Audi Sport Racing Academy satsar på Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky kommer att få ett hektiskt schema den kommande säsongen. Utöver att köra Audi RS 3 LMS för PWR Racing Junior Team i STCC kommer hon även att köra Audi R8 LMS i ADAC GT Masters. Bakom satsningen står Audi Sport Racing Academy och TKL Motorsport. - Jag kommer få köra mycket bil och det är allas vår dröm som racingförare, säger Mikaela.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky Audi Sport Racing Academy

Mikaela Åhlin-Kottulinsky är en av de unga racingtalanger som Audi Sport Racing Academy valt att satsa på inför säsongen 2017. Utöver Mikaela får ytterligare fyra unga förare ta del av satsningen som görs i samarbete med Audi Sport och Audi Driving Experience. Mikaela kommer även i år att köra en Audi R8 LMS i ADAC GT Masters men denna gång för team Audi Sport Racing Academy powered by TKL Motorsport.

- Det är bara helt fantastiskt, att få ingå i denna satsning, köra ADAC GT Masters i en Audi R8 LMS och dessutom dubblera med Audi RS3 LMS tillsammans med PWR Racing Junior Team i STCC i Sverige. Jag kommer få köra mycket bil och det är allas vår dröm som racingförare” säger Mikaela.

Det har inte varit ”räkmacka” för Mikaela som bröt foten i december och gått på kryckor i tre månader.

- Efter en halvdag gråtande i fosterställning var det bara att försöka göra det bästa och börja träna. Då gällde det att vara kreativ för att finna ut bra fysisk träning och inte tappa för mycket av all den träning som jag redan investerat i, berättar Mikaela som nu slängt kryckorna.

Mikaela kommer att tävla i ADAC GT Masters med en R8 LMS tillsammans med racinglöftet Ricardo Feller från Schweiz. Blott 16 år gammal har han redan visat sig vara otroligt snabb på de inledande testerna som teamet genomfört. Ricardo körde framgångsrikt Formel 4 under säsongen 2016. Tillsammans med Audi Sverige, de svenska Audi-återförsäljarna och andra samarbetspartner har detta kunnat bli verklighet.

- Jag är den stoltaste ambassadören och kommer självklart ge järnet både på banan och under de event som sker under säsongen, berättar Mikaela med det kanske största leendet på länge.

TKL har samarbetat med Audi Driving Experience de senaste fem åren och teamchefen Marc Klöppel kan även lägga samarbetet med Le Mans teamet Joest till sitt CV.
-Vi är väldigt nöjda med våra förare efter de första testdagarna. Vi fokuserar inte bara på själva körningen utan även på mental såväl som fysisk träning och media med support av Audi Sport för att kunna lyfta och utveckla dessa unga talanger in i framtiden, berättar teamchefen Marc.

Marco Schubert, chef Audi Sverige är också nöjd över samarbetet.
-  Vi är stolta över att vårt samarbete med racingföraren Mikaela fortsätter även för denna säsong. Vi kan inte önska oss en bättre kvinnlig ambassadör i motorsporten och för märket Audi.

- Just nu känner jag mig som världens mest taggade person inför året 2017, avslutar Mikaela.

Nu väntar 3 dagar test med R8 LMS på både Oschersleben och Lausitzring innan det blir påsk. Första start i ADAC GT Masters sker den 28-30/4 på Oschersleben (D).

Bilder för fri användning

Kalender GT Masters 2017
28-30/4    Oschersleben (D)
19-21/5    Lausitzring (D)
9-11/6      Red Bull Ring (A)
21-23/7    Zandvoort (NL)
4-6/8        Nürburgring (D)
15-17/9    Sachsenring (D
22-24/9    Hockenheim (D)

Fakta Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Mobil:   +46 70 358 83 56
E-post:    mikaela.ahlinkottulinsky@hotmail.se
Född:
13 november 1992
Bor:        Stockholm
Familj:    Mamma Susanne Kottulinsky-Åhlin, pappa Jerry Åhlin, storebror Fredrik
Klubb:    KAK, Kungliga Automobil Klubben
Tävlingsbil:  Audi R8 LMS
Start.nr:
Meriter:   Vinst på Norisring VW Scirocco R-Cup, Audi Sport TT Cup – 3:a Norisring, Poängplats GT Masters i finalen på Hockenheom
Språk:     Svenska, Engelska och Tyska
Hemsida:     www.mikaelaracing.com
:
  Mikaela Åhlin Kottulinsky

Mikaela Åhlin-Kottulinsky Audi Sport Racing Academy
Mikaela Åhlin-Kottulinsky Audi R8 LMS
Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under