Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Audi e-tron Charging Service

Inför lanseringen av sin nya elbil har Audi satsat hårt på att minska räckviddsångesten. En nyckelfaktor, utöver att ge Audi e‑tron tillräcklig räckvidd för vardagskörning, är ett brett utbud av laddningsmöjligheter vare sig det gäller hemma eller på resa. Audi-ägaren som laddar sin e-tron över natten och startar morgonen med fulladdat batteri behöver inte oroa sig för att behöva stanna och ladda för vardagskörningen. Räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den realistiska WLTP-körcykeln ger eldrift utan kompromisser. Under längre resor erbjuder Audi en smart lösning i form av e-tron Charging Service, som gör det betydligt enklare och snabbare att ladda på fler ställen.

-          e-tron Charging Service skapar förtroende för vår elbilsoffensiv. Efter Audi e-tron lanserar vi vår andra elbil Audi e-tron Sportback 2019 och därefter Audi e-tron GT från Audi Sport under 2020. Vi har redan svaret på många av frågorna och den oro som finns gällande laddning, påpekar Peter Mertens, utvecklingschef för AUDI AG.

Enkel access med ett enda kontrakt

Med den nya laddtjänsten får Audis elbils- och laddhybridsägare tillgång till ca 80 procent av alla publika laddningsstationer i Europa. Redan vid lanseringen finns över 72000 laddpunkter tillgängliga i 16 EU-länder. Inom några få månader tillkommer ytterligare åtta marknader i Östeuropa. Faktureringen hanteras centralt under ett enda kontrakt med standardiserad och tydlig prissättning.

Tjänsten är väldigt enkel att använda: Vare sig det gäller AC eller DC, 11 kW eller 150 kW. Ett enda kort, e-tron Charging Service Card, är det enda som kunden behöver för att börja ladda. Många laddstationer kan också aktiveras genom att skanna en QR-kod med en smartphone. Kunderna behöver bara registrera sig en gång för tjänsten i myAudi portalen och teckna ett individuellt kontrakt. All laddning faktureras sedan automatiskt i en samlingsfaktura i slutet av månaden. I myAudi-portalen samlas all laddningshistorik och fakturor med möjligheten att administrera kontraktet.

-          Med e-tron Charging Service, erbjuder vi en premiumlösning för laddning redan innan marknadsintroduktionen av Audi e-tron. Produkten är skräddarsydd för våra kunders behov. Vi kommer även att utöka tjänsterna efterhand tillsammans med vår partner Digital Charging Solutions, kommenterar Fermin Soneira, chef för Product Marketing vid AUDI AG.

Reseplanering via appen

Längre resor med laddning går lika enkelt som laddningen i sig. De kan antingen planeras i förväg i myAudi appen eller direkt i bilen. I båda fallen visas vägen med de laddpunkterna som behövs. Navigationssystemet tar inte bara hänsyn till bilens batteristatus utan även trafiksituationen. Den beräknade ankomsttiden har även tagit med tiden för laddning. I systemet finns både snabbladdningsstationer med likström och de flesta stationer med växelström i Europa. Vägvisningen uppdateras dessutom kontinuerligt. Om en snabbladdningsstation inte längre kan nås ger systemet alternativa förslag. Planeringen är dessutom sömlöst synkroniserad mellan bilens display och myAudi-appen. Under en laddning visas laddtiden som återstår och bilens laddningsstatus. Kunder kan även välja att få pushnotiser så snart bilen är färdigladdad så att de kan fortsätta sin resa. Likaså kan bilens klimatanläggning styras via appen.

Bekvämt med Plug & Charge

Från 2019 och framåt kommer det att bli ännu bekvämare för Audi-kunderna. Då kommer en ny funktion lanseras som kallas Plug & Charge. Det gör att Audi e-tron kan identifiera sig själv vid laddstationer genom avancerad kryptering, varefter den auktoriseras och då behövs inte ens ett kort. Från mitten av 2019 kommer alla e-tron modeller som rullar av bandet att stöttas av funktionen. Kunderna kan även använda sig av Plug & Charge för att låsa upp sitt eget connect laddsystem. Då behövs inte PIN-kod för att skydda mot otillåten användning.

Snabbladdning upp till 150 kW

För längre resor, t.ex. på semestern, behövs snabbladdningsmöjligheter. Volkswagenkoncernen med Audi och Porsche, BMW Group, Daimler AG och Ford Motor Company har grundat joint venture-bolaget Ionity. Audi e-tron är den första serieproducerade modellen som kan laddas med upp till 150 kW vid Ionitys snabbladdningsstationer. Det betyder att det går att köra vidare efter ca en halvtimmes laddning. e-tron Charging Service inkluderar även Ionity’s snabbladdningsnätverk, som kommer att expandera till 400 stationer år 2020 och primärt erbjuda förnybar el.  I Audis laddtjänst ingår även snabbladdningsstationer från andra leverantörer för att öka räckvidden och tillgängligheten under längre resor.

Flera olika lösningar för hemmaladdning

Audi erbjuder flera lösningar för att hemmaladdning. Som standard ingår en kompakt mobil enhet som kan användas till antingen 230 volts hushållsuttag eller 400 volts trefasuttag. Under 2019 kommer ett tillval möjliggör AC-laddning med 22 kW. Tillsammans med ett kompatibelt och smart energisystem kan laddningen då ske när elen är billigare och med solenergi om huset har solpaneler på taket.

Världspremiären av Audi e-tron sker i San Fransisco och livestreamas kl 05.30 den 18:e september svensk tid på www.e-tron.audi.

Audi e-tron Charging Service

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.