Audi

Audi Q8 nu som laddhybrid – 60 TFSI e quattro

Dela

Audi breddar modellprogrammet med ännu fler laddhybrider. Näst i tur är Audi Q8 med kraftfull V6 TFSI-motor som kombinerats med en effektiv elmotor och quattro fyrhjulsdrift. Med en räckvidd på upp till 45 km (WLTP) kan vardagspendlandet klaras på el samtidigt som SUV-coupén bjuder på både sportig karaktär och praktiska utrymmen. Q8 60 TFSI e quattro levererar en systemeffekt på hela 462 hk. Säljstarten sker denna vecka.

Säljstart för laddhybriden Audi Q8 60 TFSI e med V6-motor och quattro fyrhjulsdrift
Säljstart för laddhybriden Audi Q8 60 TFSI e med V6-motor och quattro fyrhjulsdrift

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med Q8 TFSI e quattro. SUV-coupén är den sjunde laddhybriden som Audi introducerar sedan sommaren 2019. Med eldrift i vardagen, smidig laddning och praktisk räckvidd under längre resor är laddhybriden ett välkommet alternativ för den som vill köra elektrifierat.

Kraftfull V6 TFSI-motor och effektiv elmotor

Som alla laddhybrider, hämtar Audi Q8 TFSI e quattro sin kraft från två världar. Förbränningsmotorn 3.0 TFSI utvecklar 340 hk, har ett vridmoment på 450 Nm och uppfyller de senaste utsläppskraven i Euro 6 AP. Elmotorn, en synkron permanentmagnetmotor, har en toppeffekt på 100 kW och sitter integrerad i den 8-stegade tiptronic-växellådan.

Ökat energiinnehåll och lägre vikt

Litiumjonbatteriet är placerat under bagageutrymmet och består av 104 påsceller av den senaste generationen, fördelade på 13 moduler. De enskilda cellerna, med flexibelt hölje, har en elektrisk kapacitet på 48 Ah. Batterisystemets totala energiinnehåll är 17,8 kWh, vilket är 0,5 kWh mer än det som Q7 TFSI e quattro först såldes med 2019. Även Q7 har nu ett batteri av den senaste generationen med högre kapacitet, och är också mer kompakt och ca 40 kg lättare.

Vätskekylningen, som har en egen lågtemperaturskrets, spelar en avgörande roll för batteriets energikapacitet och prestanda. Vid behov kan det anslutas till klimatsystemets kylkrets eller den andra lågtemperaturkretsen som reglerar elmotorns och kraftelektronikens temperatur.

quattro med mekanisk fördelning av kraften

Den permanenta fyrhjuldriften quattro har en mellandifferential med mekanisk reglering. Normalt leder mellandifferentialen 60% av motorns drivkraft till bakaxeln och 40% till framaxeln, men vid behov kan större delen av kraften fördelas på den axel som har bäst grepp. Upp till 85 % kan fördelas till framaxeln och upp till 70 % till bakaxeln.

462 hk i systemeffekt och 700 Nm vridmoment

Vid ren eldrift är räckvidden upp till 45 km enligt WLTP-körcykeln och elmotorn kan ensamt svara för drivningen i upp till 135 km/h. Q8 60 TFSI e quattro har en systemeffekt på 462 hk och ett systemvridmoment på 700 Nm. Bränsleförbrukningen vid blandad körning mäts till 2,8-3,1 l/100 km; och elförbrukningen till 24,4-25,0 kWh/100 km vid blandad körning. CO2-utsläpp vid blandad körning är 64-69 g/km*. Med båda drivkällorna inkopplade går 0 till 100 km/h på 5,4 sekunder med en elektroniskt begränsad topphastighet på 240 km/h.

Intelligent och effektiv – hybridstyrningen och den förutseende driftstrategin

Hybridstyrningen i Audi Q8 TFSI e quattro väljer automatiskt optimal driftstrategi för varje resa. SUV-coupén startar i eldriftsläget ”EV”. I låga hastigheter hörs ett lagstadgat varningsljud (AVAS, Acoustic Vehicle Alerting System) från en högtalare som sitter placerad i höger hjulhus fram. Bensinmotorn träder endast in om föraren trampar ner den högra pedalen – den ”aktiva gaspedalen” – förbi en viss motståndsnivå. Om man vill köra så mycket som möjligt på el, väljer man ”EV”-läget via den centralt placerade MMI-displayen.

”Hybrid”-läget, som är huvuddriftsstrategin för Audi Q8 TFSI e quattro, har tre driftlägen: ”Auto”, ”Hold” och ”Charge”. I läget ”Auto”, väljer hybridsystemet optimal drivningstyp helt automatiskt – helt på el i lägre hastigheter, TFSI-motorn vid högre hastigheter, och ofta en kombination mellan dessa drivkällor. MMI tillhandahåller hela tiden information om närmiljön, även om navigationssystemet inte används, vilket gör att systemet alltid kan ta hänsyn till den.

Den förutseende driftstrategin aktiveras så snart man startar navigationshjälpen i standardmonterade MMI navigation plus. Strategin har till uppgift att fördela batteriladdningen längs färdvägen på ett intelligent och effektivt sätt. Dessutom kan den förutseende driftstrategin ladda batteriet vid förbränningsmotordrift för att man ska kunna köra helt på el under senare under resan, t.ex. i köer eller stadstrafik. Med hjälp av de stora mängder data som används för strategin, läggs en resplan upp som sträcker sig långt fram och hela tiden uppdateras med hjälp av navigationsinfo, data om omgivningarna, liksom av online-uppdaterad trafikinformation.

I läget ”Hold” har driftstrategin däremot till syfte att bibehålla batteriets aktuella laddningsnivå, med endast mindre avvikelser. ”Charge”-läget har till uppgift att ladda batteriet så mycket som möjligt under resan. Det här är t.ex. klokt om destinationen ligger i ett tättbebyggt område och man vill kunna köra sista biten helt på el och därmed utsläppsfritt. Vid marknadslanseringen av Q8 TFSI e quattro, kommer även systermodellen Q7 TFSI e quattro att ha detta läge.

Den som bromsar vinner – bromsenergiåtervinning upp till 80 kW

Den förutseende effektivitetsassistenten är ett viktigt system i laddhybridversionen av Audi Q8. När föraren tar foten från gaspedalen, bestämmer systemet om bilen ska börja rulla fritt med TFSI-motorn avstängd eller om farten ska saktas ned med hjälp av elmotorn och på så sätt återvinna bromsenergi. Bara genom att låta bilen rulla fritt kan systemet återvinna 25 kW. Dessutom är det elmotorn som ombesörjer alla inbromsningar upp till 0,3 g – d.v.s. de allra flesta vid vanlig vardagskörning. De hydrauliska bromsarna används endast som komplement vid starkare inbromsning. Övergången är nästan helt omärkbar – bromspedalen ger alltid feedback och gör det enkelt att dosera bromskraften. Audi Q8 TFSI e quattro kan återvinna upp till 80 kW vid inbromsning.

Om den adaptiva farthållaren ”ACC” är aktiverad, är den förutseende effektivitetsassistenten inte bara aktiv vid retardation utan också vid acceleration. Om den är avstängd, tipsar den föraren om när det vore klokt att lyfta foten från den högra pedalen. Föraren känner då en lätt vibration i den aktiva gaspedalen, samtidigt som information visas på head-up-displayen (tillval) och på Audi virtual cockpit.

Q8 TFSI e quattro har en lång rad avancerade assistanssystem. Ett av de viktigaste av dessa är den adaptiva farthållaren som kan ta över det mesta från föraren när det gäller att accelerera, bromsa och hålla bilen kvar i sitt körfält långa sträckor, utan att föraren förlorar kontrollen eller ansvaret för detta. Ett fordonssäkerhetstest utfört av Europas mest betydelsefulla provningsanstalt – NCAP – fokuserade på nivå 2-system där Q8 fick högsta betyg.

Upp till 7 körprofiler – Audi drive select system

Audi drive select system, som är standard, ger föraren tillgång till upp till sju olika körprofiler: Comfort, Efficiency, Auto, Dynamic, Individual, Offroad och Allroad (med adaptiv luftfjädring sport). Audi drive select kan påverka karakteristiken för bl.a. 3.0 TFSI-motorn, tiptronic-växellådan, luftfjädringen och servostyrningen. Beroende på inställning, förändras också de olika fjädringssystemens sätt att fungera tillsammans. Exempel: Om man valt profilen ”Dynamic” och tiptronics ”S”-läge, fungerar elmotorn som en kraftfull booster vid acceleration. Vid retardation är frihjulsfunktionen blockerad i denna inställning vilket gör att bromsenergiåtervinningen alltid är aktiv.

Audi Q8 60 TFSI e quattro är imponerande praktisk i vardagen med gott om plats för fem personer. Bagageutrymmet har ett plant golv vilket gör det lätt att lasta i och ur. Även i grundkonfigurationen rymmer bagageutrymmet 505 liter och med nedfällt ryggstöd bak utökas lastvolymen till 1.625 liter. Båda versionerna kan dra en släpvikt på upp till 3,5 ton beroende på utrustning (bromsat, 12%% stigning). Och quattro-systemet ger klara fördelar också när det gäller grepp och driv.

Smidig laddning – hemma såväl som på resan

De nya laddhybridmodellerna levereras som standard med en laddkabel för vanliga hushållsuttag och för industriuttag. Med den maximala laddningseffekten på upp till 7,4 kW, kan ett tomt batteri laddas fullt igen på ca 2,5 tim.

Via appen myAudi kan man använda specialanpassade tjänster från Audi connect på sin smartphone. Man kan t.ex. enkelt kontrollera aktuell räckvidd och batteriets laddningsnivå, aktivera laddningen, ställa in laddningstimern och plocka fram statistik om laddning och energiförbrukning. Laddningsstationer listas både i appen och på MMI navigation plus. En annan funktion i myAudi-appen gör det möjligt att förprogrammera klimatanläggningen så att kupén håller önskad temperatur när det är dags för avfärd. Beroende på utrustning, kan man dessutom aktivera rattvärmen, stolvärmen och sätesventilationen. Förutom kabeln för laddning i garaget, levereras även en Mode 3-kabel för allmänna laddningplatser. Den som så önskar, kan ansluta sig till Audis ”e-tron Charging Service”, som med ett enda kort ger tillgång till 150.000 växelströms-laddpunkter runt om i Europa.

Säljstart denna vecka

Förbeställningar av laddhybriden börjar denna vecka hos de svenska Audi-återförsäljarna. Audi Q8 60 TFSI e quattro är välutrustad redan från start med sportiga attribut. S line-exteriörpaket är standard, liksom svart optikpaket som kontrasterar mot de karossfärgade S line-detaljerna. Matrix LED-strålkastare är standard, precis som adaptiv luftfjädring sport. De 21 tum stora fälgarna är skodda med däck av dimensionen 285/45 och har rödlackerade bromsok. Med S line sportpaket, går interiören helt i svart eller delvis i Rotor gray (på sätena). I paketet ingår också sportstolar med inpräglat ”S”-märke, pedaler och fotstöd i rostfritt stål liksom dekorinlägg i mattborstad aluminium. Audi Q8 TFSI e quattro har ett ca pris från 933.100 kr.

Bränsle-/elförbrukning:
(Värden angivna som intervall avseende bränsle-/elförbrukning, CO2-utsläpp och effektivitetsklass, beror på vilken utrustning som valts för bilen)

Audi Q8 60 TFSI e quattro (WLTP):
Bränsleförbrukning, blandad körning (l/100 km): 2,8-3,1
Elförbrukning, blandad körning (kWh/100 km): 24,4-25,0
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 64-69

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Säljstart för laddhybriden Audi Q8 60 TFSI e med V6-motor och quattro fyrhjulsdrift
Säljstart för laddhybriden Audi Q8 60 TFSI e med V6-motor och quattro fyrhjulsdrift
Ladda ned bild
Audi Q8 60 TFSI e quattro
Audi Q8 60 TFSI e quattro
Ladda ned bild
Audi Q8 60 TFSI e quattro
Audi Q8 60 TFSI e quattro
Ladda ned bild
Audi Q8 60 TFSI e quattro
Audi Q8 60 TFSI e quattro
Ladda ned bild
Audi Q8 60 TFSI e quattro
Audi Q8 60 TFSI e quattro
Ladda ned bild
Audi Q8 60 TFSI e quattro
Audi Q8 60 TFSI e quattro
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Kreativitet och klassisk ingenjörskonst: Audi e-tron GT med unikt e-sound8.10.2020 16:49:39 CESTPressmeddelande

Med fokus på detaljer, maximal precision och toppkvalitet: Nya Audi e-tron GT återspeglar all den passion som genomsyrar arbetet när Audi utvecklar och tillverkar sina bilar. Audi har använt sin tekniska kompetens och passion för musik för att skapa ett unikt ljud för e-tron GT. Det är ett kraftfullt och progressivt ljud – precis som en Audi ska låta. Ingenjörerna Rudolf Halbmeir och Stephan Gsell ”komponerade” bilens digitala ljud.

Högteknologi och skickligt hantverk i skön förening. Audi e-tron GT tillverkas i Audi Böllinger Höfe8.10.2020 12:57:00 CESTPressmeddelande

Med passion för detaljer, maximal precision och toppkvalitet: I slutet av året startar serietillverkningen av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe i Neckarsulm där supersportbilen Audi R8 ju redan byggs. Vid tillverkningen av eldrivna e-tron GT använder företaget sig av specialanpassad automatiserad och smart teknik – kombinerat med hantverket av erfarna och kunniga yrkesmän och yrkeskvinnor.

Audis andra klimatneutrala fabrik - med Europas största solcellstak7.10.2020 18:10:40 CESTPressmeddelande

Idag togs Europas största takburna solcellsanläggning officiellt i bruk. Det energigivande taket finns på Audis anläggning i ungerska Györ och är ett samarbete med E.ON. Sedan årets början har fabriken enbart använt grön el. Redan 2012 invigdes en geotermisk anläggning som försett fabriken med det mesta av värmebehovet. De återstående fem procenten kompenseras genom biogascertifikat. Audi Hungaria är därmed den andra av Audis fem produktionsorter som är helt klimatneutral.

Audi i ny global varumärkeskampanj7.10.2020 11:40:41 CESTPressmeddelande

Audi rivstartar hösten med en global kampanj som skall spegla märkets nya varumärkesstrategi. Den välkända devisen “Vorsprung durch technik” består, men i den nya strategin ligger betoningen på “Vorsprung” med mänskliga behov och värderingar i centrum. Hållbarhet, digitalisering och design är fortsatta kärnområden. I den nya varumärkeskampanjen på temat ”Future is an attitude” betonas märkets syn på omställningen till hållbar och digital premiummobilitet.

Säljstart för de första eldrivna S-modellerna - Audi e-tron S och e-tron S Sportback25.9.2020 15:29:43 CESTPressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven. Nya Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback kan nu beställas hos de svenska Audi-återförsäljarna. Båda sportmodellerna är eldrivna med hela tre elmotorer, varav två på bakaxeln. Med intelligent teknik har kördynamiken höjts till en helt ny nivå. Förutom elektrisk fyrhjulsdrift är bilarna utrustade med aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln, s.k. elektrisk torque vectoring.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum