Audi satsar på klimatneutral gasdrift - lanserar A4 Avant och A5 Sportback g-tron

Audi intar ett holistiskt perspektiv för att nå det långsiktiga målet hållbar mobilitet. I planerna ligger inte bara satsningar på eldrivna e-tron och vätgasdrivna h-tron utan även på gasdrivna g-tron och förnybara bränslen. I samband med att två helt nya gasdrivna modeller lanseras, Audi A4 Avant g-tron och Audi A5 Sportback g-tron, går Audi in och säkerställer att de kan köras på förnybar gas. Audi skjuter nämligen till lika mycket förnybar gas till det europeiska gasnätet som varje ny bil gör av med på tre år.

Audi A4 Avant och A5 Sportback g-tron 2

Audi utökar nu antalet g-tron modeller: Audi A3 Sportback g-tron får sällskap av gasdrivna A4 Avant g-tron och A5 Sportback g-tron. För att säkerställa att de körs med så låg miljöpåverkan som möjligt ser Audi till att det är möjligt att köra på förnybar gas.

- I Sverige har vi redan en väldigt hög andel biogas med över 70%, tack vare att många kommuner investerat i effektiva anläggningar. Det gör att vi redan har ett klimatsmart bränsle som dessutom är närproducerat. Att Audi går in och säkerställer att deras bilar körs på förnybar gas i hela Europa är verkligen ett fantastiskt initiativ, säger Maria Malmqvist VD Energigas Sverige.

Den förnybara gasen kommer bl.a. att hämtas från Audis egen Power-to-gasanläggning i norra Tyskland, där överskottsel från vindkraft lagras och tillförs gasnätet genom en process i två steg, elektrolys och metanisering. I det första steget omvandlas vatten till väte som i ett senare skede även kan användas som bränsle till vätgasbilar.

Förarna av g-tron-bilarna tankar och betalar gasen som vanligt vid befintliga gasstationer. Den förnybara gasen tillförs gasnätet, motsvarande bilarnas beräknade förbrukning och körda vägsträcka, och ersätter därmed fossil naturgas. Audis erbjudande om förnybar gas gäller i 3 år för alla som beställer g-tron innan den 31 maj 2018.

Audi A4 Avant g-tron visas i Almedalen

Audi är på plats under Almedalsveckan för att poängtera vikten av fortsatt satsning på biogas för att påskynda omställningen mot fossilfri mobilitet. Tillsammans med sina koncernsyskon Volkswagen och Skoda arrangeras flera seminarier på temat elektrifiering och framtida mobilitet.

I utställningen vid Hansaplatsen visas även nya Audi A4 Avant g-tron som utvecklats för att kunna köras så långt och effektivt som möjligt på gas. Med en räckvidd på hela 50 mil på gas (enligt NEDC) och över 170 tankställen är den ett bra alternativ för den som kör längre sträckor, saknar laddmöjligheter och vill köra klimatsmart. Audi A4 Avant g-tron är utrustad med en 2.0 TFSI-motor på 170 hk och moderna gastankar på 19 kg i flerlagers kolfiberförstärkt kompositmaterial. Enligt NEDC är förbrukningen 3.8 kg CNG per 100 km. Utöver gastankarna finns även en 25 liters bensintank som reservkälla.

Försäljningen av Audi A4 Avant och A5 Sportback g-tron påbörjas i slutet av juli med lansering hos de svenska återförsäljarna efter sommaren.

Audi fortsätter att satsa på alternativa drivmedel s.k. e-fuels

Med Audi e-gas absorberas lika mycket CO2 som bilen släpper ut, vilket gör att bilen kan köras klimatneutralt. I en mer omfattande livscykelanalys enligt well to wheel-metoden, där även produktionen av gasen och vindkraftverken inkluderas, innebär det en reduktion med hela 80 procent av koldioxidutsläppen jämfört med en motsvarande bensindriven bil.

Utöver e-gas projektet fortsättar Audi investera i utvecklingen av Audi e-fuels, dvs alternativa fossilfria bränslen. Audi e-diesel, Audi e-bensin och Audi e-ethanol är syntetiska bränslen. I samtliga fall absorberar produktionen av bränslena lika stor andel koldioxid som bilen släpper ut vid körning – med andra ord sker en recycling av koldixoden. Vid tillverkningen av e-bränslena används dessutom förnybar el.

Audi A4 Avant och A5 Sportback g-tron 2
Audi A4 A5 Sportback g-tron
Audi A4 Avant g-tron
Audi A5 Sportback g-tron2

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept24.8.2018 07:42Pressmeddelande

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.