Audi kör eldrivet under World Economic Forum i Davos

Under World Economic Forum i Davos ser Audi till att deltagarna transporteras på ett hållbart sätt. Med en flotta på 50 helt eldrivna Audi e-tron bidrar märket med fossilfria transporter laddade med grön el. Audi visar även upp ett användningsområde för förbrukade elbilsbatterier genom sina mobila snabbladdningsstationer.

50 eldrivna Audi e-tron står för hållbara transporter under World Economic Forum i Davos

-  Vårt fokus är tydligt och konsekvent inriktat på hållbara lösningar för framtiden. Under 2019 års World Economic Forum visar vi hur det sker i praktiken, säger Bram Schot, VD AUDI AG.

Audi e-tron är den första helt eldrivna volymmodellen från premiumtillverkaren från Ingolstadt. Redan finns 20.000 reservationer av den fyrhjulsdrivna suven som kommer att synas på de snörika och branta vägarna i de schweiziska alperna under World Economic Forum.

Under mötesdagarna finns tre mobila laddningsstationer på plats med en total effekt på 700 kW och en lagringskapacitet på 1,14 MWh som gör att bilarna snabbt kan laddas med grön el. De mobila laddningsstationerna ingår i ett forskningsprojekt där Audi testar möjligheten att återanvända förbrukade elbilsbatterier så effektivt som möjligt. Högvoltsbatterierna kan som exempel användas för olika typer av energilagring. För närvarande används stationerna vid större evenemang som ett flexibelt sätt att komplettera den lokala laddningsinfrastrukturen.

Med projektet bidrar Audi konkret till värdena i the Global Battery Alliance. Alliansen består av partners från den offentliga och privata sektorn i hela batterileverantörskedjan och syftar till att säkra social och miljömässig hållbarhet i hela värdekedjan från råmaterial. Den globala batterialliansen arbetar med förhållanden vid råvaruutvinning, hållbara återvinningskoncept och innovationer som främjar hållbar batteriteknik. Audi har varit medlem i sammanslutningen sedan 2017.

Audi har varit exklusiv bilpartner till World Economic Forum sedan 1987. World Economic Forum hålls för 49:e gången i Davos den 22 till 25 januari 2019.

Audi e-tron laddas vid mobila laddstationer tillverkade av återanvända batterier under World Economic Forum i Davos

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.