Audi ökar budgeten för e-mobilitet till 2025

Med investeringsplanen för de kommande fem åren påskyndar AUDI AG omvandlingen av företagets verksamhet mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Med totalt ca 35 miljarder euro är investeringsnivån fortsatt hög, trots den rådande svåra ekonomiska situationen. Hälften av investeringarna, ca 17 miljarder euro, allokeras till framtida teknik. Liksom Volkswagen-koncernen som helhet, ökar Audi investeringarna i elektromobilitet. Premiumtillverkaren har öronmärkt ca 15 miljarder för området och understryker därmed vikten av den elektriska färdplanen. Det nödvändiga finansiella utrymmet skapas genom synergier inom koncernen, både genom plattformstrategi för elbilar och inom mjukvaruutveckling. Lägre fasta kostnader, en optimerad produktportfölj och besparingar inom icke fordonsanknytna områden bidrar till den finansiella soliditeten.

Audi ökar budgeten för e-mobilitet till 2025

”Med investeringsplanen stärker vi Audi inför omställningen av kärnverksamheten. Styrelsens och ledningens mål är teknikledarskap inom elektrisk och uppkopplad körning. Vi förser därför Audi med den nödvändiga kraften“, säger Herbert Diess, styrelseordförande för AUDI AG.

”De beslutade investeringarna för att stärka Audis framtidsområden inom elektrifiering, hybridteknik och digitalisering är enormt viktiga i omställningen. De säkrar teknikledarskap för koncernen. Det kommer oss tillgodo i många projekt och i kvalificerade arbetsplatser. Audis produktionsorter i Neckarsulm och Ingolstadt kommer att få långsiktiga fördelar av detta. Det är avgörande för oss som arbetstagarrepresentanter“, betonar Peter Mosch, viceordförande i styrelsen och ordförande för företagsrådet i AUDI AG.

Elektrifiering och hybridisering

Från 2021 till 2025 planerar AUDI AG investeringar i forskning- och utveckling samt fasta tillgångar på totalt ca 35 miljarder euro. Ca 17 miljarder av dessa öronmärks för fordonsprojekt och innovativ fordonsteknik för att fortsätta ladda märkets devis „Vorsprung durch Technik“.

De totala utvecklingskostnaderna räknar in omfattande koncernsynergier som t.ex. märkesövergripande utveckling och implementeringen av elbilsplattformar. Audi utvecklar därför elbilsplattformen PPE (Premium Platform Electric) tillsammans med Porsche och nyttjar samtidigt koncernens MEB-plattform. Fokus för investeringarna 2021 till 2025 ligger på genomförande av Färdplan E med en omfattande produktoffensiv av helt eldrivna modeller och hybrider. Enbart för elektrifieringen planeras ca 15 miljarder euro – över 40 procent av totalinvesteringarna, varav ca 10 miljarder går till elmobilitet och ca 5 miljarder till hybridisering. Fram till 2025 utökar AUDI AG portföljen med ca laddbara 30 modeller, varav ca 20 helt eldrivna.

Digitalisering och Car.Software

Även inom digitalisering drar Audi fördel av samarbetet inom koncernen och kommer att utnyttja konkurrensfördelen ännu mer effektivt. Markus Duesmann, VD för AUDI AG, tar över som ordförande för mjukvarutveckling inom den s.k. Car.Software-organisationen med märkenas samlade expertis. Som ett resultat kommer koncernens egen programvaruenhet skapa ett enhetligt system med basfunktioner för alla koncernmärken. Ansvarsområdet omfattar även vidareutvecklingen av funktioner för automatiserad körning.

„Vår investeringsplan talar ett tydligt språk: Vi kompromissar inte när det gäller produktinnehåll och ger högsta prioritet till investeringar i elektromobilitet och mjukvaruutveckling, säger Markus Duesmann, VD för AUDI AG. „Den konsekventa fokuseringen på koncernsynergier inom dessa centrala framtidsområden är en viktig nyckel till framgång“.

Omställningsplan och Audi.Zukunft

Tack vare en optimering och effektivisering av produktportföljen, med en minskad kompexitet i de interna processerna och sänkta fasta kostnaderna står Audi finansiellt rustade. Substantiella effektivitetsvinster kommer från Audis Transformationsplan (ATP) och Audi.Zukunft. Enbart ATP har sedan programstarten för tre år sedan frigjort 6,5 miljarder euro. Trots de utmanande förhållanden på grund av Corona-pandemin i år har AUDI AG siktet inställt på att nå ca totalt 15 miljarder euro till 2022 genom programmet. Överenskommelsen Audi.Zukunft skapar därutöver basen för en stark marknadspositionering för AUDI AG, säkrade arbetsplatser och lönsamma produktionsorter. Med de planerade investeringarna förblir de tyska produktionsorterna konkurrenskraftiga och välpositionerade för framtiden.

Arno Antlitz, chef för Finance och Legal affairs i ledningsgruppen för AUDI AG, säger “Med Audi Transformation Plan och Audi.Zukunft gör vi företaget rustat för framtiden. Båda programmen säkerställer vår finansiella bas för fortsatta investeringar i framtida teknik och står därför för ett avgörande bidrag till transformationen av bilindustrin.”

Audi ökar budgeten för e-mobilitet till 2025

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia13.1.2021 17:05:13 CETPressmeddelande

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

Audi ökar med eldrivna e-tron som draglok4.1.2021 10:49:06 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt 2020 där marknadsandelarna ökade ordentligt. På en pandemidrabbad bilmarknad kunde premiummärket med de fyra ringarna öka marknadsandelen till 6,2 procent med totalt 18 051 registrerade bilar. Elsuven Audi e-tron bidrog till ökningen med 2067 leveranser till kunder under året. Med elbilarna Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron ser märket fram emot ett ännu mer elektrifierat 2021.

Säljstart för laddbara A3 Sportback 45 TFSI e10.12.2020 19:13:27 CETPressmeddelande

Audi fortsätter bredda programmet med laddbara alternativ. A3 Sportback 45 TFSI e finns nu att beställa hos de svenska återförsäljarna. Laddhybriden är en sportiga karaktär med 245 hk och 400 Nm i vridmoment. Räckvidden på upp till 63 km enligt WLTP-standarden gör att de flesta dagliga resor kan köras på eldrift. I priset på 427.000 kr ingår en hög utrustningsnivå med S line-exteriör som matchar bilens prestanda.

Koldioxidneutral tillverkning av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe9.12.2020 14:36:44 CETPressmeddelande

Vid fabriken i Böllinger Höfe går passion hand i hand med precision, innovation och hållbarhet. Här startar nu serietillverkningen av eldrivna Audi e-tron GT, där hög prestanda kombineras med hög miljömedvetenhet. 100% grön el och värme från förnybara källor bidrar till att produktionen av Audi e-tron GT är koldioxidneutral. Den resursbesparande tillverkningen undviker också förpackningar och använder sig av slutna kretslopp för aluminium och plast. Dessutom har den nya bilen, som första modell, planerats helt utan några fysiska prototyper.