Audi Stockholm expanderar med nytt Audi Center i Kista

Audi Stockholm har påbörjat byggnationen av det som skall bli Sveriges största och modernaste Audi-anläggning. Nya Audi Center Kista beräknas att stå klart i början av 2019.

Bilmarknaden fortsätter att utvecklas positivt och märket Audi har en stark ställning i Stockholmsregionen. För att möta efterfrågan på både nya bilar och service har Audi Stockholm påbörjat byggnationen av en helt ny fullserviceanläggning i Kista, vid E4 strax norr om Stockholm. Med över 6.000 planerade kvm kommer den att bli Sveriges största Audi-anläggning.

-           Vi har under flera år sett en ökad efterfrågan på våra produkter och tjänster, både vad gäller bilar och service, vilket innebär att vi behöver utöka vår tillgänglighet för att kunna leva upp till de förväntningar som finns på Audi, säger Jens Wetterfors, VD för Din Bil Sverige AB.

Audi Center Kista är den största investeringen Din Bil Sverige hittills gjort inom Audi-affären och när anläggningen står klar kommer den att sysselsätta drygt 70 personer.

-           Vår nuvarande anläggning i Järva Krog har levererat goda resultat under flera år. Detta gör att det rent strategiskt ligger rätt i tiden att modernisera och skapa nya förutsättningar för tillväxt, säger Anders Boqvist, Märkeschef för Audi Stockholm.

Bilutställningen i Audi Center Kista kommer att ha plats för 85 bilar, men stora resurser har även lagts på att kunna visa upp hela modellutbudet digitalt. I en s.k. Customer Private Lounge kommer besökare att kunna konfigurera sin bil i en avancerad digital miljö. Med hjälp av VR-glasögon kan Audi-kunderna bygga och uppleva sin egen drömbil verklighetstroget och in i minsta detalj. Den avancerade tekniken är dessutom helt integrerad med märkets IT-system som ett led i Audis satsning på digitalisering av bilhallarna.

-           Audi Center Kista kommer att ha kapacitet att leverera 1800 nya Audi samt 900 begagnade bilar per år. Vi har dessutom stärkt upp vår eftermarknad för att kunna serva och reparera i snitt 55 bilar per dag. Vår ambition är att ge förstklassig service och därför har vi valt att satsa extra mycket på vår dagliga tillgänglighet, säger Tomas Lennström, tillträdande platschef.

Audi Center Kista planeras vara klart och öppnas under första kvartalet 2019. I samband med det kommer verksamheten i Audi Järva avvecklas.

Parallellt med nybyggnationsplanerna sker också just nu en ombyggnation av Audi Danderyd. Anläggningen som står klar senare under hösten, kommer att få senaste designelement med en ny fasad och även en ny layout för bilutställningen och kundmottagningen. Även Audi Danderyd kommer att kunna visa upp hela modellutbudet digitalt i en Customer Private Lounge och låta besökarna konfigurera sin bil i en avancerad digital miljö med tredimensionell visning.

Är du journalist och önskar ytterligare information?

Kontakta då:
Anders Boqvist, Märkeschef, tel 08-503 337 77, anders.boqvist@audistockholm.se
Tomas Lennström, Platschef, 08-503 336 11, tomas.lennstrom@audistockholm.se

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Audi planerar för Audi e-tron GT16.3.2018 15:14Pressmeddelande

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.