Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.

Elbilen Audi e-tron på väg till alpina VM i Åre 4-17 februari

VM i  Åre blir något av en Sverigepremiär för den helt nya elbilen. De allra första svenskregistrerade bilarna går direkt upp till Åre och förstärks med en flotta på över 50 bilar som kommer direkt från World Economic Forum. Merparten av elbilarna kommer att användas av VM-organisationen för att transportera alla tävlande och organisatörer klimatsmart.

-          Vi har nått en tidpunkt när vi måste agera långsiktigt hållbart, både i skidvärlden och i bilvärlden. Med VM i Åre vill vi vara en förebild för kommande VM. Audi är en av den alpina världens främsta partners och det känns tryggt att de satsar helhjärtat på elektrifiering och fossilfria transporter, säger Niklas Carlsson, VD Åre 2019.

Under VM-veckorna kommer besökarna att få möjlighet att provköra elbilen på Åresjön. En bana kommer att plogas upp nedanför målområdet och erfarna instruktörerna i familjen Åhlin-Kottulinsky håller i provkörningen.

-          Det är verkligen en perfekt tajming och vi är väldigt glada över att kunna bidra till att VM i Åre blir det första ISO-certifierade alpina evenemanget. Utmaningen har varit att få fram tillräckligt med laddplatser i Åre. Vi har därför fått stärka upp med tillfälliga laddstationer, säger Maria Andrén, Sponsring- och eventansvarig Audi Sverige.

Audi e-tron är en ren elbil med 95 kW batteri och upp till 417 km räckvidd* som tillverkas i Bryssel i världens första certifierade anläggning med klimatneutral volymproduktion. Fram till 2025 planerar Audi att lansera 12 rena elbilar och över 20 laddhybrider utöver de elektrifierade mildhybriderna och gasdrivna modellerna som redan finns i programmet.

* enligt den nya testnormen WLTP

Elbilen Audi e-tron på väg till alpina VM i Åre 4-17 februari
Audi e-tron laddas vid megapowerbank byggd av återvunna batterier
Elbilen Audi e-tron

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.