Audi tar hem alla tre DTM-titlarna. Mattias Ekström i ledning inför söndagens finalrace.

Fyra Audi-förare i topp och förar-, team- och märkesmästerskapen redan säkrade för Audi. Mattias Ekström leder fortfarande DTM med 9 poäng före Audi-kollegan Jamie Green inför morgondagens finalrace på Hockenheim där det avgörs vem av Audi-förarna som tar hem förarmästerskapet. – Ingenting är avgjort, säger Ekström som kan ta sin tredje DTM-titel.

Spänningen är stor hos Audi-förarna inför morgondagens race på tyska Hockenheim. Mattias Ekström är fortfarande i ledning med 172 poäng med sin Audi RS5 DTM, före Jamie Green (163 poäng), Rene Rast (159 poäng) och Mike Rockenfeller (152 poäng), samtliga i Audi RS 5 DTM.

Lördagens race togs hem av Jamie Green i Audi RS 5 DTM medan märkeskollegan Mike Rockenfeller körde in på en andraplats. Timo Glock delade prispallen på tredje plats i BMW M4 DTM.

-Vi säkrade förarmästerskapet idag - vilket var vårt stora mål, säger Dieter Gass, chef för Audi Motorsport. Dessutom säkrades märkes- och teammästerskapet. Mer går det inte. Nu ser vi fram emot en fantastisk final imorgon, där alla DTM-fans kommer att kunna följa en spännande kamp om förarmästerskapet.

Mattias Ekström har läge att knipa sin tredje titel i DTM för Audi, tio år efter att han tog sin andra titel 2007. Ekströms chans att avgöra redan i lördagens race gick dock om intet, efter att han gick i mål som elfte bil utan poäng. En bestraffning gör att han flyttas ned fem platser vid starten imorgon. Även teamkollegan och totaltvåan Jamie Green flyttas ned med 10 platser till morgondagens start.

Söndag 15 oktober
12.00 Kval inför race 2
15.10 Finalrace 2
Följ finaldramatiken på www.dtm.com

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström
Mattias Ekström Audi RS 5 DTM

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.