Audi satsar i Åre med lounge i backen

Audi har sedan många år en stark närvaro i den alpina skidorten Åre. Nu tar märket steget fullt ut. I helgen öppnar Audi quattro lounge i skidområdet vid kabinbanan, strax ovanför Åre torg.

Audi quattro lounge Åre

De flesta som någon gång besökt Åre har också märkt av Audis närvaro i skidorten. Under 15 år har alla skidåkare haft möjligheten att bl.a. prova på iskörning på Åresjön. Nu vill märket göra ett ännu tydligare avtryck i backen.

- Vi sökte efter en mer permanent närvaro. Audi har ett internationellt koncept som kallas ”Home of quattro” som syns på alla världscupstävlingar. Åre är lite av vårt andra hem i Sverige och vi ville ge alla skidåkare en plats där de kan hänga när de tar en paus från skidåkningen, säger Tom Hedström, marknadschef för Audi Sverige.

Audi quattro lounge har ritats av den tyska arkitektbyrån Benjamin Haupt och ligger i direkt anslutning till Timmerstugan, som även sköter driften av loungen. Arkitekturen är nordisk, kubistisk med inredning helt i trä. Bl.a. märks den välkände designern Tom Dixons trämöbler i serien Offcut.

Förutom att skidåkare skall kunna koppla av i loungen har Audi även planer på att nyttja den i samband med de aktiviteter som årligen genomförs i Åre. Under en säsong deltar närmare 2500 personer i något av märkets körevents. Dessutom finns behovet av en samlingsplats i samband världscupstävlingar och stundande VM 2019.

I samband med starten av märkets körsäkerhetskurser i veckan smyginvigdes Audi quattro lounge av bl.a. Anja Pärson och Filippa Rådin som deltog i Audi driving experience Ladies Only vid Molanda utanför Åre. Under ledning av familjen Åhlin-Kottulinsky fick deltagarna under två dagar utveckla förmågan att köra på halt underlag, något som Anja visade att hon behärskade fullt ut.

Under sportlovsveckorna 7-10 bjuder Audi på en alltid lika efterfrågad möjlighet att provköra på Åresjöns is. Under en och en halv timme får deltagarna ett smakprov på Audis kör- och säkerhetsträning i teori och praktik. Anmälningsavgiften på 100 kronor går oavkortat till Thomas Fogdös fond Active Lift Foundation som stöttar skadade idrottare.

Audi och alpin skidåkning

Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har en lång historia som partner till den alpina skidvärlden. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Internationellt är Audi titelsponsor till den alpina världscupen samt till det kommande världsmästerskapet i St. Moritz som pågår den 6-19 februari.

- Vi är stolta över samarbetet med skidsporten. Det passar oss väldigt bra här i Sverige där skidåkning är ett stort intresse att både utöva och titta på, säger Tom Hedström, marknadschef Audi Sverige. Samarbetet ger oss ett naturligt sammanhang att lyfta fram fördelarna med vår fyrhjulsdrift Audi quattro.

De tävlande i skidvärlden är inte ensamma om att uppskatta fördelarna med den permanenta fyrhjuldriften. Totalt har över 8 miljoner quattrobilar sålts sedan introduktionen på 80-talet. I Sverige var 61% av de sålda Audi-bilarna 2016 utrustade med quattro fyrhjulsdrift.

Landslagsbilar från Europcar

För att fira det 20-åriga samarbetet med alpina landslaget har Audi även specialutrustat ett antal av quattromodellerna Audi A4 allroad, A6 allroad och Audi Q7 för uthyrning av dotterbolaget Europcar på Åre/Östersunds flygplats. Samtliga bilar är specialbrandade och liknar landslagets bilar.

Audi quattro lounge
Anja Pärson och Filippa Rådin Audi quattro lounge Åre
Anja Pärson Audi driving experience
Mikaela Åhlin Kottulinsky Audi driving experience
Audi quattro lounge Åre

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under