Audi kör eldrivet i Dakarrallyt 2022

Audi tar sig an en av de största utmaningarna inom motorsporten. 2022 kommer märket tävla i Dakarrallyt för första gången. Det sker med en helt ny prototyp försedd med elektrisk drivlina, högvoltsbatteri och energikonverter. Offroad-rallyt blir spjutspetsen för Audis fabriksstöttade motorsportengagemang.

Audi kör eldrivet i Dakarrallyt 2022

“Ett mångsidigt engagemang inom motorsporten är och kommer fortsätta vara en integrerad del av Audi’s strategi,”säger Markus Duesmann, VD för Audi AG. “Vi kommer fortsätta visa prov på Audis devis ‘Vorsprung durch Technik’ på högsta nivå i internationell motorsport även i framtiden och utveckla innovativ teknik som kan omsättas i våra serieproducerade bilar. Världens tuffaste rally är den perfekta scenen för detta.”

Återvänder till ursprunget

Efter många internationella framgångar i flera discipliner återvänder Audi till rallysporten, som var inledningen till märkets motorsportframgångar. 1981 startade Audi quattro en revolution inom rallysporten. Idag är permanent fyrhjulsdrift standard, inte bara hos rallybilar. Fyrhjulsdriften ger maximal säkerhet även i de serieproducerade modellerna och finns nu även i elektriskt utförande i de eldrivna e-tron modellerna.

Elektrisk drivlina

Med en alternativ drivlina står Audi inför extrema utmaningar i Dakarrallyt. Bilen kommer att drivas av en kraftfull elektrisk drivlina. Energin kommer från ett högvoltsbatteri, som vid behov kan laddas av en energikonverter i form av en högeffektiv TFSI-motor. Målet är att kontinuerligt förbättra prestandan i den elektriska drivlinan och batteriet under de kommande åren. Erfarenheterna från tävlandet ska sedan föras över till utvecklingen av framtida serieproducerade elbilar.

Pionjär inom motorsporten

Audi är den första biltillverkaren som tar steget och utvecklar en alternativ drivlina för Dakarrallyt och gör återigen märket till pionjär inom motorsporten. 2012 var Audi först med att ta hem segern i 24-timmars Le Mans i en hybriddriven bil. Audi R18 e-tron quattro förblev oslagbar i världens viktigaste långlopp tre år i rad. Sedan 2014 har Audi haft framgångar inom helt eldrivna Formel E. Inledningsvis som stöttande partner till ABT Sportsline och från 2017 med full fabrikssatsning. Efter sex år i serien är Audi Sport ABT Schaeffler det mest framgångsrika teamet med totalt 43 pallplatser varav tolv segrar. 2017 tog Lucas di Grassi hem förarmästerskapet och 2018 hämtades teammästerskapet hem.

Dakarrallyt ger teknisk frihet

“Formel E har varit en del av omställningsfasen inom Audi,”säger Markus Duesmann. “Idag är eldrift inte längre en framtidsdröm för de fyra ringarna utan ett nuläge.” Audi e-tron är nu bästsäljare på många marknader. Med RS e-tron GT kommer Audi snart att lansera den första eldrivna prestandaversionen från Audi Sport. Redan 2025 beräknas 40 procent av den totala försäljningen vara rena elbilar och laddbara hybrider. “Det är därför vi tar nästa steg i elektrifieringen av motorsporten genom att anta de mest extrema förhållandena. Den tekniska friheten som erbjuds i Dakarrallyt är därför ett perfekt testlaboratorium för oss.”

Formel E och Audi Sport customer racing

Dakarrallyt ersätter Audis fabrikssatsning inom Formel E efter 2021 års säsong. Audis egen nyutvecklade drivlina kommer därefter erbjudas till kundracingteam. Kundracing kommer fortsatt att vara en viktig beståndsdel i AUDI AG’s framtida motorsportprogram. Audi Sport customer racing kommer att fortsätta erbjuda en omfattande modellportfölj och service för internationell racing. Programmet omfattar även tävlande med Audi R8 LMS i större långlopp som 24-timmars Nürburgring och i internationella racingserier som Intercontinental GT Challenge.

Eldrivna satsningar och 24-timmars Daytona och Le Mans

“Vi utvärderar dessutom andra möjliga områden för aktivering inom internationell motorsport,”säger Julius Seebach, VD för Audi Sport GmbH. “Vi tar då hänsyn till både kundernas önskemål och företagets framtida strategi, som är tydligt fokuserad på elektrifiering och koldioxidneutral mobilitet. Det är därför vi förbereder oss intensivt för att gå in i den nya sportvagnsserien LMDh med höjdpunkter som 24-timmars Daytona och Le Mans. Det viktigaste budskapet till våra fans är att motorsport kommer fortsätta spela en viktig roll inom Audi.”

Den 1 december tog Julius Seebach över ansvaret för företagets internationella motorsportsatsningar utöver sin roll som VD för Audi Sport GmbH. Dieter Gass, som haft ledande roller inom Audi Sport under nära tio års tid och varit framgångsrik motorsportchef från 2017 och framåt, kommer anta nya uppgifter efter att ha avslutat den framgångsrika fabrikssatsningen inom DTM.

Audi kör eldrivet i Dakarrallyt 2022

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia13.1.2021 17:05:13 CETPressmeddelande

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

Audi ökar med eldrivna e-tron som draglok4.1.2021 10:49:06 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt 2020 där marknadsandelarna ökade ordentligt. På en pandemidrabbad bilmarknad kunde premiummärket med de fyra ringarna öka marknadsandelen till 6,2 procent med totalt 18 051 registrerade bilar. Elsuven Audi e-tron bidrog till ökningen med 2067 leveranser till kunder under året. Med elbilarna Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron ser märket fram emot ett ännu mer elektrifierat 2021.

Säljstart för laddbara A3 Sportback 45 TFSI e10.12.2020 19:13:27 CETPressmeddelande

Audi fortsätter bredda programmet med laddbara alternativ. A3 Sportback 45 TFSI e finns nu att beställa hos de svenska återförsäljarna. Laddhybriden är en sportiga karaktär med 245 hk och 400 Nm i vridmoment. Räckvidden på upp till 63 km enligt WLTP-standarden gör att de flesta dagliga resor kan köras på eldrift. I priset på 427.000 kr ingår en hög utrustningsnivå med S line-exteriör som matchar bilens prestanda.

Koldioxidneutral tillverkning av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe9.12.2020 14:36:44 CETPressmeddelande

Vid fabriken i Böllinger Höfe går passion hand i hand med precision, innovation och hållbarhet. Här startar nu serietillverkningen av eldrivna Audi e-tron GT, där hög prestanda kombineras med hög miljömedvetenhet. 100% grön el och värme från förnybara källor bidrar till att produktionen av Audi e-tron GT är koldioxidneutral. Den resursbesparande tillverkningen undviker också förpackningar och använder sig av slutna kretslopp för aluminium och plast. Dessutom har den nya bilen, som första modell, planerats helt utan några fysiska prototyper.

Audi ökar budgeten för e-mobilitet till 20257.12.2020 12:34:29 CETPressmeddelande

Med investeringsplanen för de kommande fem åren påskyndar AUDI AG omvandlingen av företagets verksamhet mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Med totalt ca 35 miljarder euro är investeringsnivån fortsatt hög, trots den rådande svåra ekonomiska situationen. Hälften av investeringarna, ca 17 miljarder euro, allokeras till framtida teknik. Liksom Volkswagen-koncernen som helhet, ökar Audi investeringarna i elektromobilitet. Premiumtillverkaren har öronmärkt ca 15 miljarder för området och understryker därmed vikten av den elektriska färdplanen. Det nödvändiga finansiella utrymmet skapas genom synergier inom koncernen, både genom plattformstrategi för elbilar och inom mjukvaruutveckling. Lägre fasta kostnader, en optimerad produktportfölj och besparingar inom icke fordonsanknytna områden bidrar till den finansiella soliditeten.