Audi Sport ABT Schaeffler tog hem teammästerskapet i eldrivna Formel E

Audi Sport ABT Schaeffler säkrade teammästerskapet i Formel E genom en stark insats i säsongsfinalen. Helgens finaltävlingar som kördes i New York, resulterade i fyra pallplatser och 78 av maximalt 94 möjliga poäng, vilket avgjorde mästerskapet med två poängs fördel.

Det var en nervkittlande final som kördes i New York med titelmästerskapet öppet fram till sista varvet, där slutligen två poäng avgjorde till Audi-teamets fördel. Lucas di Grassi korsade mållinjen som andrabil efter totalt 43 varv runt banan i Brooklyn med Manhattan i bakgrund. Brasilianaren tog därmed sin sjunde pallplats i rad och slutade totaltvåa i mästerskapet. Under de fyra år som mästerskapet körts har han, med sina 611 poäng och 27 pallplatser för Audi Sport ABT Schaeffler, varit den mest framgångsrika föraren i den eldrivna racingserien.

-  Det här är ett mindre mirakel! Trots den tuffa starten blev det en exceptionell säsong för mig och vårt team. Vi ger aldrig upp och att vi som lag går segrande ur detta med en revansch som den här är det bästa beviset på detta, förklarade brasilianaren di Grassi.

Teamkollegan Daniel Abt, som vunnit två gånger under säsongen, slutade totalfemma i förarmästerskapet och bidrog även till teammästerskapets seger genom att vara snabb på banan. 25-åringen som kört mästerskapets alla fyra år, var i år den förare som gjorde flest snabbaste varv.

Redan nu förbereds för den kommande säsongen som startar i mitten av december i Riyadh, Saudiarabien. Audi och Schaffler fortsätter det framgångsrika samarbetet med gemensamt utvecklad drivlineteknik i sin kommande Audi e-tron FE05.

Läs mer om den eldrivna serien Formel E

Läs mer om Audi i Formel E

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.