Audi Sport Racing Academy satsar på Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky kommer att få ett hektiskt schema den kommande säsongen. Utöver att köra Audi RS 3 LMS för PWR Racing Junior Team i STCC kommer hon även att köra Audi R8 LMS i ADAC GT Masters. Bakom satsningen står Audi Sport Racing Academy och TKL Motorsport. - Jag kommer få köra mycket bil och det är allas vår dröm som racingförare, säger Mikaela.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky Audi Sport Racing Academy

Mikaela Åhlin-Kottulinsky är en av de unga racingtalanger som Audi Sport Racing Academy valt att satsa på inför säsongen 2017. Utöver Mikaela får ytterligare fyra unga förare ta del av satsningen som görs i samarbete med Audi Sport och Audi Driving Experience. Mikaela kommer även i år att köra en Audi R8 LMS i ADAC GT Masters men denna gång för team Audi Sport Racing Academy powered by TKL Motorsport.

- Det är bara helt fantastiskt, att få ingå i denna satsning, köra ADAC GT Masters i en Audi R8 LMS och dessutom dubblera med Audi RS3 LMS tillsammans med PWR Racing Junior Team i STCC i Sverige. Jag kommer få köra mycket bil och det är allas vår dröm som racingförare” säger Mikaela.

Det har inte varit ”räkmacka” för Mikaela som bröt foten i december och gått på kryckor i tre månader.

- Efter en halvdag gråtande i fosterställning var det bara att försöka göra det bästa och börja träna. Då gällde det att vara kreativ för att finna ut bra fysisk träning och inte tappa för mycket av all den träning som jag redan investerat i, berättar Mikaela som nu slängt kryckorna.

Mikaela kommer att tävla i ADAC GT Masters med en R8 LMS tillsammans med racinglöftet Ricardo Feller från Schweiz. Blott 16 år gammal har han redan visat sig vara otroligt snabb på de inledande testerna som teamet genomfört. Ricardo körde framgångsrikt Formel 4 under säsongen 2016. Tillsammans med Audi Sverige, de svenska Audi-återförsäljarna och andra samarbetspartner har detta kunnat bli verklighet.

- Jag är den stoltaste ambassadören och kommer självklart ge järnet både på banan och under de event som sker under säsongen, berättar Mikaela med det kanske största leendet på länge.

TKL har samarbetat med Audi Driving Experience de senaste fem åren och teamchefen Marc Klöppel kan även lägga samarbetet med Le Mans teamet Joest till sitt CV.
-Vi är väldigt nöjda med våra förare efter de första testdagarna. Vi fokuserar inte bara på själva körningen utan även på mental såväl som fysisk träning och media med support av Audi Sport för att kunna lyfta och utveckla dessa unga talanger in i framtiden, berättar teamchefen Marc.

Marco Schubert, chef Audi Sverige är också nöjd över samarbetet.
-  Vi är stolta över att vårt samarbete med racingföraren Mikaela fortsätter även för denna säsong. Vi kan inte önska oss en bättre kvinnlig ambassadör i motorsporten och för märket Audi.

- Just nu känner jag mig som världens mest taggade person inför året 2017, avslutar Mikaela.

Nu väntar 3 dagar test med R8 LMS på både Oschersleben och Lausitzring innan det blir påsk. Första start i ADAC GT Masters sker den 28-30/4 på Oschersleben (D).

Bilder för fri användning

Kalender GT Masters 2017
28-30/4    Oschersleben (D)
19-21/5    Lausitzring (D)
9-11/6      Red Bull Ring (A)
21-23/7    Zandvoort (NL)
4-6/8        Nürburgring (D)
15-17/9    Sachsenring (D
22-24/9    Hockenheim (D)

Fakta Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Mobil:   +46 70 358 83 56
E-post:    mikaela.ahlinkottulinsky@hotmail.se
Född:
13 november 1992
Bor:        Stockholm
Familj:    Mamma Susanne Kottulinsky-Åhlin, pappa Jerry Åhlin, storebror Fredrik
Klubb:    KAK, Kungliga Automobil Klubben
Tävlingsbil:  Audi R8 LMS
Start.nr:
Meriter:   Vinst på Norisring VW Scirocco R-Cup, Audi Sport TT Cup – 3:a Norisring, Poängplats GT Masters i finalen på Hockenheom
Språk:     Svenska, Engelska och Tyska
Hemsida:     www.mikaelaracing.com
:
  Mikaela Åhlin Kottulinsky

Mikaela Åhlin-Kottulinsky Audi Sport Racing Academy
Mikaela Åhlin-Kottulinsky Audi R8 LMS
Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.