Audi Stockholm expanderar med nytt Audi Center i Kista

Audi Stockholm har påbörjat byggnationen av det som skall bli Sveriges största och modernaste Audi-anläggning. Nya Audi Center Kista beräknas att stå klart i början av 2019.

Bilmarknaden fortsätter att utvecklas positivt och märket Audi har en stark ställning i Stockholmsregionen. För att möta efterfrågan på både nya bilar och service har Audi Stockholm påbörjat byggnationen av en helt ny fullserviceanläggning i Kista, vid E4 strax norr om Stockholm. Med över 6.000 planerade kvm kommer den att bli Sveriges största Audi-anläggning.

-           Vi har under flera år sett en ökad efterfrågan på våra produkter och tjänster, både vad gäller bilar och service, vilket innebär att vi behöver utöka vår tillgänglighet för att kunna leva upp till de förväntningar som finns på Audi, säger Jens Wetterfors, VD för Din Bil Sverige AB.

Audi Center Kista är den största investeringen Din Bil Sverige hittills gjort inom Audi-affären och när anläggningen står klar kommer den att sysselsätta drygt 70 personer.

-           Vår nuvarande anläggning i Järva Krog har levererat goda resultat under flera år. Detta gör att det rent strategiskt ligger rätt i tiden att modernisera och skapa nya förutsättningar för tillväxt, säger Anders Boqvist, Märkeschef för Audi Stockholm.

Bilutställningen i Audi Center Kista kommer att ha plats för 85 bilar, men stora resurser har även lagts på att kunna visa upp hela modellutbudet digitalt. I en s.k. Customer Private Lounge kommer besökare att kunna konfigurera sin bil i en avancerad digital miljö. Med hjälp av VR-glasögon kan Audi-kunderna bygga och uppleva sin egen drömbil verklighetstroget och in i minsta detalj. Den avancerade tekniken är dessutom helt integrerad med märkets IT-system som ett led i Audis satsning på digitalisering av bilhallarna.

-           Audi Center Kista kommer att ha kapacitet att leverera 1800 nya Audi samt 900 begagnade bilar per år. Vi har dessutom stärkt upp vår eftermarknad för att kunna serva och reparera i snitt 55 bilar per dag. Vår ambition är att ge förstklassig service och därför har vi valt att satsa extra mycket på vår dagliga tillgänglighet, säger Tomas Lennström, tillträdande platschef.

Audi Center Kista planeras vara klart och öppnas under första kvartalet 2019. I samband med det kommer verksamheten i Audi Järva avvecklas.

Parallellt med nybyggnationsplanerna sker också just nu en ombyggnation av Audi Danderyd. Anläggningen som står klar senare under hösten, kommer att få senaste designelement med en ny fasad och även en ny layout för bilutställningen och kundmottagningen. Även Audi Danderyd kommer att kunna visa upp hela modellutbudet digitalt i en Customer Private Lounge och låta besökarna konfigurera sin bil i en avancerad digital miljö med tredimensionell visning.

Är du journalist och önskar ytterligare information?

Kontakta då:
Anders Boqvist, Märkeschef, tel 08-503 337 77, anders.boqvist@audistockholm.se
Tomas Lennström, Platschef, 08-503 336 11, tomas.lennstrom@audistockholm.se

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under