Audi ökade med 1,8 procent till 1,845 miljoner bilar 2019

Trots utmanande förhållanden kunde Audi öka leveranserna under 2019. En ökning med 1,8 procent innebar ca 1.845.550 bilar med tillväxt på alla tre huvudmarknader. I Kina sattes ett nytt rekord med totalt 690.083 bilar (+ 4.1%). USA-marknaden var fortsatt stabil på en hög nivå med en ökning på 0,4 procent. På hemmamarknaden i Tyskland ökade försäljningen med 4,3 procent. December blev en stark månad med totalt ca 176.000 bilar, vilket var 13,9 procent fler än i december 2018. På den svenska marknaden ökade Audi med 14 procent jämfört med totalmarknaden som var i stort sett oförändrad på + 0,7 %.

AUDI AG Ingolstadt

-          Efter ett blandat första halvår, lyckades vi med en framgångsrik upphämtning under det andra halvåret, säger Hildegard Wortmann, Marknads- och Försäljningsdirektör i AUDI AG:s ledning. Under 2019 visade vi verkligen vilken potential det finns i märket och vår unga modellportfölj. Även om det finns stora utmaningarna under 2020 har vi satt kursen mot ytterligare tillväxt.

Inom modellpaletten ökade Audi leveranserna i C-SUV-segmentet med 46,2 procent jämfört med året innan. Ökningen kan framförallt hänföras till den positiva utvecklingen av Audi Q8 och elbilen Audi e-tron, trots att de bara funnits tillgängliga en kort tid på de viktigaste marknaderna. Märkets första elbil i storserieproduktion lanserades i Europa i mars, kom till Nordamerika i början av sommaren och har funnits som importbil i Kina sedan november.  I en jämförelse i det större elsuv-segmentet är Audi e-tron marknadsledare i Tyskland, Norge, Holland, Sverige och Österrike. Audi e-tron är också den första elbilen någonsin som fått utmärkelsen TOP SAFETY PICK+ i USA.

I Kina levererades fler fordon än någonsin tidigare. Totalt 690.083 bilar innebar en ökning med 4,1 procent. I december uppnådde Audi ett nytt rekord på 71.487 bilar (+9.0%). A4 L och Q5 L som produceras lokalt i Kina ökade med +3.0% till 168.189 respektive +17% till 139.297 bilar. Flaggskeppet A8 L bidrog positivt med 12.451 bilar (+21.6%). Den första lokalt producerade elbilen, Audi Q2 L e-tron, var en viktig milstolpe för elektrifieringen av den kinesiska modellportföljen med lansering under det fjärde kvartalet. I slutet av 2020 kommer även Audi e-tron börja produceras lokalt.

I USA uppnådde Audi återigen höga leveransvolymer och avslutade året med totalt 224.111 bilar (+0.4%). Framförallt var det de nya större modellerna A6, A7 och A8 som bidrog med ökad efterfrågan. 2019 levererades var tredje Audi Q8 till den amerikanska marknaden.

Politisk och ekonomisk osäkerhet, modellskiften och effekterna av WLTP-omställningen präglade försäljningen i Europa. Trots det ökade försäljningen med 3,5 procent till ca 769.650 bilar under året. Framförallt skedde ökningen under det fjärde kvartalet. Nya Audi Q3 gav ett positivt tillskott med 55,5 procent till totalt 93.900 bilar under året. Elbilen Audi e-tron har fått ett varmt mottagande av de europeiska konsumenterna med ca 19.550 levererade bilar, där mer än en fjärdedel gick till Norge. I Sverige levererades totalt 19.918 bilar, vilket var en ökning med 14 procent. Audi e-tron bidrog med 652 bilar och var marknadsledande i sitt segment.

Leveranser AUDI AG

AUDI AG Ingolstadt
Elbilen Audi e-tron
Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i AUDI AG:s ledning

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB

Audi bidrar med elbilar och laddinfrastruktur under World Economic Forum i Davos23.1.2020 16:06:22 CETPressmeddelande

Audi är på plats under World Economic Forum i Davos och stöttar mötets agenda genom att erbjuda hållbara transporter. Märket, som är exklusiv bilpartner för 33:e året, står för en bilflotta på 100 laddbara bilar som kör eldrivet till 90%. Eftersom alpbyn har en begränsad laddinfrastruktur har Audi utvecklat nya lösningar som testas på plats. Under mötet laddas bilarna med grön el vid mobila laddcontainrar som fyllts med återanvända batterier från Audi e-tron.

Audi vinnare 2019. Laddar för elektrifierat decennium.2.1.2020 11:47:51 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt försäljningsår 2019. Totalt registrerades 19918 bilar med de fyra ringarna i fronten. Det var en ökning med 14 procent jämfört med 2018 på en näst intill oförändrad totalmarknad på 355 704 bilar (+0,6%) enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Audi var därmed 6:e största märke i Sverige med en marknadsandel på 5,6%. Nya hyllade Audi Q3 stod för den största ökningen under året.

Audi i överenskommelse om framtidsinriktning27.11.2019 11:36:08 CETPressmeddelande

Audi beskriver det som en ny era där man sätter in åtgärder för högre lönsamhet, flexibilitet och säkrade jobb. Audis ledning och arbetstagarrepresentanter har slutit en överenskommelse inom ramverket som kallas Audi.Zukunft, dvs Audi.Framtid. Besluten gäller framförallt optimerad produktionskapacitet vid de två tyska anläggningarna, anpassning av arbetsstyrkan och förlängda jobbgarantier till slutet av 2029. De 6 miljarder euro som frigörs säkrar den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procents vinstmarginal och investeras i elektrifiering och digitalisering. Audi.Zukunft kommer därmed att stärka konkurrenskraften för de fyra ringarna och anpassa företaget för de kommande åren. Överenskommelsen träder i kraft den 29 november och gäller för de kommande 10 åren.