Audi

Audi siktar på pallplats i Dakarrallyt

Dela
Att revolutionera sporten på ett energieffektivt sätt och samtidigt vara bland de bästa. Det är ingen liten uppgift som Audi har företagit sig inför den andra starten med RS Q e-tron i Dakarrallyt. Rolf Michl, chef för Audi Sport, har satt upp ett tydligt mål för Team Audi Sport. Efter fyra etappsegrar på första försöket i januari 2022 är målsättningen nu att ta en pallplats i totalresultatet för ökenrallyt som körs den 31 december till den 15 januari. Den innovativa prototypen som är utrustad med elmotor, energiomvandlare och högspänningsbatteri utsågs nyligen till Racecar Powertrain of the Year av en expertpanel från magasinet Race Tech.
Audi siktar på pallplats i Dakarrallyt
Audi siktar på pallplats i Dakarrallyt

• Innovativa Audi RS Q e-tron – unik drivlina med lägre utsläpp för framtiden
• Vinnarteam med Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger, Carlos Sainz/Lucas Cruz
• Motorsportchef Rolf Michl: ”Sportslig anspänning. Vårt mål är en pallplats"

Med start på nyårsafton kommer Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och Carlos Sainz/Lucas Cruz att mäta sig mot konkurrenterna i en prolog och 14 efterföljande etapper där 70 procent av sträckan i Saudiarabien är ny för teamen. Arrangerande ASO har ökat de sportsliga kraven avsevärt: Etapperna mellan Röda havet och Persiska viken är 35–50 mil längre och med högre svårighetsgrad jämfört med förra året. Sträckan som kallas Empty Quarter med sina tornhöga sanddyner är särskilt krävande. "Vi känner en sportslig anspänning, men är samtidigt väl förberedda inför rallyt", säger Rolf Michl, Motorsport-chef på Audi. "Vår bil är väldigt tillförlitlig. Förbättringarna är avsevärda jämfört med första generationen av RS Q e-tron. Våra processer är också mycket mer finslipade. Vårt mål är en pallplats. Vi har förberett så grundligt som möjligt, men alla externa faktorer är fortfarande oförutsägbara. Vi kommer att uppleva dem först under själva Dakarrallyt.

Finslipad evolution av Audi RS Q e-tron körs på el och förnybart bränsle

Alla tre förarteamen kommer till start med en avsevärt förbättrad evolution av Audi RS Q e-tron. Den är typgodkänd i T1-U-kategorin, som sedan 2022 banat vägen för en framtid i maratonrallyt med lägre utsläpp. Fram- och bakaxeldrivningen är elektrisk där elmotorerna får sin energi från ett högspänningsbatteri. En högeffektiv energiomvandlare bestående av en fyrcylindrig turbomotor och en extra motorgeneratorenhet (MGU) laddar batteriet och tankas nu för första gången med s.k. reFuel. Bränslet baseras på biogena växtdelar som inte konkurrerar med livsmedel och bidrar till att minska CO2 -utsläppen med över än 60 procent.

Inget lämnat åt slumpen hos Audi Sport i Neuburg

”I förberedelserna inför världens tuffaste rally har vi inte lämnat något åt slumpen”, säger Uwe Breuling, chef för Vehicle Operations. - Vi har lärt oss mycket vid rallyn och tester under vårt första år och har implementerat allting konsekvent – tekniskt, logistiskt och organisatoriskt. Det nära samarbetet mellan Audi Sport, förare, codriver och Team Q Motorsport har lönat sig och löper väldigt smidigt."

Under omfattande tester och ett rally i oktober, visade den andra generationen av RS Q e-tron både tillförlitlighet och prestanda. "Vi testade de ombyggda bilarna i detalj i Neuburg och gav förare och passagerare en chans att köra dem igen, säger Arnau Niubó Bosch, Project Manager Vehicle Deployment. "Våra ingenjörer instruerade Mattias, Emil, Stéphane, Edouard, Carlos och Lucas i tekniken så att de kan åtgärda eventuella skador själva under etapperna. Med 15 tävlingsdagar kan en enda dålig dag innebär förlorade chanser."

Mattias Ekström och Emil Bergkvist snabbast 2022

Mattias Ekström, förra årets bästa Audi-förare på nionde plats, berömmer teamet: "Detaljer i cockpit, våra set-up-planer, instruktionerna, övningar på däckbyten, sökandet efter det optimala. Vi har verkligen gjort ett grundligt jobb. Detaljbeslut om till exempel val av fjädrar gör vi beroende på rutten, om vi kör på stenig mark eller i sand." Hans codriver Emil Bergkvist noterade ett tydligt steg framåt i Marocko: - Vi förstod vår roadbook bättre där. Det gör att vi kan köra på en högre nivå och bli mer konstanta. Vi har också utarbetat en bra strategi för rallyt tillsammans med ingenjörerna."

35:e gången för rekordhållaren

Stéphane Peterhansel, rekordinnehavare i Dakarrallyt med 14 segrar, kommer att tävla i ökenklassikern för 35:e gången. - Vi har vunnit självförtroende under året, säger fransmannen. "Bilens hållbarhet är mycket bra. Det är märkbart mindre stress i hela teamet. Tre parametrar gör skillnaden: tekniken, prestandan hos oss som är förare och hos co-pilot. Jag förväntar mig mycket starka konkurrenter från Toyota och BRX." Edouard Boulanger delar sin förares åsikter och håller samtidigt ett öga på konkurrenterna: "Vi är i en helt annan situation än för ett år sedan. Stämningen i teamet är annorlunda, alla känner till Dakar nu. Atmosfären är den bästa. Men konkurrenterna har också nya specifikationer i sina bilar. Vi känner inte till de nya styrkeförhållandena än."

Carlos Sainz hoppas på topplacering

Trefaldige Dakarvinnaren Carlos Sainz fokuserar på teamets märkbara utveckling på mycket kort tid: - Man kan inte jämföra dagens situation med den för ett år sedan. Erfarenheterna med den nya bilen hjälper mycket, så våra mål förändras också. Under 2022 var vi försiktiga och nu hoppas vi att vi kan tävla om toppen. Den största utmaningen är fortfarande själva Dakar. Varje dag bjuder på överraskningar." Hans andreförare Lucas Cruz känner sig väl förberedd: "Vi har lärt känna den nya bilen i detalj så att vi själva kan reparera den om det behövs. För oss blir etapperna i Empty Quarter höjdpunkten. Vi har ett lång Dakar framför oss med fler dagar i öknen."

Teamchefen ser fram emot krävande och riktigt höga sanddyner

Sven Quandt från Q Motorsport sammanfattar sin mångåriga erfarenhet som förare och teamchef: "I år var vi klara i tid och skickade iväg bilarna med båt. För ett år sedan var vi tvungna att skicka dem med plan, så sent var det. Efter transporten är det dock fortfarande mycket förberedelse som måste göras – bland annat med FIA och planering för Dakar. Även om vi har tillförsikt, kan du aldrig vara för självsäker i Dakar. Det handlar inte bara hur bilarna och människorna presterar, utan också om tur. Och det kan man inte förutsäga. Men vi är väl förberedda. I år består sträckan av riktigt höga sanddyner igen, förra året var sanddynpassagerna ganska enkla. Rallyt kräver mycket av oss alla: Det varar i två veckor, men från det ögonblick vi anländer är vi i öknen i tre veckor. Det återstår att se hur bra våra motståndare är. Ingen av dem visade sin fulla kapacitet 2022. Kanske ser vi inte riktigt vem som är hur stark förrän två, tre eller fyra dagar in i januari."

Direktrapporter och mer information

Audi kommer att rapportera från 2023 års Dakarrally via sina egna kanaler Audi Official och Audi Sport i sociala media (Facebook och Instagram) och kommer även att fortsätta med sitt framgångsrika videoformat - "Inside Dakar” – på Facebook och Audi MediaTV. Aktuella intervjuer med förare, co-pilot och teamet ger direktrapporter från de dagliga etapperna. Information om etapperna, dagliga wiki-bakgrundsvideor med information värd att känna till och bakom kulisserna erbjuder en komplett mix av sportunderhållning och information. Media hittar omfattande material på Audi MediaCenter med högupplösta bilder, videos, fakta, infografik samt en preliminär rapport, en delrapport på vilodagen och en slutrapport. Eurosport följer dessutom Dakarrallyt som vanligt med sin dagliga täckning.

Se fler bilder och filmer här

Presskit Dakarrallyt 2023

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi siktar på pallplats i Dakarrallyt
Audi siktar på pallplats i Dakarrallyt
Ladda ned bild
Stéphane Peterhansel,  Carlos Sainz och Mattias Ekström startar i Dakarrallyt i var sin Audi RS Q e-tron
Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Mattias Ekström startar i Dakarrallyt i var sin Audi RS Q e-tron
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Ladda ned bild
Rolf Michl, chef Audi Motorsport, Mattias Ekström
Rolf Michl, chef Audi Motorsport, Mattias Ekström
Ladda ned bild
Emil Bergkvist, co-driver till Mattias Ekström
Emil Bergkvist, co-driver till Mattias Ekström
Ladda ned bild
Sven Quandt, chef Q Motorsport
Sven Quandt, chef Q Motorsport
Ladda ned bild
Koncept för drivlinan i Audi RS Q e-tron
Koncept för drivlinan i Audi RS Q e-tron
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron
Audi RS Q e-tron
Ladda ned bild
Dakar Rallyt 2023
Dakar Rallyt 2023
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Dakarlexicon
Dakarlexicon
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye