Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi AI:ME

-  Med de båda elbilarna Audi Q2L e-tron och Audi e-tron påbörjar vi en ny era i Kina tillsammans med vår partner FAW. Den kompakta suven kommer att lokaltillverkas redan i år och i början av 2020 kommer Audi e-tron att tillverkas i Kina, som är vår största och viktigaste marknad, säger Bram Schot, chef för AUDI AG.

Audi Q2L e-tron är 33 mm längre än Audi Q2 och framdrivningen sker via en elmotor på framaxeln på 100 kW och 290 Nm. Med ett batteri på 38 kWh har den en räckvidd på upp till 265 km enligt det lokala homologeringförfarandet.

Lokaltillverkad är även den andra generationen av Audi Q3, som börjar säljas i samband med Shanghai-mässan.  Audi Q3 har inte bara fått en starkare identitet designmässigt utan har också vuxit och blivit mer flexibel för att passa familjer.

I Audi-montern är det dessutom världspremiär för en visionär konceptbil för morgondagens urbana och eldrivna mobilitet - Audi AI:ME visar hur märkets designers och utvecklare tänker dig framtidens citybil. Konceptbilen har en rymlig och futuristisk interiör och är självkörande på nivå 4. Det ger passagerarna möjlighet att använda bilens palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning eller avkoppling.

Fakta Audi i Kina:

-  Över 30 års närvaro på marknaden. Märket etablerades 1988.
-  2018 levererade Audi 663,049 bilar, en ökning med ca 11%
-  Audi är bästsäljande premiummärke sedan etableringen i Kina
-  Tillverkningen sker i Changchun (1988 -), Foshan (2013 -) och Tianjin (2019-)

Audi AI:ME

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.