Audi planerar för 800.000 laddbara bilar 2025

Audi räknar med att sälja ca 800.000 elbilar och laddhybrider 2025. Det meddelades vid företagets årsstämma där ledningen presenterade strategin “Audi.Vorsprung.2025.” För att var tredje kund skall kunna välja en eldriven bil 2025 kommer samtliga modellserier erbjudas i en laddbar variant – de flesta helt eldrivna med en mindre andel plug-in hybrider.

• fler än 20 laddbara bilar till 2025, merparten rena elbilar
  • alla produktionsanläggningar CO2-neutrala till 2030
  • pilotflotta med autonoma elbilen Audi Aicon 2021
  • över 20 lanseringar under 2018, bl.a. Audi e-tron, A6, Q8, och Q3.

“Vårt löfte har varit och kommer fortsätta vara Vorsprung durch Technik,” meddelade Audi-chefen Rupert Stadler vid onsdagens årsstämma. “Målet är att revolutionera mobiliteten. Det gäller även eldriven mobilitet. Vi vill vara nummer 1 bland premiumtillverkarna – med bilar som skall kunna användas i vardagen utan kompromisser och med högsta kvalitet och körglädje. Med vår tekniska kompetens lyfter vi eldriven mobilitet till nästa nivå.”

Produktionsversionen av Audi e-tron prototype är första resultatet av offensiven som kallas Roadmap E,  med vilken premiummärket kommer att elektrifiera hela modellportföljen till 2025. Fram till dess kommer fler än 20 laddbara bilar lanseras.  Först ut är den helt eldrivna suven som premiärvisas den 30 augusti i Bryssel. 2019 lanseras den andra helt eldrivna modellen - Audi e-tron Sportback. 2020 följer både Audi e-tron GT från Audi Sport och en mindre elbil i kompaktsegmentet.

I elbilsutvecklingen drar företaget nytta av synergierna inom koncernen. Utöver Volkswagens arkitektur för elbilar i kompaktsegmentet, samarbetar Audi och Porsche vid utvecklingen av en premiumarkitektur för elbilar i mellan-, storbils- och lyxbilsklassen. Samarbetet sänker utvecklingskostnaderna avsevärt och kunderna kommer att kunna välja av en bred portfölj bilar som kan köras utsläppsfritt.

Audi tar ett helhetsgrepp även när det gäller hållbar produktion. I Bryssel kommer Audi e-tron som första premiumbil i volymproduktion tillverkas CO2-neutralt. Audi har även fastställt att samtliga produktionsanläggningar skall vara CO2-neutrala till 2030.

Vid lanseringen av produktionsversionen Audi e-tron kommer de europeiska kunderna dra nytta av ett nytt snabbladdningsnätverk, där Audi bidragit till utbyggnaden genom joint venture i Ionity.  Audi e-tron blir den första bilen som kan snabbladdas med upp till 150 kW. Det gör att elsuven kan fortsätta en längre resa inom 30 minuter. Litiumjon-batteriet ger en räckvidd på mer än 400 km enligt den nya WLTP-körcykeln.

Den kommande elsuven skall även erbjuda mer flexibilitet genom att vissa assistanssystem och infotainmentfunktioner skall kunna väljas genom kundportalen myAudi - även efter att bilen är tillverkad. Audi räknar med de nya affärsmodellerna årligen skall generera ett rörelseresultat på ca en miljard euro 2025.

Audi fortsätter även satsningen på självkörande bilar: “Lagom till 50-årsjubileet av Vorsprung durch Technik 2021 kommer vi att presentera vår första autonoma elbil som baseras på konceptbilen Audi Aicon. En interurban shuttle med loungekänsla – initialt i en pilotflotta och mot mitten av årtiondet i serieproduktion för autonom körning, meddelade Peter Mertens, utvecklingschef vid AUDI AG.

Utöver premiären av den första elsuven har Audi ett intensivt lanseringsår 2018. Över 20 nyheter kommer att presenteras med både generationskiften och helt nya modeller. Liksom Audi A8 och Audi A7 kommer tjänstebilsfavoriten Audi A6 som elektrifierad mildhybrid redan från start. I det starkt växande suvsegmentet introduceras dessutom helt nya Audi Q8 och en ny generation Q3.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro31.5.2019 11:59:30 CESTPressmeddelande

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.