Audi startar kostnadsfritt program för att uppgradera ca 850 000 bilar och framtidssäkra dieselmotorn

Audi erbjuder installation av uppgraderad mjukvara för 850 000 bilar med V6 och V8 TDI-motorer i Europa och andra marknader* Kostnadsfritt för kunder Dieseldriften skall framtidssäkras och åtgärden bidra till förbättrad luftkvalitet Audi erbjuder kunder i Europa och på andra marknader ett program för att uppgradera mjukvaran i bilar med EU5 och EU6 dieselmotorer. Totalt 850 000 bilar med sex- och åttacylindriga motorer (V6/V8 TDI, EU5/EU6) kan få ny mjukvara. Åtgärden kommer att reducera emissionerna under verklig körning, utöver de nuvarande lagkraven och sker i nära samarbete med den tyska transportmyndigheten (KBA). Genom detta kommer Audi att bidra till sänka de totala utsläppen, speciellt i urbana områden. Åtgärden sker kostnadsfritt och gäller även för modeller från Porsche och Volkswagen som är utrustade med samma typ av motorer.

AUDI Ingolstadt

Audi vill framtidssäkra dieselmotorn för sina kunder och därmed bidra till att förbättra luftkvaliteten. Genom programmet vill Audi även motverka eventuella restriktioner mot bilar med dieselmotorer. Med sin låga bränsleförbrukning bidrar dieselmotorerna till att nå de ambitiösa CO2-målen för Europa, vilket är en annan orsak till att Audi beslutat sig för att erbjuda programmet med uppgraderad mjukvara.

Audi har under flera månader undersökt alla dieselkoncept för eventuella oegentligheter. Alla indikationer har kontrollerats och sedan 2016 har Audi samarbetat nära myndigheterna och rapporterat till dem, framförallt till det tyska transportministeriet och den tyska transportmyndigheten (KBA). Paketet består av frivilliga åtgärder, inklusive några som redan kommunicerats till myndigheterna och som har tagits hänsyn till i deras beslut. Audi är medvetna om att de pågående kontrollerna från KBA ännu inte är avslutade. Om de resulterar i ytterligare konsekvenser kommer Audi givetvis att snarast implementera de nödvändiga tekniska lösningar som en del i EU5/EU6 programmet.

*utanför USA och KANADA

AUDI Ingolstadt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.