Audi startar kostnadsfritt program för att uppgradera ca 850 000 bilar och framtidssäkra dieselmotorn

Audi erbjuder installation av uppgraderad mjukvara för 850 000 bilar med V6 och V8 TDI-motorer i Europa och andra marknader* Kostnadsfritt för kunder Dieseldriften skall framtidssäkras och åtgärden bidra till förbättrad luftkvalitet Audi erbjuder kunder i Europa och på andra marknader ett program för att uppgradera mjukvaran i bilar med EU5 och EU6 dieselmotorer. Totalt 850 000 bilar med sex- och åttacylindriga motorer (V6/V8 TDI, EU5/EU6) kan få ny mjukvara. Åtgärden kommer att reducera emissionerna under verklig körning, utöver de nuvarande lagkraven och sker i nära samarbete med den tyska transportmyndigheten (KBA). Genom detta kommer Audi att bidra till sänka de totala utsläppen, speciellt i urbana områden. Åtgärden sker kostnadsfritt och gäller även för modeller från Porsche och Volkswagen som är utrustade med samma typ av motorer.

AUDI Ingolstadt

Audi vill framtidssäkra dieselmotorn för sina kunder och därmed bidra till att förbättra luftkvaliteten. Genom programmet vill Audi även motverka eventuella restriktioner mot bilar med dieselmotorer. Med sin låga bränsleförbrukning bidrar dieselmotorerna till att nå de ambitiösa CO2-målen för Europa, vilket är en annan orsak till att Audi beslutat sig för att erbjuda programmet med uppgraderad mjukvara.

Audi har under flera månader undersökt alla dieselkoncept för eventuella oegentligheter. Alla indikationer har kontrollerats och sedan 2016 har Audi samarbetat nära myndigheterna och rapporterat till dem, framförallt till det tyska transportministeriet och den tyska transportmyndigheten (KBA). Paketet består av frivilliga åtgärder, inklusive några som redan kommunicerats till myndigheterna och som har tagits hänsyn till i deras beslut. Audi är medvetna om att de pågående kontrollerna från KBA ännu inte är avslutade. Om de resulterar i ytterligare konsekvenser kommer Audi givetvis att snarast implementera de nödvändiga tekniska lösningar som en del i EU5/EU6 programmet.

*utanför USA och KANADA

AUDI Ingolstadt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.