Audi startar kostnadsfritt program för att uppgradera ca 850 000 bilar och framtidssäkra dieselmotorn

Audi erbjuder installation av uppgraderad mjukvara för 850 000 bilar med V6 och V8 TDI-motorer i Europa och andra marknader* Kostnadsfritt för kunder Dieseldriften skall framtidssäkras och åtgärden bidra till förbättrad luftkvalitet Audi erbjuder kunder i Europa och på andra marknader ett program för att uppgradera mjukvaran i bilar med EU5 och EU6 dieselmotorer. Totalt 850 000 bilar med sex- och åttacylindriga motorer (V6/V8 TDI, EU5/EU6) kan få ny mjukvara. Åtgärden kommer att reducera emissionerna under verklig körning, utöver de nuvarande lagkraven och sker i nära samarbete med den tyska transportmyndigheten (KBA). Genom detta kommer Audi att bidra till sänka de totala utsläppen, speciellt i urbana områden. Åtgärden sker kostnadsfritt och gäller även för modeller från Porsche och Volkswagen som är utrustade med samma typ av motorer.

AUDI Ingolstadt

Audi vill framtidssäkra dieselmotorn för sina kunder och därmed bidra till att förbättra luftkvaliteten. Genom programmet vill Audi även motverka eventuella restriktioner mot bilar med dieselmotorer. Med sin låga bränsleförbrukning bidrar dieselmotorerna till att nå de ambitiösa CO2-målen för Europa, vilket är en annan orsak till att Audi beslutat sig för att erbjuda programmet med uppgraderad mjukvara.

Audi har under flera månader undersökt alla dieselkoncept för eventuella oegentligheter. Alla indikationer har kontrollerats och sedan 2016 har Audi samarbetat nära myndigheterna och rapporterat till dem, framförallt till det tyska transportministeriet och den tyska transportmyndigheten (KBA). Paketet består av frivilliga åtgärder, inklusive några som redan kommunicerats till myndigheterna och som har tagits hänsyn till i deras beslut. Audi är medvetna om att de pågående kontrollerna från KBA ännu inte är avslutade. Om de resulterar i ytterligare konsekvenser kommer Audi givetvis att snarast implementera de nödvändiga tekniska lösningar som en del i EU5/EU6 programmet.

*utanför USA och KANADA

AUDI Ingolstadt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype laddar batteriet på Pikes Peak8.8.2018 08:08Pressmeddelande

Colorado Springs, 8:e augusti – Audi e-tron prototype förenar enorm kraft med hög effektivitet. Med en systemeffekt på upp till 300 kW gör den helt eldrivna suven 0-100 på mindre än 6 sekunder. Enligt den nya testcykeln WLTP kan Audi e-tron prototype köras över 400 kilometer på en laddning. För att uppnå den långa räckvidden introducerar Audi ett helt nytt och innovativt energiåtervinningskoncept. Under en testkörning nedför Pikes Peak nyligen visade den eldrivna suven prov på hur batteriet effektivt kan återladdas med hjälp av rörelseenergi.

Premiär för 2:a generationen Audi Q3 – rymligare och laddad med ny teknik25.7.2018 09:05Pressmeddelande

Nya Audi Q3 är en familje-SUV med många talanger. I sin andra generation är designen djärvare med nydesignad front och vässade sidolinjer, samtidigt som den blivit rymligare och mer praktisk med större flexibilitet. Precis som i Audis större modeller har den en helt digital förarmiljö med avancerade medialösningar och assistanssystem som är uppkopplade mot omvärlden. Det vidareutvecklade chassit bidrar även till den ökade komforten. Nya Audi Q3 lanseras hos de svenska återförsäljarna i november 2018 och säljstarten är planerad till september.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.