Audi satsar på Virtual Reality i bilhallen

I helgen invigs Audis första anläggning som valt att bygga ut den fysiska bilhallen med en virtuell värld. Med hjälp av VR-glasögon kan Audi-kunderna bygga och uppleva sin egen drömbil verklighetstroget och in i minsta detalj. Den avancerade tekniken är dessutom helt integrerad med märkets IT-system som ett led i Audis satsning på digitalisering av bilhallarna.

Virtual Reality i bilhallen

Att välja bil är inte alltid så enkelt. Rent teoretiskt finns det flera hundra miljoner möjliga utrustningsvarianter att välja mellan i Audi-programmet. Med digital teknik vill märket nu göra det enklare för både säljare och kund att visa upp modellprogrammet och demonstrera hur tekniken fungerar. Med VR-glasögon kan bilen visas i tre dimensioner i 360 grader, med alla ljus och ljudeffekter. Det är även möjligt att uppleva bilen interiört från alla vinklar samt välja miljö och tid på dagen med olika ljusförhållanden.

Visualiseringen i VR-glasögonen bygger på konstruktionsdata från Audis modeller. Ett ”röntgenläge” gör det möjligt för teknikintresserade att även se bakom plåten och in i bilens grundkonstruktion. I framtida uppgraderad mjukvara kommer man att kunna demonstrera vissa tillval som normalt bara kan testas under en verklig provkörning, som t.ex. Matrix LED i mörker.

Med VR-tekniken får säljarna ett modernt hjälpmedel som gör det väldigt mycket enklare för kunden att designa sin egen bil. Audi har ett fantastiskt urval av lacker, fälgar och inredning och med den höga kvaliteten på våra digitala lösningar blir det väldigt mycket enklare att få en känsla för hur bilen kommer att se ut i verkligheten, säger Charlotte Haggren, Head of Dealer Network Development.

Först ut i Sverige med tekniken är Svenstigs bil i Halmstad som investerat i en helt ny bilanläggning. Under året kommer ytterligare ett antal Audi-återförsäljare att kunna erbjuda VR-tekniken med headset från Oculus Rift. För att kunna processa de komplexa datamodellerna har Audi tillsammans med Zerolight utvecklat en extra kraftfull grafikmotor.

Audi VR experience testades initialt i betaversion under 2015 hos återförsäljare i Brasilien och Tyskland. Feedback från kunder och återförsäljare har bidragit till vidareutvecklingen av systemet. Audi använder sig av Virtual reality inom många områden i företaget – från försäljning och teknisk utveckling till biltillverkning. Som exempel används VR-glasögon när logistikpersonal skall utbildas inför anställning på någon av märkets produktionsanläggningar i världen.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Virtual Reality i bilhallen

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.