Audi satsar i Åre med lounge i backen

Audi har sedan många år en stark närvaro i den alpina skidorten Åre. Nu tar märket steget fullt ut. I helgen öppnar Audi quattro lounge i skidområdet vid kabinbanan, strax ovanför Åre torg.

Audi quattro lounge Åre

De flesta som någon gång besökt Åre har också märkt av Audis närvaro i skidorten. Under 15 år har alla skidåkare haft möjligheten att bl.a. prova på iskörning på Åresjön. Nu vill märket göra ett ännu tydligare avtryck i backen.

- Vi sökte efter en mer permanent närvaro. Audi har ett internationellt koncept som kallas ”Home of quattro” som syns på alla världscupstävlingar. Åre är lite av vårt andra hem i Sverige och vi ville ge alla skidåkare en plats där de kan hänga när de tar en paus från skidåkningen, säger Tom Hedström, marknadschef för Audi Sverige.

Audi quattro lounge har ritats av den tyska arkitektbyrån Benjamin Haupt och ligger i direkt anslutning till Timmerstugan, som även sköter driften av loungen. Arkitekturen är nordisk, kubistisk med inredning helt i trä. Bl.a. märks den välkände designern Tom Dixons trämöbler i serien Offcut.

Förutom att skidåkare skall kunna koppla av i loungen har Audi även planer på att nyttja den i samband med de aktiviteter som årligen genomförs i Åre. Under en säsong deltar närmare 2500 personer i något av märkets körevents. Dessutom finns behovet av en samlingsplats i samband världscupstävlingar och stundande VM 2019.

I samband med starten av märkets körsäkerhetskurser i veckan smyginvigdes Audi quattro lounge av bl.a. Anja Pärson och Filippa Rådin som deltog i Audi driving experience Ladies Only vid Molanda utanför Åre. Under ledning av familjen Åhlin-Kottulinsky fick deltagarna under två dagar utveckla förmågan att köra på halt underlag, något som Anja visade att hon behärskade fullt ut.

Under sportlovsveckorna 7-10 bjuder Audi på en alltid lika efterfrågad möjlighet att provköra på Åresjöns is. Under en och en halv timme får deltagarna ett smakprov på Audis kör- och säkerhetsträning i teori och praktik. Anmälningsavgiften på 100 kronor går oavkortat till Thomas Fogdös fond Active Lift Foundation som stöttar skadade idrottare.

Audi och alpin skidåkning

Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har en lång historia som partner till den alpina skidvärlden. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Internationellt är Audi titelsponsor till den alpina världscupen samt till det kommande världsmästerskapet i St. Moritz som pågår den 6-19 februari.

- Vi är stolta över samarbetet med skidsporten. Det passar oss väldigt bra här i Sverige där skidåkning är ett stort intresse att både utöva och titta på, säger Tom Hedström, marknadschef Audi Sverige. Samarbetet ger oss ett naturligt sammanhang att lyfta fram fördelarna med vår fyrhjulsdrift Audi quattro.

De tävlande i skidvärlden är inte ensamma om att uppskatta fördelarna med den permanenta fyrhjuldriften. Totalt har över 8 miljoner quattrobilar sålts sedan introduktionen på 80-talet. I Sverige var 61% av de sålda Audi-bilarna 2016 utrustade med quattro fyrhjulsdrift.

Landslagsbilar från Europcar

För att fira det 20-åriga samarbetet med alpina landslaget har Audi även specialutrustat ett antal av quattromodellerna Audi A4 allroad, A6 allroad och Audi Q7 för uthyrning av dotterbolaget Europcar på Åre/Östersunds flygplats. Samtliga bilar är specialbrandade och liknar landslagets bilar.

Audi quattro lounge
Anja Pärson och Filippa Rådin Audi quattro lounge Åre
Anja Pärson Audi driving experience
Mikaela Åhlin Kottulinsky Audi driving experience
Audi quattro lounge Åre

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept24.8.2018 07:42Pressmeddelande

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.