Reklambyrån thjnk från Hamburg ansvarar för det kreativa genomförandet globalt. I Sverige har TBWA Stockholm ansvarat för den lokala anpassningen.

Länk till varumärkesfilmen
Länk till websidan progress.audi

Ansvariga för den globala kampanjen

Kreativ byrå: thjnk Hamburg GmbH
Produktion: ANORAK Film GmbH
Director: Hanna Maria Heidrich
Editing: loved GmbH
Post-production: The Mill (London); KATALYST (Berlin)
Ljud: Andreas List, Felix Bauer, Musik und Sound Design
Music supervision and direction: gate.11 audio-visuelle kommunikation GmbH

Lokal byrå: TBWA Stockholm

Madeleine Kjessler, Marknadschef Audi Sverige
Henrik Wenders, Senior Vice President Brand Audi AG
Audi-kampanjen på Essingeleden
Audi-kampanjen på Essingeleden

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi Q8 nu som laddhybrid – 60 TFSI e quattro13.10.2020 15:28:21 CESTPressmeddelande

Audi breddar modellprogrammet med ännu fler laddhybrider. Näst i tur är Audi Q8 med kraftfull V6 TFSI-motor som kombinerats med en effektiv elmotor och quattro fyrhjulsdrift. Med en räckvidd på upp till 45 km (WLTP) kan vardagspendlandet klaras på el samtidigt som SUV-coupén bjuder på både sportig karaktär och praktiska utrymmen. Q8 60 TFSI e quattro levererar en systemeffekt på hela 462 hk. Säljstarten sker denna vecka.

Kreativitet och klassisk ingenjörskonst: Audi e-tron GT med unikt e-sound8.10.2020 16:49:39 CESTPressmeddelande

Med fokus på detaljer, maximal precision och toppkvalitet: Nya Audi e-tron GT återspeglar all den passion som genomsyrar arbetet när Audi utvecklar och tillverkar sina bilar. Audi har använt sin tekniska kompetens och passion för musik för att skapa ett unikt ljud för e-tron GT. Det är ett kraftfullt och progressivt ljud – precis som en Audi ska låta. Ingenjörerna Rudolf Halbmeir och Stephan Gsell ”komponerade” bilens digitala ljud.

Högteknologi och skickligt hantverk i skön förening. Audi e-tron GT tillverkas i Audi Böllinger Höfe8.10.2020 12:57:00 CESTPressmeddelande

Med passion för detaljer, maximal precision och toppkvalitet: I slutet av året startar serietillverkningen av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe i Neckarsulm där supersportbilen Audi R8 ju redan byggs. Vid tillverkningen av eldrivna e-tron GT använder företaget sig av specialanpassad automatiserad och smart teknik – kombinerat med hantverket av erfarna och kunniga yrkesmän och yrkeskvinnor.

Audis andra klimatneutrala fabrik - med Europas största solcellstak7.10.2020 18:10:40 CESTPressmeddelande

Idag togs Europas största takburna solcellsanläggning officiellt i bruk. Det energigivande taket finns på Audis anläggning i ungerska Györ och är ett samarbete med E.ON. Sedan årets början har fabriken enbart använt grön el. Redan 2012 invigdes en geotermisk anläggning som försett fabriken med det mesta av värmebehovet. De återstående fem procenten kompenseras genom biogascertifikat. Audi Hungaria är därmed den andra av Audis fem produktionsorter som är helt klimatneutral.

Säljstart för de första eldrivna S-modellerna - Audi e-tron S och e-tron S Sportback25.9.2020 15:29:43 CESTPressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven. Nya Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback kan nu beställas hos de svenska Audi-återförsäljarna. Båda sportmodellerna är eldrivna med hela tre elmotorer, varav två på bakaxeln. Med intelligent teknik har kördynamiken höjts till en helt ny nivå. Förutom elektrisk fyrhjulsdrift är bilarna utrustade med aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln, s.k. elektrisk torque vectoring.