Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi AI:ME

-  Med de båda elbilarna Audi Q2L e-tron och Audi e-tron påbörjar vi en ny era i Kina tillsammans med vår partner FAW. Den kompakta suven kommer att lokaltillverkas redan i år och i början av 2020 kommer Audi e-tron att tillverkas i Kina, som är vår största och viktigaste marknad, säger Bram Schot, chef för AUDI AG.

Audi Q2L e-tron är 33 mm längre än Audi Q2 och framdrivningen sker via en elmotor på framaxeln på 100 kW och 290 Nm. Med ett batteri på 38 kWh har den en räckvidd på upp till 265 km enligt det lokala homologeringförfarandet.

Lokaltillverkad är även den andra generationen av Audi Q3, som börjar säljas i samband med Shanghai-mässan.  Audi Q3 har inte bara fått en starkare identitet designmässigt utan har också vuxit och blivit mer flexibel för att passa familjer.

I Audi-montern är det dessutom världspremiär för en visionär konceptbil för morgondagens urbana och eldrivna mobilitet - Audi AI:ME visar hur märkets designers och utvecklare tänker dig framtidens citybil. Konceptbilen har en rymlig och futuristisk interiör och är självkörande på nivå 4. Det ger passagerarna möjlighet att använda bilens palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning eller avkoppling.

Fakta Audi i Kina:

-  Över 30 års närvaro på marknaden. Märket etablerades 1988.
-  2018 levererade Audi 663,049 bilar, en ökning med ca 11%
-  Audi är bästsäljande premiummärke sedan etableringen i Kina
-  Tillverkningen sker i Changchun (1988 -), Foshan (2013 -) och Tianjin (2019-)

Audi AI:ME

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro31.5.2019 11:59:30 CESTPressmeddelande

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.