Audi tar hem alla tre DTM-titlarna. Mattias Ekström i ledning inför söndagens finalrace.

Fyra Audi-förare i topp och förar-, team- och märkesmästerskapen redan säkrade för Audi. Mattias Ekström leder fortfarande DTM med 9 poäng före Audi-kollegan Jamie Green inför morgondagens finalrace på Hockenheim där det avgörs vem av Audi-förarna som tar hem förarmästerskapet. – Ingenting är avgjort, säger Ekström som kan ta sin tredje DTM-titel.

Spänningen är stor hos Audi-förarna inför morgondagens race på tyska Hockenheim. Mattias Ekström är fortfarande i ledning med 172 poäng med sin Audi RS5 DTM, före Jamie Green (163 poäng), Rene Rast (159 poäng) och Mike Rockenfeller (152 poäng), samtliga i Audi RS 5 DTM.

Lördagens race togs hem av Jamie Green i Audi RS 5 DTM medan märkeskollegan Mike Rockenfeller körde in på en andraplats. Timo Glock delade prispallen på tredje plats i BMW M4 DTM.

-Vi säkrade förarmästerskapet idag - vilket var vårt stora mål, säger Dieter Gass, chef för Audi Motorsport. Dessutom säkrades märkes- och teammästerskapet. Mer går det inte. Nu ser vi fram emot en fantastisk final imorgon, där alla DTM-fans kommer att kunna följa en spännande kamp om förarmästerskapet.

Mattias Ekström har läge att knipa sin tredje titel i DTM för Audi, tio år efter att han tog sin andra titel 2007. Ekströms chans att avgöra redan i lördagens race gick dock om intet, efter att han gick i mål som elfte bil utan poäng. En bestraffning gör att han flyttas ned fem platser vid starten imorgon. Även teamkollegan och totaltvåan Jamie Green flyttas ned med 10 platser till morgondagens start.

Söndag 15 oktober
12.00 Kval inför race 2
15.10 Finalrace 2
Följ finaldramatiken på www.dtm.com

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström
Mattias Ekström Audi RS 5 DTM

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Audi planerar för Audi e-tron GT16.3.2018 15:14Pressmeddelande

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.