Audi planerar för Audi e-tron GT

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.

Den nya fyradörrars Gran Turismon ger en föraning om framtidens prestandamodeller från Audi Sport. Den eldrivna sportbilen kommer att tillverkas i Böllinger Höfe utanför Neckarsulm, där bl.a. Audi R8 tillverkas.  För att utnyttja synergierna i koncernen sker utvecklingen i ett nära samarbete med Porsche när det gäller arkitekturen i de större eldrivna modellerna.

Redan i år presenteras den första elbilen i Audis program - Audi e-tron.  Suven premiärvisas i sommar och kommer att tillverkas i den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel, som även kommer att inrymma batteritillverkning.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept24.8.2018 07:42Pressmeddelande

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.