Audi i nytt reklambyråsamarbete med Acne

Audi Sverige har efter en byråupphandling valt Acne som ny reklambyrå med start 2023. Märket med de fyra ringarna lämnar därmed TBWA vid årsskiftet efter fem års samarbete.

Audi i nytt reklambyråsamarbete med Acne.

Bilbranschen är inne i en stor omställning mot elektrifiering och digitalisering. Under de senaste fem åren har TBWA därför varit en viktig partner för att lansera det omfattande elbilsprogrammet från Audi. TBWA stod även bakom den uppmärksammade kampanjen ”Live Like a Pro” som tog avstamp i Audis 25-åriga samarbete med det alpina skidlandslaget.

-        TBWA har varit med oss under hela vår elektrifieringsresa och gjort ett fantastiskt arbete för att etablera Audis nya position och vårt elbilsvarumärke e-tron. Idag står elbilarna för över hälften av vår försäljning. Vi är också inne i en stor omställning med ökad digitalisering, nya affärsformer och kundbeteenden. Vi ser därför även över vår kommunikation och hur den kan utvecklas, säger Madeleine Kjessler, Marknadschef Audi Sverige.

-        Vi är superglada för att Audi har valt Acne. Inte bara för att Audi är ett otroligt fint och starkt varumärke utan också för att vi delar samma höga ambitioner. Vi ser fram emot att börja göra fantastisk kommunikation tillsammans, säger Ori Mace, VD, Acne.

Nya eldrivna Audi Q8 e-tron
Madeleine Kjessler, Marknadschef Audi Sverige

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Dubbel Sverigepremiär för Q8 Sportback e-tron31.1.2023 08:10:20 CET | Pressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven och lanserar nu uppföljaren till Audi e-tron. Den 3-5:e februari är det Sverigepremiär för Audi Q8 Sportback e-tron på elbilsmässan eCarExpo. Längre räckvidd och ännu snabbare laddning är några av nyheterna hos den populära suven. Sverigepremiär blir det även under båtmässan i Göteborg den 3-12 februari, där Audi Q8 Sportback e-tron visas upp bland alla nyheter för sjölivet.

Audi, SkiStar och Jämtkraft satsar på sportlovsladdare i Sveg30.1.2023 08:02:29 CET | Pressmeddelande

Audi, SkiStar och Jämtkraft upprepar förra årets succé och bidrar till att stärka upp laddinfrastrukturen för fjällresenärerna även i år. Under sportloven etableras en mobil laddstation med upp till åtta laddplatser i Sveg för att underlätta för alla som vill ta elbilen till fjällen. Platsen är utvald tillsammans med elbilsägare som planerar att köra till fjällen under sportloven.

Premiär för Audi activesphere concept26.1.2023 20:21:29 CET | Pressmeddelande

Med Audi activesphere concept presenterar märket med de fyra ringarna den fjärde konceptbilen i Sphere-familjen. Efter Audi skysphere, Audi grandsphere och Audi urbansphere är det premiär för en 4-dörrars crossover-coupé med ett helt nytt flexibelt koncept. Med sina 4,98 m är Audi activesphere inte bara elegant och lyxig med sportiga linjer. Den bjuder också på terrängegenskaper med imponerande markfrigång och stora 22-tumsfälgar. Med en enkel knapptryckning kan bakpartiet dessutom förvandlas till ett öppet lastgolv ("Activeback") som är perfekt när man vill ta med sig elcyklar eller fritidsutrustning för vatten- och vintersport.

Med- och motgångar för Audi Sport i Dakarrallyt. Hatten av för Mattias Ekström och Emil Bergkvist.16.1.2023 17:19:10 CET | Pressmeddelande

Satsningen gav resultat. Team Audi Sport präglade 2023 års Dakarrally med innovation och prestanda trots flera motgångar. Audi RS Q e-tron med sitt eldrivna koncept fick totalt 14 pallplatser på 15 tävlingsdagar, prologen inräknad. För första gången ledde Audi-förarna dessutom rallyt i Saudiarabien under tre dagar. En rad punkteringar, de olycksrelaterade brytningarna för Carlos Sainz/Lucas Cruz och Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och dessutom en stor tidsförlust för Mattias Ekström/Emil Bergkvist förhindrade ett bättre resultat än plats 14.