Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.

Mattias Ekström i DTM på Nürburgring 2017

-          Audi har format DTM och DTM har format Audi. Det visar vilken kraft det ligger i motorsporten – både tekniskt och emotionellt, säger Markus Duesmann, VD för AUDI AG. Med samma energi kommer vi att driva på vår omställning till en leverantör av sportig, hållbar och elektrisk mobilitet. Vi fokuserar oss därför även på racingbanan och tävlar för morgondagens ‘Vorsprung”. Formel E erbjuder en väldigt attraktiv plattform för detta.  Samtidigt överväger vi andra progressiva motorsportformat för framtiden.

Audi kan se tillbaka på en extremt framgångsrik tid i DTM. Med 23 mästerskapstitlar, inklusive 11 förartitlar, 114 segrar, 345 pallplatser, 106 pole positions och 112 snabbaste varvtider, formade Audi DTM från 1990 till 1992 och från 2000 och framåt. Med tre av tre möjliga mästerskapstitlar, många pallplatser och andra rekord var 2019 så långt den mest framgångsrika DTM-säsongen i företagets historia.

Audi vill gärna fortsätta den framgångsrika säsongen 2020 och säga adjö till DTM fansen genom att försvara titeln i alla tre mästerskapet.

-          Vi hoppas att den nuvarande svåra situationen kommer att förbättras snart och att vi fortfarande kommer att kunna tävla i några få DTM-race i år, säger utvecklingschefen Hans-Joachim Rothenpieler. Fansen förtjänar det, och även ITR, liksom våra förare, team och partners, som nu har en rimlig ledtid för att kunna planera för tiden efter 2020. Framgångsrik motorsport är – och kommer fortsatt att vara – en viktig del av Audi’s DNA.

Mattias Ekström i DTM på Nürburgring 2017
DTM Brands Hatch 2019
Formel E: Audi e-tron FE06 #11 (Audi Sport ABT Schaeffler), Lucas di Grassi

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, motorcykeltillverkaren Ducati och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för Q5 Sportback och SQ5 Sportback - sportiga, praktiska och eleganta26.11.2020 12:40:57 CETPressmeddelande

Audi startar nu försäljningen av Q5 Sportback. Konceptet kallas Crossover Utility Vehicle, i korthet CUV, och Audi Q5 Sportback är den tredje i modellprogrammet efter Q3 Sportback och e-tron Sportback. Cupén med sina vackra linjer är tänkt för kunder som uppskattar inte bara design och tekniska innovationer, utan även en sportig karaktär och hög grad av praktisk funktion. Modellen toppas med SQ5 Sportback med treliters TDI-motor som ger 341 hk och 700 Nm vridmoment.