Audi satsar på pilotkoncept för snabbladdning

Audi fortsätter ställa om företaget mot hållbar premiummobilitet och planerar för en bred elbilsoffensiv med över 20 helt eldrivna modeller till 2025. Nyckeln till framgång i omställningen är tillgången på laddinfrastruktur. Audi jobbar nu på ett koncept för snabbladdning vid tillfälliga behov och hög efterfrågan. Under andra halvåret kommer ett pilotprojekt sjösättas och testas i praktiken för att utvärdera en möjlig utrullning.

Audi testar pilotprojekt med ultrasnabb laddning vid egen hub

Audi accelererar elbilsoffensiven. För första gången är mer än hälften av de nyintroducerade modellerna eldrivna med nya Q4 e-tron som viktig volymmodell. I takt med att antalet elbilar ökar växer även behovet av laddinfrastruktur. Audi har därför tagit fram ”Audi charging hub” som en potentiell lösning på tillfälliga behov vid hög efterfrågan. Konceptet bygger på laddstationer med ultrasnabb laddning (HPC*) som kan reserveras i förväg med en lounge i direkt anslutning.

Flexibelt och hållbart koncept med 2.45 Mwh lagringskapacitet

Loungen vilar på ett flexibelt koncept med containerkuber som har ladduttag och är fyllda med återanvända litiumjon-batterier som energilager. Användningen av så kallade 2nd-Life-moduler från demonterade utvecklingsbilar gör inte bara att battericellerna får ett nytt användningsområde, de har också en stor fördel eftersom de är anpassade för att lagra likström. Det gör att den komplexa infrastrukturen med högspänningsledningar och dyra transformatorer blir onödig.

Tack vare den stora lagringskapaciteten på ca 2,45 Mwh behöver de sex laddpunkterna, som har en laddningskapacitet på upp till 300 kW, bara en 400 volts starkströmsanslutning. Det gör att en effekt på 11 kW per kub är tillräcklig för att kontinuerligt fylla de tre lagringsmodulerna med totalt 2,45 MWh och ladda dem under natten. Solcellspaneler på taket ger ytterligare tillgång till grön el. Det gör det inte bara enklare att välja lämpliga placeringar, det minskar också planläggningstiden och kostnaderna samtidigt som det sparar resurser. Det modulära konceptet ger också en maximal flexibilitet och skalbarhet.

Hubben kan på kort tid transporteras, installeras och anpassas till de individuella förutsättningarna, och till stor del oberoende av den lokala nätverkskapaciteten.

“Laddningshubben visar på vårt engagemang i den elektriska eran och hur Audi tänker ‘Vorsprung durch Technik.’ En sådan flexibel högeffektiv HPC-laddningsstation kräver inte mycket från det lokala elnätet och har ett hållbart batterikoncept. Våra kunder drar fördel av det på flera sätt: från möjligheten att göra reservationer, tillgång till en lounge och korta väntetider tack vare ultrasnabb laddning. Det är genomgående premium” säger Oliver Hoffmann, Utvecklingschef för AUDI AG i Audis ledningsgrupp.

Lounge på övervåningen

Det tar bara en dryg kafferast att ladda en elbil från Audi. Audi e-tron GT har som exempel en laddkapacitet på upp till 270 kW. Det gör att den under ideala förhållanden kan laddas för upp till 10 mil på ca 5 minuter, och från 5 till 80 procent på ca 23 minuter. Under väntetiden kommer Audi-kunderna att kunna sitta ned i en modern lounge ovanför laddstationen. Bekvämligheter, snacks och dryck gör laddstoppet till en välkommen paus.

Pilottest under sensommaren

Audi söker nu efter en lämplig placering i Tyskland för att testa projektet och för diskussioner med lämpliga partners. Det är planerat att tas i drift under andra halvåret i år. Resultaten från driften och kundernas mottagande kommer att avgöra hur konceptet vidareutvecklas. “Vi testar vad som är den optimala tekniska lösningen på ett väldigt realistiskt sätt. Fokus är på kundernas behov,” tillägger Hoffmann. Under pilotfasen är det också planerat att förare av andra märken ska kunna nyttja lediga och ej reserverade laddpunkter och även använda delar av loungen.

Mobila laddstationer vid större publika events

Audi har redan tidigare använt sig av mobila laddstationer och energilager i form av egna containers i samband med större events när den nödvändiga laddinfrastrukturen saknas.

Under World Economic Forum i Davos 2020 och alpina VM i Åre 2019 användes containers med återvunna battericeller för att lagra energi och ladda den stora elbilsflottan på plats.

* high-power charging

Audi testar pilotprojekt med ultrasnabb laddning vid egen hub

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

I första klass mot framtiden2.9.2021 23:06:09 CEST | Pressmeddelande

Under bilsalongen IAA 2021 i München visar Audi upp en privatjet för vägarna - Audi grandsphere concept. Liksom i ett förstaklassflyg kombinerar den 5,35 m långa grandsphere lyxkänslan i en privatjet med högsta komfort och en avancerad upplevelse ombord. Självkörande på nivå 4 ger den en helt ny frihet - interiören omvandlas då till en rymlig upplevelsesfär utan ratt, pedaler eller instrument. Framsätena blir en förstaklasslounge med maximalt med utrymme, fri sikt och tillgång till alla funktioner i ett heltäckande digitalt ekosystem.

Audi på väg mot klimatneutral mobilitet1.9.2021 10:29:15 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar tillverkningen av den sista nya förbränningsmodellen från Audi. Från 2026 kommer premiummärket enbart släppa helt eldrivna nya modeller på marknaden. Tillverkningen av förbränningsmotorer kommer samtidigt att fasas ut fram till 2033. För att bli ledande leverantör av klimatneutral mobilitet optimerar Audi varje länk i värdekedjan och engagerar sig dessutom i utbyggnaden av förnybar energi. På temat “Hållbarhet” under Audis mediadagar inför bilsalongen IAA, presenterade företaget bland annat sin vision för klimatneutral tillverkning och visade hur hållbarhet implementeras i värdekedjan.

Vorsprung 2030: Audi ökar takten i omställningen26.8.2021 19:06:06 CEST | Pressmeddelande

Audi satsar på att bli hållbart, socialt och teknisk ledande till 2030. “Företagsstrategin ‘Vorsprung 2030’ säkerställer Audis handlingskraft för framtiden,” säger Markus Duesmann, CEO för AUDI AG. Förändringstakten i vårt samhälle ökar snabbt. Vi ökar därför takten på vår egen omställning.” För några veckor sedan annonserade Audi att företagets nya modeller från och med 2026 kommer att vara helt eldrivna. Produktionen av förbränningsmotorer fasas gradvis ut fram till 2033. Det tydliga beslutet är resultatet av en intensiv strategiprocess med ambitionen att fortsätta växa med lönsamhet.

Audi skysphere concept – framtiden ligger öppen10.8.2021 20:03:10 CEST | Pressmeddelande

Med en spektakulär roadster visar Audi upp den första medlemmen i en ny familj konceptbilar. Audi skysphere concept är en eldriven tvådörrars cabriolet vars linjer ger oss en direkt hint om framtidens Audi-design. Med konceptet vill Audi illustrera märkets vision för morgondagens progressiva lyxsegment, där kupén är interaktiv, och bilen en plattform för upplevelser. Autonom körning, interiör med revolutionerande ny design, och ett helt digitalt ekosystem gör det möjligt. Audi skysphere concept visas publikt vid Pebble beach under Monterey Car Week, inte långt från märkets nya designstudio i Malibu, där konceptbilen skapats.

Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen3.8.2021 09:39:40 CEST | Pressmeddelande

Med en tid på 7:40.748 minuter är nya Audi RS 3 Sedan snabbast i kompaktklassen runt Nürburgrings nordslinga. Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare för Audi Sport, förbättrade det tidigare varvrekordet i klassen med 4,64 sekunder. Framförallt bidrog den nya torque splittern, med sin helt variabla momentfördelning på bakaxeln, till rekordtiden. Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är nu beställbara med lansering i höst.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.