Audi tar hem alla tre DTM-titlarna. Mattias Ekström i ledning inför söndagens finalrace.

Fyra Audi-förare i topp och förar-, team- och märkesmästerskapen redan säkrade för Audi. Mattias Ekström leder fortfarande DTM med 9 poäng före Audi-kollegan Jamie Green inför morgondagens finalrace på Hockenheim där det avgörs vem av Audi-förarna som tar hem förarmästerskapet. – Ingenting är avgjort, säger Ekström som kan ta sin tredje DTM-titel.

Spänningen är stor hos Audi-förarna inför morgondagens race på tyska Hockenheim. Mattias Ekström är fortfarande i ledning med 172 poäng med sin Audi RS5 DTM, före Jamie Green (163 poäng), Rene Rast (159 poäng) och Mike Rockenfeller (152 poäng), samtliga i Audi RS 5 DTM.

Lördagens race togs hem av Jamie Green i Audi RS 5 DTM medan märkeskollegan Mike Rockenfeller körde in på en andraplats. Timo Glock delade prispallen på tredje plats i BMW M4 DTM.

-Vi säkrade förarmästerskapet idag - vilket var vårt stora mål, säger Dieter Gass, chef för Audi Motorsport. Dessutom säkrades märkes- och teammästerskapet. Mer går det inte. Nu ser vi fram emot en fantastisk final imorgon, där alla DTM-fans kommer att kunna följa en spännande kamp om förarmästerskapet.

Mattias Ekström har läge att knipa sin tredje titel i DTM för Audi, tio år efter att han tog sin andra titel 2007. Ekströms chans att avgöra redan i lördagens race gick dock om intet, efter att han gick i mål som elfte bil utan poäng. En bestraffning gör att han flyttas ned fem platser vid starten imorgon. Även teamkollegan och totaltvåan Jamie Green flyttas ned med 10 platser till morgondagens start.

Söndag 15 oktober
12.00 Kval inför race 2
15.10 Finalrace 2
Följ finaldramatiken på www.dtm.com

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström
Mattias Ekström Audi RS 5 DTM

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.