Audi satsar på pilotkoncept för snabbladdning

Audi fortsätter ställa om företaget mot hållbar premiummobilitet och planerar för en bred elbilsoffensiv med över 20 helt eldrivna modeller till 2025. Nyckeln till framgång i omställningen är tillgången på laddinfrastruktur. Audi jobbar nu på ett koncept för snabbladdning vid tillfälliga behov och hög efterfrågan. Under andra halvåret kommer ett pilotprojekt sjösättas och testas i praktiken för att utvärdera en möjlig utrullning.

Audi testar pilotprojekt med ultrasnabb laddning vid egen hub

Audi accelererar elbilsoffensiven. För första gången är mer än hälften av de nyintroducerade modellerna eldrivna med nya Q4 e-tron som viktig volymmodell. I takt med att antalet elbilar ökar växer även behovet av laddinfrastruktur. Audi har därför tagit fram ”Audi charging hub” som en potentiell lösning på tillfälliga behov vid hög efterfrågan. Konceptet bygger på laddstationer med ultrasnabb laddning (HPC*) som kan reserveras i förväg med en lounge i direkt anslutning.

Flexibelt och hållbart koncept med 2.45 Mwh lagringskapacitet

Loungen vilar på ett flexibelt koncept med containerkuber som har ladduttag och är fyllda med återanvända litiumjon-batterier som energilager. Användningen av så kallade 2nd-Life-moduler från demonterade utvecklingsbilar gör inte bara att battericellerna får ett nytt användningsområde, de har också en stor fördel eftersom de är anpassade för att lagra likström. Det gör att den komplexa infrastrukturen med högspänningsledningar och dyra transformatorer blir onödig.

Tack vare den stora lagringskapaciteten på ca 2,45 Mwh behöver de sex laddpunkterna, som har en laddningskapacitet på upp till 300 kW, bara en 400 volts starkströmsanslutning. Det gör att en effekt på 11 kW per kub är tillräcklig för att kontinuerligt fylla de tre lagringsmodulerna med totalt 2,45 MWh och ladda dem under natten. Solcellspaneler på taket ger ytterligare tillgång till grön el. Det gör det inte bara enklare att välja lämpliga placeringar, det minskar också planläggningstiden och kostnaderna samtidigt som det sparar resurser. Det modulära konceptet ger också en maximal flexibilitet och skalbarhet.

Hubben kan på kort tid transporteras, installeras och anpassas till de individuella förutsättningarna, och till stor del oberoende av den lokala nätverkskapaciteten.

“Laddningshubben visar på vårt engagemang i den elektriska eran och hur Audi tänker ‘Vorsprung durch Technik.’ En sådan flexibel högeffektiv HPC-laddningsstation kräver inte mycket från det lokala elnätet och har ett hållbart batterikoncept. Våra kunder drar fördel av det på flera sätt: från möjligheten att göra reservationer, tillgång till en lounge och korta väntetider tack vare ultrasnabb laddning. Det är genomgående premium” säger Oliver Hoffmann, Utvecklingschef för AUDI AG i Audis ledningsgrupp.

Lounge på övervåningen

Det tar bara en dryg kafferast att ladda en elbil från Audi. Audi e-tron GT har som exempel en laddkapacitet på upp till 270 kW. Det gör att den under ideala förhållanden kan laddas för upp till 10 mil på ca 5 minuter, och från 5 till 80 procent på ca 23 minuter. Under väntetiden kommer Audi-kunderna att kunna sitta ned i en modern lounge ovanför laddstationen. Bekvämligheter, snacks och dryck gör laddstoppet till en välkommen paus.

Pilottest under sensommaren

Audi söker nu efter en lämplig placering i Tyskland för att testa projektet och för diskussioner med lämpliga partners. Det är planerat att tas i drift under andra halvåret i år. Resultaten från driften och kundernas mottagande kommer att avgöra hur konceptet vidareutvecklas. “Vi testar vad som är den optimala tekniska lösningen på ett väldigt realistiskt sätt. Fokus är på kundernas behov,” tillägger Hoffmann. Under pilotfasen är det också planerat att förare av andra märken ska kunna nyttja lediga och ej reserverade laddpunkter och även använda delar av loungen.

Mobila laddstationer vid större publika events

Audi har redan tidigare använt sig av mobila laddstationer och energilager i form av egna containers i samband med större events när den nödvändiga laddinfrastrukturen saknas.

Under World Economic Forum i Davos 2020 och alpina VM i Åre 2019 användes containers med återvunna battericeller för att lagra energi och ladda den stora elbilsflottan på plats.

* high-power charging

Audi testar pilotprojekt med ultrasnabb laddning vid egen hub

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för fyrhjulsdrivna Audi Q4 50 e-tron quattro6.5.2021 13:10:25 CEST | Pressmeddelande

Fyrhjulsdrift är en självklarhet i Audi-världen. Audi e-tron och Audi e-tron GT har redan visat på fördelarna med det blixtsnabba elektriska quattrosystemet. Nu kan även de första kunderna lägga en order på den fyrhjulsdrivna prestandaversionen Audi Q4 50 e-tron quattro och se fram emot leverans redan i sommar. Dubbla elmotorer ger extra grepp och 299 hk** bidrar med kraft och prestanda. Räckvidden är upp till 48 mil enligt WLTP tack vare det större batteriet på 77 hk netto. Audi släpper samtidigt specialmodellen Edition One med exklusiv design och svartlackerade ringar.

Säljstart för eldrivna Audi Q4 e-tron på Earth Day22.4.2021 12:33:27 CEST | Pressmeddelande

Audi breddar elbilsprogrammet med en förväntad storsäljare och tjänstebilsfavorit. Redan en vecka efter världspremiären går det nu att beställa eldrivna suven Audi Q4 e-tron. Den klimatneutrala produktionen är redan igång i Zwickau och de första kunderna kan räkna med leverans redan i sommar. Inledningsvis förväntas Audi Q4 40 e-tron väcka störst intresse med en räckvidd på upp till 51 mil. Lanseringen av Q4 e-tron sker hos de svenska återförsäljarna i början av juni.

Audi A6 e-tron concept – nästa e-volution19.4.2021 07:44:24 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter driva på e-volutionen mot elektrisk mobilitet. Under bilmässan i Shanghai premiärvisas Audi A6 e-tron concept, föregångare till en hel familj eldrivna modeller som är planerade för serieproduktion. En helt ny teknisk arkitektur, “Premium Platform Electric,” förkortat till PPE, utgör basen för bilarna. Med start i slutet av 2022 lanseras de första serieproducerade modellerna med PPE-teknik i C- och senare även i B-segmentet. Med den nya plattformen är Audi först med att bygga både högre suvar och lägre sportiga modeller på samma plattform, så som den kommande Audi A6 e-tron.

Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron and Q4 Sportback e-tron14.4.2021 19:42:06 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med två nya helt eldrivna modeller. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i det snabbväxande segmentet med kompakta suvar och bjuder på generösa innerutrymmen och avancerad digital teknik. Designspråket är vidareutvecklat med kraftfulla och samtidigt aerodynamiska linjer. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner, där toppversionen Q4 50 e-tron quattro har en maxeffekt på 299 hk (220 kW). Bakhjulsdrivna Q4 40 e-tron har en lång räckvidd på upp till 51 mil enligt WLTP-cykeln och kan laddas med upp till 125 kW. Säljstarten för Q4 e-tron sker under april och lanseringen hos de svenska Audi-återförsäljarna i början av sommaren. Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.