Audi satsar i Åre med lounge i backen

Audi har sedan många år en stark närvaro i den alpina skidorten Åre. Nu tar märket steget fullt ut. I helgen öppnar Audi quattro lounge i skidområdet vid kabinbanan, strax ovanför Åre torg.

Audi quattro lounge Åre

De flesta som någon gång besökt Åre har också märkt av Audis närvaro i skidorten. Under 15 år har alla skidåkare haft möjligheten att bl.a. prova på iskörning på Åresjön. Nu vill märket göra ett ännu tydligare avtryck i backen.

- Vi sökte efter en mer permanent närvaro. Audi har ett internationellt koncept som kallas ”Home of quattro” som syns på alla världscupstävlingar. Åre är lite av vårt andra hem i Sverige och vi ville ge alla skidåkare en plats där de kan hänga när de tar en paus från skidåkningen, säger Tom Hedström, marknadschef för Audi Sverige.

Audi quattro lounge har ritats av den tyska arkitektbyrån Benjamin Haupt och ligger i direkt anslutning till Timmerstugan, som även sköter driften av loungen. Arkitekturen är nordisk, kubistisk med inredning helt i trä. Bl.a. märks den välkände designern Tom Dixons trämöbler i serien Offcut.

Förutom att skidåkare skall kunna koppla av i loungen har Audi även planer på att nyttja den i samband med de aktiviteter som årligen genomförs i Åre. Under en säsong deltar närmare 2500 personer i något av märkets körevents. Dessutom finns behovet av en samlingsplats i samband världscupstävlingar och stundande VM 2019.

I samband med starten av märkets körsäkerhetskurser i veckan smyginvigdes Audi quattro lounge av bl.a. Anja Pärson och Filippa Rådin som deltog i Audi driving experience Ladies Only vid Molanda utanför Åre. Under ledning av familjen Åhlin-Kottulinsky fick deltagarna under två dagar utveckla förmågan att köra på halt underlag, något som Anja visade att hon behärskade fullt ut.

Under sportlovsveckorna 7-10 bjuder Audi på en alltid lika efterfrågad möjlighet att provköra på Åresjöns is. Under en och en halv timme får deltagarna ett smakprov på Audis kör- och säkerhetsträning i teori och praktik. Anmälningsavgiften på 100 kronor går oavkortat till Thomas Fogdös fond Active Lift Foundation som stöttar skadade idrottare.

Audi och alpin skidåkning

Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har en lång historia som partner till den alpina skidvärlden. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Internationellt är Audi titelsponsor till den alpina världscupen samt till det kommande världsmästerskapet i St. Moritz som pågår den 6-19 februari.

- Vi är stolta över samarbetet med skidsporten. Det passar oss väldigt bra här i Sverige där skidåkning är ett stort intresse att både utöva och titta på, säger Tom Hedström, marknadschef Audi Sverige. Samarbetet ger oss ett naturligt sammanhang att lyfta fram fördelarna med vår fyrhjulsdrift Audi quattro.

De tävlande i skidvärlden är inte ensamma om att uppskatta fördelarna med den permanenta fyrhjuldriften. Totalt har över 8 miljoner quattrobilar sålts sedan introduktionen på 80-talet. I Sverige var 61% av de sålda Audi-bilarna 2016 utrustade med quattro fyrhjulsdrift.

Landslagsbilar från Europcar

För att fira det 20-åriga samarbetet med alpina landslaget har Audi även specialutrustat ett antal av quattromodellerna Audi A4 allroad, A6 allroad och Audi Q7 för uthyrning av dotterbolaget Europcar på Åre/Östersunds flygplats. Samtliga bilar är specialbrandade och liknar landslagets bilar.

Audi quattro lounge
Anja Pärson och Filippa Rådin Audi quattro lounge Åre
Anja Pärson Audi driving experience
Mikaela Åhlin Kottulinsky Audi driving experience
Audi quattro lounge Åre

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.