Audi satsar på Virtual Reality i bilhallen

I helgen invigs Audis första anläggning som valt att bygga ut den fysiska bilhallen med en virtuell värld. Med hjälp av VR-glasögon kan Audi-kunderna bygga och uppleva sin egen drömbil verklighetstroget och in i minsta detalj. Den avancerade tekniken är dessutom helt integrerad med märkets IT-system som ett led i Audis satsning på digitalisering av bilhallarna.

Virtual Reality i bilhallen

Att välja bil är inte alltid så enkelt. Rent teoretiskt finns det flera hundra miljoner möjliga utrustningsvarianter att välja mellan i Audi-programmet. Med digital teknik vill märket nu göra det enklare för både säljare och kund att visa upp modellprogrammet och demonstrera hur tekniken fungerar. Med VR-glasögon kan bilen visas i tre dimensioner i 360 grader, med alla ljus och ljudeffekter. Det är även möjligt att uppleva bilen interiört från alla vinklar samt välja miljö och tid på dagen med olika ljusförhållanden.

Visualiseringen i VR-glasögonen bygger på konstruktionsdata från Audis modeller. Ett ”röntgenläge” gör det möjligt för teknikintresserade att även se bakom plåten och in i bilens grundkonstruktion. I framtida uppgraderad mjukvara kommer man att kunna demonstrera vissa tillval som normalt bara kan testas under en verklig provkörning, som t.ex. Matrix LED i mörker.

Med VR-tekniken får säljarna ett modernt hjälpmedel som gör det väldigt mycket enklare för kunden att designa sin egen bil. Audi har ett fantastiskt urval av lacker, fälgar och inredning och med den höga kvaliteten på våra digitala lösningar blir det väldigt mycket enklare att få en känsla för hur bilen kommer att se ut i verkligheten, säger Charlotte Haggren, Head of Dealer Network Development.

Först ut i Sverige med tekniken är Svenstigs bil i Halmstad som investerat i en helt ny bilanläggning. Under året kommer ytterligare ett antal Audi-återförsäljare att kunna erbjuda VR-tekniken med headset från Oculus Rift. För att kunna processa de komplexa datamodellerna har Audi tillsammans med Zerolight utvecklat en extra kraftfull grafikmotor.

Audi VR experience testades initialt i betaversion under 2015 hos återförsäljare i Brasilien och Tyskland. Feedback från kunder och återförsäljare har bidragit till vidareutvecklingen av systemet. Audi använder sig av Virtual reality inom många områden i företaget – från försäljning och teknisk utveckling till biltillverkning. Som exempel används VR-glasögon när logistikpersonal skall utbildas inför anställning på någon av märkets produktionsanläggningar i världen.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Virtual Reality i bilhallen

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.