Audi planerar för 800.000 laddbara bilar 2025

Audi räknar med att sälja ca 800.000 elbilar och laddhybrider 2025. Det meddelades vid företagets årsstämma där ledningen presenterade strategin “Audi.Vorsprung.2025.” För att var tredje kund skall kunna välja en eldriven bil 2025 kommer samtliga modellserier erbjudas i en laddbar variant – de flesta helt eldrivna med en mindre andel plug-in hybrider.

• fler än 20 laddbara bilar till 2025, merparten rena elbilar
  • alla produktionsanläggningar CO2-neutrala till 2030
  • pilotflotta med autonoma elbilen Audi Aicon 2021
  • över 20 lanseringar under 2018, bl.a. Audi e-tron, A6, Q8, och Q3.

“Vårt löfte har varit och kommer fortsätta vara Vorsprung durch Technik,” meddelade Audi-chefen Rupert Stadler vid onsdagens årsstämma. “Målet är att revolutionera mobiliteten. Det gäller även eldriven mobilitet. Vi vill vara nummer 1 bland premiumtillverkarna – med bilar som skall kunna användas i vardagen utan kompromisser och med högsta kvalitet och körglädje. Med vår tekniska kompetens lyfter vi eldriven mobilitet till nästa nivå.”

Produktionsversionen av Audi e-tron prototype är första resultatet av offensiven som kallas Roadmap E,  med vilken premiummärket kommer att elektrifiera hela modellportföljen till 2025. Fram till dess kommer fler än 20 laddbara bilar lanseras.  Först ut är den helt eldrivna suven som premiärvisas den 30 augusti i Bryssel. 2019 lanseras den andra helt eldrivna modellen - Audi e-tron Sportback. 2020 följer både Audi e-tron GT från Audi Sport och en mindre elbil i kompaktsegmentet.

I elbilsutvecklingen drar företaget nytta av synergierna inom koncernen. Utöver Volkswagens arkitektur för elbilar i kompaktsegmentet, samarbetar Audi och Porsche vid utvecklingen av en premiumarkitektur för elbilar i mellan-, storbils- och lyxbilsklassen. Samarbetet sänker utvecklingskostnaderna avsevärt och kunderna kommer att kunna välja av en bred portfölj bilar som kan köras utsläppsfritt.

Audi tar ett helhetsgrepp även när det gäller hållbar produktion. I Bryssel kommer Audi e-tron som första premiumbil i volymproduktion tillverkas CO2-neutralt. Audi har även fastställt att samtliga produktionsanläggningar skall vara CO2-neutrala till 2030.

Vid lanseringen av produktionsversionen Audi e-tron kommer de europeiska kunderna dra nytta av ett nytt snabbladdningsnätverk, där Audi bidragit till utbyggnaden genom joint venture i Ionity.  Audi e-tron blir den första bilen som kan snabbladdas med upp till 150 kW. Det gör att elsuven kan fortsätta en längre resa inom 30 minuter. Litiumjon-batteriet ger en räckvidd på mer än 400 km enligt den nya WLTP-körcykeln.

Den kommande elsuven skall även erbjuda mer flexibilitet genom att vissa assistanssystem och infotainmentfunktioner skall kunna väljas genom kundportalen myAudi - även efter att bilen är tillverkad. Audi räknar med de nya affärsmodellerna årligen skall generera ett rörelseresultat på ca en miljard euro 2025.

Audi fortsätter även satsningen på självkörande bilar: “Lagom till 50-årsjubileet av Vorsprung durch Technik 2021 kommer vi att presentera vår första autonoma elbil som baseras på konceptbilen Audi Aicon. En interurban shuttle med loungekänsla – initialt i en pilotflotta och mot mitten av årtiondet i serieproduktion för autonom körning, meddelade Peter Mertens, utvecklingschef vid AUDI AG.

Utöver premiären av den första elsuven har Audi ett intensivt lanseringsår 2018. Över 20 nyheter kommer att presenteras med både generationskiften och helt nya modeller. Liksom Audi A8 och Audi A7 kommer tjänstebilsfavoriten Audi A6 som elektrifierad mildhybrid redan från start. I det starkt växande suvsegmentet introduceras dessutom helt nya Audi Q8 och en ny generation Q3.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype laddar batteriet på Pikes Peak8.8.2018 08:08Pressmeddelande

Colorado Springs, 8:e augusti – Audi e-tron prototype förenar enorm kraft med hög effektivitet. Med en systemeffekt på upp till 300 kW gör den helt eldrivna suven 0-100 på mindre än 6 sekunder. Enligt den nya testcykeln WLTP kan Audi e-tron prototype köras över 400 kilometer på en laddning. För att uppnå den långa räckvidden introducerar Audi ett helt nytt och innovativt energiåtervinningskoncept. Under en testkörning nedför Pikes Peak nyligen visade den eldrivna suven prov på hur batteriet effektivt kan återladdas med hjälp av rörelseenergi.

Premiär för 2:a generationen Audi Q3 – rymligare och laddad med ny teknik25.7.2018 09:05Pressmeddelande

Nya Audi Q3 är en familje-SUV med många talanger. I sin andra generation är designen djärvare med nydesignad front och vässade sidolinjer, samtidigt som den blivit rymligare och mer praktisk med större flexibilitet. Precis som i Audis större modeller har den en helt digital förarmiljö med avancerade medialösningar och assistanssystem som är uppkopplade mot omvärlden. Det vidareutvecklade chassit bidrar även till den ökade komforten. Nya Audi Q3 lanseras hos de svenska återförsäljarna i november 2018 och säljstarten är planerad till september.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.