Audi startar kostnadsfritt program för att uppgradera ca 850 000 bilar och framtidssäkra dieselmotorn

Audi erbjuder installation av uppgraderad mjukvara för 850 000 bilar med V6 och V8 TDI-motorer i Europa och andra marknader* Kostnadsfritt för kunder Dieseldriften skall framtidssäkras och åtgärden bidra till förbättrad luftkvalitet Audi erbjuder kunder i Europa och på andra marknader ett program för att uppgradera mjukvaran i bilar med EU5 och EU6 dieselmotorer. Totalt 850 000 bilar med sex- och åttacylindriga motorer (V6/V8 TDI, EU5/EU6) kan få ny mjukvara. Åtgärden kommer att reducera emissionerna under verklig körning, utöver de nuvarande lagkraven och sker i nära samarbete med den tyska transportmyndigheten (KBA). Genom detta kommer Audi att bidra till sänka de totala utsläppen, speciellt i urbana områden. Åtgärden sker kostnadsfritt och gäller även för modeller från Porsche och Volkswagen som är utrustade med samma typ av motorer.

AUDI Ingolstadt

Audi vill framtidssäkra dieselmotorn för sina kunder och därmed bidra till att förbättra luftkvaliteten. Genom programmet vill Audi även motverka eventuella restriktioner mot bilar med dieselmotorer. Med sin låga bränsleförbrukning bidrar dieselmotorerna till att nå de ambitiösa CO2-målen för Europa, vilket är en annan orsak till att Audi beslutat sig för att erbjuda programmet med uppgraderad mjukvara.

Audi har under flera månader undersökt alla dieselkoncept för eventuella oegentligheter. Alla indikationer har kontrollerats och sedan 2016 har Audi samarbetat nära myndigheterna och rapporterat till dem, framförallt till det tyska transportministeriet och den tyska transportmyndigheten (KBA). Paketet består av frivilliga åtgärder, inklusive några som redan kommunicerats till myndigheterna och som har tagits hänsyn till i deras beslut. Audi är medvetna om att de pågående kontrollerna från KBA ännu inte är avslutade. Om de resulterar i ytterligare konsekvenser kommer Audi givetvis att snarast implementera de nödvändiga tekniska lösningar som en del i EU5/EU6 programmet.

*utanför USA och KANADA

AUDI Ingolstadt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.