Audi planerar för 800.000 laddbara bilar 2025

Audi räknar med att sälja ca 800.000 elbilar och laddhybrider 2025. Det meddelades vid företagets årsstämma där ledningen presenterade strategin “Audi.Vorsprung.2025.” För att var tredje kund skall kunna välja en eldriven bil 2025 kommer samtliga modellserier erbjudas i en laddbar variant – de flesta helt eldrivna med en mindre andel plug-in hybrider.

• fler än 20 laddbara bilar till 2025, merparten rena elbilar
  • alla produktionsanläggningar CO2-neutrala till 2030
  • pilotflotta med autonoma elbilen Audi Aicon 2021
  • över 20 lanseringar under 2018, bl.a. Audi e-tron, A6, Q8, och Q3.

“Vårt löfte har varit och kommer fortsätta vara Vorsprung durch Technik,” meddelade Audi-chefen Rupert Stadler vid onsdagens årsstämma. “Målet är att revolutionera mobiliteten. Det gäller även eldriven mobilitet. Vi vill vara nummer 1 bland premiumtillverkarna – med bilar som skall kunna användas i vardagen utan kompromisser och med högsta kvalitet och körglädje. Med vår tekniska kompetens lyfter vi eldriven mobilitet till nästa nivå.”

Produktionsversionen av Audi e-tron prototype är första resultatet av offensiven som kallas Roadmap E,  med vilken premiummärket kommer att elektrifiera hela modellportföljen till 2025. Fram till dess kommer fler än 20 laddbara bilar lanseras.  Först ut är den helt eldrivna suven som premiärvisas den 30 augusti i Bryssel. 2019 lanseras den andra helt eldrivna modellen - Audi e-tron Sportback. 2020 följer både Audi e-tron GT från Audi Sport och en mindre elbil i kompaktsegmentet.

I elbilsutvecklingen drar företaget nytta av synergierna inom koncernen. Utöver Volkswagens arkitektur för elbilar i kompaktsegmentet, samarbetar Audi och Porsche vid utvecklingen av en premiumarkitektur för elbilar i mellan-, storbils- och lyxbilsklassen. Samarbetet sänker utvecklingskostnaderna avsevärt och kunderna kommer att kunna välja av en bred portfölj bilar som kan köras utsläppsfritt.

Audi tar ett helhetsgrepp även när det gäller hållbar produktion. I Bryssel kommer Audi e-tron som första premiumbil i volymproduktion tillverkas CO2-neutralt. Audi har även fastställt att samtliga produktionsanläggningar skall vara CO2-neutrala till 2030.

Vid lanseringen av produktionsversionen Audi e-tron kommer de europeiska kunderna dra nytta av ett nytt snabbladdningsnätverk, där Audi bidragit till utbyggnaden genom joint venture i Ionity.  Audi e-tron blir den första bilen som kan snabbladdas med upp till 150 kW. Det gör att elsuven kan fortsätta en längre resa inom 30 minuter. Litiumjon-batteriet ger en räckvidd på mer än 400 km enligt den nya WLTP-körcykeln.

Den kommande elsuven skall även erbjuda mer flexibilitet genom att vissa assistanssystem och infotainmentfunktioner skall kunna väljas genom kundportalen myAudi - även efter att bilen är tillverkad. Audi räknar med de nya affärsmodellerna årligen skall generera ett rörelseresultat på ca en miljard euro 2025.

Audi fortsätter även satsningen på självkörande bilar: “Lagom till 50-årsjubileet av Vorsprung durch Technik 2021 kommer vi att presentera vår första autonoma elbil som baseras på konceptbilen Audi Aicon. En interurban shuttle med loungekänsla – initialt i en pilotflotta och mot mitten av årtiondet i serieproduktion för autonom körning, meddelade Peter Mertens, utvecklingschef vid AUDI AG.

Utöver premiären av den första elsuven har Audi ett intensivt lanseringsår 2018. Över 20 nyheter kommer att presenteras med både generationskiften och helt nya modeller. Liksom Audi A8 och Audi A7 kommer tjänstebilsfavoriten Audi A6 som elektrifierad mildhybrid redan från start. I det starkt växande suvsegmentet introduceras dessutom helt nya Audi Q8 och en ny generation Q3.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Hög prestanda i limiterad utgåva: Nya Audi R8 Coupé V10 GT RWD4.10.2022 11:06:36 CEST | Pressmeddelande

12 år efter premiären för den första Audi R8 GT lanserar Audi Sport GmbH den andra upplagan av den exklusiva supersportbilen - nya Audi R8 Coupé V10 GT RWD*. V10-motorn på 5,2 liter har fått en effektökning till 620 hk, vilket gör den till märkets mest kraftfulla med bakhjulsdrift. En ny 7-stegad dubbelkopplingsväxelåda för snabbare växlingar och det nya körläget Torque Rear gör att föraren kan välja sin egen nivå av ESC-stöd. Nyheterna gör det möjligt att köra med kontrollerad och exakt överstyrning där de sjustegade nivåerna på Torque Rear kan justeras via ratten. Nya R8 GT är limiterad till totalt 333 bilar, varav 10 är destinerade till Sverige. Nya och exklusiva detaljer både in- och utvändigt är en hyllning till den första generationen av R8 GT. Nya Audi R8 Coupé V10 GT RWD kommer att finnas hos återförsäljarna fr.o.m. 2023. Pris från 2.207.900 kr.

Genrep i Marockorallyt inför Dakar för Audi Sport30.9.2022 15:49:07 CEST | Pressmeddelande

Andra halvåret har inneburit ett tajt schema för Audi Sport. Efter att Audi RS e-tron E2 premiärvisades den 1 september, ett niodagars test i Marocko, homologering och uppbyggnad av tre bilar, är det nu dags för test under tävlingsförhållanden. När Marocko-rallyt avgörs den 1:a till 6:e oktober är alla tre team från Audi Sport redo vid startlinjen med Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och Carlos Sainz/Lucas Cruz.

Audi RS Q e-tron E2: lättare, mer aerodynamisk och ännu effektivare2.9.2022 10:10:42 CEST | Pressmeddelande

I mars 2022 vann Audi RS Q e-tron sitt första ökenrally i Abu Dhabi. Nu är det premiär för den vidareutvecklade bilen. Den innovativa prototypen har förbättrats avsevärt inför Marockorallyt 2022 och Dakarrallyt 2023. Karossen är helt ny och har en förbättrad aerodynamik som hjälper till att sänka vikten och tyngdpunkten. Nya driftstrategier har dessutom ökat effektiviteten i den elektriska drivlinan. Förbättringar har också gjorts för att förenkla i förarmiljön och vid däcksbyte. Den vidareutvecklade RS Q e-tron har nu fått tillägget E2 som är hämtat från den legendariska Audi Sport quattron i sin slutliga evolution i Grupp B rallyt på 1980-talet.

Audi-koncernen: All time high-resultat under första halvåret 20221.8.2022 11:22:43 CEST | Pressmeddelande

Audi-koncernen rapporterar en solid balans för första halvåret 2022. På grund av halvledarkrisen och covid-relaterade nedstängningar i Kina kunde Audi inte möta den starka efterfrågan på märket. Trots detta ökade Audi-koncernens försäljningsintäkter med två procent till 29,9 miljarder euro och rörelseresultatet uppnådde ett nytt rekord på 4,9 miljarder euro. Med 16,5% var rörelsemarginalen väl över föregående år och den strategiska målkorridoren på 9 till 11%. Bakgrunden till resultatet är bland annat den positiva prispositionen, den solida verksamheten hos lyxbilsmärkena Lamborghini och Bentley samt medvind i säkrade råvaruaffärer. Audi-koncernen bekräftar även prognosen för leveranser, försäljningsintäkter och avkastning för 2022.