Audi planerar för Audi e-tron GT

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.

Den nya fyradörrars Gran Turismon ger en föraning om framtidens prestandamodeller från Audi Sport. Den eldrivna sportbilen kommer att tillverkas i Böllinger Höfe utanför Neckarsulm, där bl.a. Audi R8 tillverkas.  För att utnyttja synergierna i koncernen sker utvecklingen i ett nära samarbete med Porsche när det gäller arkitekturen i de större eldrivna modellerna.

Redan i år presenteras den första elbilen i Audis program - Audi e-tron.  Suven premiärvisas i sommar och kommer att tillverkas i den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel, som även kommer att inrymma batteritillverkning.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.