Audi Sport Racing Academy satsar på Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky kommer att få ett hektiskt schema den kommande säsongen. Utöver att köra Audi RS 3 LMS för PWR Racing Junior Team i STCC kommer hon även att köra Audi R8 LMS i ADAC GT Masters. Bakom satsningen står Audi Sport Racing Academy och TKL Motorsport. - Jag kommer få köra mycket bil och det är allas vår dröm som racingförare, säger Mikaela.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky Audi Sport Racing Academy

Mikaela Åhlin-Kottulinsky är en av de unga racingtalanger som Audi Sport Racing Academy valt att satsa på inför säsongen 2017. Utöver Mikaela får ytterligare fyra unga förare ta del av satsningen som görs i samarbete med Audi Sport och Audi Driving Experience. Mikaela kommer även i år att köra en Audi R8 LMS i ADAC GT Masters men denna gång för team Audi Sport Racing Academy powered by TKL Motorsport.

- Det är bara helt fantastiskt, att få ingå i denna satsning, köra ADAC GT Masters i en Audi R8 LMS och dessutom dubblera med Audi RS3 LMS tillsammans med PWR Racing Junior Team i STCC i Sverige. Jag kommer få köra mycket bil och det är allas vår dröm som racingförare” säger Mikaela.

Det har inte varit ”räkmacka” för Mikaela som bröt foten i december och gått på kryckor i tre månader.

- Efter en halvdag gråtande i fosterställning var det bara att försöka göra det bästa och börja träna. Då gällde det att vara kreativ för att finna ut bra fysisk träning och inte tappa för mycket av all den träning som jag redan investerat i, berättar Mikaela som nu slängt kryckorna.

Mikaela kommer att tävla i ADAC GT Masters med en R8 LMS tillsammans med racinglöftet Ricardo Feller från Schweiz. Blott 16 år gammal har han redan visat sig vara otroligt snabb på de inledande testerna som teamet genomfört. Ricardo körde framgångsrikt Formel 4 under säsongen 2016. Tillsammans med Audi Sverige, de svenska Audi-återförsäljarna och andra samarbetspartner har detta kunnat bli verklighet.

- Jag är den stoltaste ambassadören och kommer självklart ge järnet både på banan och under de event som sker under säsongen, berättar Mikaela med det kanske största leendet på länge.

TKL har samarbetat med Audi Driving Experience de senaste fem åren och teamchefen Marc Klöppel kan även lägga samarbetet med Le Mans teamet Joest till sitt CV.
-Vi är väldigt nöjda med våra förare efter de första testdagarna. Vi fokuserar inte bara på själva körningen utan även på mental såväl som fysisk träning och media med support av Audi Sport för att kunna lyfta och utveckla dessa unga talanger in i framtiden, berättar teamchefen Marc.

Marco Schubert, chef Audi Sverige är också nöjd över samarbetet.
-  Vi är stolta över att vårt samarbete med racingföraren Mikaela fortsätter även för denna säsong. Vi kan inte önska oss en bättre kvinnlig ambassadör i motorsporten och för märket Audi.

- Just nu känner jag mig som världens mest taggade person inför året 2017, avslutar Mikaela.

Nu väntar 3 dagar test med R8 LMS på både Oschersleben och Lausitzring innan det blir påsk. Första start i ADAC GT Masters sker den 28-30/4 på Oschersleben (D).

Bilder för fri användning

Kalender GT Masters 2017
28-30/4    Oschersleben (D)
19-21/5    Lausitzring (D)
9-11/6      Red Bull Ring (A)
21-23/7    Zandvoort (NL)
4-6/8        Nürburgring (D)
15-17/9    Sachsenring (D
22-24/9    Hockenheim (D)

Fakta Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Mobil:   +46 70 358 83 56
E-post:    mikaela.ahlinkottulinsky@hotmail.se
Född:
13 november 1992
Bor:        Stockholm
Familj:    Mamma Susanne Kottulinsky-Åhlin, pappa Jerry Åhlin, storebror Fredrik
Klubb:    KAK, Kungliga Automobil Klubben
Tävlingsbil:  Audi R8 LMS
Start.nr:
Meriter:   Vinst på Norisring VW Scirocco R-Cup, Audi Sport TT Cup – 3:a Norisring, Poängplats GT Masters i finalen på Hockenheom
Språk:     Svenska, Engelska och Tyska
Hemsida:     www.mikaelaracing.com
:
  Mikaela Åhlin Kottulinsky

Mikaela Åhlin-Kottulinsky Audi Sport Racing Academy
Mikaela Åhlin-Kottulinsky Audi R8 LMS
Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.