Audi ökar takten i omställningen med ett starkt 2021 för helt eldrivna bilar

Trots den globala bristen på halvledare håller Audi ett högt tempo på vägen mot hållbar premiummobilitet. Under 2021 ökade leveranserna av helt eldrivna bilar med hela 57,5 procent jämfört med året innan. Audi mer än fördubblade dessutom sin produktportfölj med elbilar under det gångna året. Trots den utmanande situationen levererade Audi nästan samma totalvolym som året innan. 2021 registrerades 1.680.512 bilar, vilket var 0,7% färre än 2020. I USA överträffades fjolårsresultatet med 5 procent.

Audi ökar takten i omställningen med ett starkt 2021 för helt eldrivna bilar

-        2021 var ett utmanande år, men tack vare prestationen i vårt globala team lyckades vi hantera det med stor framgång, säger Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i ledningen för AUDI AG. Vi ser med tillförsikt på framtiden. Med ”Vorsprung 2030” har vi format en tydlig strategi och vårt mod till hållbar förändring har belönats. Den höga efterfrågan på Audis elbilar bekräftar vårt tidiga beslut att satsa på utsläppsfria drivsystem. Vi tar med oss detta momentum in i 2022 och fortsätter konsekvent med vår omställning. Det stora antalet inkommande order visar också att vi har rätt portfölj.

Efter första halvåret 2021 var Audi på god väg att slå nya rekord. De 981 681 levererade bilarna var ett nytt bästa i företagets historia. Det andra halvåret påverkades däremot av bristen på halvledare. Som ett resultat sjönk leveranserna under fjärde kvartalet med 34,2 procent jämfört med samma period föregående år.

Leveranskurvan för helt eldrivna bilar fortsatte däremot att stiga. Under 2021 sålde Audi 81 894 rena elbilar, vilket vare en ökning med 57,5 %.

Presentationen av Audi e-tron GT och Audi RS e-tron GT i början av året gav en stark inledning. Nya Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron är därtill viktiga tillskott i företagets elektrifieringsstrategi. Med de fyra nya modellerna fördubblades antalet helt eldrivna modeller under året. Till 2025 planerar Audi att ha fler än 20 helelektriska modeller i sitt produktutbud. Med start 2026 kommer företaget att enbart lansera helt eldrivna nya modeller på marknaden.

Företagets tydliga inriktning mot e-mobilitet märks också i investeringsplanerna. Mellan 2022 och 2026 kommer Audi att spendera ca 18 miljarder euro på elektrifiering och hybridisering. Med en total investering på cirka 37 miljarder euro innebär det att nästan hälften kommer att investeras inom dessa framtidsområden.

Utöver de helt eldrivna modellerna ökade leveranserna av framförallt Audi Q3 (+19,2%), Audi A5 (+8,3 %) och Audi A7 (+9,2%). Likaså var SUV-segmentet eftertraktat med Audi Q5 (+5,3%) och Audi Q7 (+5,3 %). Högprestandamodellerna från Audi Sport satte nytt rekord med 39 356 sålda bilar (+34,2 %).

I Kina levererades 701 289 bilar under 2021, vilket var en nedgång med 3,6%. Efter rekordåret 2020 präglades framförallt det fjärde kvartalet av bristen på halvledare för lokaltillverkade bilar. De importerade Audi-modellerna uppvisade en markant ökning av efterfrågan med +53 %. Audi A5 (+96,7%), Audi Q7 (+74,4%) och eldrivna Audi e-tron (+68,7%) visade en mycket positiv utveckling. Dessutom mer än fördubblades försäljningen (+113,4 %) av Audi Sport-modeller jämfört med 2020.

I USA överträffade Audi det föregående året. 196 038 bilar innebar en ökning med 5 procent. Även här slogs elbilsrekord. Med en ökning på 52,5 % jämfört med året innan sålde Audi fler elbilar i USA än någonsin tidigare, däribland Audi e-tron GT, som funnits på marknaden sedan juli 2021. Även Audi e-tron ökade markant med +34,6 %. SUV-segmentet hade en fortsatt hög efterfrågan med Audi Q3 (+26,5%) och Audi Q5 (+19,6%) i topp. Med 7 796 levererade bilar och en tillväxt på 60,5%, satte Audi Sport-modellerna även nytt rekord i USA.

I Europa landade Audi på nästan samma nivå som året innan med 617 048 bilar (- 0,4%). Audi A3 (+3,6%), Audi Q3 (+5,6%), Audi Q5 (+18,6%) och Audi Q8 (+1,8%) uppvisade en ökad efterfrågan. Företaget uppnådde en betydande tillväxt i bland annat Frankrike (+10,2 %), Italien (+9,9 %) och Storbritannien (+9,4 %). I Tyskland levererades 180 883 bilar (-15,6 %), där, förutom halvledarbristen, även den sänkta mervärdesskatten under andra halvåret 2020 påverkade. Eldrivna Audi e-tron fortsatte att uppvisa en positiv utveckling på företagets hemmamarknad med en ökning på 10,3%.

På övriga marknader ökade företaget leveranserna med 3,1 procent jämfört med året innan till 137 347 bilar. Även här uppvisade de eldrivna modeller en mycket positiv trend med en ökning på 89,6 procent.

-        Även om försörjningen av halvledare kommer att vara fortsatt ansträngd under de kommande månaderna, ger den starka tillväxten av elbilar oss medvind att hålla fast vid vår färdplan. Den stora orderingången och den högsta orderstocken någonsin visar att vi har rätt portfölj, säger Hildegard Wortmann.

I Sverige fortsatte den starka efterfrågan men bristen på halvledare medförde att antalet levererade bilar stannade vid 15.064 bilar, vilket gav en marknadsandel på 5 %. Efterfrågan på elbilar var särskilt stark och antalet registrerade elbilar ökade med 26 procent. Audi e-tron blev märkets tredje mest sålda bil med 1707 registreringar efter Audi A3 och Audi A6.

-        Lanseringen av Audi Q4 e-tron gav en stark efterfrågan som vi ännu inte ser i registreringsstatistiken.  I vår orderbank är den redan nu vår mest sålda modell, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Leveranser Audi

Kina + Hong Kong

-3.6 %

Audi ökar takten i omställningen med ett starkt 2021 för helt eldrivna bilar

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi RS Q e-tron i mål i Dakarrallyt. Framgångsrik start på en ny elektrifierad era.14.1.2022 19:12:43 CET | Pressmeddelande

Audis mest komplexa tävlingsbil någonsin klarade elddopet i Dakarrallyt. Alla tre Audi RS Q e-tron bemästrade världens tuffaste terrängrally vid debuten i Saudiarabien. Totalt kördes ca 2400 mil i öken – nästan tre gånger så långt som de 870 mil som hann testköras innan rallyt. Mattias Ekström/Emil Bergkvist slutade på en niondeplats i Jeddah och blev Audis bästa förarteam i en krävande upplaga av ökenklassikern. Med införandet av elektrifiering har Audi inlett en ny era inom terrängrally.

Halvtid i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron visar sin styrka. Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team.9.1.2022 11:36:14 CET | Pressmeddelande

Sex pallplatser efter de första sju dagarna, tillförlitlig elektrisk drivlina och konkurrenskraftiga redan i debuten i världens tuffaste rally. Redan under den första halvan av Dakarrallyt har Audi markerat sin närvaro med elektrifierade RS Q e-tron. Det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist är efter halvtid det bästa Audi-teamet med en 14:e plats av närmare hundra startande i bilklassen.

Klart för start i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron inleder en ny era30.12.2021 18:06:30 CET | Pressmeddelande

Den 1-14 januari gör Audi debut i Dakarrallyt med nya Audi RS Q e-tron. Med namnkunniga team som Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger samt Carlos Sainz/Lucas Cruz är märket redo för en ny utmanade satsning. För Audi, som introducerat quattro, TFSI, ultra, e-tron och många andra innovativa tekniker inom motorsporten, är starten i ökenrallyt början på en ny era.

Världspremiär för Audi charging hub - ett unikt snabbladdningskoncept för städer17.12.2021 17:32:35 CET | Pressmeddelande

I takt med att antalet eldrivna bilar ökar, ökar även kraven på laddinfrastruktur. Audi öppnar nu sitt första laddningscenter i Nürnberg med ett koncept som är unikt i sitt slag. Den 23 december är det premiär för Audi charging hub. Den moderna snabbladdningsstationen med bokningsbara platser riktar sig bl.a. till elbilsägare som inte har möjlighet att ladda hemma. Dessutom är Audi charging hub tänkt att avlasta vid framtida efterfrågetoppar vid laddning i stadsmiljö. Ett loungeområde ger dessutom en förstklassig laddningsupplevelse.

Audi ökar investeringarna i e-mobilitet17.12.2021 13:03:58 CET | Pressmeddelande

Audi har fördubblat antalet elbilar i modellprogrammet i år. Med världspremiären för Audi e-tron GT i början av året och Audi Q4 e-tron i våras, präglades 2021 av färdplanen mot e-mobilitet. Med investeringsplanen för de kommande fem åren accelererar Audi företagets omställning mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Framförallt ökas investeringarna i framtida bilprojekt till totalt cirka 37 miljarder euro. Premiumtillverkaren öronmärker därav cirka 18 miljarder euro enbart för elektrifiering och hybridisering och understryker därmed sitt åtagande för e-mobilitet.