Audi satsar på klimatneutral gasdrift - lanserar A4 Avant och A5 Sportback g-tron

Audi intar ett holistiskt perspektiv för att nå det långsiktiga målet hållbar mobilitet. I planerna ligger inte bara satsningar på eldrivna e-tron och vätgasdrivna h-tron utan även på gasdrivna g-tron och förnybara bränslen. I samband med att två helt nya gasdrivna modeller lanseras, Audi A4 Avant g-tron och Audi A5 Sportback g-tron, går Audi in och säkerställer att de kan köras på förnybar gas. Audi skjuter nämligen till lika mycket förnybar gas till det europeiska gasnätet som varje ny bil gör av med på tre år.

Audi A4 Avant och A5 Sportback g-tron 2

Audi utökar nu antalet g-tron modeller: Audi A3 Sportback g-tron får sällskap av gasdrivna A4 Avant g-tron och A5 Sportback g-tron. För att säkerställa att de körs med så låg miljöpåverkan som möjligt ser Audi till att det är möjligt att köra på förnybar gas.

- I Sverige har vi redan en väldigt hög andel biogas med över 70%, tack vare att många kommuner investerat i effektiva anläggningar. Det gör att vi redan har ett klimatsmart bränsle som dessutom är närproducerat. Att Audi går in och säkerställer att deras bilar körs på förnybar gas i hela Europa är verkligen ett fantastiskt initiativ, säger Maria Malmqvist VD Energigas Sverige.

Den förnybara gasen kommer bl.a. att hämtas från Audis egen Power-to-gasanläggning i norra Tyskland, där överskottsel från vindkraft lagras och tillförs gasnätet genom en process i två steg, elektrolys och metanisering. I det första steget omvandlas vatten till väte som i ett senare skede även kan användas som bränsle till vätgasbilar.

Förarna av g-tron-bilarna tankar och betalar gasen som vanligt vid befintliga gasstationer. Den förnybara gasen tillförs gasnätet, motsvarande bilarnas beräknade förbrukning och körda vägsträcka, och ersätter därmed fossil naturgas. Audis erbjudande om förnybar gas gäller i 3 år för alla som beställer g-tron innan den 31 maj 2018.

Audi A4 Avant g-tron visas i Almedalen

Audi är på plats under Almedalsveckan för att poängtera vikten av fortsatt satsning på biogas för att påskynda omställningen mot fossilfri mobilitet. Tillsammans med sina koncernsyskon Volkswagen och Skoda arrangeras flera seminarier på temat elektrifiering och framtida mobilitet.

I utställningen vid Hansaplatsen visas även nya Audi A4 Avant g-tron som utvecklats för att kunna köras så långt och effektivt som möjligt på gas. Med en räckvidd på hela 50 mil på gas (enligt NEDC) och över 170 tankställen är den ett bra alternativ för den som kör längre sträckor, saknar laddmöjligheter och vill köra klimatsmart. Audi A4 Avant g-tron är utrustad med en 2.0 TFSI-motor på 170 hk och moderna gastankar på 19 kg i flerlagers kolfiberförstärkt kompositmaterial. Enligt NEDC är förbrukningen 3.8 kg CNG per 100 km. Utöver gastankarna finns även en 25 liters bensintank som reservkälla.

Försäljningen av Audi A4 Avant och A5 Sportback g-tron påbörjas i slutet av juli med lansering hos de svenska återförsäljarna efter sommaren.

Audi fortsätter att satsa på alternativa drivmedel s.k. e-fuels

Med Audi e-gas absorberas lika mycket CO2 som bilen släpper ut, vilket gör att bilen kan köras klimatneutralt. I en mer omfattande livscykelanalys enligt well to wheel-metoden, där även produktionen av gasen och vindkraftverken inkluderas, innebär det en reduktion med hela 80 procent av koldioxidutsläppen jämfört med en motsvarande bensindriven bil.

Utöver e-gas projektet fortsättar Audi investera i utvecklingen av Audi e-fuels, dvs alternativa fossilfria bränslen. Audi e-diesel, Audi e-bensin och Audi e-ethanol är syntetiska bränslen. I samtliga fall absorberar produktionen av bränslena lika stor andel koldioxid som bilen släpper ut vid körning – med andra ord sker en recycling av koldixoden. Vid tillverkningen av e-bränslena används dessutom förnybar el.

Audi A4 Avant och A5 Sportback g-tron 2
Audi A4 A5 Sportback g-tron
Audi A4 Avant g-tron
Audi A5 Sportback g-tron2

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.