Audi RS Q e-tron: Dakarrallyt testlaboratorium för potentiell framtidsteknik

Plats på scenen för ett elektrifierande högteknologiskt testlaboratorium: Knappt ett år efter den första koncept-idén, har Audi Sport börjat testat nya Audi RS Q e-tron. Audi tar sig an en av de största utmaningarna som finns i internationell motorsport. I januari 2022 kommer RS Q e-tron tävla i Dakarrallyt.

RS Q e-tron tävlar i Dakarrallyt januari 2022

Unikt: Audi satsar på att bli den första biltillverkaren som använder en elektrisk drivlina i kombination med en räckviddsförlängare för att tävla om totalsegern gentemot konventionellt drivna konkurrenter i världens tuffaste rally. “quattro var en gamechanger i rally-VM. Audi var det första märket som vann 24-timmars Le Mans med en elektrifierad drivlina. Nu vill vi inleda en ny epok i Dakarrallyt, och testa och fortsätta utveckla vår e-tron-teknik under extrema förhållanden,” säger Julius Seebach, Chef Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. “Vår RS Q e-tron skapades på rekordtid från ett blankt papper och står för Vorsprung durch Technik.”

Dakarrallyts karaktär ställer ingenjörerna inför speciella utmaningar. Marathonrallyt pågår i två veckor och dagsetapperna är upp till 80 mil långa. “Det är en väldigt lång distans, säger Andreas Roos, ansvarig för Dakar-projektet inom Audi Sport. “Det vi försöker göra har aldrig gjorts tidigare. Det är den ultimata utmaningen för en elektrisk drivlina.”

Eftersom det inte finns några laddstolpar i öknen har Audi valt ett innovativt laddningskoncept: Ombord på Audi RS Q e-tron finns även den högeffektiva TFSI-motorn från DTM. Den är en del av energiomvandlaren som laddar högvoltsbatteriet under körning. Eftersom förbränningsmotorn används i det effektiva området mellan 4,500 och 6,000 varv per minut, är förbrukningen långt under 200 gram per kWh.

Drivlinan i Audi RS Q e-tron är elektrisk. Fram- och bakaxeln är båda utrustade med en motor-generatorenhet (MGU) hämtad från nuvarande Audi e-tron FE07. MGU:n utvecklades av Audi Sport till Formel E-säsongen 2021 och har bara fått mindre modifieringar för att användas i Dakarrallyt.

En tredje MGU, med identisk design, är del av räckviddsförlängaren och används för att återladda högvoltsbatteriet under körning. Energi återvinns även vid inbromsning. Batteriet väger ca 370 kilo och har en kapacitet på cirka 50 kWh.

“Även batteriet är en egenutveckling, som vi har realiserat tillsammans med en partner,” säger Stefan Dreyer, utvecklingschef för motorsportprojekt inom Audi Sport. “Som ingenjörer ser vi i princip utvecklingspotential i varje detalj. Men när det gäller drivlinan har vi redan uppnått en systemeffekt på över 97 procent i Formel E. Det finns inte mycket mer utrymme för utveckling. Situationen är helt annorlunda för batteri och energistyrning. Det är där som den största utvecklingspotentialen finns inom eldrift generellt. Det vi lär oss av det extremt utmanande Dakar-projektet kommer att överföras till framtida produktionsmodeller. Som alltid, arbetar vi även i detta projekt tätt tillsammans med våra kollegor från serieutvecklingen.”

Den maximala systemeffekten från den elektriska drivlinan är 500 kW. Hur mycket av detta som kan användas under Dakarrallyt håller fortfarande på att fastställas av organisatören. Eldriften ger många fördelar. Elmotorerna kan styras extremt precist och ger därmed bra körbarhet. Dessutom kan bromsenergin återvinnas.

Audi RS Q e-tron behöver bara en framväxel. Fram- och bakaxlarna är, som vanligtvis i elbilar,  inte mekaniskt förbundna med varandra. Mjukvaran som Audi har utvecklat fördelar momentet mellan axlarna och skapar en virtuell och fritt konfigurerbar mittdifferential, som har den positiva effekten att den sparar vikt och utrymme som annars behövts för en kardanaxel och mekanisk differential.

Visuellt skiljer sig också Audi RS Q e-tron signifikant från konventionellt drivna Dakar-prototyper. “Bilen ser futuristisk ut och har många designelement som är typiska för Audi,” säger Juan Manuel Diaz, Teamledare för Motorsport Design inom Audi. “Vårt mål var att symbolisera Vorsprung durch Technik och vårt märkes framtid.”

Dakarrallyt genomförs tillsammans med Q Motorsport. “Audi har alltid valt nya och modiga vägar inom racing, men jag tror att detta är en av de mest komplexa bilar som jag någonsin har sett,” säger teamchef Sven Quandt. “Den elektriska drivlinan gör att många olika system måste kommunicera med varandra. Förutom pålitlighet, som är nummer ett under Dakarrallyt, är det vår största utmaning under de kommande månaderna.”

Quandt jämför Audi’s Dakar-projekt med den första månlandningen: “På den tiden visste inte ingenjörerna riktigt vad som väntade dem. Det är liknande för oss. Om vi kommer i mål i det första Dakarrallyt är det redan en framgång”

Prototypen Audi RS Q e-tron kördes för första gången i början av juli i Neuburg, Audis motorsportcenter nära Ingolstadt. På agendan står nu ett intensivt testprogram och de första testkörningarna i terrängrallyn fram till slutet av året.

“Tidplanen i projektet är extremt tight och utmanande,” säger Andreas Roos. “Det har gått mindre än tolv månader sedan projektet hade sin officiella start. Vi var tvungna att börja utvecklingen redan innan reglementet för alternativt framdrivna bilar var fastställt. Och all utveckling har skett under Corona pandemin. Det får man inte heller underskatta. Vad teamet har uppnått så långt är unikt. Utrullningen var ett väldigt speciellt ögonblick för alla”.

Fler bilder, filmer och fakta finns här.

Läs även om de välmeriterade förarteamen med bl.a. Mattias Ekström och Emil Berqvist här.

RS Q e-tron
Julius Seebach, chef Audi Sport GmbH, med RS Q e-tron som tävlar i Dakarrallyt i januari 2022
Mattias Ekström kör RS Q e-tron i Dakarrallyt 2022
RS Q e-tron

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

I första klass mot framtiden2.9.2021 23:06:09 CEST | Pressmeddelande

Under bilsalongen IAA 2021 i München visar Audi upp en privatjet för vägarna - Audi grandsphere concept. Liksom i ett förstaklassflyg kombinerar den 5,35 m långa grandsphere lyxkänslan i en privatjet med högsta komfort och en avancerad upplevelse ombord. Självkörande på nivå 4 ger den en helt ny frihet - interiören omvandlas då till en rymlig upplevelsesfär utan ratt, pedaler eller instrument. Framsätena blir en förstaklasslounge med maximalt med utrymme, fri sikt och tillgång till alla funktioner i ett heltäckande digitalt ekosystem.

Audi på väg mot klimatneutral mobilitet1.9.2021 10:29:15 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar tillverkningen av den sista nya förbränningsmodellen från Audi. Från 2026 kommer premiummärket enbart släppa helt eldrivna nya modeller på marknaden. Tillverkningen av förbränningsmotorer kommer samtidigt att fasas ut fram till 2033. För att bli ledande leverantör av klimatneutral mobilitet optimerar Audi varje länk i värdekedjan och engagerar sig dessutom i utbyggnaden av förnybar energi. På temat “Hållbarhet” under Audis mediadagar inför bilsalongen IAA, presenterade företaget bland annat sin vision för klimatneutral tillverkning och visade hur hållbarhet implementeras i värdekedjan.

Vorsprung 2030: Audi ökar takten i omställningen26.8.2021 19:06:06 CEST | Pressmeddelande

Audi satsar på att bli hållbart, socialt och teknisk ledande till 2030. “Företagsstrategin ‘Vorsprung 2030’ säkerställer Audis handlingskraft för framtiden,” säger Markus Duesmann, CEO för AUDI AG. Förändringstakten i vårt samhälle ökar snabbt. Vi ökar därför takten på vår egen omställning.” För några veckor sedan annonserade Audi att företagets nya modeller från och med 2026 kommer att vara helt eldrivna. Produktionen av förbränningsmotorer fasas gradvis ut fram till 2033. Det tydliga beslutet är resultatet av en intensiv strategiprocess med ambitionen att fortsätta växa med lönsamhet.

Audi skysphere concept – framtiden ligger öppen10.8.2021 20:03:10 CEST | Pressmeddelande

Med en spektakulär roadster visar Audi upp den första medlemmen i en ny familj konceptbilar. Audi skysphere concept är en eldriven tvådörrars cabriolet vars linjer ger oss en direkt hint om framtidens Audi-design. Med konceptet vill Audi illustrera märkets vision för morgondagens progressiva lyxsegment, där kupén är interaktiv, och bilen en plattform för upplevelser. Autonom körning, interiör med revolutionerande ny design, och ett helt digitalt ekosystem gör det möjligt. Audi skysphere concept visas publikt vid Pebble beach under Monterey Car Week, inte långt från märkets nya designstudio i Malibu, där konceptbilen skapats.

Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen3.8.2021 09:39:40 CEST | Pressmeddelande

Med en tid på 7:40.748 minuter är nya Audi RS 3 Sedan snabbast i kompaktklassen runt Nürburgrings nordslinga. Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare för Audi Sport, förbättrade det tidigare varvrekordet i klassen med 4,64 sekunder. Framförallt bidrog den nya torque splittern, med sin helt variabla momentfördelning på bakaxeln, till rekordtiden. Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är nu beställbara med lansering i höst.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.