Audi Sport ABT Schaeffler tog hem teammästerskapet i eldrivna Formel E

Audi Sport ABT Schaeffler säkrade teammästerskapet i Formel E genom en stark insats i säsongsfinalen. Helgens finaltävlingar som kördes i New York, resulterade i fyra pallplatser och 78 av maximalt 94 möjliga poäng, vilket avgjorde mästerskapet med två poängs fördel.

Det var en nervkittlande final som kördes i New York med titelmästerskapet öppet fram till sista varvet, där slutligen två poäng avgjorde till Audi-teamets fördel. Lucas di Grassi korsade mållinjen som andrabil efter totalt 43 varv runt banan i Brooklyn med Manhattan i bakgrund. Brasilianaren tog därmed sin sjunde pallplats i rad och slutade totaltvåa i mästerskapet. Under de fyra år som mästerskapet körts har han, med sina 611 poäng och 27 pallplatser för Audi Sport ABT Schaeffler, varit den mest framgångsrika föraren i den eldrivna racingserien.

-  Det här är ett mindre mirakel! Trots den tuffa starten blev det en exceptionell säsong för mig och vårt team. Vi ger aldrig upp och att vi som lag går segrande ur detta med en revansch som den här är det bästa beviset på detta, förklarade brasilianaren di Grassi.

Teamkollegan Daniel Abt, som vunnit två gånger under säsongen, slutade totalfemma i förarmästerskapet och bidrog även till teammästerskapets seger genom att vara snabb på banan. 25-åringen som kört mästerskapets alla fyra år, var i år den förare som gjorde flest snabbaste varv.

Redan nu förbereds för den kommande säsongen som startar i mitten av december i Riyadh, Saudiarabien. Audi och Schaffler fortsätter det framgångsrika samarbetet med gemensamt utvecklad drivlineteknik i sin kommande Audi e-tron FE05.

Läs mer om den eldrivna serien Formel E

Läs mer om Audi i Formel E

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.