Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.

Elbilen Audi e-tron på väg till alpina VM i Åre 4-17 februari

VM i  Åre blir något av en Sverigepremiär för den helt nya elbilen. De allra första svenskregistrerade bilarna går direkt upp till Åre och förstärks med en flotta på över 50 bilar som kommer direkt från World Economic Forum. Merparten av elbilarna kommer att användas av VM-organisationen för att transportera alla tävlande och organisatörer klimatsmart.

-          Vi har nått en tidpunkt när vi måste agera långsiktigt hållbart, både i skidvärlden och i bilvärlden. Med VM i Åre vill vi vara en förebild för kommande VM. Audi är en av den alpina världens främsta partners och det känns tryggt att de satsar helhjärtat på elektrifiering och fossilfria transporter, säger Niklas Carlsson, VD Åre 2019.

Under VM-veckorna kommer besökarna att få möjlighet att provköra elbilen på Åresjön. En bana kommer att plogas upp nedanför målområdet och erfarna instruktörerna i familjen Åhlin-Kottulinsky håller i provkörningen.

-          Det är verkligen en perfekt tajming och vi är väldigt glada över att kunna bidra till att VM i Åre blir det första ISO-certifierade alpina evenemanget. Utmaningen har varit att få fram tillräckligt med laddplatser i Åre. Vi har därför fått stärka upp med tillfälliga laddstationer, säger Maria Andrén, Sponsring- och eventansvarig Audi Sverige.

Audi e-tron är en ren elbil med 95 kW batteri och upp till 417 km räckvidd* som tillverkas i Bryssel i världens första certifierade anläggning med klimatneutral volymproduktion. Fram till 2025 planerar Audi att lansera 12 rena elbilar och över 20 laddhybrider utöver de elektrifierade mildhybriderna och gasdrivna modellerna som redan finns i programmet.

* enligt den nya testnormen WLTP

Elbilen Audi e-tron på väg till alpina VM i Åre 4-17 februari
Audi e-tron laddas vid megapowerbank byggd av återvunna batterier
Elbilen Audi e-tron

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro31.5.2019 11:59:30 CESTPressmeddelande

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.