Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 2017

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

• Försäljningsrekord för åttonde året i rad, ökning med 0,6 procent
• Ledande premiummärke i Kina, trots utmanande inledning.
• Mer än var tredje Audi en Q-modell

Audi är fortsätt största premiummärke på den kinesiska marknaden. Sedan juni har märket lyckats vända de inledande månadernas turbulens med strukturella förändringar i försäjningsorganisationen, till att månad för månad hämta hem försäljning. Årssummeringen gav en ökning på  totalt 1,1 procent och ett rekordresultat på 597 866 bilar.

Audi of America gjorde ännu ett rekordår trots en krympande totalmarknad. Med 226 511 bilar och en ökning på 7,8 procent var Audi det enda premiummärket i USA som visade tillväxt under 2017.  I december kunde Audi of America fira den 84:e rekordmånaden i rad.

Trots både politisk och ekonomisk osäkerhet ökade försäljningen med 0,4 procent i Europa till ca 860 600 bilar. Både Tyskland (+0.4% till 294 544 bilar), Italien (+10.5% till 68 954 bilar) och Frankrike (+3.6% till 63 980) nådde nya rekordresultat. I Storbritannien vände totalmarknaden ned vilket även påverkade Audi som tappade 1,3 procent till 175 217 bilar.

Den stora efterfrågan på Q-modellerna (+10.8% till ca 689 150 blar) var en starkt bidragande faktor till att även 2017 blev ett rekordår. Mer än var tredje Audi som såldes var en SUV. I Europa var Audi Q2 den mest sålda Q-modellen, medan Audi Q5 var den mest sålda Q-modellen totalt under 2017 med 281 850 levererade bilar. Även Audi Q7 ökade med 3,9 procent, där försäljningen i Nordamerika bidrog med en ökning på 20 procent till 43 800 bilar.

I Sverige levererades 20 619 bilar under 2017, vilket var den näst högsta försäljningssiffran någonsin för Audi. Jämfört med toppåret 2016 registrerades 9 procent färre bilar. Mest sålda modell var Audi A6 som kommer att lanseras i en ny generation under 2018.

2017 var det åttonde året i rad med försäljningsökning för AUDI AG. Sedan 2009, då 949 726 bilar levererades, har företaget nära fördubblat försäljningen till 1.878.100 bilar.

AUDI AG

Kina
(incl. Hong Kong)

+1,1%

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.