Audi laddar med fler hybrider. Säljstart för Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e

Audi fortsätter elektrifieringsresan. Q3 45 TFSI e och Q3 Sportback 45 TFSI e finns nu att beställa hos de svenska återförsäljarna. De båda laddhybriderna levererar en systemeffekt på hela 245 hk och för det dagliga pendlandet utlovas en elräckvidd på upp till 50 km enligt WLTP-mätnormen.

• Lokalt utsläppsfri med upp till 50 km räckvidd på el enligt WLTP
  • 13 kWh batteri
  • Turboladdad bensinmotor + elmotor ger systemeffekt på 245 hk och 400 Nm.
  • Prediktiv och uppkopplad hybridstyrning på längre resor för effektiv körning
  • Blandad förbrukning 1,7 l/100 km. CO2-utsläpp 38 g/km
  • Q3 45 TFSI e S tronic Proline pris ca 486 900 kr. Business by Audi* 438 100 kr. Förmånsvärde: 1 829 kr/månad vid 50 % marginalskatt.
  • Q3 Sportback 45 TFSI e S tronic Proline pris ca 518 800 kr. Business by Audi* 467 100 kr.  Förmånsvärde: 2 192 kr/månad vid 50 % marginalskatt.
  • Miljöbonus innan 1 april 2021: 32 868 kr

Audi breddar programmet med ytterligare två laddhybrider som förväntas få stor efterfrågan. Audi Q3 är en omtyckt modell som hyllats för sitt rymliga och multifunktionella format.

-        Laddhybrider har fördelen att de klarar majoriteten av alla vardagskörningar på el och ändå kan användas vid längre resor där det ännu saknas infrastruktur. Det gör dem attraktiva och efterfrågade. Vi är glada att vi nu kan erbjuda modeller i de flesta segment. Alltifrån tjänstebilsfavoriter som Audi A6 och Q5, till de större modellerna A8, Q8 och Q7 och nu volymmodeller som Q3 och A3.  Det stärker vår position på marknaden och gör att vi kan fortsätta på vår inslagna elektrifieringsresa, säger Jörgen Wedefelt, chef för Audi Sverige.

Upp till 5 mils räckvidd på el, 245 hk systemeffekt

För de flesta kan de dagliga vardagsresorna ske på ren eldrift tack vare en 85 kW synkronmotor och ett 13 kWh batteri som ger en räckvidd på upp till ca 50 km enligt WLTP-mätnormen. Vid de längre resorna står en fyrcylindrig 1.4 TFSI-motor på 150 hk till tjänst. Tillsammans ger de båda drivlinorna 245 hk i systemeffekt och 400 Nm i vridmoment. 0-100 km/h går på 7,3 sekunder med en topphastighet på 210 km/h. Med enbart el är maxhastigheten 140 km/h.  Enligt WLTP-mätnormen ligger bränsleförbrukningen på 1,7 l/100 km, motsvarande 38 gram CO2-utsläpp vid blandad körning för en standardutrustad bil.

13 kWh batteri med ny cellgeneration

Det kompakta och relativt lätta högvoltsbatteriet är placerat under golvet framför bakaxeln. Tack vare en ny cellgeneration lagrar de 96 prismatiska battericellerna hela 13 kWh. Batteriet har sin egen kylkrets som även kan anslutas till bilens klimatanläggning för att ge effektiv kylning under varmare dagar. Förutom under extremt kalla förhållanden startar suven alltid med eldrift.

Fyra effektiva körlägen för olika behov

I “Auto Hybrid” läget reglerar systemet själv mellan eldrift och förbränningsmotor för att körsträckan skall bli så effektiv som möjligt och tar då även hänsyn till kartdata och trafikläget om föraren ställt in ett resmål i navigationssystemet. Systemet tar även hänsyn till information från bilens sensorer, så att fartskyltar, rondeller och nedförslut tas med i beräkningen. Beroende på vägsträckan och förarens preferenser innebär det att bilen antingen frirullar med TFSI-motorn avstängd eller återvinner energi. I många situationen ger elmotorn dessutom extra kraft och stöttar TFSI-motorn, som t.ex. vid omkörning och vid acceleration från låga hastigheter under de få tiondels sekunder som turboladdaren bygger upp trycket. Föraren kan även välja att prioritera eldrift genom att välja EV-läget.

“Hold”, “Charge” och dynamic

Förutom att välja mellan EV-läge och Auto hybrid genom att trycka på EV-knappen, kan föraren välja mellan ytterligare två lägen i MMI-systemet: “Battery Hold” och “Battery Charge”. De ser till att batteriets laddstatus bibehålls alternativt ökas. Föraren kan även påverka bilens karaktär genom att använda Audi drive select. Genom att väja dynamic och S-läget i S tronic-växellådan, är det fulla vridmomentet på elmotorn på 330 Nm tillgängligt i upp till 10 sekunder. Så snart foten lämnar gaspedalen växlar elmotorn till rekuperation och återvinner energi i generatorläget. På så sätt kan bilen även bromsas in snabbt med hjälp av elmotorn.

Oavsett vilken körprofil, återvinner bilen alltid energi när föraren trampar på bromspedalen. Upp till ca 0.3 g – dvs. i de flesta vardagsinbromsningar – används enbart elmotorn för att bromsa in. Det är enbart när inbromsningen är kraftfull som de hydrauliska bromsskivorna används och aktiveras genom elektrisk bromsservo. Övergången praktiskt omärkbar samtidigt som bilen fortsätter återvinna energi till batteriet. Under inbromsning kan systemet återvinna upp till 40 kW genom elmotorn och lagra i batteriet.

Audi drive select, som är standard, ger ännu mer nyanser i körupplevelsen eftersom det påverkar inte bara motorerna utan även S tronic-växellådan och styrningen. Utöver dynamic-läget, går det även att välja komfort, auto eller individuella inställningar. De två laddhybriderna kör på 18-tums aluminiumhjul som standard med 19 och 20 tums som tillval. Karossen på de båda suvarna är 10 mm högre än de andra Q3 modellerna med konventionell drivlina, vilket gör att markfrigången är densamma trots täckplattan för batteriet.

Fulladdad på 3 timmar och 45 minuter

Audi Q3 45 TFSI e och Q3 Sportback 45 TFSI e kan laddas genom med en effekt på 3.6 kW. Med laddkabeln som är standard kan ett tomt batteri återladdas på 3 timmar och 45 minuter. Genom myAudi appen kan ägaren fjärrstyra laddning, timer och även förvärma bilen från mobilen. För laddning vid publika AC-laddstationer krävs en mode 3-kabel som även ingår som standard. e-tron Charging Service, som omfattar de flesta länder i Europa, gör det enkelt att ladda under en resa med ett enda kort som täcker över 155,000 laddpunkter.

Sportig och mångsidig

Båda Q3-modellerna imponerar med en kraftfull och sportig profil på vägen. Interiören är generös och flexibel. Framsätena är både komfortabla och har en sportig sätesposition. Baksätena kan skjutas längdsvis som standard för att skapa mer ben alternativt lastutrymme. Ryggstöden är dessutom tredelade och kan lutas i olika vinklar. Bagageutrymmet har en volym på 380 liter som kan ökas till 1375 liter i Q3 45 TFSI e och 1,250 liter i Q3 Sportback 45 TFSI e när sätena är nedfällda.

Två digitala skärmar

Interiört finns två digitala skärmar för all information. Direkt i siktfältet kan föraren antingen välja mellan det digitala instrumentklustret som är standard eller Audi virtual cockpit, som finns i två storlekar som tillval. I laddhybriden visas då bland annat systemets effekt, drivningsstatus, energiåtervinning, batteriets laddningsstatus och räckvidd. Centralt placerat i bilens instrumentbräda finns även MMI touch med en 10.1 tumsskärm med många inställningsmöjligheter och visningsläget. Med tillvalet MMI Navigation plus blir de uppkopplade tjänsterna i Audi connect tillgängliga. Som tillval erbjuds även Audi phone box och Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D sound.

Förarassistanssystem för ökad säkerhet och komfort

Förarassistanssystemen är hämtade från de större modellerna. De inkluderar adaptiv förarassistans (tillval), som stöttar föraren med fil- och avståndshållning för ökad komfort och säkerhet. Föraren behöver dock markera sin aktiva närvaro genom att hålla den kapacitiva ratten, som är en del av systemet. Audi pre sense front autobroms, filhållningsvarnare, och undanmanöverassistent är standard. Vid låga hastigheter varnas andra trafikanter tack vare det lagstadgade AVAS (Acoustic Vehicle Alert)-ljudet.

Säljstart denna vecka

Säljstarten för Audi Q3 45 TFSI e och Q3 Sportback 45 TFSI e sker denna vecka.

Q3 45 TFSI e S tronic Proline ca pris 486 900 kr. Business by Audi* 438 100 kr
Miljöbonus innan 2021-04-01: 32 868 kr, både för företag och privatpersoner
Förmånsvärde: 1 829 kr/månad vid 50 % marginalskatt.

Q3 Sportback 45 TFSI e S tronic Proline ca pris 518 800 kr. Business by Audi: 467 100 kr
Miljöbonus innan 2021-04-01: 32 868 kr, både för företag och privatpersoner
Förmånsvärde: 2 192 kr/månad vid 50 % marginalskatt.

Standardutrustningen är omfattande med bl.a.

• Digitalt cockpit, digital radiomottagning
  • 18'' aluminiumfälgar i 5-dubbelekrad design
  • Sport-komfortsäte fram
  • MMI infotainmentsystem (MIB3)
  • Ytterbackspeglar, elektriskt inställbara och uppvärmbara
  • Audi connect nödsamtal
  • Audi drive select körprofilväljare
  • Audi pre sense front autobroms
  • Audi smartphone interface med Apple Carplay och Android Auto
  • Automatisk 2-zons komfortklimatanläggning
  • Baksäte plus, delbart (40:20:40), elbaklucka, parkeringssensorer bak
  • 3-ekrad multifunktionsratt "Plus", mittarmstöd fram
  • Farthållare med fartbegränsare och filhållningsvarnare (lane departure)
  • Laddkabel HH typ E/F
  • Laddkabel med industrikontakt CEE 16 A/400V/6 h lång + rak
  • Laddkabel mode3 typ2 3 16A
  • LED-strålkastare fram
  • Sport-komfortsäte fram
  • MMI infotainmentsystem (MIB3)
  • Ytterbackspeglar, elektriskt inställbara och uppvärmbara

Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp med standardutrustning enligt WLTP:

Audi Q3 45 TFSI e och Q3 Sportback 45 TFSI e
Blandad förbrukning: 1.7 l/100 km
Blandad CO2-utsläpp: 38 g/km

Mer information: https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/high-efficiency-and-outstanding-driving-pleasurethe-audi-q3-as-a-plug-in-hybrid-13447

*juridisk person

Audi Q3 45 TFSI e laddhybrid

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia13.1.2021 17:05:13 CETPressmeddelande

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

Audi ökar med eldrivna e-tron som draglok4.1.2021 10:49:06 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt 2020 där marknadsandelarna ökade ordentligt. På en pandemidrabbad bilmarknad kunde premiummärket med de fyra ringarna öka marknadsandelen till 6,2 procent med totalt 18 051 registrerade bilar. Elsuven Audi e-tron bidrog till ökningen med 2067 leveranser till kunder under året. Med elbilarna Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron ser märket fram emot ett ännu mer elektrifierat 2021.

Säljstart för laddbara A3 Sportback 45 TFSI e10.12.2020 19:13:27 CETPressmeddelande

Audi fortsätter bredda programmet med laddbara alternativ. A3 Sportback 45 TFSI e finns nu att beställa hos de svenska återförsäljarna. Laddhybriden är en sportiga karaktär med 245 hk och 400 Nm i vridmoment. Räckvidden på upp till 63 km enligt WLTP-standarden gör att de flesta dagliga resor kan köras på eldrift. I priset på 427.000 kr ingår en hög utrustningsnivå med S line-exteriör som matchar bilens prestanda.

Koldioxidneutral tillverkning av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe9.12.2020 14:36:44 CETPressmeddelande

Vid fabriken i Böllinger Höfe går passion hand i hand med precision, innovation och hållbarhet. Här startar nu serietillverkningen av eldrivna Audi e-tron GT, där hög prestanda kombineras med hög miljömedvetenhet. 100% grön el och värme från förnybara källor bidrar till att produktionen av Audi e-tron GT är koldioxidneutral. Den resursbesparande tillverkningen undviker också förpackningar och använder sig av slutna kretslopp för aluminium och plast. Dessutom har den nya bilen, som första modell, planerats helt utan några fysiska prototyper.

Audi ökar budgeten för e-mobilitet till 20257.12.2020 12:34:29 CETPressmeddelande

Med investeringsplanen för de kommande fem åren påskyndar AUDI AG omvandlingen av företagets verksamhet mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Med totalt ca 35 miljarder euro är investeringsnivån fortsatt hög, trots den rådande svåra ekonomiska situationen. Hälften av investeringarna, ca 17 miljarder euro, allokeras till framtida teknik. Liksom Volkswagen-koncernen som helhet, ökar Audi investeringarna i elektromobilitet. Premiumtillverkaren har öronmärkt ca 15 miljarder för området och understryker därmed vikten av den elektriska färdplanen. Det nödvändiga finansiella utrymmet skapas genom synergier inom koncernen, både genom plattformstrategi för elbilar och inom mjukvaruutveckling. Lägre fasta kostnader, en optimerad produktportfölj och besparingar inom icke fordonsanknytna områden bidrar till den finansiella soliditeten.