Audi kör eldrivet under World Economic Forum i Davos

Under World Economic Forum i Davos ser Audi till att deltagarna transporteras på ett hållbart sätt. Med en flotta på 50 helt eldrivna Audi e-tron bidrar märket med fossilfria transporter laddade med grön el. Audi visar även upp ett användningsområde för förbrukade elbilsbatterier genom sina mobila snabbladdningsstationer.

50 eldrivna Audi e-tron står för hållbara transporter under World Economic Forum i Davos

-  Vårt fokus är tydligt och konsekvent inriktat på hållbara lösningar för framtiden. Under 2019 års World Economic Forum visar vi hur det sker i praktiken, säger Bram Schot, VD AUDI AG.

Audi e-tron är den första helt eldrivna volymmodellen från premiumtillverkaren från Ingolstadt. Redan finns 20.000 reservationer av den fyrhjulsdrivna suven som kommer att synas på de snörika och branta vägarna i de schweiziska alperna under World Economic Forum.

Under mötesdagarna finns tre mobila laddningsstationer på plats med en total effekt på 700 kW och en lagringskapacitet på 1,14 MWh som gör att bilarna snabbt kan laddas med grön el. De mobila laddningsstationerna ingår i ett forskningsprojekt där Audi testar möjligheten att återanvända förbrukade elbilsbatterier så effektivt som möjligt. Högvoltsbatterierna kan som exempel användas för olika typer av energilagring. För närvarande används stationerna vid större evenemang som ett flexibelt sätt att komplettera den lokala laddningsinfrastrukturen.

Med projektet bidrar Audi konkret till värdena i the Global Battery Alliance. Alliansen består av partners från den offentliga och privata sektorn i hela batterileverantörskedjan och syftar till att säkra social och miljömässig hållbarhet i hela värdekedjan från råmaterial. Den globala batterialliansen arbetar med förhållanden vid råvaruutvinning, hållbara återvinningskoncept och innovationer som främjar hållbar batteriteknik. Audi har varit medlem i sammanslutningen sedan 2017.

Audi har varit exklusiv bilpartner till World Economic Forum sedan 1987. World Economic Forum hålls för 49:e gången i Davos den 22 till 25 januari 2019.

Audi e-tron laddas vid mobila laddstationer tillverkade av återanvända batterier under World Economic Forum i Davos

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.