Audi ökar med eldrivna e-tron som draglok

Audi summerar ett starkt 2020 där marknadsandelarna ökade ordentligt. På en pandemidrabbad bilmarknad kunde premiummärket med de fyra ringarna öka marknadsandelen till 6,2 procent med totalt 18 051 registrerade bilar. Elsuven Audi e-tron bidrog till ökningen med 2067 leveranser till kunder under året. Med elbilarna Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron ser märket fram emot ett ännu mer elektrifierat 2021.

Eldrivna Audi e-tron bidrog till ökade marknadsandelar för märket under 2020.

Audi registrerade 18051 bilar under 2020 och kunde på en sjunkande totalmarknad öka marknadsandelen till 6,2 % (2019:5,6 %) med Audi A6 som mest sålda modell följd av Audi A4 och A3. Elbilen Audi e-tron var märkets fjärde mest registrerade modell och stod för 12 % av totalvolymen.

Sverigechef Jörgen Wedefelt konstaterar att Audi klarat sig relativt väl och gläds åt att Audi lyckats notera den näst högsta marknadsandelen i märkets historia:

-        Audi e-tron har varit ett draglok under året med fantastiskt respons. I december var den vår mest orderlagda modell och vår fjärde mest levererade under 2020. Under 2021 kommer vi ha laddhybrider i snart sagt varje segment och under året lanserar vi ännu fler rena elbilar som kan möta den ökande efterfrågan.

Fler laddhybrider och rena elbilar under 2021

Audi har satsat på elektrifiering av modellprogrammet och utlovat 30 laddbara modeller till 2025, varav 20 rena elbilar. Redan idag erbjuder märket ett omfattande program med laddhybridvarianter i A3 Sportback, A6, A6 Avant, A7 Sportback, A8, Q5, Q7 och Q8.  Under första kvartalet tillkommer dessutom laddbara Q3, Q3 Sportback och Q5 Sportback.

För den som föredrar att köra helt eldrivet finns redan Audi e-tron, e-tron Sportback, e-tron S och e-tron S Sportback att beställa. Under första kvartalet är det dessutom säljstart för sportiga Gran Turismon Audi e-tron GT och Audi RS e-tron GT. Senare under året kompletteras modellprogrammet med elsuvarna Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron.

Eldrivna Audi e-tron bidrog till ökade marknadsandelar för märket under 2020.
Eldrivna Audi Q4 Sportback e-tron lanseras under 2021. På bilden i konceptform.
Tillverkningen av eldrivna Audi e-tron GT har startat. Lansering under våren 2021.
Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia13.1.2021 17:05:13 CETPressmeddelande

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

Säljstart för laddbara A3 Sportback 45 TFSI e10.12.2020 19:13:27 CETPressmeddelande

Audi fortsätter bredda programmet med laddbara alternativ. A3 Sportback 45 TFSI e finns nu att beställa hos de svenska återförsäljarna. Laddhybriden är en sportiga karaktär med 245 hk och 400 Nm i vridmoment. Räckvidden på upp till 63 km enligt WLTP-standarden gör att de flesta dagliga resor kan köras på eldrift. I priset på 427.000 kr ingår en hög utrustningsnivå med S line-exteriör som matchar bilens prestanda.

Koldioxidneutral tillverkning av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe9.12.2020 14:36:44 CETPressmeddelande

Vid fabriken i Böllinger Höfe går passion hand i hand med precision, innovation och hållbarhet. Här startar nu serietillverkningen av eldrivna Audi e-tron GT, där hög prestanda kombineras med hög miljömedvetenhet. 100% grön el och värme från förnybara källor bidrar till att produktionen av Audi e-tron GT är koldioxidneutral. Den resursbesparande tillverkningen undviker också förpackningar och använder sig av slutna kretslopp för aluminium och plast. Dessutom har den nya bilen, som första modell, planerats helt utan några fysiska prototyper.

Audi ökar budgeten för e-mobilitet till 20257.12.2020 12:34:29 CETPressmeddelande

Med investeringsplanen för de kommande fem åren påskyndar AUDI AG omvandlingen av företagets verksamhet mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Med totalt ca 35 miljarder euro är investeringsnivån fortsatt hög, trots den rådande svåra ekonomiska situationen. Hälften av investeringarna, ca 17 miljarder euro, allokeras till framtida teknik. Liksom Volkswagen-koncernen som helhet, ökar Audi investeringarna i elektromobilitet. Premiumtillverkaren har öronmärkt ca 15 miljarder för området och understryker därmed vikten av den elektriska färdplanen. Det nödvändiga finansiella utrymmet skapas genom synergier inom koncernen, både genom plattformstrategi för elbilar och inom mjukvaruutveckling. Lägre fasta kostnader, en optimerad produktportfölj och besparingar inom icke fordonsanknytna områden bidrar till den finansiella soliditeten.