Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi AI:ME

-  Med de båda elbilarna Audi Q2L e-tron och Audi e-tron påbörjar vi en ny era i Kina tillsammans med vår partner FAW. Den kompakta suven kommer att lokaltillverkas redan i år och i början av 2020 kommer Audi e-tron att tillverkas i Kina, som är vår största och viktigaste marknad, säger Bram Schot, chef för AUDI AG.

Audi Q2L e-tron är 33 mm längre än Audi Q2 och framdrivningen sker via en elmotor på framaxeln på 100 kW och 290 Nm. Med ett batteri på 38 kWh har den en räckvidd på upp till 265 km enligt det lokala homologeringförfarandet.

Lokaltillverkad är även den andra generationen av Audi Q3, som börjar säljas i samband med Shanghai-mässan.  Audi Q3 har inte bara fått en starkare identitet designmässigt utan har också vuxit och blivit mer flexibel för att passa familjer.

I Audi-montern är det dessutom världspremiär för en visionär konceptbil för morgondagens urbana och eldrivna mobilitet - Audi AI:ME visar hur märkets designers och utvecklare tänker dig framtidens citybil. Konceptbilen har en rymlig och futuristisk interiör och är självkörande på nivå 4. Det ger passagerarna möjlighet att använda bilens palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning eller avkoppling.

Fakta Audi i Kina:

-  Över 30 års närvaro på marknaden. Märket etablerades 1988.
-  2018 levererade Audi 663,049 bilar, en ökning med ca 11%
-  Audi är bästsäljande premiummärke sedan etableringen i Kina
-  Tillverkningen sker i Changchun (1988 -), Foshan (2013 -) och Tianjin (2019-)

Audi AI:ME

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Två världspremiärer och en rad nya Audi-modeller på Frankfurtsalongen6.9.2019 14:33:54 CESTPressmeddelande

Två världspremiärer och en rad nya Audi-modeller visas publikt för första gången på Frankfurtsalongen den 10-22 september. Under presskonferensen den 10:e september sker avtäckningen av konceptbilen Audi AI:TRAIL som är en vision av en framtida helt eldriven offroad-bil. Den andra modellen som premiärvisas är Audi RS 7 Sportback, med vilken Audi Sport GmbH expanderar portföljen av högprestandabilar. Audi premiärvisar även den nykonfigurerade eldrivna racingbilen e-tron FE06 som kommer att tävla i Formel E med start i november.

10 länder på 24 timmar med Audi e-tron26.8.2019 09:28:23 CESTPressmeddelande

Eldrivna Audi e-tron har visat prov på sina utmärkta långfärdsegenskaper. Nio journalister körde nyligen 160 mil mellan Slovenien och Amsterdam på 24 timmar. Under resan passerades 10 länder, bl.a. över Alperna där både quattrosystemet och det effektiva energiåtervinningssystemet utmanades i bergsmassiven. Med lång räckvidd och snabba laddstopp på 30 minuter tack vare 150 kW-laddning vid supersnabbladdare, kunde resan genomföras på 24 timmar.