Audi tar hem alla tre DTM-titlarna. Mattias Ekström i ledning inför söndagens finalrace.

Fyra Audi-förare i topp och förar-, team- och märkesmästerskapen redan säkrade för Audi. Mattias Ekström leder fortfarande DTM med 9 poäng före Audi-kollegan Jamie Green inför morgondagens finalrace på Hockenheim där det avgörs vem av Audi-förarna som tar hem förarmästerskapet. – Ingenting är avgjort, säger Ekström som kan ta sin tredje DTM-titel.

Spänningen är stor hos Audi-förarna inför morgondagens race på tyska Hockenheim. Mattias Ekström är fortfarande i ledning med 172 poäng med sin Audi RS5 DTM, före Jamie Green (163 poäng), Rene Rast (159 poäng) och Mike Rockenfeller (152 poäng), samtliga i Audi RS 5 DTM.

Lördagens race togs hem av Jamie Green i Audi RS 5 DTM medan märkeskollegan Mike Rockenfeller körde in på en andraplats. Timo Glock delade prispallen på tredje plats i BMW M4 DTM.

-Vi säkrade förarmästerskapet idag - vilket var vårt stora mål, säger Dieter Gass, chef för Audi Motorsport. Dessutom säkrades märkes- och teammästerskapet. Mer går det inte. Nu ser vi fram emot en fantastisk final imorgon, där alla DTM-fans kommer att kunna följa en spännande kamp om förarmästerskapet.

Mattias Ekström har läge att knipa sin tredje titel i DTM för Audi, tio år efter att han tog sin andra titel 2007. Ekströms chans att avgöra redan i lördagens race gick dock om intet, efter att han gick i mål som elfte bil utan poäng. En bestraffning gör att han flyttas ned fem platser vid starten imorgon. Även teamkollegan och totaltvåan Jamie Green flyttas ned med 10 platser till morgondagens start.

Söndag 15 oktober
12.00 Kval inför race 2
15.10 Finalrace 2
Följ finaldramatiken på www.dtm.com

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström
Mattias Ekström Audi RS 5 DTM

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under