Audi laddar med fler hybrider. Säljstart för Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e

Audi fortsätter elektrifieringsresan. Q3 45 TFSI e och Q3 Sportback 45 TFSI e finns nu att beställa hos de svenska återförsäljarna. De båda laddhybriderna levererar en systemeffekt på hela 245 hk och för det dagliga pendlandet utlovas en elräckvidd på upp till 50 km enligt WLTP-mätnormen.

• Lokalt utsläppsfri med upp till 50 km räckvidd på el enligt WLTP
  • 13 kWh batteri
  • Turboladdad bensinmotor + elmotor ger systemeffekt på 245 hk och 400 Nm.
  • Prediktiv och uppkopplad hybridstyrning på längre resor för effektiv körning
  • Blandad förbrukning 1,7 l/100 km. CO2-utsläpp 38 g/km
  • Q3 45 TFSI e S tronic Proline pris ca 486 900 kr. Business by Audi* 438 100 kr. Förmånsvärde: 1 829 kr/månad vid 50 % marginalskatt.
  • Q3 Sportback 45 TFSI e S tronic Proline pris ca 518 800 kr. Business by Audi* 467 100 kr.  Förmånsvärde: 2 192 kr/månad vid 50 % marginalskatt.
  • Miljöbonus innan 1 april 2021: 32 868 kr

Audi breddar programmet med ytterligare två laddhybrider som förväntas få stor efterfrågan. Audi Q3 är en omtyckt modell som hyllats för sitt rymliga och multifunktionella format.

-        Laddhybrider har fördelen att de klarar majoriteten av alla vardagskörningar på el och ändå kan användas vid längre resor där det ännu saknas infrastruktur. Det gör dem attraktiva och efterfrågade. Vi är glada att vi nu kan erbjuda modeller i de flesta segment. Alltifrån tjänstebilsfavoriter som Audi A6 och Q5, till de större modellerna A8, Q8 och Q7 och nu volymmodeller som Q3 och A3.  Det stärker vår position på marknaden och gör att vi kan fortsätta på vår inslagna elektrifieringsresa, säger Jörgen Wedefelt, chef för Audi Sverige.

Upp till 5 mils räckvidd på el, 245 hk systemeffekt

För de flesta kan de dagliga vardagsresorna ske på ren eldrift tack vare en 85 kW synkronmotor och ett 13 kWh batteri som ger en räckvidd på upp till ca 50 km enligt WLTP-mätnormen. Vid de längre resorna står en fyrcylindrig 1.4 TFSI-motor på 150 hk till tjänst. Tillsammans ger de båda drivlinorna 245 hk i systemeffekt och 400 Nm i vridmoment. 0-100 km/h går på 7,3 sekunder med en topphastighet på 210 km/h. Med enbart el är maxhastigheten 140 km/h.  Enligt WLTP-mätnormen ligger bränsleförbrukningen på 1,7 l/100 km, motsvarande 38 gram CO2-utsläpp vid blandad körning för en standardutrustad bil.

13 kWh batteri med ny cellgeneration

Det kompakta och relativt lätta högvoltsbatteriet är placerat under golvet framför bakaxeln. Tack vare en ny cellgeneration lagrar de 96 prismatiska battericellerna hela 13 kWh. Batteriet har sin egen kylkrets som även kan anslutas till bilens klimatanläggning för att ge effektiv kylning under varmare dagar. Förutom under extremt kalla förhållanden startar suven alltid med eldrift.

Fyra effektiva körlägen för olika behov

I “Auto Hybrid” läget reglerar systemet själv mellan eldrift och förbränningsmotor för att körsträckan skall bli så effektiv som möjligt och tar då även hänsyn till kartdata och trafikläget om föraren ställt in ett resmål i navigationssystemet. Systemet tar även hänsyn till information från bilens sensorer, så att fartskyltar, rondeller och nedförslut tas med i beräkningen. Beroende på vägsträckan och förarens preferenser innebär det att bilen antingen frirullar med TFSI-motorn avstängd eller återvinner energi. I många situationen ger elmotorn dessutom extra kraft och stöttar TFSI-motorn, som t.ex. vid omkörning och vid acceleration från låga hastigheter under de få tiondels sekunder som turboladdaren bygger upp trycket. Föraren kan även välja att prioritera eldrift genom att välja EV-läget.

“Hold”, “Charge” och dynamic

Förutom att välja mellan EV-läge och Auto hybrid genom att trycka på EV-knappen, kan föraren välja mellan ytterligare två lägen i MMI-systemet: “Battery Hold” och “Battery Charge”. De ser till att batteriets laddstatus bibehålls alternativt ökas. Föraren kan även påverka bilens karaktär genom att använda Audi drive select. Genom att väja dynamic och S-läget i S tronic-växellådan, är det fulla vridmomentet på elmotorn på 330 Nm tillgängligt i upp till 10 sekunder. Så snart foten lämnar gaspedalen växlar elmotorn till rekuperation och återvinner energi i generatorläget. På så sätt kan bilen även bromsas in snabbt med hjälp av elmotorn.

Oavsett vilken körprofil, återvinner bilen alltid energi när föraren trampar på bromspedalen. Upp till ca 0.3 g – dvs. i de flesta vardagsinbromsningar – används enbart elmotorn för att bromsa in. Det är enbart när inbromsningen är kraftfull som de hydrauliska bromsskivorna används och aktiveras genom elektrisk bromsservo. Övergången praktiskt omärkbar samtidigt som bilen fortsätter återvinna energi till batteriet. Under inbromsning kan systemet återvinna upp till 40 kW genom elmotorn och lagra i batteriet.

Audi drive select, som är standard, ger ännu mer nyanser i körupplevelsen eftersom det påverkar inte bara motorerna utan även S tronic-växellådan och styrningen. Utöver dynamic-läget, går det även att välja komfort, auto eller individuella inställningar. De två laddhybriderna kör på 18-tums aluminiumhjul som standard med 19 och 20 tums som tillval. Karossen på de båda suvarna är 10 mm högre än de andra Q3 modellerna med konventionell drivlina, vilket gör att markfrigången är densamma trots täckplattan för batteriet.

Fulladdad på 3 timmar och 45 minuter

Audi Q3 45 TFSI e och Q3 Sportback 45 TFSI e kan laddas genom med en effekt på 3.6 kW. Med laddkabeln som är standard kan ett tomt batteri återladdas på 3 timmar och 45 minuter. Genom myAudi appen kan ägaren fjärrstyra laddning, timer och även förvärma bilen från mobilen. För laddning vid publika AC-laddstationer krävs en mode 3-kabel som även ingår som standard. e-tron Charging Service, som omfattar de flesta länder i Europa, gör det enkelt att ladda under en resa med ett enda kort som täcker över 155,000 laddpunkter.

Sportig och mångsidig

Båda Q3-modellerna imponerar med en kraftfull och sportig profil på vägen. Interiören är generös och flexibel. Framsätena är både komfortabla och har en sportig sätesposition. Baksätena kan skjutas längdsvis som standard för att skapa mer ben alternativt lastutrymme. Ryggstöden är dessutom tredelade och kan lutas i olika vinklar. Bagageutrymmet har en volym på 380 liter som kan ökas till 1375 liter i Q3 45 TFSI e och 1,250 liter i Q3 Sportback 45 TFSI e när sätena är nedfällda.

Två digitala skärmar

Interiört finns två digitala skärmar för all information. Direkt i siktfältet kan föraren antingen välja mellan det digitala instrumentklustret som är standard eller Audi virtual cockpit, som finns i två storlekar som tillval. I laddhybriden visas då bland annat systemets effekt, drivningsstatus, energiåtervinning, batteriets laddningsstatus och räckvidd. Centralt placerat i bilens instrumentbräda finns även MMI touch med en 10.1 tumsskärm med många inställningsmöjligheter och visningsläget. Med tillvalet MMI Navigation plus blir de uppkopplade tjänsterna i Audi connect tillgängliga. Som tillval erbjuds även Audi phone box och Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D sound.

Förarassistanssystem för ökad säkerhet och komfort

Förarassistanssystemen är hämtade från de större modellerna. De inkluderar adaptiv förarassistans (tillval), som stöttar föraren med fil- och avståndshållning för ökad komfort och säkerhet. Föraren behöver dock markera sin aktiva närvaro genom att hålla den kapacitiva ratten, som är en del av systemet. Audi pre sense front autobroms, filhållningsvarnare, och undanmanöverassistent är standard. Vid låga hastigheter varnas andra trafikanter tack vare det lagstadgade AVAS (Acoustic Vehicle Alert)-ljudet.

Säljstart denna vecka

Säljstarten för Audi Q3 45 TFSI e och Q3 Sportback 45 TFSI e sker denna vecka.

Q3 45 TFSI e S tronic Proline ca pris 486 900 kr. Business by Audi* 438 100 kr
Miljöbonus innan 2021-04-01: 32 868 kr, både för företag och privatpersoner
Förmånsvärde: 1 829 kr/månad vid 50 % marginalskatt.

Q3 Sportback 45 TFSI e S tronic Proline ca pris 518 800 kr. Business by Audi: 467 100 kr
Miljöbonus innan 2021-04-01: 32 868 kr, både för företag och privatpersoner
Förmånsvärde: 2 192 kr/månad vid 50 % marginalskatt.

Standardutrustningen är omfattande med bl.a.

• Digitalt cockpit, digital radiomottagning
  • 18'' aluminiumfälgar i 5-dubbelekrad design
  • Sport-komfortsäte fram
  • MMI infotainmentsystem (MIB3)
  • Ytterbackspeglar, elektriskt inställbara och uppvärmbara
  • Audi connect nödsamtal
  • Audi drive select körprofilväljare
  • Audi pre sense front autobroms
  • Audi smartphone interface med Apple Carplay och Android Auto
  • Automatisk 2-zons komfortklimatanläggning
  • Baksäte plus, delbart (40:20:40), elbaklucka, parkeringssensorer bak
  • 3-ekrad multifunktionsratt "Plus", mittarmstöd fram
  • Farthållare med fartbegränsare och filhållningsvarnare (lane departure)
  • Laddkabel HH typ E/F
  • Laddkabel med industrikontakt CEE 16 A/400V/6 h lång + rak
  • Laddkabel mode3 typ2 3 16A
  • LED-strålkastare fram
  • Sport-komfortsäte fram
  • MMI infotainmentsystem (MIB3)
  • Ytterbackspeglar, elektriskt inställbara och uppvärmbara

Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp med standardutrustning enligt WLTP:

Audi Q3 45 TFSI e och Q3 Sportback 45 TFSI e
Blandad förbrukning: 1.7 l/100 km
Blandad CO2-utsläpp: 38 g/km

Mer information: https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/high-efficiency-and-outstanding-driving-pleasurethe-audi-q3-as-a-plug-in-hybrid-13447

*juridisk person

Audi Q3 45 TFSI e laddhybrid

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi A6 e-tron concept – nästa e-volution19.4.2021 07:44:24 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter driva på e-volutionen mot elektrisk mobilitet. Under bilmässan i Shanghai premiärvisas Audi A6 e-tron concept, föregångare till en hel familj eldrivna modeller som är planerade för serieproduktion. En helt ny teknisk arkitektur, “Premium Platform Electric,” förkortat till PPE, utgör basen för bilarna. Med start i slutet av 2022 lanseras de första serieproducerade modellerna med PPE-teknik i C- och senare även i B-segmentet. Med den nya plattformen är Audi först med att bygga både högre suvar och lägre sportiga modeller på samma plattform, så som den kommande Audi A6 e-tron.

Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron and Q4 Sportback e-tron14.4.2021 19:42:06 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med två nya helt eldrivna modeller. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i det snabbväxande segmentet med kompakta suvar och bjuder på generösa innerutrymmen och avancerad digital teknik. Designspråket är vidareutvecklat med kraftfulla och samtidigt aerodynamiska linjer. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner, där toppversionen Q4 50 e-tron quattro har en maxeffekt på 299 hk (220 kW). Bakhjulsdrivna Q4 40 e-tron har en lång räckvidd på upp till 51 mil enligt WLTP-cykeln och kan laddas med upp till 125 kW. Säljstarten för Q4 e-tron sker under april och lanseringen hos de svenska Audi-återförsäljarna i början av sommaren. Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.

På väg mot Dakar. Audi elektrifierar öknen7.4.2021 11:43:47 CEST | Pressmeddelande

Audi har tagit viktiga steg på väg mot debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022. Konceptet för den innovativa prototypen till världens tuffaste terrängrally är nästan färdigställt med de första testerna inplanerade till halvårsskiftet. Projektledningen för företagets fabrikssatsning inom motorsport har tagits över av Andreas Roos, som senast var ansvarig för det framgångsrika DTM-programmet inom Audi Sport.

Precision i varje detalj i Audi Q4 e-tron: Emotionell design formad i metall30.3.2021 10:51:20 CEST | Pressmeddelande

Distinkta linjer, mjuka ytor och kraftfulla quattromarkörer – med Q4 e-tron tar Audi nästa steg i utvecklingen av elbilarnas formspråk. Linjerna från konceptbilen som visades 2019 kommer nu i serieproduktion i Audi Q4 e-tron. Ansvaret för att överföra designerns ide till produktion ligger hos Audis maskinkonstruktörer som överför den emotionella upplevelsen till metall. När pressverktyget utformas måste det leverera en precision på ned till en tusendels millimeter – maskinkonstruktionen spelar därför en avgörande roll i Audis höga kvalitetsstandard.

Produktionsstart för eldrivna Audi Q4 e-tron23.3.2021 14:14:52 CET | Pressmeddelande

Audi går tillbaka till sina rötter. Produktionen av Audi Q4 e-tron har nu startat i Zwickau, själva födelseorten för det tyska märket. Modellen är Audis första helt eldrivna suv som tillverkas i Tyskland och det sker CO2-neutralt redan från början. Audi Q4 e-tron byggs på Volkswagen-koncernens modulära elbilsplattform (MEB), en mångsidig och flexibel arkitektur som är utvecklad för en mängd eldrivna modeller med stora synergier.

Audi trotsade coronapandemin med ett robust resultat för räkenskapsåret 202019.3.2021 14:00:17 CET | Pressmeddelande

Även under ett utmanande år som 2020 fortsatte Audi transformationen av företaget mot hållbar och uppkopplad premiummobilitet med full kraft. Pandemin resulterade i lägre leveranser och omsättning under det första halvåret. Tack vare ett starkt andra halvår och ett ännu starkare fjärde kvartal uppgick försäljningsintäkterna till totalt ca 50 miljarder euro under räkenskapsåret 2020. Rörelseresultatet före extraordinära poster var 2,7 miljarder euro och försäljningsmarginalen före extraordinära poster 5,5 procent. Nettokassaflödet fortsätter vara en styrka hos företaget med 4,6 miljarder euro och fortsatt kostnads- och investeringsfokus. Audi fortsätter sin konsekventa plan för e-mobilitet. Enbart under 2021 fördubblas antalet helt eldrivna modeller samtidigt som utbudet förstärks med ännu fler laddhybrider. Med förbehåll för utvecklingen av coronapandemin och leveranssituationen av halvledare ser Audi på 2021 med försiktigt optimism.