Audi

Audi RS Q e-tron: Dakarrallyt testlaboratorium för potentiell framtidsteknik

Dela
Plats på scenen för ett elektrifierande högteknologiskt testlaboratorium: Knappt ett år efter den första koncept-idén, har Audi Sport börjat testat nya Audi RS Q e-tron. Audi tar sig an en av de största utmaningarna som finns i internationell motorsport. I januari 2022 kommer RS Q e-tron tävla i Dakarrallyt.
RS Q e-tron tävlar i Dakarrallyt januari 2022
RS Q e-tron tävlar i Dakarrallyt januari 2022

Unikt: Audi satsar på att bli den första biltillverkaren som använder en elektrisk drivlina i kombination med en räckviddsförlängare för att tävla om totalsegern gentemot konventionellt drivna konkurrenter i världens tuffaste rally. “quattro var en gamechanger i rally-VM. Audi var det första märket som vann 24-timmars Le Mans med en elektrifierad drivlina. Nu vill vi inleda en ny epok i Dakarrallyt, och testa och fortsätta utveckla vår e-tron-teknik under extrema förhållanden,” säger Julius Seebach, Chef Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. “Vår RS Q e-tron skapades på rekordtid från ett blankt papper och står för Vorsprung durch Technik.”

Dakarrallyts karaktär ställer ingenjörerna inför speciella utmaningar. Marathonrallyt pågår i två veckor och dagsetapperna är upp till 80 mil långa. “Det är en väldigt lång distans, säger Andreas Roos, ansvarig för Dakar-projektet inom Audi Sport. “Det vi försöker göra har aldrig gjorts tidigare. Det är den ultimata utmaningen för en elektrisk drivlina.”

Eftersom det inte finns några laddstolpar i öknen har Audi valt ett innovativt laddningskoncept: Ombord på Audi RS Q e-tron finns även den högeffektiva TFSI-motorn från DTM. Den är en del av energiomvandlaren som laddar högvoltsbatteriet under körning. Eftersom förbränningsmotorn används i det effektiva området mellan 4,500 och 6,000 varv per minut, är förbrukningen långt under 200 gram per kWh.

Drivlinan i Audi RS Q e-tron är elektrisk. Fram- och bakaxeln är båda utrustade med en motor-generatorenhet (MGU) hämtad från nuvarande Audi e-tron FE07. MGU:n utvecklades av Audi Sport till Formel E-säsongen 2021 och har bara fått mindre modifieringar för att användas i Dakarrallyt.

En tredje MGU, med identisk design, är del av räckviddsförlängaren och används för att återladda högvoltsbatteriet under körning. Energi återvinns även vid inbromsning. Batteriet väger ca 370 kilo och har en kapacitet på cirka 50 kWh.

“Även batteriet är en egenutveckling, som vi har realiserat tillsammans med en partner,” säger Stefan Dreyer, utvecklingschef för motorsportprojekt inom Audi Sport. “Som ingenjörer ser vi i princip utvecklingspotential i varje detalj. Men när det gäller drivlinan har vi redan uppnått en systemeffekt på över 97 procent i Formel E. Det finns inte mycket mer utrymme för utveckling. Situationen är helt annorlunda för batteri och energistyrning. Det är där som den största utvecklingspotentialen finns inom eldrift generellt. Det vi lär oss av det extremt utmanande Dakar-projektet kommer att överföras till framtida produktionsmodeller. Som alltid, arbetar vi även i detta projekt tätt tillsammans med våra kollegor från serieutvecklingen.”

Den maximala systemeffekten från den elektriska drivlinan är 500 kW. Hur mycket av detta som kan användas under Dakarrallyt håller fortfarande på att fastställas av organisatören. Eldriften ger många fördelar. Elmotorerna kan styras extremt precist och ger därmed bra körbarhet. Dessutom kan bromsenergin återvinnas.

Audi RS Q e-tron behöver bara en framväxel. Fram- och bakaxlarna är, som vanligtvis i elbilar,  inte mekaniskt förbundna med varandra. Mjukvaran som Audi har utvecklat fördelar momentet mellan axlarna och skapar en virtuell och fritt konfigurerbar mittdifferential, som har den positiva effekten att den sparar vikt och utrymme som annars behövts för en kardanaxel och mekanisk differential.

Visuellt skiljer sig också Audi RS Q e-tron signifikant från konventionellt drivna Dakar-prototyper. “Bilen ser futuristisk ut och har många designelement som är typiska för Audi,” säger Juan Manuel Diaz, Teamledare för Motorsport Design inom Audi. “Vårt mål var att symbolisera Vorsprung durch Technik och vårt märkes framtid.”

Dakarrallyt genomförs tillsammans med Q Motorsport. “Audi har alltid valt nya och modiga vägar inom racing, men jag tror att detta är en av de mest komplexa bilar som jag någonsin har sett,” säger teamchef Sven Quandt. “Den elektriska drivlinan gör att många olika system måste kommunicera med varandra. Förutom pålitlighet, som är nummer ett under Dakarrallyt, är det vår största utmaning under de kommande månaderna.”

Quandt jämför Audi’s Dakar-projekt med den första månlandningen: “På den tiden visste inte ingenjörerna riktigt vad som väntade dem. Det är liknande för oss. Om vi kommer i mål i det första Dakarrallyt är det redan en framgång”

Prototypen Audi RS Q e-tron kördes för första gången i början av juli i Neuburg, Audis motorsportcenter nära Ingolstadt. På agendan står nu ett intensivt testprogram och de första testkörningarna i terrängrallyn fram till slutet av året.

“Tidplanen i projektet är extremt tight och utmanande,” säger Andreas Roos. “Det har gått mindre än tolv månader sedan projektet hade sin officiella start. Vi var tvungna att börja utvecklingen redan innan reglementet för alternativt framdrivna bilar var fastställt. Och all utveckling har skett under Corona pandemin. Det får man inte heller underskatta. Vad teamet har uppnått så långt är unikt. Utrullningen var ett väldigt speciellt ögonblick för alla”.

Fler bilder, filmer och fakta finns här.

Läs även om de välmeriterade förarteamen med bl.a. Mattias Ekström och Emil Berqvist här.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

RS Q e-tron tävlar i Dakarrallyt januari 2022
RS Q e-tron tävlar i Dakarrallyt januari 2022
Ladda ned bild
RS Q e-tron tävlar i Dakarrallyt januari 2022
RS Q e-tron tävlar i Dakarrallyt januari 2022
Ladda ned bild
RS Q e-tron
RS Q e-tron
Ladda ned bild
Julius Seebach, chef Audi Sport GmbH, med RS Q e-tron som tävlar i Dakarrallyt i januari 2022
Julius Seebach, chef Audi Sport GmbH, med RS Q e-tron som tävlar i Dakarrallyt i januari 2022
Ladda ned bild
Mattias Ekström kör RS Q e-tron i Dakarrallyt 2022
Mattias Ekström kör RS Q e-tron i Dakarrallyt 2022
Ladda ned bild
RS Q e-tron
RS Q e-tron
Ladda ned bild
RS Q e-tron
RS Q e-tron
Ladda ned bild
RS Q e-tron
RS Q e-tron
Ladda ned bild
RS Q e-tron
RS Q e-tron
Ladda ned bild
RS Q e-tron
RS Q e-tron
Ladda ned bild
RS Q e-tron
RS Q e-tron
Ladda ned bild
RS Q e-tron
RS Q e-tron
Ladda ned bild
RS Q e-tron
RS Q e-tron
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande

En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye