Audi Sport ABT Schaeffler tog hem teammästerskapet i eldrivna Formel E

Audi Sport ABT Schaeffler säkrade teammästerskapet i Formel E genom en stark insats i säsongsfinalen. Helgens finaltävlingar som kördes i New York, resulterade i fyra pallplatser och 78 av maximalt 94 möjliga poäng, vilket avgjorde mästerskapet med två poängs fördel.

Det var en nervkittlande final som kördes i New York med titelmästerskapet öppet fram till sista varvet, där slutligen två poäng avgjorde till Audi-teamets fördel. Lucas di Grassi korsade mållinjen som andrabil efter totalt 43 varv runt banan i Brooklyn med Manhattan i bakgrund. Brasilianaren tog därmed sin sjunde pallplats i rad och slutade totaltvåa i mästerskapet. Under de fyra år som mästerskapet körts har han, med sina 611 poäng och 27 pallplatser för Audi Sport ABT Schaeffler, varit den mest framgångsrika föraren i den eldrivna racingserien.

-  Det här är ett mindre mirakel! Trots den tuffa starten blev det en exceptionell säsong för mig och vårt team. Vi ger aldrig upp och att vi som lag går segrande ur detta med en revansch som den här är det bästa beviset på detta, förklarade brasilianaren di Grassi.

Teamkollegan Daniel Abt, som vunnit två gånger under säsongen, slutade totalfemma i förarmästerskapet och bidrog även till teammästerskapets seger genom att vara snabb på banan. 25-åringen som kört mästerskapets alla fyra år, var i år den förare som gjorde flest snabbaste varv.

Redan nu förbereds för den kommande säsongen som startar i mitten av december i Riyadh, Saudiarabien. Audi och Schaffler fortsätter det framgångsrika samarbetet med gemensamt utvecklad drivlineteknik i sin kommande Audi e-tron FE05.

Läs mer om den eldrivna serien Formel E

Läs mer om Audi i Formel E

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.