Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 2017

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

• Försäljningsrekord för åttonde året i rad, ökning med 0,6 procent
• Ledande premiummärke i Kina, trots utmanande inledning.
• Mer än var tredje Audi en Q-modell

Audi är fortsätt största premiummärke på den kinesiska marknaden. Sedan juni har märket lyckats vända de inledande månadernas turbulens med strukturella förändringar i försäjningsorganisationen, till att månad för månad hämta hem försäljning. Årssummeringen gav en ökning på  totalt 1,1 procent och ett rekordresultat på 597 866 bilar.

Audi of America gjorde ännu ett rekordår trots en krympande totalmarknad. Med 226 511 bilar och en ökning på 7,8 procent var Audi det enda premiummärket i USA som visade tillväxt under 2017.  I december kunde Audi of America fira den 84:e rekordmånaden i rad.

Trots både politisk och ekonomisk osäkerhet ökade försäljningen med 0,4 procent i Europa till ca 860 600 bilar. Både Tyskland (+0.4% till 294 544 bilar), Italien (+10.5% till 68 954 bilar) och Frankrike (+3.6% till 63 980) nådde nya rekordresultat. I Storbritannien vände totalmarknaden ned vilket även påverkade Audi som tappade 1,3 procent till 175 217 bilar.

Den stora efterfrågan på Q-modellerna (+10.8% till ca 689 150 blar) var en starkt bidragande faktor till att även 2017 blev ett rekordår. Mer än var tredje Audi som såldes var en SUV. I Europa var Audi Q2 den mest sålda Q-modellen, medan Audi Q5 var den mest sålda Q-modellen totalt under 2017 med 281 850 levererade bilar. Även Audi Q7 ökade med 3,9 procent, där försäljningen i Nordamerika bidrog med en ökning på 20 procent till 43 800 bilar.

I Sverige levererades 20 619 bilar under 2017, vilket var den näst högsta försäljningssiffran någonsin för Audi. Jämfört med toppåret 2016 registrerades 9 procent färre bilar. Mest sålda modell var Audi A6 som kommer att lanseras i en ny generation under 2018.

2017 var det åttonde året i rad med försäljningsökning för AUDI AG. Sedan 2009, då 949 726 bilar levererades, har företaget nära fördubblat försäljningen till 1.878.100 bilar.

AUDI AG

Kina
(incl. Hong Kong)

+1,1%

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.

Säljstart för tjänstebilsfavoriten Audi A62.5.2018 11:33Pressmeddelande

Audi har nu öppnat försäljningen av den åttonde generationen av Audi A6. I den nyutvecklade tjänstebilsfavoriten ryms en rad nyheter med avancerad teknik och elektrifierade motorer. Först ut är två V6-motorer med 48-volts mildhybridteknik, 3.0 TDI på 286 respektive 3.0 TFSI på 340 hk. Utrustningsnivån har höjts och som standard ingår bl.a. en helt ny digital interiör med navigationssystem liksom avancerade assistans- och säkerhetssystem.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.