Audi kör eldrivet under World Economic Forum i Davos

Under World Economic Forum i Davos ser Audi till att deltagarna transporteras på ett hållbart sätt. Med en flotta på 50 helt eldrivna Audi e-tron bidrar märket med fossilfria transporter laddade med grön el. Audi visar även upp ett användningsområde för förbrukade elbilsbatterier genom sina mobila snabbladdningsstationer.

50 eldrivna Audi e-tron står för hållbara transporter under World Economic Forum i Davos

-  Vårt fokus är tydligt och konsekvent inriktat på hållbara lösningar för framtiden. Under 2019 års World Economic Forum visar vi hur det sker i praktiken, säger Bram Schot, VD AUDI AG.

Audi e-tron är den första helt eldrivna volymmodellen från premiumtillverkaren från Ingolstadt. Redan finns 20.000 reservationer av den fyrhjulsdrivna suven som kommer att synas på de snörika och branta vägarna i de schweiziska alperna under World Economic Forum.

Under mötesdagarna finns tre mobila laddningsstationer på plats med en total effekt på 700 kW och en lagringskapacitet på 1,14 MWh som gör att bilarna snabbt kan laddas med grön el. De mobila laddningsstationerna ingår i ett forskningsprojekt där Audi testar möjligheten att återanvända förbrukade elbilsbatterier så effektivt som möjligt. Högvoltsbatterierna kan som exempel användas för olika typer av energilagring. För närvarande används stationerna vid större evenemang som ett flexibelt sätt att komplettera den lokala laddningsinfrastrukturen.

Med projektet bidrar Audi konkret till värdena i the Global Battery Alliance. Alliansen består av partners från den offentliga och privata sektorn i hela batterileverantörskedjan och syftar till att säkra social och miljömässig hållbarhet i hela värdekedjan från råmaterial. Den globala batterialliansen arbetar med förhållanden vid råvaruutvinning, hållbara återvinningskoncept och innovationer som främjar hållbar batteriteknik. Audi har varit medlem i sammanslutningen sedan 2017.

Audi har varit exklusiv bilpartner till World Economic Forum sedan 1987. World Economic Forum hålls för 49:e gången i Davos den 22 till 25 januari 2019.

Audi e-tron laddas vid mobila laddstationer tillverkade av återanvända batterier under World Economic Forum i Davos

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03Pressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.

Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre25.1.2019 13:39:39Pressmeddelande

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42:58Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21:34Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.